Bukefalos 28 år!

Mindre ras som påminner om Golden?

Problematisk

Trådstartare
Jag är uppvuxen med att ha Golden retriever runt mig sedan jag var liten, och rycker de är klart bästa rasen som finns :love:
Nu har jag börjat tänka på att skaffa min första helt egna hund, men golden kanske inte är rätt. Kommer antagligen under hundens livslängd flytta hemifrån, så chansen är väl stor att det blir en rätt liten lägenhet. Då känns det som att en golden och dess bädd osv tar för mycket plats, så jag funderar på en mindre ras.
Men vilka mindre hundar påminner om en golden i temperament och energi (utställningslinjer) men är mindre?

Welsh springer spaniel är ras nr 2 på listan men de känns också lite stora.
 
Jag är uppvuxen med att ha Golden retriever runt mig sedan jag var liten, och rycker de är klart bästa rasen som finns :love:
Nu har jag börjat tänka på att skaffa min första helt egna hund, men golden kanske inte är rätt. Kommer antagligen under hundens livslängd flytta hemifrån, så chansen är väl stor att det blir en rätt liten lägenhet. Då känns det som att en golden och dess bädd osv tar för mycket plats, så jag funderar på en mindre ras.
Men vilka mindre hundar påminner om en golden i temperament och energi (utställningslinjer) men är mindre?

Welsh springer spaniel är ras nr 2 på listan men de känns också lite stora.

En cocker låter väl passande! En liten och nätt tik brukar ligga runt 10 kg :)
 
Varenda utställningsavlad spaniel skulle jag säga. Dock är det inte svårt att bo trångt med stor hund..de sover ju bara inne :)

Jag tänker mest på att deras bädd ska få plats nånstans :p Ingen av de golden jag känner/har känt har viljat sova med matte/husse i sängen utan vill ha en egen typ biabädd. Och en sån i goldenstorlek tar ju rätt mycket plats, jämfört med en kompis som hade sin lilla hunds bädd under ett litet bord :D
 
Tänk bara på att många spaniels är överaktiva och behöver få träna och tänka mycket, för att inte hitta på hyss. Så bara för att det är en mindre ras, är det inte säkert att det är en lugn soffpotatis, som inte skrynklar ihop mattor i sina rivstarter och inbromsningar, skäller på ljud i trapphuset, kyrkklockor, blåljusbilar, glassbilen och liknande när någon är hemma och behöver vaktas, äter upp knappar på soffkuddarna, gnager på laddkabeln till datorn eller bär runt på skor från skohyllan och biter sönder snören på jackor och gnager sönder bälten.

Mor och far har en amerikansk cockerspaniel, enligt ovan... Men han är älskad, precis som han är och han kan skärpa till sig.
 
Tänk bara på att många spaniels är överaktiva och behöver få träna och tänka mycket, för att inte hitta på hyss. Så bara för att det är en mindre ras, är det inte säkert att det är en lugn soffpotatis, som inte skrynklar ihop mattor i sina rivstarter och inbromsningar, skäller på ljud i trapphuset, kyrkklockor, blåljusbilar, glassbilen och liknande när någon är hemma och behöver vaktas, äter upp knappar på soffkuddarna, gnager på laddkabeln till datorn eller bär runt på skor från skohyllan och biter sönder snören på jackor och gnager sönder bälten.

Mor och far har en amerikansk cockerspaniel, enligt ovan... Men han är älskad, precis som han är och han kan skärpa till sig.

Jag kanske är störd men... Det låter ju som en härligt energisk hund :love: Jag vill inte ha en soffpotatis utan en aktiv sällskapshund till sällskap på långa promenader och i stallet, och som håller mig sysselsatt på fritiden.
 
Jag kanske är störd men... Det låter ju som en härligt energisk hund :love: Jag vill inte ha en soffpotatis utan en aktiv sällskapshund till sällskap på långa promenader och i stallet, och som håller mig sysselsatt på fritiden.

Amrisar behöver otroligt mkt pälsvård, allt och då menar jag allt fastnar i deras päls. mor o fars amris är nerklippt i så kallad "sportfrisyr" men beöver borstas o kammas dagligen för att inte tova ihop sig.
 
Amrisar behöver otroligt mkt pälsvård, allt och då menar jag allt fastnar i deras päls. mor o fars amris är nerklippt i så kallad "sportfrisyr" men beöver borstas o kammas dagligen för att inte tova ihop sig.

Är det samma med "vanlig" cocker? Hur funkar det att hålla pälsen nerklippt?
 
Inga problem att bo litet med Golden
Bodde inne i Malmö på 37 kvm med en Golden.

Aktivering träning lek och bus gick också bra att utföra trots få KVM. Fick dock anpassas till mindre yviga format :)

Hundar är grymma på att anpassa sig
 
Det går alldeles finfint att hålla amerikanarnas päls nedklippt. Jag är uppvuxen med såna och vi har alltid haft dom nerklippta. Vi har enbart duschat våra när det varit dags att klippa ner dom. Så.. 4 gånger om året kanske. Vi har inte haft problem med deras päls alls.

14317351_10154443661487456_5975933213728124468_n.jpg

Föräldrarnas gamling

19366569_10155332700477456_6682541855189901204_n.jpg

Föräldrarnas valp (nyklippt första gången vid 6 mån ålder)

18835983_10155277605897456_1060415545232849380_n.jpg

Strax innan första klippningen

Våra har mest varit nöjda med att få "vara med". Föräldrarna är ute i trädgården mycket och då har hundarna hängt på. Har pappa varit i skogen för att kolla inför älgjakten så har hunden hängt med flera timmar i skogen. Har de legat i soffan en hel dag för det regnat så har hunden också legat i soffan.
 
Inga problem att bo litet med Golden
Bodde inne i Malmö på 37 kvm med en Golden.

Aktivering träning lek och bus gick också bra att utföra trots få KVM. Fick dock anpassas till mindre yviga format :)

Hundar är grymma på att anpassa sig

37 kvadrat är ändå mycket större än de små lägenheterna här. De jag helst vill flytta till när den dagen kommer är typ 25 kvadrat :p:nailbiting:
 
Är det samma med "vanlig" cocker? Hur funkar det att hålla pälsen nerklippt?
Vi har en svart engelsk cocker och han har mycket besvärlig päls. Allt fastnar i pälsen, så om du går i skogen har du mycket skog med dig hem. Pälsen torkar långsamt. Den ska klippas med olika verktyg på olika ställen på kroppen. Han hålls i en ganska kortklippt "sportfrisyr".

Om du nån gång har tänkt ställa ut din cocker, så kan pälsen bli förstörd om du en gång har klippt ned den helt, har jag hört. Man kan göra det och då är pälsen förstås lättskött.

Vår kille har svart, väldigt tjock och kraftig päls. Jag har hört att svarta cockrar ofta har besvärligare pälsvård. Om det stämmer kan du ju välja en annan färg än svart.
 
37 kvadrat är ändå mycket större än de små lägenheterna här. De jag helst vill flytta till när den dagen kommer är typ 25 kvadrat :p:nailbiting:
Jag bor på 30 kvm och har utan problem haft tre hundar hemma, en aussie, en labbe och en flat :D Dessutom är min största öppna yta typ 2x1,5 meter. Men det funkar! Man aktiverar ju hundarna mest utomhus. Utom tricks och sånt då.
 
När jag skaffade Golden bodde vi första året på 25 kvm, det blir ju lite pyssligt att få ihop beroende på hur lägenheten är planerad. Men det går! Så känner du framöver att Golden är rätt, låt inte lägenhetens storlek hindra dig :)

Men med det sagt, så tänker jag att en cavalier skulle kunna vara ett trevligt alternativ om du verkligen kollar linjer och hittar friska representanter för rasen :)
 
Vet inte ens om jag skulle kalla utställningsgoldens för retrievers..

... Eller "Golden" för den delen.
Fast nu tycker jag faktiskt att du är onödigt hård och tråkig. Det går utmärkt att apportera och jobba även med utställningsavlade, även om många inte gör det. Så det är snarare rimligare att säga att de allra flesta inte riktigt vet vad dom har i kopplet i form av kapacitet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 547
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 655
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 549
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 114
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp