Bukefalos 28 år!

Min katt har tappet en klo.....

T

Tarzzan

Upptäckte idag att min ena katt ha tappat en klo på ena baktassen:crazy:
Vad skall jag göra?
Skall jag kontakta vet.?
Han haltar inte, han reagerar lite om man trycker på tassen.
Han verkar inte ha ont när han går och hoppar ner från saker.

Någon som har varit med om detta?
Växer klon ut igen:confused:
 
Sv: Min katt har tappet en klo.....

Om pulpan är skadad behöver veterinären troligtvis operera bort klon, då behöver du absolut åka in till veterinären för annars kan katten dra på sig otrevliga infektioner. Om endast klokapseln ("nageln") är skadad växer det ut en ny klo. Men eftersom du säger att katten reagerar på tryck så låter det som att det krävs ett veterinärbesök.

/Erica
 
Sv: Min katt har tappet en klo.....

Tittade på tassen idag och hela klon är borta, finns bara ett hål där den har suttit.Det har läkt lite sen i går också, vet inte när detta hände.Upptäckte det igår kväll.
Det luktar inte konstig som det det brukar göra vid infekterade sår.

Upptäckte också att hans bak klor är i dåligt skick.Dom delar sig liksom.Finns det något att ge för att klorna skall bli bättre?
 
Sv: Min katt har tappet en klo.....

Varför frågade du för om du inte tänkte lyda råden du får? :confused: Jag skulle aldrig låtit bli att åka in till veterinären med en katt som fått en hel klo bortriven.

/Erica
 
Sv: Min katt har tappet en klo.....

Katter är djur, visar de att de är dåliga så blir de lätt utstötta eller riskerar att bli uppätna.

Åk till vet. på en gång, min katt hände det samma sak med och de kan sitta en liten bit kvar som leder till en infektion senare. Att klon lossnar är en säkerhetsgrej för att katten inte ska fastna i något, tex en annan katt de slåss med.


Min kisse fick antibiotika och klon växte ut. Är alla klor dåliga så tyder det på brist på något i maten.
 
Sv: Min katt har tappet en klo.....

Har ringt vet. nu.
Hon tyckte jag kunde av vakta och hålla koll på tassen om den började vara och kontakta henne igen då.
Skall även köpa ?fettsyror? mot dom dåliga klorna.
 
Sv: Min katt har tappet en klo.....

när min katt hade tappat en bit av en klo på ena baktassen åkte vi in till veterinären med henne. (hon hade väldigt ont i tassen.) där var de tvungna att söva henne för att operare bort den resterande delen av klon för att det skulle kunna växa ut en ny.
nu kanske det inte är lika allvarligt med din katt om den inte har ont eller så, men jag skulle nog rekomendera dig att hålla ordentlig uppsikt. just vid klorna är ju ett ställe där det väldigt lätt blir infektioner.
 
Sv: Min katt har tappet en klo.....

Har kollat på tassen och det sitter ingen klo bit kvar.
Han har inte ont i den heller, han är som vanligt och hoppar upp och ner på saker.
Han slickar inte heller på den och det var bra tyckte vet. då det är större infektionsrisk då.
 
Sv: Min katt har tappet en klo.....

Lite uppdatering.
Min katts bak klo är på väg att växa ut igen:)
Allt ser bra ut, slapp åka till vet. då det inte blev någon infektion:bow:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 224
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Har upptäckt att Tilda har märkliga förhårdnader eller liknande på sina två baktassar. Jag har inte tidigare sett detta, även om hon...
Svar
7
· Visningar
947
Senast: Rugge
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
683
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 559
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp