Bukefalos 28 år!

Min kompis fattar inte!

V

ValsVind

När jag om min kompis skulle hämta en häst i hagen kom han inte till min kompis. Jag försökte och gick lååångsamt fram till honom (min kompis är väldigt "på") Då gick det bra. Så jag fick in honom. Då berömde jag honom men min kompis sa tvärt om. Och slog till honom på mulen och sa "jävla häst"! Jag blev sur och tog hästen och gick därifrån. Jag skällde ut min kompis, hon har inga känslor när hon gör så.

Gjorde jag rätt?:confused:

Gjorde min kompis fel?
 
Sv: Min kompis fattar inte!

Kan bara säga; du gjorde rätt och hon gjorde brutalt fel.
Hur tror hon att hästen ska komma när den får bestraffning när den väl är ute från hagen? :mad:
 
Sv: Min kompis fattar inte!

Jo jag fattar inte hur hon tänker!
 
Sv: Min kompis fattar inte!

Precis snacka om att skaffa sig ännu mer problem.:mad:

Här får du en smäll som tack för att vi fick fånga dig i hagen... äh?
Kul att bli bestraffad för att man gör rätt... :(
 
Sv: Min kompis fattar inte!

du gjorde rätt och hon FEL! det blir ju inte lättre att fånga hästen när man bestraffar den när den kommer fram!
 
Sv: Min kompis fattar inte!

du gjorde rätt och hon FEL! det blir ju inte lättre att fånga hästen när man bestraffar den när den kommer fram!
Ne jag håller med. Han va ju duktig som kom tillslut.. Man måste ha nerver av stål ialla fall med den hästen.
 
Sv: Min kompis fattar inte!

är hästen "svårhanterad" annars förutom att ta den i hagen?

Nej, Han e en underbar häst annars, kan vara lite bråkig i boxen. Men jag har jobbat på ett stuteri med hästar som har haft det svårt innan med en trasig bakgrund om man kan säga så. Och har då lärt mig att ta ett steg i tagen. Men det har inte min kompis, hon tar allt ting i ett. Men jag har bygt upp ett förtroende för honom.
 
Sv: Min kompis fattar inte!

Ropa på din kompis. När hon kommer så ge henne en örfil och säg "jävla unge", det borde vara en ganska lagom jämförelse så kanske hon får fundera lite...
 
Sv: Min kompis fattar inte!

Haha, jo det kanske funkar det med.. :rofl:
 
Sv: Min kompis fattar inte!

Haha, jo det kanske funkar det med.. :rofl:
 
Sv: Min kompis fattar inte!

Ropa på din kompis. När hon kommer så ge henne en örfil och säg "jävla unge", det borde vara en ganska lagom jämförelse så kanske hon får fundera lite...

:rofl: Det funkade på mig! Jag gjorde nåt ologiskt misstag när jag var en massa år yngre, typ ryckte i tyglarna och sparkade samtidigt.
En klok gammal kärring drog mig i håret, slog mig på benet med pisken och röt ''spring då!". Tusan vad sur jag blev på henne! :rofl: Men jag skänklar inte och drar i tyglarna samtidigt längre. Inte medvetet iaf :o
 
Sv: Min kompis fattar inte!

Jag har föresatt mig att göra precis så om någon nån gång skulle komma och rida mina hästar. (Hade gärna åkt runt på diverse ridskolor också, men tror inte att jag skulle få stanna kvar många minuter.. x)
 
Sv: Min kompis fattar inte!

Det var du som gjorde rätt.
Att i det läget ni var i straffa hästen gör bara hästen osäker eftersom den inte förstår varför den straffas. Den uppfattar bara att den blir hämtad, får ett slag och en arg människa som hanterar den.
Det är förvirrande för den och gör din kompis visade i det läget att hon inte var någon säker och trygg ledare.
 
Sv: Min kompis fattar inte!

klart du gjorde rätt! när du var snäll mot hästen så uppfattade hästen det som : "det här var ju trevligt, jag kan visst tänka mig att bli infångad i hagen fler gånger!"

när din kompis var framme uppfattade hästen det som: "nä fyfan, det här gör jag inte om. nästa gång dom ska ha tag på mig i hagen så får de jaga mig."

beröm till dig, kompisen slår vi på näsan. :mad:
 
Sv: Min kompis fattar inte!

På ett sätt håller jag med, men samtidigt.. har vi inte alla gjort misstag? Om hon har blivit utskälld.. Jag hade nog snarare berättat varför man inte ska göra så. Att som jämnårig kompis skälla ut en annan angående hur denne hanterar sin häst kan vara känsligt. Kanske blev det lite jobbigt att någon annan visste hur man skulle göra, speciellt eftersom unga hästägare fått någon slags bild av att man själv alltid måste veta hur man gör och inte får ha fel om sin häst. Alla har någongång skällt i onödan. Hon lär inte göra om det. Huvudsaken är att hon gör bättre nästa gång. En sak kan jag säga säkert - hon ville göra rätt mot hästen. Ibland blir det fel.
 
Sv: Min kompis fattar inte!

Ropa på din kompis. När hon kommer så ge henne en örfil och säg "jävla unge", det borde vara en ganska lagom jämförelse så kanske hon får fundera lite...

Klockrent bra förslag! :bow:

En del borde inte ha häst överHUVUDtaget.
Nä, sälj hästen och köp en hästplansch istället tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 112
Senast: Voeux
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 834
Senast: manda
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp