Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Jag blir förbannad när jag läser såna här saker. Varför i h*lvete kan inte folk bara ta sitt ansvar?!

Din kompis har köpt en häst, utan att titta på honom irl, låtit säljaren välja veterinär och godkänt detta. Satt häststackarn på en transport i 8 timmar - för att sedan göra vadå?

Börja klaga. Visst, hästen var i dåligt skick - kan ha varit så innan, kan ha blivit på transporten. Vem vet.

Oavsett - varför är det ALLTID hästen som ska få lida?! Ta ert förbannade ansvar och ta hand om hästen. Hon gjorde ett dåligt köp - javisst, Tough Shit!!
Hon får på sätt och vis skylla sig själv, åk och titta på hästen innan köp, välj veterinär själv och hämta den på egen hand.

Hästen mår nu dåligt och - oj då, lilla [insert namn] blev missnöjd - så vad gör vi? Jo vi sätter den skadade stackars hästen på en NY transport - ÅTTA nya timmar för att komma hem.

Vart tog Empatin vägen? När slutade folk bry sig om hästen som individ?
Ta hand om den, rehabilitera den och ge den livskraften åter istället.

Pengarna får ni ändå inte tillbaka vid ett så klantigt köp.

/Nixehen - på dåligt humör.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Jag undrar precis som de andra, VAD ska hon reklamera hästen för?

Hon har brustit i sin undersökningsplikt genom att:
1. Inte åka och titta på hästen.
2. Låtit säljaren anlita veterinären och själv inte deltaga på besiktningen.

Okej, filmerna var gamla, men det hade uppdagats om hon hade varit och tittat på hästen själv, innan hon fattade beslutet om köp.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Jag blir förbannad när jag läser såna här saker. Varför i h*lvete kan inte folk bara ta sitt ansvar?!

Din kompis har köpt en häst, utan att titta på honom irl, låtit säljaren välja veterinär och godkänt detta. Satt häststackarn på en transport i 8 timmar - för att sedan göra vadå?

Börja klaga. Visst, hästen var i dåligt skick - kan ha varit så innan, kan ha blivit på transporten. Vem vet.

Oavsett - varför är det ALLTID hästen som ska få lida?! Ta ert förbannade ansvar och ta hand om hästen. Hon gjorde ett dåligt köp - javisst, Tough Shit!!
Hon får på sätt och vis skylla sig själv, åk och titta på hästen innan köp, välj veterinär själv och hämta den på egen hand.

Hästen mår nu dåligt och - oj då, lilla [insert namn] blev missnöjd - så vad gör vi? Jo vi sätter den skadade stackars hästen på en NY transport - ÅTTA nya timmar för att komma hem.

Vart tog Empatin vägen? När slutade folk bry sig om hästen som individ?
Ta hand om den, rehabilitera den och ge den livskraften åter istället.

Pengarna får ni ändå inte tillbaka vid ett så klantigt köp.

/Nixehen - på dåligt humör.

Hoppsan, vaknat på fel sida idag eller?

Det står i tidigare inlägg att klinik är bokad till på torsdag.
Tror du hon gör det för att hon struntar i hästen eller?
Var konstruktiv i din kritik annars skit i att kommentera.

/J.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Jag tror knappast att min kompis är den 1:a eller sista som köper osett irl.
Alla kanske inte har tid att åka över hela Sverige.
Nu med facit i hand så blev det ju inte så lyckat direkt.

Hon vill reklamera för att:

- Fruktansvärt dålig i hull och muskelstatus.

Inte så kul att det tar ett år i uppbyggnad när man vill ha en häst att arbeta med. Fick inte hem vad hon förväntade sig.

- Mycket dåliga och misskötta hovar.

Våran hovis höll på att få slag.

- Halt.

Nu ett par veckor efter hemkomst är hästen halt utan att ha gjort något mera ansträngande än gå i hage. Visst, behöver inte betyda att det var ett fel som fanns innan. Men kändes väl lite som grädde på moset, liksom.

Det hade väl inte varit så farligt (i mina ögon sett) om hästen hade kostat en tredjedel av inköpspriset. Då kanske man hade varit lite mera motiverad att lägga ner en större summa pengar samt tid på rehabilitering.

Har också tänkt att man kanske kan göra en förlikning med förra ägaren.
Typ som att man får tillbaka en del av köpeskillingen för att slippa återköp.

Jag vet inte, jag bara spekulerar.
Samt att jag tycker att det ska bli intressant att se hur det går med allt.
Ur flera aspekter. Alltid lär man sig något.

/J.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Men de sakerna hon vill reklamera för hade hon sett om hon varit och tittat på hästen IRL, och det innebär helt enkelt att hon brustit i undersökningsplikten. Tunt musklad och underhull ser man med blotta ögat, samma sak med dåliga och misskötta hovar. Inget av dessa är dolda fel.

Att hästen är halt kan man däremot reklamera för OM det visar sig på kliniken att hästen har en skada som inte uppkommit under tiden hos köparen.

Det ska bli intressant att höra hur det går med den här affären, ska också bli intressant att se hur säljaren agerar i det här läget.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Uppdatera gärna hur det går men dessvärre tror jag att din kompis får stå sitt kast.Hon godkände besiktningen som var ua samt hade hon inspekterat hästen själv så hade hon sett hur den såg ut.Och ang. hältan så kan den uppstått efter att den lämnat säljaren(om inte röntgen visar ngt)Hoppas att det löser sej till det bästa för både hästen och din kompis.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Hade din kompis köpt hästen om:

1) hon sett den själv IRL
2) varit med på veterinärbesiktningen och sett utlåtandet

Om svaret på dessa frågor är nej, då anser jag att hon brustit i sin undersökningsplikt och därför inte har rätt att reklamera hästen.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Det tar inte ett år att få up en häst i hull och muskler! Har den varit vältränad innan och inte är sjuk går det betydligt snabbare...

Däremot om det är halt har ni ett stort problem, men ni har ju bokat klinik, åk till klinik, den kanske bara har vrickat sig i hagen nu när den kom...
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Däremot om det är halt har ni ett stort problem, men ni har ju bokat klinik, åk till klinik, den kanske bara har vrickat sig i hagen nu när den kom...

Eller så kanske hovslagare karvade för mycket i hovarna och att den pga detta är halt?? Benställningen kanske ändrades för hastigt om den hade "kassa" hovar när den kom?
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Jag tror knappast att min kompis är den 1:a eller sista som köper osett irl.
Alla kanske inte har tid att åka över hela Sverige.
Nu med facit i hand så blev det ju inte så lyckat direkt.

Hon vill reklamera för att:

- Fruktansvärt dålig i hull och muskelstatus.

Inte så kul att det tar ett år i uppbyggnad när man vill ha en häst att arbeta med. Fick inte hem vad hon förväntade sig.

- Mycket dåliga och misskötta hovar.

Våran hovis höll på att få slag.

Inget av ovanstående kan ligga till grund för reklamation. Det tar inte ett år att bygga upp en häst..

- Halt.

Nu ett par veckor efter hemkomst är hästen halt utan att ha gjort något mera ansträngande än gå i hage. Visst, behöver inte betyda att det var ett fel som fanns innan. Men kändes väl lite som grädde på moset, liksom.

Blev hästen röntgad vid bes?? Vem beställde bes, vem betalade bes? Var hästen inte halt vid framkomst så är det mkt svårt för hästen kan lika bra blivit halt hos köparen
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Ursäkta nu såg jag att hon köpt en 6 åring, ej riden och tränad med stam lämplig som distanshäst?!

tyvärr är det ju den tidiga träningen som är så viktig för lungor och hjärta och även hållbarhet för senor osv.

Ärligt talat tror jag inte hon köpt hästen som du skriver...
Hon kanske bara fick mer jobb än hon väntat...

Sköt om hästen och lycka till!

Hon kanske kan få rabatt för sårskadan om hon reklamerade den omedelbart och kanske om de röntgar hästen och får fram ngt som gör den oanvändbar...

Det är inte konstigt att köpa hästar osedda men hästar som aldrig blivit använda för ngt och som är så pass gamla- då kan klockor börja ringa, men det är ju inte hullet just nu hon bör oroa sig för....
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Hur lång tid kan man räkna med att en sådan här tvist tar?
Om säljaren vägrar återköp, går det upp i rätten?
.


Hmmm..., mitt förra inlägg försvann/togs bort:confused:
så jag försöker igen.

Har en bekant som är mitt upp i en rättsprocess. där krav om återköp/ersättning gjordes våren 2007 efter mååånga lååånga processer ska det upp till rättegång först i april 2009. (om inte kärande väljer att avbryta då man INTE kan veta om något är " i hamn" eller inte

Så det kan ta tid.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Mycket tveksamt om den har varit vältränad.
Den är inte inriden.

/J.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Men de sakerna hon vill reklamera för hade hon sett om hon varit och tittat på hästen IRL, och det innebär helt enkelt att hon brustit i undersökningsplikten. Tunt musklad och underhull ser man med blotta ögat, samma sak med dåliga och misskötta hovar. Inget av dessa är dolda fel.

Fast hon behöver väl egentligen inte ha brustit i sin undersökningsplikt bara för att hon inte sett hästen innan köp? Du kan ju mycket väl komma överens om att köpa något som du inte sett. Jag antar att köparen förfrågat sig om hästens skick och att det skrivits avtal på vad det är för typ av häst som säljs. En veterinär besiktning bör sedan vara ett plus för undersökningsplikten oavsett om denna är säljarens veterinär (veterinären ska trots allt kunna ses som en kompetent person som kan sitt jobb, sen att det inte är att föredra att använda just denna är ju en helt annan sak).

Men det kan kanske ha och göra med om säljaren är privatperson eller näringsidkare?

KöpL 20§ Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet. Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaninge att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren handlat mot tro och heder.

(Denna är dock dispositiv...)

Jag är här osäker på huruvida en veterinärbesiktning gäller som undersökningsplikt... Gör den inte det så har hon brutstit enligt ovanstående.

Tycker iof att det kanske är lite klent att reklamera endast pga hullet men det beror väl egentligen på hur mycket underhull hästen var i och vad som avtalats.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Hovslagaren har inte karvat för mycket alls.
Han är ingen klåpare utan låter saker och ting ta den tid den tar.
Mycket duktig och omtyckt hovis.

/J.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Hmmm..., mitt förra inlägg försvann/togs bort:confused:
så jag försöker igen.

Har en bekant som är mitt upp i en rättsprocess. där krav om återköp/ersättning gjordes våren 2007 efter mååånga lååånga processer ska det upp till rättegång först i april 2009. (om inte kärande väljer att avbryta då man INTE kan veta om något är " i hamn" eller inte

Så det kan ta tid.

Mmm misstänkte att sådana processer drar ut på tiden.
Nu är det ju inte alls säkert att det går så långt, ja inte troligt faktiskt iom att
hästen inte var så dyr att det skulle vara värt det.

Vad jag tyckte var intressant var mest att den här hästadvokaten som hon har varit i kontakt med var så positiv och tvärsäker.
Då tänkte jag ifall det verkligen kunde stämma, liksom?
Det lätt ju alldeles för lätt och då tänkte jag även på mig själv och andra som ska/ kommer köpa/ sälja häst osv. Vem skulle våga sälja om man så enkelt har rätt att reklamera pga att man är missnöjd........

Det var mera min kärn-fråga i det här.
Samt den självsäkra advokaten.

/J.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Hästen är köpt av en näringsidkare.
Vet bes är beställd samt betalad av köparen.
Säger vetten ua på alla punkter, samt normalt på resterande så
litar man ju på det, liksom. Men iom att hästen var ett vandrande staket
så undar man ju verkligen om protokollet är tillförlitligt?
Mina varningsklockar började klinga rätt rejält i alla fall.
Samt att pälsen var helt uppskavd och ruggad av ett täcke som har suttit
på en halv evighet och en stort sårigt skavmärke på manken efter täcket.
Hästen är inte röntgad.

/J.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Hej Jenny !

Jag har läst allt det här om din kompis hästköp. Och jag har precis varit med om något liknande. Jag har köpt precis köpt en häst från skåne. det var ett VÄLDIGT vågat köp vi gjorde. Vi fick hästen för ett väldigt bra pris och tjejen som skulle sälja skulle flytta om en vecka, så hon var tvungen att bli av med hästen så snabbt som möjligt.
Vi hade sett video på hästen på spelats in nyligen ( vi såg datumet på filmen)
hästen köpte vi ifrån skåne, Och vi fick hjälp med transport upp. så vi tog risken att köpa hästen.

Vi har nu fått hem hästen och on är UR MYSIG. Men hon var faktiskt finare på filmen än när vi testade henne. nu har hon iuförsäg stått ett litet tag här å kanske är lite stel. MEn hon är fruktansvärt TUNG i mun..

Det jag ville få fram av det här va att berätta att ja gjort samma (misstag) som din kompis.
Men ja vill bara veta varifrån din kompis häst kom ifrån. och vad säljaren heter och sådär. för det är mycket som inte stämmer in på det min säljare sa till mig. så man kanske kan få reda på saker tillsammans !!!!
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Hästen kommer från Skåne.
Skickar PM!

/J.
 
Sv: Missnöjd med hästköp. Häva köp?

Personligen kan jag inte förstå hur man kan köpa en häst man inte sett i verkligheten....

Jag gjorde det inget svårt alls faktiskt. hade inte ens sett film på henne och visste om alla hennes problem. Vi har kommit längre än jag hade räknat med och vågat hoppas på.
 

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 423
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 875
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 214
Senast: Chilodeur
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 680
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp