MiniGetter- orkar man med dom?

finapina

Trådstartare
Är så sugen på minigetter. Tycker dom verkar smarta, sociala o kul. MEN så hör man då allt negativt om getter överlag. Dom förstör, rymmer, osv. Står man ut?
 
Sv: MiniGetter- orkar man med dom?

Det undrar jag med!!! Dom är ju så fruktansvärt söta och goa men jag blir avskräckt när jag hör allt negativt. En kompis till mig hade två såna minisar. Dom gick lösa på hela gården men dom blev nästan översociala, hade hon dörren öppen var dom inne i huset för jämnan. Sen byggde hon en fin hage men där stannade getterna bara några minuter...
 
Sv: MiniGetter- orkar man med dom?

Klart man står ut. Men vill man ha dom lösa och en fin trädgård SAMTIDIGT, så kanske man ska överväga att inte ha dom eller stängsla in alt tjudra dom. Klart man kan stängsla in getter, men många glömmer att getter är utmärkta klättrare och hoppar välldigt högt. Sen så föredrar ju getter sly före fint grönt bete...ser att många glömmer sånt. Getter vill ju *förstöra* ;)...nä, men dom vill stå på 2 ben och dra ned sly samt gnaga bark. Sånna hagar ska man ha. Mycket stenar och röse där dom kan balansera och klättra. Getter är ursociala varelser och man blir lätt kär i dom. :).
 
Sv: MiniGetter- orkar man med dom?

Getter är väldigt trevliga, men de använder sin hjärna. :D Ska man ha dom instängslade får man satsa på ett väldigt bra staket anpassat till getter och där det finns tillräcklig stimulans för den innanför staketet. Vilket inte är helt lätt.

Jag har haft get vid två tillfällen i livet och tycker de är härliga djur. Däremot så skulle jag överväga att skaffa igen så hade jag inte velat ha någon granne med fin trädgård nära och inte heller en större väg. Just för att det inte skulle bli incidenter om (eller rättare sagt NÄR) geten/getterna beger sig ut på äventyr.

Getter är inte elaka- men de är sk fria själar :).
 
Sv: MiniGetter- orkar man med dom?

Dvärggetter är underbara djur! Men håller med ovan talare! Bra staket, snälla och förstående grannar eller inga alls . Getter är eg inte gräsätare som får och hästar, utan äter sly av alla de slag och det är jätteviktigt att de får tillgång till varje dag. Ett shysst hus med värmelampa eller motsvarande behövs, de är lite frussna av sig! Mycket att klättra och hoppa på och minst två stycken. De är lättlärda, går gärna ut på promenad!
 
Sv: MiniGetter- orkar man med dom?

Jadå, dvärggetter är jättetrevliga. Jag har två stycken som jag skaffade i våras.
Våra går i hästhage med tre trådar och bra ström, de har aldrig rymt eller ens antytt till att rymma. De går ute och har tillgång till tak och väggar för regn och skugga, men ska nu när vintern kommer skaffa ett ordentligt hus med halm.

De har blivit tama genom att jag har matat dem ur handen ett par gånger i veckan mot att jag får röra dom och klappa dom. Mina getter är lite skygga och rädda av sig. Målet är att de ska kunna gå i koppel snart.

 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 516
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 983
Senast: Nepenthe
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 240
Senast: nullo-modo
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 597
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp