Bukefalos 28 år!

Min narkissos

PiperGarden

Trådstartare
Såg V75:an igår. Hur kunde Min Narkissos undgå att bli rapporterad? Är mycket medveten om att hästen alltid travar illa (är troligen "född" så, känner en syster som är likadan, fast andra fram... :crazy: ). Men måste inte ban.vet. ta sitt ansvar ändå och rapportera allt som inte är ok trav? Enligt min uppfattning var hästens trav inte godtagbart, det är inget jag vill se inom travet. Sen kommer frågan om dom skulle hitta nåt fel på hästen, men jag är av uppfattningen att ytterst få hästar travar illa utan att där är något fel på dom, sen kan det vara väldigt svårt att hitta... :crazy:
Vad säger ni, ska vi acceptera den stilen eller rapportera den?
 
Sv: Min narkissos

Det är tur att jag inte äger Min Narkissos.Han skulle inte ha tjänat en krona då,skulle aldrig starta en häst som man fick skämmas för :angel: .
 
Sv: Min narkissos

inte hos mig heller... känns ju sådär att man kämpar för att hästarna ska vara i toppskick o´inte slitas på osv och så kommer stortränarna och drar in storkovan med hästar som, ja travar diskutabelt... :angel:
 
Sv: Min narkissos

Det är inte banveterinären som rapporterar utan bandomarnämden. Veterinären kan ge startförbud.
 
Sv: Min narkissos

Men måste det betyda att de har ont bara för att de travar illa?

Självklart är det så i majoriteten av gångerna de travar illa, men jag är helt säker på att de inte alltid är halta när de travar illa. Speciellt när de har travat så hela deras karriär.
 
Sv: Min narkissos

Travar h*n illa så ska h*n ju rapporteras. Sedan är det väl upp till andra, tex en veterinär, att avgöra orsaken till detta, det kan ju inte bandomaren göra.
 
Sv: Min narkissos

Jag såg inte hela det loppet så jag ska inte uttala mig om hur han såg ut igår. Dessutom uppfattas inte sånt här alltid lika från sidan och på TV.

Det är väl vänster bak han rör mest "skumt", speciellt i hasens vinkling?
 
Sv: Min narkissos

Det är en generalisering, det är inte alltid så. Vissa häster springer faktiskt helt enkelt bara så, och får aldrig ont av det.
Självklart är det bäst om de altid springer rytmiskt och fint.

Min märr (som numera är fölmärr p g a ålder) såg alltid halt ut i låga tempo, men så fort man körde fortare än 1.40 gick hon fint. hon fick aldrig några problem av detta, trots att denna märr sannolikt joggades mer i sitt liv en majoriteten av Sveriges travhästar görs. (Skolhäst)
 
Sv: Min narkissos

borde inte Kari om ngn ha lite koll och inte ta ut en häst i v75, som "far illa" utav de om det skulle vara så att han trava illa pga att han har ont el. så...?
 
Sv: Min narkissos

Jasså vem är Etan då ? ;) :devil:



Jo Etain lär ju ha haft en massör med händerna fulla kan man tänka sig!
 
Sv: Min narkissos

Jag har "samtalat" med Etan Royals fd Massör....:p Där krävdes en hel del jobb. Och det funkade ju rätt bra:angel:

och det funkade ju bar, så varför skulle inte detta kunna funka??
jag tycker det är en sak om en häst helt plötsligt börjar trava illa, men om den gjort så hela livet och den verkar må bra - så varför inte. men det ska ju inte gå till överdrift så man börjar undra vilken gångart det handlar om..
 
Sv: Min narkissos

??? :crazy: Ingen aning

vi som bara "känner" hästen genom TVn kan ju inte dömma den. i så fall - varför är det ingen som rasat mot etain royal?? han var ju lika dan om inte värre vissa sesånger.
jamena, dom som har hand om hästen känner den nog bäst - om dom vet att inget är fel på hästen så varför inte starta?? alla är inte naturbegåvade - men man behöver väl inte vara skadad för att man inte rör sig som alla andra??
sen att det kommer secundära problem - det kan jag tänka mig!! men om man har en häst som denna så är man nog noga med att hålla efttr den och lyssnar på minsta avvikelse. en så¨nhär häst får nog mer omvårdnad och påkostas nog mer än vad en vanlig halt bra häst hade blivit.

så jag ser inget fel i det. så länge hästen vinner och tycker om att springa så mår den nog bra.. annars hade den nog lagt av vid dethär laget. en stenhårt vinnarskalle står nog inte ut med vad som helst hur länge som helst - så det är nog bara att vänta och se..
 
Sv: Min narkissos

vi som bara "känner" hästen genom TVn kan ju inte dömma den. i så fall - varför är det ingen som rasat mot etain royal?? han var ju lika dan om inte värre vissa sesånger.
jamena, dom som har hand om hästen känner den nog bäst - om dom vet att inget är fel på hästen så varför inte starta?? alla är inte naturbegåvade - men man behöver väl inte vara skadad för att man inte rör sig som alla andra??
sen att det kommer secundära problem - det kan jag tänka mig!! men om man har en häst som denna så är man nog noga med att hålla efttr den och lyssnar på minsta avvikelse. en så¨nhär häst får nog mer omvårdnad och påkostas nog mer än vad en vanlig halt bra häst hade blivit.

så jag ser inget fel i det. så länge hästen vinner och tycker om att springa så mår den nog bra.. annars hade den nog lagt av vid dethär laget. en stenhårt vinnarskalle står nog inte ut med vad som helst hur länge som helst - så det är nog bara att vänta och se..


Hur vet Du att hästen inte är skadad :confused:


Bara för att det är en häst i dom högre klasserna är det INGEN garati för att dom får bättre behandling eller inte startas om som är "halta"

:cool:
 
Sv: Min narkissos

Hur vet Du att hästen inte är skadad :confused:


Bara för att det är en häst i dom högre klasserna är det INGEN garati för att dom får bättre behandling eller inte startas om som är "halta"

:cool:

för dom säger att den vart så hela livet och att det inte blir nån förändring i aktionen när dom undersökt hästen, balanserat etc.. den va så när dom körde in den. å om den va skadad tror inte jag att den gått så bra som den gör om det vart en skada sen han va liten och inte läkt. då borde de va nåt allvarligt - vilket gör att den inte skulle vinna lopp i dom klasserna!!!
 
Sv: Min narkissos

för dom säger att den vart så hela livet och att det inte blir nån förändring i aktionen när dom undersökt hästen, balanserat etc.. den va så när dom körde in den. å om den va skadad tror inte jag att den gått så bra som den gör om det vart en skada sen han va liten och inte läkt. då borde de va nåt allvarligt - vilket gör att den inte skulle vinna lopp i dom klasserna!!!

Ahaa... Okey. Men säg att du känner ägaren då :idea: så att man fattar!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 650
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 595
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 120
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 173
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp