Bukefalos 28 år!

Missa inte SD ikväll

BS. Vallöften glöms fort bort efter valsegern. Så har det varit och så lär det förbli.
Men du kommer väl ihåg att Alliansen lovad skattesäkningar till alla som jobbar. Det måste du väl ändå hålla med om att ha genomförts. Det 5:e eller var det det 6:e skattesänkningen fick vi ju så sent som för 8 månader sedan :bump:
 
Källa på det?

Tidigare här: http://www.regeringen.se/sb/d/15092
Hittar ingen cache av sidan men det stod ordagrant: "De beräkningar som finns visar på större kostnader än intäkter" angående invandringens samhällsekonomiska effekt. Det är Erik Ullenhags sida om myter om invandringen det handlar om, den är nu flyttad och omgjord.

Beräkningar av ekonomer m.m och nettoförlusten de kommer fram till:
OCED:s rapport - 0,57% av BNP (20 miljarder om året)
Bo Södersten - 40-50 miljarder om året
Jan Tullberg - 2003: 2,5-3% av BNP (91-109 miljarder om året). 2012: 110 miljarder om året.
Lars Jansson - Över 200 miljarder om året (dock ifrågasatt beräkning)
Jan Ekberg - 1,5-2% av BNP (55-72 miljarder om året)
Tino Sanandaji - "Ekbergs beräkningar underskattar ändå troligtvis invandringens kostnader kraftigt." "Det finns idag tillräckligt med forskning för att dra säkra slutsatser om invandringens påverkan på svensk ekonomi, och slutsatsen är inte glädjande".

Dessa beräkningar tar ej hänsyn till kostnaderna för asylprocessen och andra utgifter relaterade till asylprocessen. De som följt politiken den senaste tiden vet ju att det inte rör sig om försumbara kostnader.
 
Tidigare här: http://www.regeringen.se/sb/d/15092
Hittar ingen cache av sidan men det stod ordagrant: "De beräkningar som finns visar på större kostnader än intäkter" angående invandringens samhällsekonomiska effekt. Det är Erik Ullenhags sida om myter om invandringen det handlar om, den är nu flyttad och omgjord.

Beräkningar av ekonomer m.m och nettoförlusten de kommer fram till:
OCED:s rapport - 0,57% av BNP (20 miljarder om året)
Bo Södersten - 40-50 miljarder om året
Jan Tullberg - 2003: 2,5-3% av BNP (91-109 miljarder om året). 2012: 110 miljarder om året.
Lars Jansson - Över 200 miljarder om året (dock ifrågasatt beräkning)
Jan Ekberg - 1,5-2% av BNP (55-72 miljarder om året)
Tino Sanandaji - "Ekbergs beräkningar underskattar ändå troligtvis invandringens kostnader kraftigt." "Det finns idag tillräckligt med forskning för att dra säkra slutsatser om invandringens påverkan på svensk ekonomi, och slutsatsen är inte glädjande".

Dessa beräkningar tar ej hänsyn till kostnaderna för asylprocessen och andra utgifter relaterade till asylprocessen. De som följt politiken den senaste tiden vet ju att det inte rör sig om försumbara kostnader.

Alla har räknat på det sätt som jag inte förespråkar, för att det ger en skev bild. Det ger en "korrekt" bild av kostnaden just nu (år för år) - men inte över hela kalkylen.
 
Alla har räknat på det sätt som jag inte förespråkar, för att det ger en skev bild. Det ger en "korrekt" bild av kostnaden just nu (år för år) - men inte över hela kalkylen.

Nej men det sättet du förespråkar är högst spekulativt då det handlar om att räkna en hel livstid framåt. Dessutom är alternativkostnaden omöjlig att veta, är ökad invandring den absolut bästa långsiktiga investeringen? Vad hade 50 miljarder om året extra i offentliga finanser gett för tillväxt över 20-30-40 år?
 
  • Gilla
Reactions: No1
Nej men det sättet du förespråkar är högst spekulativt då det handlar om att räkna en hel livstid framåt. Dessutom är alternativkostnaden omöjlig att veta, är ökad invandring den absolut bästa långsiktiga investeringen? Vad hade 50 miljarder om året extra i offentliga finanser gett för tillväxt över 20-30-40 år?

Det finns osäkerheter och problem i båda räknesätten. Jag ser dock det som en investering och föredrar att räkna på det sättet. Det är synd att ingen har anammat det och räknat om på länge. För tillväxt krävs fler människor i arbete, därför tycker jag att det är en bra investering.

Men det är inget parti idag som antar en ekonomistisk synd på invandringen. Alls. SD använder det som svepskäl - men läser man partiprogrammet får man läsa lite mer tydligt om de riktiga grundvalarna.

SD hade varit emot invandring även om det hade varit som att skrapa högsta Trissvinsten varje dag, rent ekonomiskt.
 
Det finns osäkerheter och problem i båda räknesätten. Jag ser dock det som en investering och föredrar att räkna på det sättet. Det är synd att ingen har anammat det och räknat om på länge. För tillväxt krävs fler människor i arbete, därför tycker jag att det är en bra investering.

Men det är inget parti idag som antar en ekonomistisk synd på invandringen. Alls. SD använder det som svepskäl - men läser man partiprogrammet får man läsa lite mer tydligt om de riktiga grundvalarna.

SD hade varit emot invandring även om det hade varit som att skrapa högsta Trissvinsten varje dag, rent ekonomiskt.


Är det inte så att det i grund och botten handlar om att du så intensivt gärna VILL att dagens invandring ska kunna ursäktas med att det ekonomiskt är en helt fantastisk affär för alla världens länder?

Jag delar Blues informationsbas här dvs att det idag finns hur många tunga internationella ekonomer som helst som påvisar att den typen av invandring vi har rakt över kostar mer än den smakar sett till både ekonomi och samhällelig påverkan - till att den iaf är en högst tveksam affär.
De som vill ha Sveriges invandring till något som skulle vara ekonomiskt och samhälleligt positivt är mer spekulativa i sina påståenden om framtida ekonomiska effekter.

Det enda vi har är facit men det säger inget om framtiden. I Sveriges fall säger det bara hur det gick under en tid då förutsättningarna inte ens påminde lite om de som gällt de sista tio åren och idag.
 
Nej, jag ser inte invandring som ett område där ekonomiska resultat ska vara avgörande. Så i den analysen gör jag exakt samma analys som SD. Fast tvärtom.

212000 nya jobb i perioden 2006-2013 innehas av utrikes födda. Feta skatteintäkter, som rullar in varje år, som hade behövt sparas in någonstans om de aldrig hade fått komma hit med en Sverigedemokratisk politik. Och ändå är det vår största utmaning framöver; nyckeln för att ekonomiska resultatet ska bli bättre är nyckeltalet om andel i arbete och hur lång tid det tar.

Problemet om man räknar år för år, är att man inte alls fångar den typen av intäkts- och kostnadsflöden som migration handlar om. Den värsta sortens invandring i ekonomisk mening är den som Sverigedemokraterna nu vill byta till - temporära uppehållstillstånd. Då behåller vi alla kostnader, ökar otryggheten, viljan att integreras och får bara en liten, liten del av intäkterna. Den är i ekonomisk mening hål i huvudet. Men nu är det ju inte ekonomi som driver SD i deras politik - så det är inte konstigt eller inkonsekvent, det är inte det jag menar.

Migration är en fantastisk utvecklingsfaktor för länder; och det är internationella forskare eniga om. Länder som isolerar sig och inte har något utbyte med andra länder i form av människor in/ut tappar mark.

På sikt måste EU som helhet ta ett mycket större ansvar gemensamt; och sprida bördan bättre när det blir stora flöden av behövande från konflikter. Sättet att göra det på är inte att svika dem som behöver hjälp, anta en xenofobisk attityd och skita i EU, utan att jobba hårt inom EU för att ändra praxis och attityder till asylmottagande över hela unionen. Cecilia Malmström gör ett stort arbete på EU-nivå på detta område.
 
Senast ändrad:
Nej, jag ser inte invandring som ett område där ekonomiska resultat ska vara avgörande. Så i den analysen gör jag exakt samma analys som SD. Fast tvärtom.
212000 nya jobb i perioden 2006-2013 innehas av utrikes födda. Feta skatteintäkter, som rullar in varje år, som hade behövt sparas in någonstans om de aldrig hade fått komma hit med en Sverigedemokratisk politik.
Om man är lite obekväm, så som jag plägar vara så kan man ju ställa frågan hur många arbetslösa vi hade under perioden och varifrån deras försörjning kom.
Och ändå är det vår största utmaning framöver; nyckeln för att ekonomiska resultatet ska bli bättre är nyckeltalet om andel i arbete och hur lång tid det tar.
Nästa obekväma fråga, hur många av dessa 212 000 kom som asylinvandrare.
Problemet om man räknar år för år, är att man inte alls fångar den typen av intäkts- och kostnadsflöden som migration handlar om. Den värsta sortens invandring i ekonomisk mening är den som Sverigedemokraterna nu vill byta till - temporära uppehållstillstånd. Då behåller vi alla kostnader, ökar otryggheten, viljan att integreras och får bara en liten, liten del av intäkterna. Den är i ekonomisk mening hål i huvudet. Men nu är det ju inte ekonomi som driver SD i deras politik - så det är inte konstigt eller inkonsekvent, det är inte det jag menar.
Migration är en fantastisk utvecklingsfaktor för länder; och det är internationella forskare eniga om. Länder som isolerar sig och inte har något utbyte med andra länder i form av människor in/ut tappar mark.
Invandring är, normalt sett en plussfaktor för ett land. Under förutsättning att man dra nytta av den ökade folkmängden. Problemet är väl att samtidigt som Centraleuropa ska ta emot de största flyktingströmmarna sedan kommunisternas etniska rensningar 45 till 50, så pekar alla tecken på en konjunkturnedgång. vi får svårt att hålla dem som finns i arbete än mindre de som kommer.
På sikt måste EU som helhet ta ett mycket större ansvar gemensamt; och sprida bördan bättre när det blir stora flöden av behövande från konflikter. Sättet att göra det på är inte att svika dem som behöver hjälp, anta en xenofobisk attityd och skita i EU, utan att jobba hårt inom EU för att ändra praxis och attityder till asylmottagande över hela unionen. Cecilia Malmström gör ett stort arbete på EU-nivå på detta område.[/QUOTE
 
Men du kommer väl ihåg att Alliansen lovad skattesäkningar till alla som jobbar. Det måste du väl ändå hålla med om att ha genomförts. Det 5:e eller var det det 6:e skattesänkningen fick vi ju så sent som för 8 månader sedan :bump:

Absolut. Och det ska dom ha en eloge för. Däremot måste man väl säga att löftet om bostäder sket sig.
 
Nej, jag ser inte invandring som ett område där ekonomiska resultat ska vara avgörande. Så i den analysen gör jag exakt samma analys som SD. Fast tvärtom.

212000 nya jobb i perioden 2006-2013 innehas av utrikes födda. Feta skatteintäkter, som rullar in varje år, som hade behövt sparas in någonstans om de aldrig hade fått komma hit med en Sverigedemokratisk politik. Och ändå är det vår största utmaning framöver; nyckeln för att ekonomiska resultatet ska bli bättre är nyckeltalet om andel i arbete och hur lång tid det tar.

Problemet om man räknar år för år, är att man inte alls fångar den typen av intäkts- och kostnadsflöden som migration handlar om. Den värsta sortens invandring i ekonomisk mening är den som Sverigedemokraterna nu vill byta till - temporära uppehållstillstånd. Då behåller vi alla kostnader, ökar otryggheten, viljan att integreras och får bara en liten, liten del av intäkterna. Den är i ekonomisk mening hål i huvudet. Men nu är det ju inte ekonomi som driver SD i deras politik - så det är inte konstigt eller inkonsekvent, det är inte det jag menar.

Migration är en fantastisk utvecklingsfaktor för länder; och det är internationella forskare eniga om. Länder som isolerar sig och inte har något utbyte med andra länder i form av människor in/ut tappar mark.

På sikt måste EU som helhet ta ett mycket större ansvar gemensamt; och sprida bördan bättre när det blir stora flöden av behövande från konflikter. Sättet att göra det på är inte att svika dem som behöver hjälp, anta en xenofobisk attityd och skita i EU, utan att jobba hårt inom EU för att ändra praxis och attityder till asylmottagande över hela unionen. Cecilia Malmström gör ett stort arbete på EU-nivå på detta område.

Att du inte anser att ekonomi ska vara avgörande är uppenbart men jag skrev att du kanske gärna VILL att de positiva ekonomiska effekterna ska finnas där tydligt, för att det gynnar din grundläggande åsikt.

212 000 jobb.
Hur många av dem innebär minst 75% deltidsanställning inom privat sektor och helt ofinansierade av någon sorts lönebidrag?
Jag var på uppdaterande lunchföreläsning häromveckan och då var den färska siffran för antal individer vars arbete finansieras med hjälp av staten ca 125 000 individer. En stor del av dessa är invandrare.
Kostnaden för detta kalas ligger någonstans mellan 18-20 miljarder. Vi talar alltså inte om intäkter, däremot om kostnader, lönedumpning och snedvriden osund konkurrens på arbetsmarknaden.

Migration, invandring, kan absolut vara en framgångsfaktor men det beror helt på en rad faktorer och förutsättningar. Tycker du det fungerar bra i Sverige så har du satt dina krav och förväntningar betydligt lägre än undertecknad.
Jag är av den bestämda åsikten att våra samhällsfunktioner fungerar allt sämre och ordet välfärd anser jag vi helt kan sluta använda i skrytsamma ordalag.

"På sikt måste EU som helhet ta ett mycket större ansvar gemensamt..."
Vi i Sverige är korkade om vi tror att vi kan sitta och gasta om att andra länder ska ta sitt ansvar när vi som enda land i världen har skapat asylregler som är så generösa att övriga världen gett oss dårepitet.
Vi får hit människor som inte får asyl i andra länder för att de inte kvalar in som flyktingar - men det gör de i Sverige. I andra länder måste man uppvisa pass, det behöver man inte i Sverige. I andra länder får man asyl OM man kan bevisa att man är berättigad flyktingstatus (bla genom att uppvisa pass), i Sverige får man asyl OCH PUT om man bara kommer från rätt land (även om man talar flytande spanska och italienska) PLUS att man har rätt att ta hit hela familjen.
http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/anhoriginvandring/

Jag kan inte låta bli att undra vad det egentliga huvudsyftet är med Svensk huvudlös migration? Kvalitet eller kvantitet? Att rädda människor eller inbilla sig att man räddar svensk ekonomi?
Vi räddar extremt få människor sett till den kostnad vi har för migrationen, direkt som indirekta konsekvenser.
Räddar svensk ekonomi? Jag menar att vi varken gör det på kort eller lång sikt, vi kör den snarare i botten.

I valet kvalitet eller kvantitet väljer jag kvalitet. Kvalitet innebär för mig att vi inte ska ta in en enda person mer än vad vi klarar av att integrera. Varje individ som inte fungerar är ett misslyckande för samhället och innebär en kostnad, rakt igenom. Därför är det inte oviktigt att detta antal hålls så lågt som möjligt. Gäller både svenskar och utlänningar.
Utöver detta anser jag att har vi ett samhälle som fungerar så har vi också så låga kostnader att vi har råd att hjälpa dem vi inte tar emot, dessa hjälps med fördel på plats.
Hur man än vänder och vrider på det - är det människor man vill rädda, ja då hjälper man betydligt fler med insatser i närområdet. Så att använda det "humana" argumentet för att försvara svensk migrationspolitik känns mer än ogenomtänkt.
 
http://mobil.dn.se/ledare/signerat/det-nya-sverige/

Det var länge sedan jag skrev här på Buke, förändringarna har sprungit ifrån mig!
Om jag misslyckades med konststycket att länka kommer här texten i sin citerade helhet.
Ett nyanserat och sakligt inlägg i den "infekterade" debatten signerat Håkan Boström.


"Fler asyl- och anhöriginvandrare behöver komma i arbete för att vi ska klara att hålla ihop landet.

Sverige är ett land i snabb omvandling. I går presenterades siffror som visar att vår befolkning ökade med drygt 49.000 personer under första halvåret i år. Det är en trend. Mellan den sista december år 2000 och senaste årsskiftet ökade landets befolkning med hela 762.000 personer. Av dessa var 530.000 utrikesfödda och ytterligare 183.000 inrikes födda med två utländska föräldrar. Tillsammans utgör grupperna över 90 procent av befolkningsökningen.

I dag är nästan var sjätte svensk, eller 16 procent av landets befolkning, född utomlands. Det är en högre siffra än USA uppvisade när emigrantbåtarna kom som tätast för ett sekel sedan. Sverige har blivit ett invandrarland. Det är i allt väsentligt något nytt. För 75 år sedan var endast 1 procent av befolkningen född utanför rikets gränser.

Den svenska invandringen skiljer ut sig i det att andelen utomeuropéer är väsentligt högre än i många andra EU-länder. Ungefär hälften av de utrikes födda i Sverige kommer från ett land utanför Europa. Det hänger samman med vår flyktingpolitik. 18 procent av de beviljade svenska uppehållstillstånden 2011 gavs till asylsökande. I Nederländerna var motsvarande siffra 10 procent, i Tyskland 4 procent. Hela 38 procent av de beviljade svenska uppehållstillstånden gick samtidigt till anhöriginvandrare. Det är en dubbelt så hög andel som i immigrantländerna Nederländerna och Österrike.

Dessa fakta ställer höga krav på svensk integrationspolitik. Inte för att ett misslyckande är ödesbundet. Men vi måste på allvar fråga oss hur vi skapar ett inkluderande samhälle. Sverige är ett höggradigt modernt land som präglas av individualism, sekularism och tolerans. Den kollektiva värdegrunden är inte särskilt välartikulerad. I stället har vi byggt upp vår gemenskap kring arbetslinje och välfärdsstat.

För att undvika framtida motsättningar i samhället är därför den ekonomiska integrationen av de nyanlända helt central. Förutsättningarna för olika immigrantgrupper är helt olika. Det säger sig självt att utmaningen är större för flyktingar och deras anhöriga än för till exempel arbetskraftsinvandrare och gäststudenter.

Av de utrikes födda i Sverige, i åldern 20–64 år, förvärvsarbetade 58 procent 2012. Det ska jämföras med 82 procent för de inrikes födda. Förvärvsfrekvensen ökar förvisso med tiden i landet. Men i gruppen flyktingar arbetar bara 60 procent 15 år efter ankomsten till Sverige, allt enligt SCB:s statistik.

Det är inte hållbart i längden. I arbetslöshetens spår följer både personlig olycka och sociala problem. På ett politiskt plan hotar sysselsättningsgapet att spä på motsättningar i samhället. Om man överför beräkningarna i professor Jan Ekbergs ESO-studie från 2009 till dagens siffror borde den årliga nettoomfördelningen från inrikes till utrikes födda och deras barn uppgå till mellan 55 och 73 miljarder kronor. Det är inte en obetydlig summa. Skulle vi bara få upp förvärvsfrekvensen hos de utrikes födda till 72 procent blir omfördelningen noll.

Ni får ursäkta denna sifferexercis. Det finns de som tycker att det är direkt olämpligt att redovisa statistik på det här sättet. Jag tror tvärtom att det är nödvändigt. De flesta av oss har inga problem att skilja på individer och siffror. Integrationsfrågan är heller ingen bagatell. Den griper in i en mängd andra samhällssektorer. Här är en siffra till: 38 procent av dem som är inskrivna vid arbetsförmedlingen är utrikes födda. Det är ingen orimlig tanke att det kan ha betydelse för hur man ska utforma insatserna.

Sveriges flyktingpolitik har baserats på vällovliga humanitära principer. De kan emellertid inte ses i isolering från hur väl vi lyckas integrera de människor som kommer hit. Flykting- och anhöriginvandrare – speciellt från Mellanöstern och Afrika – har haft svårt att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden. Forskningen visar tyvärr att dessa svårigheter även gäller många av andra generationens invandrare från dessa regioner.

Internationella studier listar ursprungsland som en av de viktigaste förklaringsvariablerna till hur lång tid invandrares inträde på arbetsmarknaden tar. Diskriminering är en förklaringsfaktor. Experiment har visat att människor med afrikanska eller arabiskklingande namn har svårare att bli kallade till arbetsintervju. Men kulturella barriärer spelar också roll. Språkkunskaper, informella koder eller kulturell kompetens har blivit allt viktigare på en tjänstedominerad arbetsmarknad.

Den svenska arbetsmarknadsmodellen med höga ingångslöner och starkt anställningsskydd reser också ovanligt höga murar för nyanlända. Forskaren Andreas Bergh argumenterar i senaste numret av Ekonomisk Debatt (nr 4 2014) för att murarna måste sänkas. Det har han säkert rätt i. Dilemmat är att otryggare anställningsförhållanden och ökad lönespridning också riskerar att öka främlingsfientligheten.

Rättelse: I en tidigare version av ledarartikeln angavs den beräknade årliga nettoomfördelningen från inrikes födda till utrikes födda och deras barn till en för låg siffra. Den korrekta siffran ska vara 55–73 miljarder kronor. Felet berodde på att ett kvartalsmått för BNP användes i stället för helår."

(Hur gör man text kursiv?)
 
Att du inte anser att ekonomi ska vara avgörande är uppenbart men jag skrev att du kanske gärna VILL att de positiva ekonomiska effekterna ska finnas där tydligt, för att det gynnar din grundläggande åsikt.

212 000 jobb.
Hur många av dem innebär minst 75% deltidsanställning inom privat sektor och helt ofinansierade av någon sorts lönebidrag?
Jag var på uppdaterande lunchföreläsning häromveckan och då var den färska siffran för antal individer vars arbete finansieras med hjälp av staten ca 125 000 individer. En stor del av dessa är invandrare.
Kostnaden för detta kalas ligger någonstans mellan 18-20 miljarder. Vi talar alltså inte om intäkter, däremot om kostnader, lönedumpning och snedvriden osund konkurrens på arbetsmarknaden.

Migration, invandring, kan absolut vara en framgångsfaktor men det beror helt på en rad faktorer och förutsättningar. Tycker du det fungerar bra i Sverige så har du satt dina krav och förväntningar betydligt lägre än undertecknad.
Jag är av den bestämda åsikten att våra samhällsfunktioner fungerar allt sämre och ordet välfärd anser jag vi helt kan sluta använda i skrytsamma ordalag.

"På sikt måste EU som helhet ta ett mycket större ansvar gemensamt..."
Vi i Sverige är korkade om vi tror att vi kan sitta och gasta om att andra länder ska ta sitt ansvar när vi som enda land i världen har skapat asylregler som är så generösa att övriga världen gett oss dårepitet.
Vi får hit människor som inte får asyl i andra länder för att de inte kvalar in som flyktingar - men det gör de i Sverige. I andra länder måste man uppvisa pass, det behöver man inte i Sverige. I andra länder får man asyl OM man kan bevisa att man är berättigad flyktingstatus (bla genom att uppvisa pass), i Sverige får man asyl OCH PUT om man bara kommer från rätt land (även om man talar flytande spanska och italienska) PLUS att man har rätt att ta hit hela familjen.
http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/anhoriginvandring/

Jag kan inte låta bli att undra vad det egentliga huvudsyftet är med Svensk huvudlös migration? Kvalitet eller kvantitet? Att rädda människor eller inbilla sig att man räddar svensk ekonomi?
Vi räddar extremt få människor sett till den kostnad vi har för migrationen, direkt som indirekta konsekvenser.
Räddar svensk ekonomi? Jag menar att vi varken gör det på kort eller lång sikt, vi kör den snarare i botten.

I valet kvalitet eller kvantitet väljer jag kvalitet. Kvalitet innebär för mig att vi inte ska ta in en enda person mer än vad vi klarar av att integrera. Varje individ som inte fungerar är ett misslyckande för samhället och innebär en kostnad, rakt igenom. Därför är det inte oviktigt att detta antal hålls så lågt som möjligt. Gäller både svenskar och utlänningar.
Utöver detta anser jag att har vi ett samhälle som fungerar så har vi också så låga kostnader att vi har råd att hjälpa dem vi inte tar emot, dessa hjälps med fördel på plats.
Hur man än vänder och vrider på det - är det människor man vill rädda, ja då hjälper man betydligt fler med insatser i närområdet. Så att använda det "humana" argumentet för att försvara svensk migrationspolitik känns mer än ogenomtänkt.

Fast SD skiter i om invandring genererar pengar eller inte - det handlar bara om att andra "passar" inte in och förstör Sverige.
Vad som driver din invandringssyn kan inte jag svara på - men partiets är glasklar.

Därför är det lite oärligt att prata om att man vill vara humanare än andra, hjälpa folk långt borta - när det enda viktiga i praktiken är att de håller sig långt borta.

Att hjälpa på plats är superbra - bara man inser att de som söker asyl här, är just här. Sverige ska inte agera transportpolis och transportservice och skicka människor tillbaka till eländiga förhållande i krig och förtryck.
 
Så här tänker SD-politiker i Vellinge om hur de ska lura väljarna inför valet.

603x166x10596099_718885564827317_1773355889_n.jpg.pagespeed.ic.g9K-Hxu1z8.jpg

http://www.interasistmen.se/granskn...er-valet-sedan-ar-fritt-fram-att-vara-rasist/
 
Nu börjar det sprida sig från gräsrötterna. Fler vill hoppa på tåget som nu börjar rulla

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19444385.ab

När 4%-spöket närmar sig fiskar man i grumliga vatten. Näe, tåget rullar inte. Motståndet är kompakt på rälsen så det blir inget rull alls. KD står ganska nära SD i många frågor, konservatism i fingerspetsarna - så de får gärna åka ut tillsammans med rasisterna. Fast det dröjer nog i alla fall till 2018 innan det händer.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 221
Senast: Smoothi
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Silver Girl
·
Fritid Kära buke, jag behöver ett julklappsrim eller en rebus senast ikväll! Julklappen gäller ett presentkort på äventyrsbadet Kokpunkten samt...
Svar
2
· Visningar
485
Tjatter Konstigt att ingen startat en tråd? Jag började kolla andra timmen så har missat de första, får se reprisen i helgen. Tänkte inte göra...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp