Bukefalos 28 år!

Min ponny har blivit ouppfostrad i ridningen!

_Stella_

Trådstartare
Jag har varit sjuk så en annan tjej har ridit min ponny några gånger i veckan så han ska få komma ut och röra sig lite.
Idag red jag äntligen själv för första gången på typ en månad :bump: men jag upptäckte att han har blivit väldigt "ouppfostrad" i ridningen. Han busar mycket mer än vanligt och är stark och lite hård i munnen och så. Tror ni att det går bort när jag rider honom mer? Den andra tjejen ska fortsätta rida honom 1-2 gånger i veckan ett tag till iallafall, tills jag orkar rida 5-6 dagar i veckan själv. Kan det vara hon som "gör" så han blir busig eller är det bara överskottsenergi tror ni?
 
Sv: Min ponny har blivit ouppfostrad i ridningen!

Kanske, eller så testar han dig efter att du varit borta länge. Kanske vårkänslor?
 
Sv: Min ponny har blivit ouppfostrad i ridningen!

Testa att longera lite innan ridning så kanske han bli lite lugnare. Annars kanske det är så att han testar dig lite nu när du varit borta ett tag som Gimlan är inne på.
 
Sv: Min ponny har blivit ouppfostrad i ridningen!

Troligtvis så är det säkert så att han blivit riden på ett annat sätt av en andra tjejen.
Min ponny kunde vara en mardröm att rida om någon annan ridit henne i en vecka!

I och med att han verkar stel och hård i munnen så är han säkert inte genomriden ordentligt.
Fortsätt bara att rida som du brukar så lär han bli sitt gamla vanliga jag igen.
 
Sv: Min ponny har blivit ouppfostrad i ridningen!

Han brukar oftast inte vara den "testiga" typen men det skulle kanske kunna vara så ändå.
 
Sv: Min ponny har blivit ouppfostrad i ridningen!

Jag vill helst inte longera innan jag rider... Men det behövs inte heller egentligen, för han är ju inte så jag inte klarar av honom. Men han är jobbigare än han brukar liksom.
 
Sv: Min ponny har blivit ouppfostrad i ridningen!

Jag tror mest på det också, att de är att han har blivit riden på ett annat sätt. Och isåfall borde det väl "gå över" ganska snabbt när jag rider honom mer.
Jag ska försöka rida igenom honom lite ordentligt så fort jag orkar så kanske han blir som vanligt igen :)
 
Sv: Min ponny har blivit ouppfostrad i ridningen!

Jag har haft lite olika hästar genom åren, med lite olika medryttare i omgångar. Och faktiskt verkar det som att vissa kombinationer av häst/medryttare har funkat mindre bra. Så det KAN ju även vara att den andra rider hästen på ett sätt som faktiskt gör att den passar dig sämre sas.

Kan säkert ha olika orsaker, en medryttare tror jag jobbade hästen för hårt/seriöst, så när jag sen skulle rida så var han less på att ridas seriöst och tänkte INTE jobba med mig OCKSÅ :mad: En annan har varit lite för slapphänt och låtit hästen bestämma för mycket själv, då började han fundera på om inte matte kanske också kunde tänka sig att rucka på reglerna..? :angel:
 
Sv: Min ponny har blivit ouppfostrad i ridningen!

KL
Jag märker för det mesta stor skillnad på mina hästar när någon annan ridit dom.

Nästan alla rider ju olika, jag försöker rida mina hästar så mycket med sitsen som möjligt och tar bara ytterst lätt i tyglarna. (har även lite skarpare bett på mina 2 kallblod) och har då nån ridit som rider betydligt mer med handen så känns det garanterat när jag sitter upp sen.

Longera tycker jag inte du ska göra, för kan inte se hur det skulle ha någon positiv inverkan men som någon tidigare skrev jobba igenom hästen ordentligt på ditt sätt som du brukar i vanliga fall så kommer den nog bli som vanligt igen snart.

Kan även va så i fortsättningen när den andra tjejen ridit att du känner lite i början av passet men iaf på mina brukar det "gå över" rätt så snabbt när de bara ridits på annat sätt nån enstaka dag :)

En bra grej kan ju också vara att du är med och kollar och ger tips när den andra tjejen rider, så att hon rider din ponny mer som den är van att ridas!

Lycka till!
 
Sv: Min ponny har blivit ouppfostrad i ridningen!

Det skulle kunna vara att hon som har ridit honom låter honom bestämma lite för mycket själv. Redan när jag skulle upp så ville han inte stå still och så, och jag vet inte om hon kanske brukar låta honom trampa runt.
Men det är säkert en blandning av olika saker!
 
Sv: Min ponny har blivit ouppfostrad i ridningen!

Jag hoppas att han blir som vanligt igen när jag ridit honom lite mer :)
Men om den andra tjejen rider honom 1-2 gånger i veckan i fortsättningen, då borde han väl ändå vara mer som han brukar dagarna efter? För nu har han ju både gått ganska lite, och jag har inte ridit honom alls. Så då påverkas han väl mer av hur hon rider än om jag rider mest och hon bara ibland?

Jag ska försöka kunna vara där någon dag när hon rider och ge lite tips :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 287
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 622
Senast: Juli0a
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 825
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp