Bukefalos 28 år!

Min man är död

Tack för svar :heart. Ja, det stämmer ju verkligen med sorgen.
Och lägsta nivån på måendet har väl höjts en del på ett år, så visst händer det något.
Men det känns ändå så tomt och sorgligt att inte ha min människa, liksom. Och jag känner maktlöshet över de här fysiska reaktionerna. Jag känner mig så svag och otillräcklig när det sker...
Jag gillar inte uttrycken stark vs svag. Det är så mycket värderingar i de orden och de indikerar också att man skulle ha ett val att vara stark eller svag och så är det ju inte. Visst kan det kännas bra en stund att få höra att man är så stark men känslan kan snart bytas ut mot en känsla av ledsamhet, ensamhet och sorg för det andra ser som styrka kan vara någons sätt att sätta ena foten framför den andra för att fortsätta hålla näsan över ytan och fortsätta andas. Att få höra att man är så stark och klarar allt kan i förlängningen göra att man aldrig vågar visa hur man faktiskt mår för att hålla fasaden uppe för är man sämre om man mår så dåligt som man faktiskt gör? Jag tycker inte det men värderingarna runt svaghet vs styrka indikerar det.

Sedan kan man fundera på vad som är styrka och vad som är svaghet. Är det en svaghet att våga känna, våga visa/säga hur man mår och behöva andra människor eller är det en styrka? Är det en svaghet att falla långt ner i mörkret eller är det en styrka för att man faktiskt vågar känna? Är det styrka att inte få lov att känna för rasar man så är allt förbi för att man är så ensam att ingen fångar en?

Jag förstår din känsla av otillräcklighet och maktlöshet men det är inte svaghet. Det är en önskan om att allt ska vara som det var igen och den önskan är så mänsklig. Att behöva någon annan är ingen svaghet. Det är att vara mänsklig.
 
Jag gillar inte uttrycken stark vs svag. Det är så mycket värderingar i de orden och de indikerar också att man skulle ha ett val att vara stark eller svag och så är det ju inte. Visst kan det kännas bra en stund att få höra att man är så stark men känslan kan snart bytas ut mot en känsla av ledsamhet, ensamhet och sorg för det andra ser som styrka kan vara någons sätt att sätta ena foten framför den andra för att fortsätta hålla näsan över ytan och fortsätta andas. Att få höra att man är så stark och klarar allt kan i förlängningen göra att man aldrig vågar visa hur man faktiskt mår för att hålla fasaden uppe för är man sämre om man mår så dåligt som man faktiskt gör? Jag tycker inte det men värderingarna runt svaghet vs styrka indikerar det.

Sedan kan man fundera på vad som är styrka och vad som är svaghet. Är det en svaghet att våga känna, våga visa/säga hur man mår och behöva andra människor eller är det en styrka? Är det en svaghet att falla långt ner i mörkret eller är det en styrka för att man faktiskt vågar känna? Är det styrka att inte få lov att känna för rasar man så är allt förbi för att man är så ensam att ingen fångar en?

Jag förstår din känsla av otillräcklighet och maktlöshet men det är inte svaghet. Det är en önskan om att allt ska vara som det var igen och den önskan är så mänsklig. Att behöva någon annan är ingen svaghet. Det är att vara mänsklig.
Fantastiskt välformulerat, det här kommer jag lägga ner i min mentala ryggsäck och ta fram när det behövs. Tack
 
Jag gillar inte uttrycken stark vs svag. Det är så mycket värderingar i de orden och de indikerar också att man skulle ha ett val att vara stark eller svag och så är det ju inte. Visst kan det kännas bra en stund att få höra att man är så stark men känslan kan snart bytas ut mot en känsla av ledsamhet, ensamhet och sorg för det andra ser som styrka kan vara någons sätt att sätta ena foten framför den andra för att fortsätta hålla näsan över ytan och fortsätta andas. Att få höra att man är så stark och klarar allt kan i förlängningen göra att man aldrig vågar visa hur man faktiskt mår för att hålla fasaden uppe för är man sämre om man mår så dåligt som man faktiskt gör? Jag tycker inte det men värderingarna runt svaghet vs styrka indikerar det.

Sedan kan man fundera på vad som är styrka och vad som är svaghet. Är det en svaghet att våga känna, våga visa/säga hur man mår och behöva andra människor eller är det en styrka? Är det en svaghet att falla långt ner i mörkret eller är det en styrka för att man faktiskt vågar känna? Är det styrka att inte få lov att känna för rasar man så är allt förbi för att man är så ensam att ingen fångar en?

Jag förstår din känsla av otillräcklighet och maktlöshet men det är inte svaghet. Det är en önskan om att allt ska vara som det var igen och den önskan är så mänsklig. Att behöva någon annan är ingen svaghet. Det är att vara mänsklig.
Du har ju helt rätt, klok som alltid och jag känner och brukar tänka likadant också. Svagheten blev här ett uttryck för otillräcklighet, som du skrev. Rädslan att inte räcka till för sina barn, eller för sig själv.
Jag är skakig men mår bättre idag och har börjat ra itu med saker som legat på hög, så jag behöver ju säkert krascha ibland också. Ner på botten och kravla en stund
Slut blir lite klarare efteråt. Men när en är därnere är det så svart och ensamt...
Tack för att du påminner om detta viktiga förhållningssätt och om hur det är att vara människa. Tack.
 
:heart
Fortsätt vara rädd om dig, och fortsätt ta hand om dig.
Tack, det ska jag.
Jag känner verkligen omtanken från dig och hela bukegänget som en varm tröstande sjal att svepa in sig i.
Wow, vad häftigt egentligen. Det har jag känt genom hela den här resan. Hur medmänsklighet och varma tankar färdas genom rymderna och gör allt lite lättare, ger perspektiv, pepp och tröst.
Så tacksam :heart !
 
Barnen har haft sina födelsedagar två dagar på raken och årsdagen efter begravningen har passerat på den tredje dagen (1/7).
Det har gått bra, vi har haft det bra, men min kropp reagerar på det sätt som börjar bli en vana, med väldigt, väldigt ont i magen.

Hade avstämning med vännen ikväll, då jag känt att han inte riktigt känner det samma som jag ang. oss. Jag känner mig tacksam och trygg i vår fina vänskap.
Dock ska vi nog inte vara något mer än vänner ändå, vilket känns helt okej, men min kropp tycker tydligen inte det för den gör väldigt ont, som sagt.

Det är ingen fara. Bara magkatarr. Men gud, vad ensam jag känner mig ändå.

Jag mår inte så dåligt så att jag vill ringa och störa någon, men kanske någon bukefalist är vaken i denna sena timme?
Tyvärr var jag inte vaken, och jobbat (har 12h pass) så jag såg detta först nu. Men jag vill bara skicka en kram.

Jag har varit i situationer där jag känt mog ensam trots att jag inte är det, och den känslan inte kul. Hoppas det lättat lite redan, och om inte att det gör det snart.
 
Tyvärr kommer det inget positivt från mig just nu.
Semester, tid att tänka, känna, slog ner i mig med klor och kvävande tyngd...
Vi kom hem ikväll, jag och flickorna, efter några dagars semester hos min bror med familj. Det har varit trevligt, såklart, uppfattar jag på ett intellektuellt plan. Emotionellt -kan jag inte ta in det. Kämpar mest mot gråten och hopplöshetskänslan hela tiden.
Det pågående maratonloppet tar aldrig slut. Jag är så utmattad. Får ingenting, eller mycket lite gjort.
Barnen blir ledsna och oroliga. I allafall de två stora som är hemma mest. Äldsta kör sitt race och yngsta verkar rätt nöjd.
Jag funderar, bryter ner; vad ska jag skära ner på för att orka. Hästarna? Men ju mindre jag har desto mindre tar jag mig för. Måste hålla igång kropp och hjärna.
Men det innebär ju ökad stress och oro, såklart, med foder, skötsel, gödeselplatta som måste fixas före november.
När jag mår dåligt går att göra-listorna på repeat och de långa listorna förlamar mig ännu mer...
Liten sväng med hunden nu. Kolla att hästarna har vatten.
Fixa något till kvällsmat... En sak i taget, jag vet och jag försöker....
 
Tyvärr kommer det inget positivt från mig just nu.
Semester, tid att tänka, känna, slog ner i mig med klor och kvävande tyngd...
Vi kom hem ikväll, jag och flickorna, efter några dagars semester hos min bror med familj. Det har varit trevligt, såklart, uppfattar jag på ett intellektuellt plan. Emotionellt -kan jag inte ta in det. Kämpar mest mot gråten och hopplöshetskänslan hela tiden.
Det pågående maratonloppet tar aldrig slut. Jag är så utmattad. Får ingenting, eller mycket lite gjort.
Barnen blir ledsna och oroliga. I allafall de två stora som är hemma mest. Äldsta kör sitt race och yngsta verkar rätt nöjd.
Jag funderar, bryter ner; vad ska jag skära ner på för att orka. Hästarna? Men ju mindre jag har desto mindre tar jag mig för. Måste hålla igång kropp och hjärna.
Men det innebär ju ökad stress och oro, såklart, med foder, skötsel, gödeselplatta som måste fixas före november.
När jag mår dåligt går att göra-listorna på repeat och de långa listorna förlamar mig ännu mer...
Liten sväng med hunden nu. Kolla att hästarna har vatten.
Fixa något till kvällsmat... En sak i taget, jag vet och jag försöker....
Detta kanske är ett dumt förslag i situationen, jag vet ju inte myclet om dig eller en sådan här situation. Men jag provat att nämna det.

Något som hjälpte mig i en annan situation där allt kändes hopplöst var förslaget att skriva ned tre positiva saker om varje dag. Även om det så var att jag åt en god kanelbulle som en grej bara.
Har också en övning jag tar fram när allt snurrar i huvudet, men det är mer för att belysa vad jag kan påverka just nu och vad jag kan bör släppa för tillfället. För att belysa vad jag kan påverka och inte.

Känner så väl igen det att egna hästar kan stressa är man lite i hopplöshet känns allt stort.
Vad är det med gödselplattan?
Är det något som kan lösas med att tex ha gödselcontainer över vintern?

Utöver det skickar jag en stor kram 💕
 
Detta kanske är ett dumt förslag i situationen, jag vet ju inte myclet om dig eller en sådan här situation. Men jag provat att nämna det.

Något som hjälpte mig i en annan situation där allt kändes hopplöst var förslaget att skriva ned tre positiva saker om varje dag. Även om det så var att jag åt en god kanelbulle som en grej bara.
Har också en övning jag tar fram när allt snurrar i huvudet, men det är mer för att belysa vad jag kan påverka just nu och vad jag kan bör släppa för tillfället. För att belysa vad jag kan påverka och inte.

Känner så väl igen det att egna hästar kan stressa är man lite i hopplöshet känns allt stort.
Vad är det med gödselplattan?
Är det något som kan lösas med att tex ha gödselcontainer över vintern?

Utöver det skickar jag en stor kram 💕
Du är en så klok och fin vän, fast vi aldrig setts, @Cattis_E ...
Bra råd. Jag ska ta till mig det.
Ang. gödselplatta, så har jag ingen. Vi hade planerat att gjuta en förra sommaren... Jag behöver fixa det eller ett alternativ; vagn eller container före november. Förutom allt annat på listorna, förutom att jag inte har något foder bokat och, och, och...
Och när saknaden efter MIN människa blev för stark och rädslan över att resten av mitt liv ska kännas meningslöst, så började jag skriva med en, säkert jättetrevlig man, men inte så smart nej, när jag inte alls är ens i det närmaste redo att träffa någon och aldrig har känt något för någon som jag inte känt länge, heller. Jag har ingen ork för nya bekantakaper alls just nu.. Det blev ju bara ytterligare en jobbig grej, att hålla igång en konversation med någon jag aldrig träffat.
Jag är inte så smart när jag mår dåligt, det kan vi lugnt konstatera.
Vad som också är sant är att jag har fina vänner. Vän som bor i storstan var här hos H i helgen. Då brukar de ringa mig tillsammans på kvällen. Så även igår kväll. Jag suckade över mitt mående och över att vi inte ens lyckats hålla efter gräsmattan här hemma. Då kom de hit idag och klippte gräs och försökte fixa diskmaskinen. Den fick de inte igång, men en stor del av gräsmattan blev fin och det är mindre andel djungel i trädgården nu.
Så länge de vill vara min familj bestämmer jag att de är lite, lite mina människor, vare sig de vill eller inte! Så det så.

Idag har vi hämtat ut stora V:s ID-kort, handlat, jag och lilla v har gjort fint hos kaninen och så har jag gräddat pannkakor till i morgon, då vi åka ett gäng till Leksand Sommarland.
Jag ska snart kvälls (natt-)-kissa hunden och kolla till hästarna. Upp tidigt i morgon och lämna hunden hos mamma innan vi ska åka.
Så det känns lite bättre ändå, tror jag...
Fast jag KÄNNER inte riktigt. Jag som vara brukar vara BARA känslor. Intellektuellt kan jag tänka att det var mysigt hos min bror och att vännerna är snälla och att det ska bli trevligt I morgon, men emotionellt ekar det tomt och tyst... Tror att det är ett ganska dåligt tecken, faktiskt...
 
Du är en så klok och fin vän, fast vi aldrig setts, @Cattis_E ...
Bra råd. Jag ska ta till mig det.
Ang. gödselplatta, så har jag ingen. Vi hade planerat att gjuta en förra sommaren... Jag behöver fixa det eller ett alternativ; vagn eller container före november. Förutom allt annat på listorna, förutom att jag inte har något foder bokat och, och, och...
Och när saknaden efter MIN människa blev för stark och rädslan över att resten av mitt liv ska kännas meningslöst, så började jag skriva med en, säkert jättetrevlig man, men inte så smart nej, när jag inte alls är ens i det närmaste redo att träffa någon och aldrig har känt något för någon som jag inte känt länge, heller. Jag har ingen ork för nya bekantakaper alls just nu.. Det blev ju bara ytterligare en jobbig grej, att hålla igång en konversation med någon jag aldrig träffat.
Jag är inte så smart när jag mår dåligt, det kan vi lugnt konstatera.
Vad som också är sant är att jag har fina vänner. Vän som bor i storstan var här hos H i helgen. Då brukar de ringa mig tillsammans på kvällen. Så även igår kväll. Jag suckade över mitt mående och över att vi inte ens lyckats hålla efter gräsmattan här hemma. Då kom de hit idag och klippte gräs och försökte fixa diskmaskinen. Den fick de inte igång, men en stor del av gräsmattan blev fin och det är mindre andel djungel i trädgården nu.
Så länge de vill vara min familj bestämmer jag att de är lite, lite mina människor, vare sig de vill eller inte! Så det så.

Idag har vi hämtat ut stora V:s ID-kort, handlat, jag och lilla v har gjort fint hos kaninen och så har jag gräddat pannkakor till i morgon, då vi åka ett gäng till Leksand Sommarland.
Jag ska snart kvälls (natt-)-kissa hunden och kolla till hästarna. Upp tidigt i morgon och lämna hunden hos mamma innan vi ska åka.
Så det känns lite bättre ändå, tror jag...
Fast jag KÄNNER inte riktigt. Jag som vara brukar vara BARA känslor. Intellektuellt kan jag tänka att det var mysigt hos min bror och att vännerna är snälla och att det ska bli trevligt I morgon, men emotionellt ekar det tomt och tyst... Tror att det är ett ganska dåligt tecken, faktiskt...
Kram ❤️
 
Du är en så klok och fin vän, fast vi aldrig setts, @Cattis_E ...
Bra råd. Jag ska ta till mig det.
Ang. gödselplatta, så har jag ingen. Vi hade planerat att gjuta en förra sommaren... Jag behöver fixa det eller ett alternativ; vagn eller container före november. Förutom allt annat på listorna, förutom att jag inte har något foder bokat och, och, och...
Och när saknaden efter MIN människa blev för stark och rädslan över att resten av mitt liv ska kännas meningslöst, så började jag skriva med en, säkert jättetrevlig man, men inte så smart nej, när jag inte alls är ens i det närmaste redo att träffa någon och aldrig har känt något för någon som jag inte känt länge, heller. Jag har ingen ork för nya bekantakaper alls just nu.. Det blev ju bara ytterligare en jobbig grej, att hålla igång en konversation med någon jag aldrig träffat.
Jag är inte så smart när jag mår dåligt, det kan vi lugnt konstatera.
Vad som också är sant är att jag har fina vänner. Vän som bor i storstan var här hos H i helgen. Då brukar de ringa mig tillsammans på kvällen. Så även igår kväll. Jag suckade över mitt mående och över att vi inte ens lyckats hålla efter gräsmattan här hemma. Då kom de hit idag och klippte gräs och försökte fixa diskmaskinen. Den fick de inte igång, men en stor del av gräsmattan blev fin och det är mindre andel djungel i trädgården nu.
Så länge de vill vara min familj bestämmer jag att de är lite, lite mina människor, vare sig de vill eller inte! Så det så.

Idag har vi hämtat ut stora V:s ID-kort, handlat, jag och lilla v har gjort fint hos kaninen och så har jag gräddat pannkakor till i morgon, då vi åka ett gäng till Leksand Sommarland.
Jag ska snart kvälls (natt-)-kissa hunden och kolla till hästarna. Upp tidigt i morgon och lämna hunden hos mamma innan vi ska åka.
Så det känns lite bättre ändå, tror jag...
Fast jag KÄNNER inte riktigt. Jag som vara brukar vara BARA känslor. Intellektuellt kan jag tänka att det var mysigt hos min bror och att vännerna är snälla och att det ska bli trevligt I morgon, men emotionellt ekar det tomt och tyst... Tror att det är ett ganska dåligt tecken, faktiskt...
Hur många av de sakerna på listorna måste göras typ nu i sommar? Inte borde, utan MÅSTE?

Hur många saker är med på listorna som du inte kan påverka just nu? Utan kanske kan "vila lite i" att du inte kan påverka precis nu?

Nu ska jag svamla lite hej vilt.

Att känna sig "tom" på känslor behöver nödvändigtvis inte vara så illa tror jag, utan bara kroppens sätt att den vill vila lite från svängningarna. Vila nånstans mellan sprudlande glädje, hopp, ledsenhet och hopplöshet.
Men då blir det istället lite tomt, för att hjärnan "skärmar" sig från intryck.
Kanske?
 
Jag tar till mig det, @Cattis_E och sansar mig lite. Du har säkert rätt.
Vi har haft en fin eftermiddag med utflykt till mysigt fik och bad, lilla v och jag och H med son. De är i det närmaste som syskon, våra barn, så vi är som en liten familj när vi gör saker tillsammans.
Tänk ändå vad välsignat det är att ha kära vänner!
 
16-årig bröllopsdag idag.
Jag vill inte fira den ensam!
Några dagar har jag känt mig rätt lugn och harmonisk, men idag är jag ARG!
Vill skriksjunga till Ebba Grön och klappa till den jäveln som har lämnat mig här!
Behöver röja hemma, så får väl utnyttja ilskan till det.
Men först ska jag vältra mig lite i självömkan och sorg, tror jag. För det är jag värd (obs ironi)!
 
16-årig bröllopsdag idag.
Jag vill inte fira den ensam!
Några dagar har jag känt mig rätt lugn och harmonisk, men idag är jag ARG!
Vill skriksjunga till Ebba Grön och klappa till den jäveln som har lämnat mig här!
Behöver röja hemma, så får väl utnyttja ilskan till det.
Men först ska jag vältra mig lite i självömkan och sorg, tror jag. För det är jag värd (obs ironi)!
jag förstår dig!
tur att vi är många här på buke!
ta hand om dig, och använd energin om du kan.
 
16-årig bröllopsdag idag.
Jag vill inte fira den ensam!
Några dagar har jag känt mig rätt lugn och harmonisk, men idag är jag ARG!
Vill skriksjunga till Ebba Grön och klappa till den jäveln som har lämnat mig här!
Behöver röja hemma, så får väl utnyttja ilskan till det.
Men först ska jag vältra mig lite i självömkan och sorg, tror jag. För det är jag värd (obs ironi)!
Du får skrika. Du får slänga saker omkring dig. Man får vara skitförbannad en stund eller två. Bara man inte fastnar totalt i det för länge.

Kram ❤️
 
Du får skrika. Du får slänga saker omkring dig. Man får vara skitförbannad en stund eller två. Bara man inte fastnar totalt i det för länge.

Kram ❤️
Jag fick frossa och sov tills jag skulle hämta flickorna bud kl 14. Men nu har jag varit ute och ätit med en av mina käraste väninnor, så nu känns allt lite bättre.
Meeen Ebba får gå på repeat än ett tag...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 582
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 934
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 419
Senast: underensten
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 613
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp