Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Jag gjorde det inget svårt alls faktiskt. hade inte ens sett film på henne och visste om alla hennes problem. Vi har kommit längre än jag hade räknat med och vågat hoppas på.

Och jag har gjort det med tre stycken av mina, den ena gick sedan Falsterbo som 5åring och är på väg upp i klasserna i fälttävlan nu, den andre kvalade in till Falsterbo som 6åring i 130 och den tredje visade sig ha gjort super resultat på unghästtester och går nu 110 och är på väg upp

Vågar man chansa så ser jag inget fel i det
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Jag har också köpt ett antal hästar osett. Men jag är också beredd att ta konsekvensen av det. Visst har det hänt att det som kommit av transporten sett ut så man fått tårarna i halsen med en gång och viss har det kostat att få häst av det igen. Men handen på hjärtat så hade jag ändå inte kunnat lämna hästen där den var även om jag sett den irl. Andra gånger har det istället varit helt över förväntan det som lastats av.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Jag gjorde det inget svårt alls faktiskt. hade inte ens sett film på henne och visste om alla hennes problem. Vi har kommit längre än jag hade räknat med och vågat hoppas på.

Självklart kan det också bli ett lyckat köp, jag menar bara att jag personligen aldrig skulle ta den risken. Jag vill vara säker på vad jag köper så att man inte hamnar i en sits som tex TS. Men är man villig att ta risken så är det väl inget fel med det, men man ska då vara beredd på konsekvenserna.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Och jag har gjort det med tre stycken av mina, den ena gick sedan Falsterbo som 5åring och är på väg upp i klasserna i fälttävlan nu, den andre kvalade in till Falsterbo som 6åring i 130 och den tredje visade sig ha gjort super resultat på unghästtester och går nu 110 och är på väg upp

Vågar man chansa så ser jag inget fel i det

Och om man har RÅD att chansa framför allt.....bara att gratulera er där det blev lyckade köp :-)
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

De största felen som gjorts här och som den tillfrågade advokaten borde ha reagerat på är att hästens skick skulle reklamerats med en gång. Om det inte syntes på kvällen så syntes det ju dagen efter, då skulle också hästens skick ha reklamerats. Nästa bit är att när man inte tycker att veterinärintyget stämmer med hästens skick skulle en ny veterinär har anlitats direkt. Dels för att titta på såret efter täcket men och också för lämna en bedömning av hästens skick. Trycksår av ett täcke som inte sitter rätt kan mycket väl uppkomma under en åtta timmars transport. Jämför med ett skoskav, fel sko som man fortsätter gå med behöver inga åtta timmar för att bli ett sår. Om veterinären vid den nya besiktningen inte tycker att det gamla intyget stämmer eller att det finns förklaringar till skillnaden Så är det ju läge som betalande kund till den första veterinären att "reklamera" den besiktningen.
Samma sak så om man blir misstänksam mot säljaren som i det här fallet så ska man med en gång dokumentera så mycket som möjligt. Med foto och intyg t ex från hovslagaren plus en ny veterinärbesikting. Den ska komma med en gång när det inte känns rätt inte efter fem veckor när hästen redan är halt.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Bara en stilla undran...

Om hästen är från Skåne, och ni bor i Ö-götland... Varför åkte ni inte och tittade på den innan köp? Så lång resväg är det ju inte.

Och rent spontant så skulle jag aldrig våga köpa häst osedd utan röntgen (skulle inte köpa häst osedd öht, men det hör inte hit) om den inte var VÄLDIGT billig, men så uppfattade jag inte det att denna häst var?
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

du skriver att din kompis vill häva köpet eller framför allt få tillbaka pengar. Det låter helt klart som att din kompis vill fiska på alla vägar som ger henne pengar tillbaka på hästköpet!

Bara för att personen säljer många hästar betyder det inte att det är en näringsidkare!

Hästen kan mycket väl ha blivit halt hos er och det ska säljaren straffas för? Täcket kan ha skavt på hästen i transporten och vad ni anser är förskräcklig hovvård kanske någon annan inte tycker är så farlig.

Nu när ni vill häva köpet så letar ni ju verkligen brister. Minsta lilla sårskorpa tyder säkert på misshandel eller vanvård. Att hästen var tunn och muskelfattig är inget man kan ha som grund i en reklamation. Stå ert kast och fodra hästen istället.

Att advokaten sa så som han gjorde kan ju helt enkelt bero på att du la fram det på ett sådant sätt som talar till din fördel. Skulle säljaren säga samma sin version kanske det skulle varit en helt annan.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

De största felen som gjorts här och som den tillfrågade advokaten borde ha reagerat på är att hästens skick skulle reklamerats med en gång. Om det inte syntes på kvällen så syntes det ju dagen efter, då skulle också hästens skick ha reklamerats. Nästa bit är att när man inte tycker att veterinärintyget stämmer med hästens skick skulle en ny veterinär har anlitats direkt. Dels för att titta på såret efter täcket men och också för lämna en bedömning av hästens skick. Trycksår av ett täcke som inte sitter rätt kan mycket väl uppkomma under en åtta timmars transport. Jämför med ett skoskav, fel sko som man fortsätter gå med behöver inga åtta timmar för att bli ett sår. Om veterinären vid den nya besiktningen inte tycker att det gamla intyget stämmer eller att det finns förklaringar till skillnaden Så är det ju läge som betalande kund till den första veterinären att "reklamera" den besiktningen.
Samma sak så om man blir misstänksam mot säljaren som i det här fallet så ska man med en gång dokumentera så mycket som möjligt. Med foto och intyg t ex från hovslagaren plus en ny veterinärbesikting. Den ska komma med en gång när det inte känns rätt inte efter fem veckor när hästen redan är halt.

Hästen åkte utan täcke i transporten.
Håller absolut med om att en ny besiktning skulle gjorts snarast
möjligt om man inte kände sig nöjd eller inte litade på den förra gjorda.
Det sa jag till min vän också, att ombes skulle gjorts dagarna efter ankomst.
Tyvärr har allt dragit ut på tiden så detta blir nog svårt,
för att inte säga omöjligt. Säljaren nekar till att köpa tillbaka hästen iaf.
Man skulle helt klart agerat mycket snabbare men jag trodde att hon ändå ville behålla pållen, trots skicket den kom i. Annars hade jag hjälpt till att
jaga på henne lite;). Hästen ska till Mantorp imorgon så då får vi se
om de kan utreda hältan. Jag tror nog att det blir till att behålla kraken iaf.
Säljaren vill ju inte göra ett återköp och det går ju knappast att sälja hästen heller.... Inte för summan som hon köpte den för iaf.
Hon skulle förlora minst halva köpesumman på en försäljning.

Jag tror inte heller på advokatens "guld och gröna skogar".

Kan uppdatera om det hittas några fynd på hästen imorgon!

/J.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Bara en stilla undran...

Om hästen är från Skåne, och ni bor i Ö-götland... Varför åkte ni inte och tittade på den innan köp? Så lång resväg är det ju inte.

Och rent spontant så skulle jag aldrig våga köpa häst osedd utan röntgen (skulle inte köpa häst osedd öht, men det hör inte hit) om den inte var VÄLDIGT billig, men så uppfattade jag inte det att denna häst var?

Jag har inte heller köpt någon häst osedd, faktiskt.
Är det långt att åka så tas transporten med.
Nu köper jag ju iofs inte häst särskilt ofta men i somras så åkte
jag ner till Skåne och köpte en, 90 mil fram och tillbaka.
Men jag vet ju att folk åker bra mycket längre än så ibland:)

/J.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

du skriver att din kompis vill häva köpet eller framför allt få tillbaka pengar. Det låter helt klart som att din kompis vill fiska på alla vägar som ger henne pengar tillbaka på hästköpet!

Bara för att personen säljer många hästar betyder det inte att det är en näringsidkare!

Hästen kan mycket väl ha blivit halt hos er och det ska säljaren straffas för? Täcket kan ha skavt på hästen i transporten och vad ni anser är förskräcklig hovvård kanske någon annan inte tycker är så farlig.

Nu när ni vill häva köpet så letar ni ju verkligen brister. Minsta lilla sårskorpa tyder säkert på misshandel eller vanvård. Att hästen var tunn och muskelfattig är inget man kan ha som grund i en reklamation. Stå ert kast och fodra hästen istället.

Att advokaten sa så som han gjorde kan ju helt enkelt bero på att du la fram det på ett sådant sätt som talar till din fördel. Skulle säljaren säga samma sin version kanske det skulle varit en helt annan.

Hästen har stått på fri tillgång på grovfoder från dag 1.
Den åkte utan täcke i transporten.
Han har verkats, avmaskas, vaccinerats sedan han anlände.
Så han både fodras och tas omhand.
Precis som alla våra andra hästar i stallet och som man skulle önska att
alla andra även gjorde med sina hästar/ djur.

Jag har inte sagt att hästen har varit misshandlad.
Däremot gått bortglömd på ett obefintligt bete med täcke dygnet runt.
Utan vare sig tillsyn eller engagemang.
Därav hullet, skicket och den eftersatta hovvården.
Den glömda avmaskningen och den missade vaccinationen.

Jag äger inte denna hästen så jag har således inte varit i kontakt
med advokaten personligen. Självklart finns det alltid två versioner.
Jag förstår att säljaren inte vill ha tillbaka hästen.
Han har fått bra betalt för en häst som alla andra spek skulle
ha backat alt prutat hejdlöst på. Ja, om man sett hästen irl, vill säga;)

/J.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Tänkte bara fråga hur det går?

Suttit och läst igenom tråden och då jag själv varit i hästköparsvängarna senaste tiden och nästan blev lurad så sent som i höstas så tycker jag det är intressant, om inte annat lärorikt.

Vad sa de på klinikbesiktningen? Hur är hästen idag? Börjat få lite bättre hull osv.? Kommer kompisen behålla hästen? Har ni fortfarande kontakt med advokaten?

Mvh / Weeazel
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Ja!, också nyfiken, hur gick det och hur mår kraken idag?

Jag har köpt hästar osedda, två st. En av dem är såld nu, och med facit i hand ångrar jag det köpet eftersom det kostade mer än det smakade. Men det blev en lärorik resa för min del! Jag köpte ett litet oinridet sto, tunn och underutvecklad för sin ålder. Hon skulle bli mitt projekt, och tanken var att hon så småningom skulle bli min dressyrhäst. Utfodring och hantering var inget problem, det var en fin liten häst som kom fram efter en tid. Hon skickades på inridning, och där kom problemen för min del, hon var känslig och vaken, och jag blev rädd, vilket ledde till en ännu mer spänd, vaken häst o s v. Det bara gick inte. Så hon såldes, efter mycket funderande och våndor. Jag fick inte tillbaka pengarna jag lagt på henne, :o, sen om det beror på att jag är dålig affärskvinna eller på hur svårt det är att sälja hästar just nu, ja...:angel:

Summa summarum: Det blir inte alltid som man tänkt sig, men man lär sig mycket på vägen, och den lilla fula, tunna hästkraken som kom, har åtminstone fått en chans att bli en riktigt trevlig ridhäst - med en annan ryttare!

Nr 2 har jag fortfarande kvar, och hon är över förväntan, så hon blir kvar!
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Jag har vart med om exakt samma sak.

Köpte ett fullblod från skåne osedd. Han vart långtkommen i sin utbildning fick se film, kort. Såg så jätte fin ut.

Han var klinkbes på bollerup, allt ua, vi pratade med vet, & det enda han sa var att han var lite under medel i hullet. Man annars helt ua.

Men ur lastbilen kliver ett magert stycke sönderbiten som fan totalt oridbar (pga sitt hull) helt loj i huvet, han såg rent ut sagt ledsen ut.

Jag kände mig så jääävla lurad, & jag hade så svårt att ta till mig hästen, men då min mamma ägde halva så bestämde vi oss för att ge honom en vinstlott. Han skulle få det bra, vi skulle fan få ordning på honom.

Han fick gå i en liten hage själv i ca 1 månad, fri tillgång på höensilage. började i smått med kraft 125.

Idag 4a månader har han växt från 160 cm till 165cm. Han är glad & framåt, nästan högst i rang, aldrig sur, & han älskar livet.

Vi har fortfarande inte påbörjat ngn direkt utbildning på honom, då vi bestämde oss för att enbart rida honom lite i skogen tills våren kommer.

Tänk engång till för hon kan få en pärla.

Kan maila för & efter bilder om du vill...
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Grattis till vinstlotten - både du och hästen:bow:

(Själv åkte jag t o r Stockholm - Skåne för ett fullblod för 15 000. (Men han var en sötnos)).
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Grattis till "delad" vinst:D ( menar att det bidde vinst för både er och pålle:p)


Själv så har jag faktiskt lite svårt för detta med att häva/reklamera köp.... OM det nu vore så att jag köper ett djur osett som sedan visar sig vara ett vrak är ju ändå inte tanken på att reklamera ett köp närmast utan mer "VAD KAN jag göra nu för att ändra på detta":confused: Jag skulle bita ihop, se till och ordna till kraken och därefter om det inte kemin stämde sälja till någon vettig som det funkar med... då blir det ju lixom en vinn/vinn-situation...:D
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Hmm, undrar om det var samma advokat jag använde mig av i ett fall med misskött foderhäst. Det var inga som helst problem, utan det skulle gå hur lätt som helst. Han skickade i princip mina brev med mina formuleringar vidare till motpartens advokat, så det var ju jag som skötte ärendet egentligen. Det slutade med att, på rättegångens första dag, kommer det fram att motparten hade skyhöga skulder och var stamgäst hos kronofogden. Jag fick alltså inte ett öre, men fick förstås betala min advokat, trots att det var jag som gjort jobbet.:mad: Pm:a gärna om namn. Jag kan göra likaledes.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Grattis till vinstlotten - både du och hästen:bow:

(Själv åkte jag t o r Stockholm - Skåne för ett fullblod för 15 000. (Men han var en sötnos)).

Jag fick en resa till Danmark som resulterade i tom transport hem. En unghingst tänkt att köpas in för att sättas i avel. Såg fin ut på bilderna som var tagna ute på bete. Klarade vet.bes ua dagen innan vi kom ner. Hittade en loj krake med så mycket mugg att det blivit rasp och gick ända upp på haserna med hälta som följd och lymfangitsvullet ben. Bockhov fram.
-Tack men nej tack. Säljarens min då vi tackade för titten och satte oss i bilen och åkte hem igen. 84 mil för att köpa godis i skåne. Nåväl, bil och transport blev ju rastade den dagen.


Gira
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

-Tack men nej tack. Säljarens min då vi tackade för titten och satte oss i bilen och åkte hem igen. 84 mil för att köpa godis i skåne. Nåväl, bil och transport blev ju rastade den dagen.


Gira

Det är ju sådant som gör att man (eller i vart fall inte jag) köper en häst osedd.
Dessutom är ju psyket väldigt svårt att "se" på bild. Har provridit ett flertal "trygga, välutbildade" som visat sig vara allt utom just det.
 

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 425
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 889
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 214
Senast: Chilodeur
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 680
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp