Mina Scalarer fiskar har lagt ägg,

O

Oasis

Hur räddar jag äggen genom att inte bli uppätna ??? Märker att dom är där o käkar lite på dom. Jag vill få dom att kläckas juuu.... Hur sjutton ska ja göra, akvariet är 250 L stort. :confused:
 
Sv: Mina Scalarer fiskar har lagt ägg,

heter det ägg för dom? :confused:
inte rom? :p

Jag har ingen erfarenhet om dom fiskarna, kanske heter ägg.. :p

Kan bara säga hur jag gjorde med mina zebrafiskar.. satt med en håv då dom lekte runt i akvariet, och så fångade jag upp rom i håven innan dom åt upp dom..
så la jag rommen i en nätkorg som jag har hängandes på insidan av akvariet.. nu har jag ett zebrafisk yngel :angel: :D

kanske kan göra samma sak? ;)
 
Sv: Mina Scalarer fiskar har lagt ägg,

Problemet med många odlade scalarer är att de är usla yngelvårdare, så vill man få upp yngel måste man nästan ta rommen och dra upp dem själva. Den stora nackdelen då är att man förökar fiskar som inte har naturlig yngelvård.
Det bästa för arten är alltså att man låter föräldrarna gå kvar och försöka själva, misslyckas dom sprider de inte sina dåliga föräldraregenskaper vidare, och lyckas de så är det ett bevis på deras goda yngelvård.
 
Sv: Mina Scalarer fiskar har lagt ägg,

Jag hade scalarer för många år sedan som lade rom/ägg på ett blad på en växt... Min morbror som har fött upp fiskar tog av bladet och tog med det hem till sig.. ahde yngel akvarium mm i sitt garage... Har för mig att han satte fast växten med ett gummiband runt en flaska fylld med grus och satte en syre pump strax intill el under... Efter ett tag blev det en massa scalar bebisar har för mig han födde upp dem med ngt speciellt foder.. Som sagt är dålig på hur det egentligen gick till men detta är vad jag minns... var för jättelänge sedan..
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 027
Senast: Mauen
·
Mat Tidigare år har vi inte tänkt så mycket på matbudget, men i år har vi gjort det för att ha råd med annat vi gärna vill ha råd med...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 868
Senast: astronaut
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 053
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 783
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp