Min man är död

Jag har inte förlorad min livskamrat på samma sätt som du, men på ett annat.
Min första panik var att jag behövde sälja hästarna, det var helt otänkbart då. Nu håller jag på att avveckla hästarna i min takt och först trodde jag det skulle kännas som att hugga av sig en arm, men nu känns det bra och rätt. Jag känner mig inte vilse längre. Så det finns hopp
Tack, @cirkus :heart . Det värmer. Det är så sorgligt bara... Kanske just den förlorade identiteten som känns värst... Men det går ju inte. Hästen bara står. Sällskskapshästen närmar sig 28 och jag vill ta bort henne innan det blir något akut. Det känns helt fel att leta ny häst när jag inte orkar med de jag har... hovis sa samma sak nu -ut på foder!
Jag hade en medryttarannons i en lokal fb-grupp klar sedan tidigare, så lade till delfoder-/fodervärd och la ut den på nytt. Får väl börja så...
 
Sjukskriven. La ut annons för medryttare/delfodervärd/fodervärd för min fina häst nu.
Jag vet varken ut eller in, men kan inte fortsätta hanka mig fram i detta limbo. Jag hittar inte glädjen i hästarna längre, eller just nu i alla fall. Jag skulle så gärna vilja att det var annorlunda, men för första gången i mitt liv tar hästarna mer energi än vad de ger. Jag går sönder. Min identitet! Vem är jag utan hästar?
Hoppas du hittar någon så du kan få lite andrum ♥️
 
Tack, @cirkus :heart . Det värmer. Det är så sorgligt bara... Kanske just den förlorade identiteten som känns värst... Men det går ju inte. Hästen bara står. Sällskskapshästen närmar sig 28 och jag vill ta bort henne innan det blir något akut. Det känns helt fel att leta ny häst när jag inte orkar med de jag har... hovis sa samma sak nu -ut på foder!
Jag hade en medryttarannons i en lokal fb-grupp klar sedan tidigare, så lade till delfoder-/fodervärd och la ut den på nytt. Får väl börja så...
Det kan inte vara ett alternativ att stalla upp hästen någonstans där du får mer hjälp och inte behöver ta allt själv?
 
Sjukskriven. La ut annons för medryttare/delfodervärd/fodervärd för min fina häst nu.
Jag vet varken ut eller in, men kan inte fortsätta hanka mig fram i detta limbo. Jag hittar inte glädjen i hästarna längre, eller just nu i alla fall. Jag skulle så gärna vilja att det var annorlunda, men för första gången i mitt liv tar hästarna mer energi än vad de ger. Jag går sönder. Min identitet! Vem är jag utan hästar?
Du kommer att hitta igen din identitet, du är Tualma. Med eller utan häst/ar. De är bara ett tillägg till din identitet.

Jag hade många funderingar över detta, då jag skulle sälja min sista (även då egenuppfödda) häst. Hade haft häst/ar i 38 år - så.....vem var jag? Det gick förvånansvärt bra! Vägrade tänka hästRie utan häst, tänkte Rie med andra gamla eller blivande nya intressen.

Du är så duktig, heja!
 
Sjukskriven. La ut annons för medryttare/delfodervärd/fodervärd för min fina häst nu.
Jag vet varken ut eller in, men kan inte fortsätta hanka mig fram i detta limbo. Jag hittar inte glädjen i hästarna längre, eller just nu i alla fall. Jag skulle så gärna vilja att det var annorlunda, men för första gången i mitt liv tar hästarna mer energi än vad de ger. Jag går sönder. Min identitet! Vem är jag utan hästar?
Du behöver en paus!
Hur var det, hade du hästarna hemma också med all skötsel av anläggning som det innebär?
Du behöver läka och inte ha alla dessa krav som häst(ar) innebär. Du kanske inte slutar totalt med häst? Även om du ställer ut din på foder för att slippa allt detta ansvar en tid finns det andra sätt att hålla på med häst.
Man kan åka på en privatlektion ibland?
Vill du komma hit för att få lite hästkontakt är du varmt välkommen.

Om du inte säljer hästen finns ju all chans att du kan ta tillbaka din häst igen när tiden är rätt också..

Vad jag försöker säga är nog att även utan hästar, eller med hästar i livet bara ibland så tror jag ändå du är samma fantastiska person. Du bara ger dig själv lite mer utrymme.
 
Ni är så fina, alla som svarar!! Jag grät hela skogspromenaden både igår och idag. Men till slut värker det väl fram någon sorts beslut... Sjukskrivningen var nog nödvändig för att orka ta tag och faktiskt göra något. Även om det kräver långt mer än bara slänga ut en annons...
 
Sjukskriven. La ut annons för medryttare/delfodervärd/fodervärd för min fina häst nu.
Jag vet varken ut eller in, men kan inte fortsätta hanka mig fram i detta limbo. Jag hittar inte glädjen i hästarna längre, eller just nu i alla fall. Jag skulle så gärna vilja att det var annorlunda, men för första gången i mitt liv tar hästarna mer energi än vad de ger. Jag går sönder. Min identitet! Vem är jag utan hästar?
Beklagar :heart
Ta en dag i taget, gör bara absoluta måsten.
Hästarna är nöjda om de får mat och vatten (mockat) en medryttare låter som en prefekt lösning så du kan ge det tid.
Tid och lugn och ro är vad du behöver!
Ta hjälp av släkt, vänner och buke om det finns behov
 
Du behöver en paus!
Hur var det, hade du hästarna hemma också med all skötsel av anläggning som det innebär?
Du behöver läka och inte ha alla dessa krav som häst(ar) innebär. Du kanske inte slutar totalt med häst? Även om du ställer ut din på foder för att slippa allt detta ansvar en tid finns det andra sätt att hålla på med häst.
Man kan åka på en privatlektion ibland?
Vill du komma hit för att få lite hästkontakt är du varmt välkommen.

Om du inte säljer hästen finns ju all chans att du kan ta tillbaka din häst igen när tiden är rätt också..

Vad jag försöker säga är nog att även utan hästar, eller med hästar i livet bara ibland så tror jag ändå du är samma fantastiska person. Du bara ger dig själv lite mer utrymme.
Ja, precis. Jag har dem hemma. Mycket oro över fodersituationen i år. Nu har det nog löst sig och det var nog då, när jag slappnade av, som luften gick ur mig fullständigt och det blev mörkt...
Och tusen tack för värmen som dina fina ord skänker mig. :heart
 
Beklagar :heart
Ta en dag i taget, gör bara absoluta måsten.
Hästarna är nöjda om de får mat och vatten (mockat) en medryttare låter som en prefekt lösning så du kan ge det tid.
Tid och lugn och ro är vad du behöver!
Ta hjälp av släkt, vänner och buke om det finns behov
Tack❤️. Synd att hon bara står, säger ju många. Jag tar inte åt mig så mycket av det, jag vet att mina hästar har det bra. Dock kostar de så mycket tid och pengar och just nu även energi. Men rätt medryttare kanske kan göra susen. Att få dela med någon...
 
Du kommer att hitta igen din identitet, du är Tualma. Med eller utan häst/ar. De är bara ett tillägg till din identitet.

Jag hade många funderingar över detta, då jag skulle sälja min sista (även då egenuppfödda) häst. Hade haft häst/ar i 38 år - så.....vem var jag? Det gick förvånansvärt bra! Vägrade tänka hästRie utan häst, tänkte Rie med andra gamla eller blivande nya intressen.

Du är så duktig, heja!
Tack, o tack. Blev så rörd :heart
 
20220920_100523.jpg

Mina käraste tantalonor :love: :love:.
 
Tack❤️. Synd att hon bara står, säger ju många. Jag tar inte åt mig så mycket av det, jag vet att mina hästar har det bra. Dock kostar de så mycket tid och pengar och just nu även energi. Men rätt medryttare kanske kan göra susen. Att få dela med någon...
Men HUR kan de säga så just nu. Har de inget vett i kroppen?
Om de nu tycker det kunde de ju erbjuda sig att fråga runt efter någon som skulle vilja hjälpa till istället?

Tycker jag då.
Bra om du lyckas att inte ta åt dig :heart
 
Det där med identiteten reder sig när livet går vidare. Tillåt dig bara att sörja. När jag avlivade min sista häst för tio år sedan (hjälp!) så sörjde jag ett bra tag. Gjorde mig av med hästsakerna över flera år. Provade att rida en del efter tre år men insåg att jag inte tyckte det var så roligt längre, hade fullt upp med barn. Har ett stående erbjudande att rida en toppenfin häst men har fortfarande inte känt mig sugen. Jag hittade ju andra saker att brinna för. Kommer säkert skaffa häst igen när jag blir äldre, men det är helt okej att inte vara hästtjej nu. Det känns fortfarande felvilt att de flesta människor som finns i mitt liv nu INTE ser mig som hästtjej, inte ens vet att jag haft hästar i många år och spenderade hela tonårstiden med att jobba med hästar, det var min identitet så himla länge. Men det är inte jobbigt.

Det är förresten väldigt skönt också, på sina sätt. Allt blir ju lättare. Varje gång det är storm på gång blir jag jättetacksam att jag inte har en häst att oroa mig för. Varje gång det är halt och kramsnö tackar jag min lyckliga stjärna för att jag slipper försöka lösa ridningen på något sätt, för att slippa halka och packad snö under hovarna. Nu när jag ser hur mycket priset har gått upp på hö och strö (och el!) känner jag bara att hjälp, vad skönt att ha de tusenlapparna till annat.

Men som sagt, ge dig tid att sörja och ”sadla om”. Och fundera över vad du ska göra med åtminstone en del av pengarna du sparar, något roligt som bara är för dig. Kanske försöka hitta något annat roligt att göra, någon hobby du varit sugen på eller vad som helst. Eller bara njut av att ha en buffert.

Babbligt och krasst kanske. Förlåt i så fall. Jag har läst i tråden och har liksom inga ord för vad du har gått igenom. Har gråtit för dig, det gör jag aldrig åt trådar annars. Orättvist och… ja, så jävligt att det inte går att hitta ord. Jag hoppas verkligen att det ska bli en lättnad för dig att avveckla hästarna ett tag.
 
Jag håller med fullständigt.
Jag har aldrig varit en varje dag-ryttare. Därför har jag alltid prioriterat bra hagar, fri tillgång till grovfoder (halm eller bete), mycket utevistelse och hästkompisar till mina.
Men att ha häst istället för marsvin har sina sidor och kan vara svårt att motivera för sig själv eller andra ibland :angel: . Men nu är det ju något annat :(.
Alltså - måste bara inflika att hästar inte måste ridas för att må bra! De behöver mat, rörelse i hage och sällskap. Har de det, har de sina mest grundläggande behov uppfyllda och det är HELT okej att "bara" klappa på och mysa med dem! :heart
 
Senast ändrad:
Det där med identiteten reder sig när livet går vidare. Tillåt dig bara att sörja. När jag avlivade min sista häst för tio år sedan (hjälp!) så sörjde jag ett bra tag. Gjorde mig av med hästsakerna över flera år. Provade att rida en del efter tre år men insåg att jag inte tyckte det var så roligt längre, hade fullt upp med barn. Har ett stående erbjudande att rida en toppenfin häst men har fortfarande inte känt mig sugen. Jag hittade ju andra saker att brinna för. Kommer säkert skaffa häst igen när jag blir äldre, men det är helt okej att inte vara hästtjej nu. Det känns fortfarande felvilt att de flesta människor som finns i mitt liv nu INTE ser mig som hästtjej, inte ens vet att jag haft hästar i många år och spenderade hela tonårstiden med att jobba med hästar, det var min identitet så himla länge. Men det är inte jobbigt.

Det är förresten väldigt skönt också, på sina sätt. Allt blir ju lättare. Varje gång det är storm på gång blir jag jättetacksam att jag inte har en häst att oroa mig för. Varje gång det är halt och kramsnö tackar jag min lyckliga stjärna för att jag slipper försöka lösa ridningen på något sätt, för att slippa halka och packad snö under hovarna. Nu när jag ser hur mycket priset har gått upp på hö och strö (och el!) känner jag bara att hjälp, vad skönt att ha de tusenlapparna till annat.

Men som sagt, ge dig tid att sörja och ”sadla om”. Och fundera över vad du ska göra med åtminstone en del av pengarna du sparar, något roligt som bara är för dig. Kanske försöka hitta något annat roligt att göra, någon hobby du varit sugen på eller vad som helst. Eller bara njut av att ha en buffert.

Babbligt och krasst kanske. Förlåt i så fall. Jag har läst i tråden och har liksom inga ord för vad du har gått igenom. Har gråtit för dig, det gör jag aldrig åt trådar annars. Orättvist och… ja, så jävligt att det inte går att hitta ord. Jag hoppas verkligen att det ska bli en lättnad för dig att avveckla hästarna ett tag.
...kram :heart ... Så fint. Tar till mig och processar vidare...
 
Jag mår bättre nu. Barnen mår också bra.
Med hjälp av bl a. kloka Bukare värkte beslut kring hästarna fram. Så det var värt med en veckas sjukskrivning för att bromsa och låta tankarna komma och gå...

Det blir avlivning för vår fina gamling och helinackordering för ridhästen.
Då får jag lite andrum, kan leta delfodervärd i lugn och ro och kommer att få hjälp med tillsyn och lite igångsättning av en kompis som har häst i det stallet.
Vi kommer inte göra något förrän efter storhelgerna förstås.
När beslutet väl var taget började jag kunna andas lite lättare igen.
Den senaste veckan har jag varit uppe och snurrat i närmaste mani nån vecka, dejtat och haft mig.
Nu börjar det närma sig normalnivå för det psykiska och emotionella tillståndet igen. Vilket är skönt. Allt blir så galet när jag är där uppe i rymden och snurrar. Det syns säkert på mina inlägg här också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 518
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 852
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 393
Senast: underensten
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 631
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp