Missnöjd med hästköp. Häva köp?

J

Jenny

Min kompis köpte för 5 veckor sedan en 02:a.
Osedd irl, sett kort och film. Såg trevlig ut.
Hanterad, lite löshoppad. Ej riden.
Säljaren vet bes hästen på uppdrag av min kompis.
Den gick igenom. Och skickades upp till oss.
Ur lastbilen kommer en mager, tilltufsad krake.
Hade haft ett och samma täcke i en halv evighet.
Syntes tydligt på pälsen samt att han hade ett skav mitt på manken.
Sårigt och stort som en femkrona.
Man undrar varför vetten inte kommenterade hästens hull och muskelstatus.
Man skulle inte behövt vara hästmänniska för att göra en korrekt bedömning gällande det. Men det var ikryssat "normalt" på de punkterna.
Min vän ringde upp säljaren och sa att hästen var i ett mycket sämre skick än väntat. För en vecka sedan så tyckte jag att hästen såg halt ut.
Men vid närmare undersökning så fann vi inget.
Avvaktade ett par dagar, såg bättre ut.
Igår såg vi tydligt att han inte gick rent.
Så nu är klinik bokad till hästen.
Man undrar ju om det är anledningen till att han bara har gått och skrotat i en hage fram till nu. Det är ju ändå en skaplig häst, förutom skicket just nu.
Blev utannonserad som "Blivande distanshäst med topp-stam".
Varför har då ingen engagerat sig innan i den här hästen, kan man undra.

Nu ska hon få hjälp med att reklamera hästen.
Enligt en jurist (häst) så var det redan i hamn, typ.
Hon kan/ska få tillbaka hela köpeskillingen samt alla utlägg för hästen såsom hyra, hovslagare, transport, vetrinär osv. Säljaren har en massa hästar för försäljning och då räknades denne som en näringsidkare och då var det klappat och klart. Jag tycker att det låter så...... lätt?
Självklart är jag skitglad för min väns skull om hela den här affären löser sig!

Är det någon som har varit med om något liknande?
Vad händer om säljaren gör sig oanträffbar?
Hur lång tid kan man räkna med att en sådan här tvist tar?
Om säljaren vägrar återköp, går det upp i rätten?
Vad kan man räkna med att det isf kan komma och kosta?
Kan man föreslå att man behåller kraken mot att man får tillbaka halva
(minst) köpeskillingen? Det är ju inte så kul att skicka tillbaka den till
ett ställe där hästarna får så dålig skötsel och tillsyn.

Tips, råd och erfarenheter tas gärna emot!!

/J.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Att en jurist anser att allt är i hamn, grundar sig nog mer på att denne vill ha arbete. Inget är i hamn, ännu finns inget att reklamera. Att en häst kan hinna bli halt hos ny ägare på 5 veckor är inte uteslutet, och behöver således inte alls ha en grund för reklamation.

Din vän har faktiskt brustit mycket i sin undersökningsplikt, att köpa något man inte har varken sett eller varit delaktig i när det gäller själva köpet ger säljaren en hel del fördelar.

Naturligtvis ska din vän berätta för säljaren att hästen är halt, hon ska också berätta att avsikten är ett besök på klinik. Sen får man helt enkelt vänta med vad som framkommer där, men räkna med en tvist i detta fall och att inget är självskrivet.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Säg att det finns ett köpekontrakt!

Även med ett sådant där det står vad hästen ämnas användas till och i vilket skick och på vilken kunskapsnivå den ska befinna sig, så är det en trälig historia att reklamera.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Jag förstår faktiskt inte på vilka grunder ni skall reklamera hästen??

Att den är tunn eller vad?
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

jag har svårt att se att man skulle få igenom en reklamation när det gått till på det sättet, på annat än säljarens goda vilja att återta hästen. Man har alltså köpt en häst som man inte har sett och dessutom säljaren välja veterinär. Vad hände med köparens undersökningsplikt? Att en häst är halt efter en tid hos en ny ägare är en ganska vanlig åkomma, även hos fina, inridna och välmående hästar.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Jag tycker nog att köparen får stå sitt kast i det här fallet.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Hade den åkt långt? För visst är det konstigt att veterinären inte anmärkte på hullet om det är som du säger. Men hästar kan ju magra av när dom åker långt i lastbil om dom är stressade och inte äter under pauserna.

Sen undrar även jag på vilka grunder kompisen ska reklamera hästen. Hon har ju absolut ingenting att gå på. Den var mager när den kom, och sen tycker att ni ser att den går orent men den är inte undersökt och hälta är inte konstaterad.

Låter iaf hemskt oproffsigt av en jurist att säga att det är "i hamn", (om nu juristen faktiskt sa det). Hästtvister är ökända för att vara svåra. OM hästen nu är halt, som jag förstår det har din kompis att bevisa att hästen såldes till henne med en hälta som säljaren visste om och på något sätt lyckades dölja för veterinären vid besiktningen.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Personligen kan jag inte förstå hur man kan köpa en häst man inte sett i verkligheten....
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Är säljaren näringsidkare eller privatperson? Hur dyr var hästen? Hur gamla var filmerna & bilderna?

Skulle säljaren vara näringsidkare kan det finnas chans att reklamera hästen OM det finns något vid klinikbesöket att anmärka på som man inte med säkerhet kan säga har uppkommit under tiden hos köparen.

Skulle det vara en privatperson som sålt hästen ska den vara bra dyr för att det ska vara lönt att dra det till rätten, förutsatt att det inte är något fel som säljaren uppenbart undanhållit köparen (alltså medvetet undanhållt, vilket kan vara svårbevisat med tanke på att de verkar varit öppna med att hästen inte är prövad genom träning etc).

Ännu så länge har det ju inte framkommit någon grund för reklamation, att hästen var tufsig och inte i hull skulle reklamerats direkt vid avlastningen.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Personligen kan jag inte förstå hur man kan köpa en häst man inte sett i verkligheten....

det behöver absolut inte vara dåligt. Jag köpte en häst, osedd, endast insutten och veterinärbesiktigad av säljaren (gårdsbes). Jag fick en kanon häst. Skulle jag köpa en häst idag, så skulle jag vilja köpa honom igen. Vi hade visserligen att bra kontrakt där vi fick lämna tillbaka hästen utan anledning en månad efter köp och få pengarna tillbaka och fick byta till en annan häst inom ett halvår. Så vi kände det ganska tryggt ändå, men visst skulle det troligen inte hålla rättsligt om så skulle vara fallet, MEN man ska vara medveten om risken och skylla sig själv om det nu inte löpte ut som i vårt fall.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Nu ska hon få hjälp med att reklamera hästen.
Enligt en jurist (häst) så var det redan i hamn, typ.
Hon kan/ska få tillbaka hela köpeskillingen samt alla utlägg för hästen såsom hyra, hovslagare, transport, vetrinär osv.

/J.
HUUU! :eek: Jag får ont i magen när jag ser den här kommentaren. Exakt samma ord fick jag av en mycket känd hästadvokat för ett antal år sedan. Jag hade köpt en häst som skulle varit inriden som 4-åring men sedan inte riden på några år. Det visade sig att hästen inte gick att rida trots att jag anlitade proffessionell beridare som började om med inridning från början. Fick sen veta att säljaren tidigare annonserat samma häst och då skrivit att hon aldrig varit riden. Jag hade skriftliga bevis på detta - mail skrivna av säljaren själv. Solklart fall... eller hur...

All kontakt med advokaten skulle ske per brev - inte telefon eller mail så jag skickade brev till min advokat som skickade brev till säljarens advokat som skickade brev till säljaren. Säljaren svarade med brev till sin advokat som skickade vidare till min advokat som skickade vidare kommentaren till mig. Sen svarade jag till min avdokat osv osv. Och varje gång kom en del information bort på vägen och nytt brev fick gå samma vända. Och varje gång fick jag uppdatera min advokat om vad det handlade om för han hade inte fallet i huvudet.

Detta pågick i 1,5 år och säljaren påstod att hon ljugit när hon skrev att hästen INTE varit riden... Att man skulle ljuga till hästens nackdel när man ska sälja är ju inte så troligt men att bevisa att så inte är fallet är inte så lätt och bevisbördan var min.

Slutligen sa min advokat att det han hade hoppats på var att säljaren skulle ge med sig och gå med på förlikning för en rättegång vore för riskabel. Han satt alltså i ett och ett halvt år och bara skickade vidare mina kommentarer utan att ens sätta sig in i fallet och håvade in MÅNGA MÅNGA tusen för detta. Och sen när det inte fanns mer att kommentera tyckte han att jag skulle backa... Och nu pratar vi om ett stort namn inom hästjuridik.

Har senare visat sig att vi är många som blivit lurade av den här säljaren...
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Har faktiskt hört flera med ungefär samma historia. Började som "solklart fall" och "klappat och klart". Slutade strax under 50 000 kr utan så mycket som förlikning. Bara korrespondens och tid och pengar på en häst som man varken kunde göra av med eller "ta itu med".

Nej, jag hade nog inte heller vågat vara så säker på att det löser sig lätt, snabbt och billigt om inte säljaren självmant rullar över på rygg...
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Ja det är ju inte klokt egentligen. Jag gav 20.000 kr för hästen och betalade advokaten precis som du säger i runda slängar 50.000 kr. Lägg sen till alla kostnader på en oanvändbar häst som jag var tvungen att hålla på under hela tiden - blir väl sisådär 20-30.000 kr till. Förmodligen världens sämsta 100.000-kronors häst! :crazy:
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

50 000 kr är ju inte många timmars arbete. Många jurister tar runt 1500 kr/timme, och det inbegriper ju också inläsning och den tid klienten inte ser eller tänker på. Runda slängar 30 timmar totalt, det är inte mycket...
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Det finns ett köpekontrakt men det är inte underskrivet av köparen.
Samt inte skickat tillbaka till säljaren. Dock är den ju betald så klart.
Hästen är köpt som en allround-häst.
Hästen hade en resa på ca 8 timmar.
Med alla hästar som skulle av på vägen.

Hon skulle kanske ha nekat hästen redan på transporten men det var väldigt mörkt ute vid tillfället. Och det är ju inte förarens sak att vänta på något "godkännande". Hästen var i ett dåligt skick.
MYCKET sämre än förväntat. Ett skelett med päls.
Man kan kanske få in en femkrona mellan frambenen.
Vilket påtalades dagarna efter till säljaren.
Hade korten och filmerna stämt överens med hästen som leverades så
hade det inte varit något problem. Nu verkar det som om dom var mycket gamla. Min kompis blev självklart väldigt besviken och missnöjd.
Och vetrinären som anlitades är antingen totalt inkompetent eller
väldigt bundis med säljaren. Förmodligen det sistnämnda.

Vad jag undrade mest var ju hur det kan komma sig att hästadvokaten uttryckte sig så självklart? Om det vore så simpelt som han ville få det att framstå så vågar väl ingen jäkel heller sälja häst?
Om man kan reklamera hursom.
Inget arvode har lämnats till advokaten.
Han skulle skicka en skriftlig reklamation, kostnadsfritt.

/J.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Nej det är absolut inte många timmars arbete. Men det är lätt att tro att när man anlitar en advokat som talar om att det är ett solklart fall kan man vara trygg för han måste ju veta vad han talar om. Man kan också lätt tro att det man betalar för innefattar hjälp och rådgivning.

I praktiken förmedlade advokaten bara vidare det brev jag själv hade skrivit, vilket egentligen var det samma som att skicka breven direkt till motparten. Skillnaden var att portokostnaden för varje brev hamnade på ca 2000 kr.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Det finns ett köpekontrakt men det är inte underskrivet av köparen.
Samt inte skickat tillbaka till säljaren. Dock är den ju betald så klart.
Hästen är köpt som en allround-häst.
Hästen hade en resa på ca 8 timmar.
Med alla hästar som skulle av på vägen.

Hon skulle kanske ha nekat hästen redan på transporten men det var väldigt mörkt ute vid tillfället. Och det är ju inte förarens sak att vänta på något "godkännande". Hästen var i ett dåligt skick.
MYCKET sämre än förväntat. Ett skelett med päls.
Man kan kanske få in en femkrona mellan frambenen.
Vilket påtalades dagarna efter till säljaren.
Hade korten och filmerna stämt överens med hästen som leverades så
hade det inte varit något problem. Nu verkar det som om dom var mycket gamla. Min kompis blev självklart väldigt besviken och missnöjd.
Och vetrinären som anlitades är antingen totalt inkompetent eller
väldigt bundis med säljaren. Förmodligen det sistnämnda.

Vad jag undrade mest var ju hur det kan komma sig att hästadvokaten uttryckte sig så självklart? Om det vore så simpelt som han ville få det att framstå så vågar väl ingen jäkel heller sälja häst?
Om man kan reklamera hursom.
Inget arvode har lämnats till advokaten.
Han skulle skicka en skriftlig reklamation, kostnadsfritt.

/J.


och igen VAD skulle reklamationen bestå av?? Vad är det för fel på hästen som skulle kunna medföra ett hävt köp??

Att den är smal hör def inte dit. Resa på 8 timmar kan göra mkt för en häst som kanske inte reser bra
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Jag har ingen erfarenhet av reklamationer men kan egentligen bara se en anledning till varfor ni skulle fa pengarna tillbaka. Om hasten visar sig ha en skada som omojligt kan ha orsakats sedan ni fick den. Tex losa benbitar (ocd) eller annan medfodd skada. Sedan antar jag att forra agaren maste vetat om dessa skador for reklamation att vara giltig. For inte kan man val anklaga saljaren om denne nu faktiskt inte visste det fanns ett problem dar.
 

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 425
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 884
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 214
Senast: Chilodeur
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 680
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp