Mina sista funderingar kring en bomlös sadel...

D

_Dieldi_

...sen köper jag en! :D

Men som sagt, de sista frågetecknen vill jag ha uträtade.

Jag ska köpa en BareFoot Cheyenne till min varmblodstravare med ganska välmusklad och breeeeed rygg.
Jag hade tänkt mig en Skito Equalizer-pad till sadeln, men efter att ha läst en del här på forumet så verkar folk inte tycka om den särskilt mycket, bl a fakumet att undersidan är av ull (svårskött), att själva uppbyggnaden i paden sitter för tätt (så att tunneln som bildas inte är tillräcklig, utan att sadeln (paden) trycker på tornutskotten. Utöver det har jag hört att paden glider något alldeles förskräckligt... :crazy:

Ni som har en sådan pad (och gärna en sådan sadel till), vad tycker ni om dem? Är TN Equalizer eller Grandeur bättre?

Sen en annan fråga, hur sätter man fast paden i sadeln?
Eller sätter man inte fast den alls?

Många frågor, men jag hoppas det finns svar! :bow:

Tack på förhand! :)
 
Tycker att du ska satsa på en TN equalizer från Torsion, den är billigare än Skito-paden och har inte ull på undersidan men materialet i inläggen är de samma. Fodralet på TN-paden är väldigt snyggt och lättskött! TN-paden spänns fast med remmar fram och bak på sadeln. Fram så fästs den runt pommeln och bak i ringen som sitter mitt bak på Torsionsadlarna. (Finns det en sån ring på Barefoot?) Iom att man fäster paden på detta vis så ligger alltid kanalen rätt och paden glider inte snett.

TN-paden bildar en fin kanal på mina bredryggade varmblodstravare och jag har standardinläggen. (Man kan få tjockare om man vill)
 
jag har klämt på både TN-equalizer och SKITO-equalizer och jag blev inte direkt sugen på någon av dem om det inte vore för att de faktiskt verkar kunna padda på riktigt. Stod det mellan SKITO eller TN väljer jag dock TN alla gånger!

Jag är tveksam till ryggkanalen på dem, men jag har inte sett dem in action heller.

Jag skulle hemskt gärna klämma på en Grandeur eftersom det är ditåt det lutar nu
 
Jag har hört att en Grandeur inte räcker till om inte hästen är väldigt väl musklad över ryggen.
 
Grandeur är den som tillverkaren säljer tillsammans med Cheyenne.. så den ska nog räcka :smirk: dessutom kan man stoppa Grandeur extra om man vill, jag skulle välja Grandeur alla gånger :love:
 
Tänk bara på att kolla så vinkeln på framvalvet stämmer med vinkeln på din häst! Det är INTE så att dessa sadlar passar alla... fel vinkel ger punkttryck, även om det kanske inte blir lika stort som i en bomsadel...
 
Jag frågade på Stall vrå (när jag hade planer på att köpa en FreeForm) vilken pad de rekommenderade och de sa att Grandeurpaden inte räcker till om inte hästen är väldigt välmusklad över ryggen. Den är för tunn helt enkelt.

Men man kan ju stoppa i extra material.
 
Tack så hemskt mycket för alla svar! :bow:

Var i förmiddags iväg och tittade närmre på BareFooten, och har även beställt en! :love:
 
Hmm.. jaja... man tycker ju att tillverkaren bör veta bäst men... :crazy: det kan ju bero på vad man helst vill sälja oxå...
 
Att tillverkaren har plankat en annan sadel rakt av utan att skämmas är väl å andra sidan ett tecken på att tillverkaren inte har tänkt så mycket själv (utom på sin plånbok...)?
 
Hmm.. jo..iofs..kanske :crazy: och det är det ju många som gjort dessutom :p

Har ju inte så mycket till övers för den där modellen ändå jag ;)
 

Liknande trådar

V
Utrustning Jag har beställt en Pfiff bomlös sadel från Österbo Hästgård och nu måste jag ha en lämplig pad till den. Jag har kollat runt på nätet...
Svar
6
· Visningar
1 177
Senast: skojskrot
·
Distans Så här är läget. Jag har köpt en bomlös sadel, en barefoot äldre modell (begagnad) och jag fick med en tjock skumpad klädd med tjock...
Svar
3
· Visningar
949
Senast: Noteca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp