Bukefalos 28 år!

Mina hästar är besatta av varandra

Spinner vidare på den här tråden. Jag har också bara två hästar som är mycket beroende av varandra. Innan ridpass är hästarna mycket spända och stressade om de står inne själva och den andra är i hagen. Står hästarna i gången kan de titta ut genom halvdörren och ser då den andra hästen (som är kvar i hagen). Det är heller inga jättebekymmer att ha den ena hästen i hagen när man rider på ridvolten. Lite småspring på haghästen i början, men det går över ganska fort. Ridvolten ligger också den nära hagen så hästarna är inte mer än typ 20 meter från varandra.
Den ena river boxen om han är inne själv mer än två-tre minuter. Den andra blir superstressad i boxen, men river den inte. Han steppar runt runt och skriker istället :crazy:

Så, som sagt går det hyggligt när hästarna är inom synhåll, men man skulle ju vilja kunna rida ut var häst för sig ibland också. När jag var "galen" tonåring tog jag striden med hästar som vägrade gå från stallplan, tvärvände, frös fast, stegrade sig, backade ner i dikena osv. osv. men nu kan jag väl inte påstå att jag har modet kvar så att säga. Så, lte ytterligare tips och trix skulle sitta fint :)
 
Spinner vidare på den här tråden. Jag har också bara två hästar som är mycket beroende av varandra. Innan ridpass är hästarna mycket spända och stressade om de står inne själva och den andra är i hagen. Står hästarna i gången kan de titta ut genom halvdörren och ser då den andra hästen (som är kvar i hagen). Det är heller inga jättebekymmer att ha den ena hästen i hagen när man rider på ridvolten. Lite småspring på haghästen i början, men det går över ganska fort. Ridvolten ligger också den nära hagen så hästarna är inte mer än typ 20 meter från varandra.
Den ena river boxen om han är inne själv mer än två-tre minuter. Den andra blir superstressad i boxen, men river den inte. Han steppar runt runt och skriker istället :crazy:

Så, som sagt går det hyggligt när hästarna är inom synhåll, men man skulle ju vilja kunna rida ut var häst för sig ibland också. När jag var "galen" tonåring tog jag striden med hästar som vägrade gå från stallplan, tvärvände, frös fast, stegrade sig, backade ner i dikena osv. osv. men nu kan jag väl inte påstå att jag har modet kvar så att säga. Så, lte ytterligare tips och trix skulle sitta fint :)
Jag har EXAKT likadan situation som du, den ena(stoet) river hela boxen om hon blir lämnad utav valacken. :banghead:
Och med valacken så är det precis som du sa om den andre hästen, stressar som tusan. :crazy: Sprutar ur stjärten på honom och trampar o bufflar i stallgången när han är ensam och den andra som inte är inne står ju gärna utanför i hagen och skriker till den andre! :cautious:
Men precis som du skriver så är det enklare att ha den andre ute i hagen än i box, men det är en hel del spring.
Så jag hoppas du får svar för jag vill också ha tips. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 455
Senast: Juli0a
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp