Bukefalos 28 år!

Min nyinköpta häst är som förbytt.

Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Hej.

Jag tror att det vore bäst om du tog hjälp av någon erfaren hästägare som kommer och tittar hur det går till när du hanterar hästen. Nån som bara står bredvid och kollar och sedan hjälper dig att hantera hästen rätt.

Taktiken är ju lite olika om hästen tex blivit rädd för grindhålet eller om det är ren istadighet.
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Kl
Det är ju lite vanskligt att försöka ta i på skarpen och visa vem som bestämmer om man själv är osäker. Kan man inte fullfölja ett sånt moment så kan hästen lära sig att bara eskalera sin aggresivitet för att få sin vilja igenom och det kan bli riktigt farligt.
Jag hade kört metoden arbete. Alltså varje gång den visar agressivitet, "drakminen" när du ska ta in den tex, så är du utrustad med longerlina och spö så att du kan börja longera på en liten volt runt dig en stund. (Förutsatt att hästen inte har några andra otäcka olater i longeringen och har lärt sig att komma undan även där med diverse metoder.... ) Det ska var jobbigt att visa agressivitet är tanken, så inget hasande på volten, utan friskt frammåt. Sen avbryter du och provar kommandot igen. På så sätt utsätter du inte dig själv för någon egentlig konfrontation eller att med att med fysisk kraft få henne att gå frammåt, hon kommer förhoppningsvis välja det enkla alternativet dvs att gå frammåt efter några lite jobbiga pass på volten.
Lycka till!
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

kl
Detta har jag tyvärr också varit med om och tar därför alltid blodprov. Tycker säljaren att det är märkligt säger jag "den som inte har något att dölja, döljer inget".
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Sök hjälp hos en klok NH tränare eller liknande. Du behöver få ditt ledarskap att fungera från marken och i den dagliga hanteringen innan du ens behöver fundera på att börja rida eller liknande. Arbete i rundcorall låter som en bra början för att få henne att respektera människan, och respekt från en häst är ingenting man "tar sig", utan det förtroendet får man gradvis förtjäna. Din egen säkerhet är också viktig, så ta det lungt och lycka till.
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Jag skriver som jag hade gjort. Jag hade tagit henne vid första testandet. Går inte en häst i hagen för mej så tar jag grimmskaftet och slår till den. Det brukar räcka en gång. Sen brukar de aldrig göra så mer. Nästan alla hästar testar får jag slippa gå från hagen.

Sen brukar många testa att inte stå still när man ska upp. Då brukar jag gå framför hästen och backa tillbaka den till sin plats och hålla på tills den ger sej..

Du är för otydlig i ditt sätt mot hästen. Du måste vara bestämmd. nu vet inte jag hur gammal du är. Men säg att du har syskon och de vill ha något av dej som du inte vill ge dej. DU blir envis och bestämmd du ska ha saken den är din.
Eller om du har barn. Barnet vill ha glass, men det är 7 på morgonen. DÅ skulle du aldrig ge dej och ge den glass.
Eller din mamma vill att du ska komma hem tidigt och du har jätte kul.
MAn inntar en typ betämmdhet en envishet som du även ska inta mot hästen.
Den ska gå fram i hagen, den SKA inte stegra sej mm. Du måste ta upp till kamp.
Nu kan det bli farligt för det har gått långt...

Kan inte stall ägaren hjälpa dej?? Jag hade frågat henne. Men förr eller senare måste du ta tag i det själv.
Du ska inte förska något NH utan en som hjälper dej. Nu är NH ett sätt för människor att komma till bestämmdheten mot sin häst att få männsikan självsäker mot sin häst...

Men du har en smart häst. SÅ fort du tar över så kommer hon aldrig i fråge sätta dej igen.. Det är det som är bra med ledarston..
Det är inte många hästar som du skulle klara av om du inte blir mer bestämmd med vad du vill.
Ett ledarsto är smarta och behöver en bestämmd hand.
Men de är lättare än ett mindre rang hög häst..

Stall ägaren verkar preci veta vad som behövs för din häst fråga denna. Fråga om hon kan ta hästen fram åt ihagen och hjälpa dej.. Gör på hennes sätt sen.
DU måste vara en tydlig ledare, du betämmer.. PUNKT SLUT

När de börjar testa så i början som hon gjorde med dej måste man ta det med en gång..
Har själv ahft mycket ranghöga hästar som gått under kategorien problem hästar. För att folk gör som du. Låter de ta över.

Hon är inte skada eller annat hon vet att hon bestämmer. Och hon tänker inte göra som du säger.... Och det kommer hon inte göra fören du visar att du är envisnare än henne.

Fråga stall ägaren och låt henne ta hästen..

Du kommer lösa detta. DU bara ska så enkelt är det..

Så kom igen nu och sluta vara så rädd och osäker. Det är tack vare det som du är där du är i dag med din fina häst....
Det är du som bestämmer dej för om du ska ta tillbaka ledandet eller inte.
Hon tycker det är bra, för du har gett dej. Hon bestämmer och du viker dej..
Hon får allt hon pekar på..
Men skulle du låta henne göra så om hon var ditt syskon, mamma, barn eller annat?
skulle de få köra med dej..
Anntagligen inte, uatan du skulle sätta i mot med all kraft all din envishet...
Fråga är bara låter du en häst köra med dej?
Dte är du som bestämmer..

JAg är bra på att peppa.. Så kom igen nu och ge dej inte så kommer det lösa sej på några sekunder eller några få testande.

De känner energin hur bra som helst hon kommer tänka, här kommer en som bestämmer och ger sej.
DU ska ha ut henne ur hagen vare sej hon vill eller inte och du ger dej inte. hon kommer hota och stegra, men inte ska du ge dej. Bli arg och gör som du had egjort mot din syster, mamma eller annat. Skrik till på henne argt om du inte får fram henne.
GE DEJ ALDRIG!
Så måste man tänka med hästar...

Det finns aldrig något sen med hästar utan bara nu..
Man ska tänka det är nu eller aldrig vid första testandet.. För det är det oftast...
Du akn göra hur mycket ledarövningar som helst känner inte hästen att du har energin att bestämma så rör den sej inte hur fläcken. Du måste ha självförtroendet för att du bestämmer..

Låt din stall ägaren ta henne och låt hon görs som hon gör.. Hon fick fram henne en gång och då får hon fram henne fler gånger
Hästen gick fram för att stall ägaren ebstämmde att hon skulle det..
 
Senast ändrad:
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Tar du dej igenom hagen utan problem, du kan longera henne och hon har slutat att testa dej på marken vid att bli inledd mm. Kan hända på 2 gånger. SÅ kan du börja rida sen och ta henne där. Bara du börjar vinna över henne så går det fort sen.
Men du får inte blir rädd och osäker för de känner de med en gång.
Så du måste jobba med dej själv..
Träna på en kompis. Låt henne säga att jag vill inte gå ut ur hagen. DÅ säge du att du ska finns inget val och så vidare. Sen kör du samma mot hästen.
Att du bara säger du ska gå ut ur hagen bestämmt till dej själv och hästen kan lossa spärren med en gång... För dej och då ska du ha ut henne.
Att lulla runt med henne i hagen hundra varv kan göra att hon snart börjar stegra sej där också... För hon betämmer över dej och vill hon inte gå runt, så gör hon inte det..
Så fort hon vet att vad du säger gäller så kommer hon bli lika snäll som mot de andra ägarna...
Hon är en smart häst så hon kommer se med en gång när hon inte kan göra som hon vill med dej längre..

Så in med envishet och bestämmd het och så bort med osäkerheten och att mjäka med henne. Så kommer hon ge sej snabbt sen..
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Har du kollat ordentligt så hon inte har problem med ryggen?
Inte bara en ytlig vet besiktning alltså ET/röntgen?

Är det inga fysiska fel så kontakta tränare. Det är en farlig situation för er båda, framförallt för dig.

Att bli hysterisk och skrika åt hästen gör bara allting mycket värre och hästen tappar ännu mer respekt för dig. Den här donnan behöver en väldigt lugn och stabil ledare som är väldigt konsekvent och bestämd. Hon känner att du är rädd för henne och det gör henne osäker och hon tar över ännu mer.

Skit i join up och sådant dravel. NH i all ära men någonstans har det begreppet gått snett.
Sunt förnuft och kunskap om hästen som art sas kommer man långt med.
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Om det är "den irländske ryttaren" jag tänker på så är det säkert en häst som inte är helt lätt. Denna person rider ju i stort sätt bara hästar som ingen annan vågar rida. Var inte rädd för att ta emot hjälp, se det inte som en prestigeförlust utan som ett sätt att utvecklas som ryttare/hästmänniska.

Lycka till!
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Hoppas de ha börja gå bättre me henne .. håller tummara
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Rädsla hos ryttare eller kusk är inget att leka med! Du har en dominant häst som läser av dej och din osäkerhet och utnyttjar den till fullo. Hon testar, tjurar och hotar, stegrar sig till och med över dej. har du inte kunskaper eller folk i din närhet som kan ge dig kontinuerlig hjälp,så sälj! Hästar ska vara kul, och är det också med rätt individer. Det finns en massa trevliga individer där ute som inte man behöver ha en ständig kamp med. Känner du inte att du har hästen med stort H och har tid,lust och ork så tänk om. Det finns säkert folk som är villiga att ta över en sådan häst och ser det som en utmaning och de kan funka utmärkt ihop. Jag önskar dej lycka till hur du än gör.
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

jag tänkte samma sak, folk brukar inte skicka dit sina hästar utan anledning så att säga.
Jag har själv haft en sån märr, hon var som en huggorm milt sagt. Hon anföll folk både i hage och box men jag var aldrig rädd för henne. MEN det är farligt och respekt ska man alltid ha.
Till ts, satsa på att få hjälp med hästen för om det fortgår kan det faktiskt sluta illa i värsta fall. Att bara ta sin rädsla och tuffa till sig är fasen inte lätt och det kan bli väldigt fel.
Lycka till :)
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Jag köpte ett kallblod förra året. Hon är en bestämd dam som gärna tar över om hon får.
Var ganska snäll och lugn första tiden, men sen började hon försöka ta över mer och mer.
Försökte springa över en vid insläpp, kastade sig ut ur boxen, försökte ta hinken med betfor , ville inte gå ut ur hagen.
Nafsade efter en vid sadling, stod inte still vid uppsittning osv osv.

Jag är ganska lättskrämd och feg av mej och antar att hon märkte det.

Så sambon fick ta över. Han är aldrig rädd och började sätta gränser direkt.
Ville hon inte gå ut ur hagen daskade han till rumpan med grimskaftet, inga problem efter ett par gånger.
Vid insläppet så bröstade han till henne om hon kom för nära. Samma i boxen.
Efter 2 veckor märktes stor skillnad.
Jag började gå in och borsta henne i boxen varje kväll. I början var det lite öron bakåt, men sen började hon uppskatta det och man kan stå och borsta och fixa även om hon äter betfor, vilket var omöjligt i början.

Kollade över sadeln och såg att den satt illa. Så köpte en annan. Efter 2 ridturer försvann sadlingsproblemet. Bytte bett. Efter det försvann problemet med att hon inte stod still vid pallen.

Enda problemet jag har nu är att jag inte får iväg henne ensam, men jobbar på det.
Mitt självförtroende har stärkts av denna häst då jag sett att ju tydligare och bestämd jag är, ju mer uppskattar hästen mej.

Sen har jag turen att ha en hästintresserad och tuff sambo som hjälper till när modet sviker. :love:


Jag vet hur det är när man är rädd, så låt nån annan ta över ett tag och se hur det går.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 731
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 647
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp