Bukefalos 28 år!

Missa inte SD ikväll

Min självklara fråga hade varit:
Ni säger att ni ska minska asylinvandringen med 90%
Och skicka ut dem som inte får uppehållstillstånd, hur rent praktiskt ska detta gå till?
 
Oj, vad imponerande att inte argumentera idag heller. Jag är uppriktigt intresserad, vem ska kopiera vad av konfliktpolitiken, konservatismen och människosorterandet?

Jag ser inte att något av partierna kan göra det annat än i minimal utsträckning utan att förlora sina kärnvärden helt.

Det är bara SD som har xenofobi som samlande kärnvärde. De andra har liksom tydligt tvärtom i sina kärnvärden, om vi pratar de andra riksdagspartierna.


Eller är det SvP som ska plagiera den något mjukare rasismen och xenofobin?

Jag berörde det faktum att JÅ i jämförelse är grym debattör och retoriker, Vill de ta honom där får de plagiera - det som gör att han är så grym. Vad hans illa dolda "hemlighet" är ska jag inte behöva nämna, vilket jag heller inte tänker göra.
 
Jag berörde det faktum att JÅ i jämförelse är grym debattör och retoriker, Vill de ta honom där får de plagiera - det som gör att han är så grym. Vad hans illa dolda "hemlighet" är ska jag inte behöva nämna, vilket jag heller inte tänker göra.

Jag tycker han är ganska medioker faktiskt. Han bedöms inte efter samma måttstock som andra politiker. Jag blev inte alls imponerad. Han är okunnig och har inte koll på fakta. På något sätt tycker många att det är lite charmigt. Jag tycker inte det.
 
Jag berörde det faktum att JÅ i jämförelse är grym debattör och retoriker, Vill de ta honom där får de plagiera - det som gör att han är så grym. Vad hans illa dolda "hemlighet" är ska jag inte behöva nämna, vilket jag heller inte tänker göra.

Debattör ja. Retoriker, nja. Då krävs lite mer kunskap, faktakoll och konsekvent analys som man sedan använder för sitt budskap. Men han har slipat sig i debatten och uppför man sig så oproffsigt och amatörmässigt som utfrågarna igår så får de däng av Jimmie.
 
SVT hade ju fel: "Siffrorna är därför inte jämförbara"
https://twitter.com/svtdinrost/statuses/504565758886948865

Innan det blev känt så tyckte jag ändå att Jimmie vann slaget, i och med att han inte gick på som en tanker, utan ödmjukt hänvisade till att man kunde ha räknat fel. Det var vad jag menade. Samma med invandringens nettoimpact ekonomiskt, utfrågarna angjorde en konstig vinkel som inte föll nåt vidare ut. Inget ifrågasättande vad BNP-tillskottet för de 500.000 invandrare som kommit till Sverige det senaste decenniet och arbetar skulle sparats in om SD fått bestämma migrationspolitik tidigare. Istället någon konstig statistik över hur många utrikes födda det finns i olika kategorier, som inte ens Jimmie behövde bemöta. Den föll pladask utan bemötande.
 
Jimmie är en duktig retoriker däremot finns det gott om andra stolpskott inom partiet.

Det allra mest skrämmande tycker jag dock är att inget annat parti är villiga att diskutera invandringen trots att migrationsverket i dagarna gick ut och begärde 48 miljarder :eek: extra under en treårsperiod för att finansiera den ökade invandringen.
 
Jimmie är en duktig retoriker däremot finns det gott om andra stolpskott inom partiet.

Det allra mest skrämmande tycker jag dock är att inget annat parti är villiga att diskutera invandringen trots att migrationsverket i dagarna gick ut och begärde 48 miljarder :eek: extra under en treårsperiod för att finansiera den ökade invandringen.

De diskuterar migration och integration dagligen. Vi har en integrationsminister som jobbar stenhårt för sina frågor. Vi har en regering som jobbar stenhårt för att lösa viktiga frågor när det gäller migration och integration. På nationell, regional och kommunal nivå.

Det är total BS att inga andra än SD diskuterar invandringen. SD är de mest enkelspåriga som finns när det gäller invandring. De vill bara diskutera volymminskning och hur blandning av kulturer skadar landet. Trist.
 
Innan det blev känt så tyckte jag ändå att Jimmie vann slaget, i och med att han inte gick på som en tanker, utan ödmjukt hänvisade till att man kunde ha räknat fel. Det var vad jag menade. Samma med invandringens nettoimpact ekonomiskt, utfrågarna angjorde en konstig vinkel som inte föll nåt vidare ut. Inget ifrågasättande vad BNP-tillskottet för de 500.000 invandrare som kommit till Sverige det senaste decenniet och arbetar skulle sparats in om SD fått bestämma migrationspolitik tidigare. Istället någon konstig statistik över hur många utrikes födda det finns i olika kategorier, som inte ens Jimmie behövde bemöta. Den föll pladask utan bemötande.

Den frågan hade ju varit enkel att svara på. Du vet ju redan att all forskning på helhetseffekten av svensk invandring visar att på en samhällsekonomisk nettoförlust. Om man då främst hade minskat den invandringen som kostar mest så hade det varit ett definitivt samhällsekonomiskt plus. Särskilt om vi bara ser till de som har kommit det senaste decenniet och inte har hunnit kommit upp i samma sysselsättningsgrad som övriga utrikes födda. Vi hade alltså inte behövt det BNP-tillskottet på tanke med de stora besparingar som skulle ha skett.
 
[
Sen syns Jimmies fan-club på Buke tydligt. Men nej ingen röstar på Sd.
Jodå det tänker jag göra. Har haft rösträtt i 40 år och röstat på allehanda konstellationer och partier under den tiden och inget har direkt förändrats. I valtider så lovas det runt men sen hålls det tunt. Så då är det dags att prova något nytt.
Och jag tänker inte be om ursäkt.
 
Den frågan hade ju varit enkel att svara på. Du vet ju redan att all forskning på helhetseffekten av svensk invandring visar att på en samhällsekonomisk nettoförlust. Om man då främst hade minskat den invandringen som kostar mest så hade det varit ett definitivt samhällsekonomiskt plus. Särskilt om vi bara ser till de som har kommit det senaste decenniet och inte har hunnit kommit upp i samma sysselsättningsgrad som övriga utrikes födda. Vi hade alltså inte behövt det BNP-tillskottet på tanke med de stora besparingar som skulle ha skett.

Det hade varit ärligare att förklara det på ett sätt där Jimmie vill ta hem vinsten från de invandrare som kommit hit och inte satsa dem på att ta emot fler (ok, vi får räkna 20 år bakåt om poängen ska bli tydlig). 20 år är ganska bra, för det var då Sverigedemokraterna bildades och började yla om att invandringen måste stoppas - trots att det många av åren nästan inte förekom någon nettoinvandring alls. Ylandet var lika starkt då.

Och nej, forskningen visar inte på samhällsekonomisk nettoförlust. Det finns olika sätt att räkna på som ger olika resultat. Räknar man exempelvis på individnivå är varje invandrare, i genomsnitt, en ren vinst över sin förväntade livslängd. Kostnader i början, intäkter under arbetade år och sedan välfärdskostnader i slutet. Ungefär som en svensk medborgare, bara mycket kortare tid till arbete än ett svenskt barn. Om vi hela tiden ökar antalet mottagna - kommer det dock bli problematiskt.

På kort sikt blir det mer pengar över om vi slutar drastiskt att ta emot invandrare. Ett fattigare, tristare, mer isolerat och svagare samhälle, men med något bättre ekonomi under några år. Sedan börjar problemen när vi ska finansiera välfärden med allt mindre pengar från allt färre personer som arbetar. Att sluta investera brukar generera kortsiktiga resultat - och långsiktiga problem.
 
@sjoberga

Men var ska man få 48 miljarder ifrån? Nedskärningar på skolan, vården eller försvaret?
I stora drag har vi ca 10 milj invånare i Sverige. Man brukar säga att ca 50% av befolkningen arbetar dvs ca 5 milj. Då krävs det en skattehöjning på 100 000kr per arbetstagare för att få ihop 50 miljarder.............om jag nu har räknat rätt ;) Har ni råd med det?????
 
Senast ändrad:
Jag tycker han är ganska medioker faktiskt. Han bedöms inte efter samma måttstock som andra politiker. Jag blev inte alls imponerad. Han är okunnig och har inte koll på fakta. På något sätt tycker många att det är lite charmigt. Jag tycker inte det.
Just i den här tråden tycker jag inte att folk tycker att Jimmies okunnighet är charmig. Jag har heller inte upptäckt den åsikten i de kretsar jag rör mig i. Snarare att ingen jävla vettig journalist på allvar kan fråga ut honom. De har kört på i samma rejs från början -han vet ju exakt hur frågorna och attityden kommer att vara, han kan dem i sömnen och har svaren redan programmerade i huvudet.
gulan
 

En gammal genomgång av nuvärdesanalys för investering i invandring:
http://www.nationalekonomi.se/filer/pdf/24-4-ks.pdf

Nu bör säkert indata till beräkningen justeras, vore mycket intressant att ta del av, men principen tycker jag är mycket bättre än den gängse som används av ekonomer som SD hänvisar till.

Sen är ju inte den gängse uppfattningen bland forskare att invandring (som sådan) är en förlustaffär:
"
Många internationella forskare har undersökt hur invandring påverkar olika delar av ekonomin i både avsändar- och mottagarland. Generellt sett visar det sig att invandring är bra för båda ländernas ekonomi. Mest gynnas avsändarlandets ekonomi, medan mottagarlandets gynnas olika mycket beroende på i hur stor utsträckning invandrarna arbetar. Läs mer om olika områden genom att använda menyn till vänster.
"
 
Nu har det ju varit felskrivningar i nästan alla partiers valreklam. Men vi skrattade lite extra gott här hemma åt SD:s propaganda som vi fått i brevlådan som uppmanade oss att läsa, för "Risken är stor att du håller med oss!" :D

Jag tror väl inte att risken är stor men nog tusan är det en risk och inte en chans i alla fall....
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 221
Senast: Smoothi
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Silver Girl
·
Fritid Kära buke, jag behöver ett julklappsrim eller en rebus senast ikväll! Julklappen gäller ett presentkort på äventyrsbadet Kokpunkten samt...
Svar
2
· Visningar
482
Tjatter Konstigt att ingen startat en tråd? Jag började kolla andra timmen så har missat de första, får se reprisen i helgen. Tänkte inte göra...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sulöm häst - tips
  • Skola om galoppör

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp