Bukefalos 28 år!

Min hund bet min son

Eftersom jag inte såg vad som hände så känns det drastiskt att omplacera. Det kan ju ha varit så att Alfons sov och sonen inte såg honom utan slängde sig över honom i soffan.
Hade han gått runt och varit nervös runt barnen för jämnan hade det såklart inte gått.
Rädsla för barn är en sak och där kan saker hända rejält just pga rädslan. Där skulle jag inte ens chansa med barn.
Så frågan är ju om hunden din är rädd eller om den "enbart" triggas av rörelser och är mån om sitt space eller om där finns en del skärpa ? Att nafsa till för att det går för långt är en sak - att verkligen bita är inte okej och framförallt inte att det ska fortgå.
Att en heeler nafsar springande/hoppande barn som valp är en sak (och inte alls ovanligt) och där behövs uppfostran att det inte är okej.
Jag har haft en unghund (heeler) som triggades enormt av rörelser och hon var dessutom både mycket osäker och fick en del skärpa när hon växte upp - en inte alls så trevlig kombo om man har barn i yngre åldern med hastiga rörelser.
Hon omplacerades och fick ett toppenhem hos ett par med vuxna barn och fungerar alldeles superbra där utan ständiga triggers :)

Jag är inte alls mot omplacering om det inte är säkert i hemmet mellan barn/hund - alla ska känna sig trygga i hemmet. Det gäller både människor och hund.
 
Sälj hunden till en familj utan barn. Hunden kan ju inte må bra av att behöva vara på helspänn och morra då och då åt barnet. Och barnet ska inte behöva riskera att bli biten.

Jag hade aldrig accepterat att en hund morrade åt mitt barn. Den hunden hade inte fått träffa mitt barn mer. Redan där har det gått för långt tycker jag. En hund ska i mitt tycke gå undan om barnet är jobbigt. Barn ska ha fasta regler för hur man beter sig mot hundar: klappa bara om hunden söker kontakten, aldrig gå fram till hunden när den vilar och så ska hunden ha en plats som alltid är fredad från barnet.
 
Svar till många: Om hunden varit nervös runt barnen för jämnan så hade jag självklart inte varit främmande för att omplacera.
Men han sitter gärna i soffan med mig och min dotter och pussar henne jättemycket och låter henne klappa och killa på honom.
Han är blir heller inte störd av att barnen stojar runt så länge de inte är precis där han ligger.
Men självklart måste jag göra något för att minska att det händer igen. Självklart låter jag dem inte vara ensamma.
Jag vill gärna se om det kan bli en bättre relation mellan sonen och hunden innan eventuell omplacering kommer upp på agendan.
 
För att det inte har varit ett problem förrän igår. Och idag är det som vanligt igen.
Precis som @RedHyuuga skrev, det var ett svar till Gnist och inte till dig ;) I din situation så har jag full förståelse för att du vill hitta ett sätt att få ordning på det här och jag hoppas verkligen att du lyckas. Min egna barnerfarenhet är dock obefintlig, så jag har nog inte så mycket att komma med i den här tråden utan håller mig till att läsa.
 
Alfons (hunden, Lancashire Heller hane 7 år) gillar inte sonen, när han var mindre kunde han vara hårdhänt och tyckte ibland att det var kul att bråka med Alfons. Självklart har vi alltid sagt till på skarpen och försökt skydda hunden från det klåfingriga barnet.

Jag tycker verkligen synd om hunden som inte fick mer hjälp från er sida att vara ifred från ett hårdhänt o klåfingrigt barn.
 
Jag är utav åsikten av att ha sett liknande saker innan att det inte blir bättre när sånt här väl börjat, det där var ett riktigt bett och inte ett tjuvnyp.
Men jag hoppas ni varit till vc och kollat upp bettet och fått det journalfört för kommande är ifall sonen är försäkrad.
 
Har du barn själv?
Jag har barn och hund och innan jag kände att hunden kan hantera barnen släpade jag med antingen barn eller hund eller båda delar runt i huset. Drygt? Jo. Att ha en hund modell större som knähund när man sitter på dass är lite trist men det får man stå ut med när hunden och barnen har behov av skydd från varandra. Olyckan händer rimligtvis när barn och hund är i sällskap med vuxen som råkar titta bort i så fall. Sånt kan hända. Nu visar hunden inga sådana tendenser utan verkar rätt trygg med miljön. Är hunden i vägen, dvs anländer sist till barnens lekplats och barnen råkar ramla på henne är hon inte så brydd om det utan lämnar platsen.
 
Varför ska jag sälja en hund som inte är pålitlig? Det är såna hundar man ser valsa omkring på blocket/diverse köp/säljsidor för hundar på facebook. För att ingen vill ta det tuffa beslutet att avliva en hund som inte fungerar i vardagen.

Skulle ju fungera utmärkt om den bodde hos en barnfri person. Har själv en hund som inte tycker om barn, inte avlivar jag hunden för det.
 
Om hunden bet för att det gjorde ont lägger jag ingen skuld hos hunden. Det blir ju en shock om en unge slänger sig över den, ingen skulle straffa en häst som hoppar emot en när den blir skrämd.

Har själv varit klåfingrigt barn som alltid skulle peta och gosa med djur.
Var nog lite yngre än din son när jag petade till mormmors tax rätt i pungen, hårt.
Han svängde om och fick tag i handen på mig, släppte med en gång och det syns hur han skäms. Vi har det inspelat :p Inget mer med det, vuxna förklarar att det gjorde ont på honom och man inte får göra så.

Om hunden ska vara kvar är det viktigt att hunden får vara ifred, få ett eget ställe, ett hörn i köket eller vardagsrummet som är ''safe zone''.

Aldrig lämna dem tillsammans utan vuxen, men den regeln har jag oavsett vilken hund och vilket barn det än är.

Måste jag lämna rummet så kommer hund eller barn, eller både med mig, alltid.

Tror också som någon annan skrev att låta barnet träna med hunden, godis sök, sitt, och om det funkar hålla koppel utomhus.
 
Varför ska jag sälja en hund som inte är pålitlig? Det är såna hundar man ser valsa omkring på blocket/diverse köp/säljsidor för hundar på facebook. För att ingen vill ta det tuffa beslutet att avliva en hund som inte fungerar i vardagen.
Men som tex i det här fallet, då det (som jag upplever det) fungerar utmärkt i alla situationer förutom med barn... why not? Mina hundar hade tex kunnat vara barnätande monster som inte kunnat vara närmare barn än 2 meter utan munkorg, det hade inte påverkat vårt liv ändå eftersom vi aldrig umgås med barn. (Nu är de snälla med barn, men ja...) Troligen är jag inte den enda i världen som lever på ett sådant sätt att det skulle fungera med hundar som ogillar barn.
 
Om hunden bet för att det gjorde ont lägger jag ingen skuld hos hunden. Det blir ju en shock om en unge slänger sig över den, ingen skulle straffa en häst som hoppar emot en när den blir skrämd.

Har själv varit klåfingrigt barn som alltid skulle peta och gosa med djur.
Var nog lite yngre än din son när jag petade till mormmors tax rätt i pungen, hårt.
Han svängde om och fick tag i handen på mig, släppte med en gång och det syns hur han skäms. Vi har det inspelat :p Inget mer med det, vuxna förklarar att det gjorde ont på honom och man inte får göra så.

Om hunden ska vara kvar är det viktigt att hunden får vara ifred, få ett eget ställe, ett hörn i köket eller vardagsrummet som är ''safe zone''.

Aldrig lämna dem tillsammans utan vuxen, men den regeln har jag oavsett vilken hund och vilket barn det än är.

Måste jag lämna rummet så kommer hund eller barn, eller både med mig, alltid.

Tror också som någon annan skrev att låta barnet träna med hunden, godis sök, sitt, och om det funkar hålla koppel utomhus.
Om man straffar hundar o hästar skall man nog inte ha djur ö h t.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
791
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 312
Senast: lilstar
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 965
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 062
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp