Bukefalos 28 år!

Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Precis som det skrivs här ovan blir fölet försvagat pga att hela moderkakan inte har tillräcklig yta att fästa på, och därför får den otillräckligt med näring. En ko är som jag fattat det, bättre anpassad till att få tvillingar än en häst, och att det är därför de oftast klarar sig.

Som jag förstår det finns det en anastomos mellan de två kalvarnas chorioallantoismembran, som gör att deras cirkulation är gemensam. Denna uppstår då 90 % av kalvarnas chorioallantoishinna fuserar. De resterande 10 % är "öppna" och det är där som denna anastomos finns.
Om denna bildas innan könsdifferentiering, kan hormonerna från tjuren därmed cirkulera till kvigan, och hålls inte stängda i tjurens fosterblåsa, trots att de då är tvåäggstvillingar med varsin blåsa.
Tjuren påverkas också, och får sämre fertilitet, men kvigan blir oftast steril pga. missbildningar.
Detta kan ses hos kor vanligast, och mycket sällan hos får, gris och getter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

KL

Mitt ena sto fick ett missbildat tvillingfoster i år. Ett friskt, stort föl och en liten clementinstor "klump" av ben och brosk i en egen liten blåsa.

Hon hade ändå kollats extra eftersom hon släppte två ägg vid seminering och fosterblåsan såg onormalt stor ut vid första kollen. Hon kollades två gånger vid 14-16dygn, 30dygn och 45dygn tror jag, och veterinären visste att det varit tvillingmisstanke från början.

Som tur var så utvecklades inte tvillingen som ett riktigt föl så det blev ju en frisk fölis iaf!

Förutom mitt sto så har jag haft flera ston i närheten iår som haft tvillingar. Ett sto med ett vanligt föl men med felläge som fick styckas ut och efter kom ett mumifierat tvillingfoster.
Ett sto med ett stort dött föl och en levande liten tvilling.
Ett sto som kastat tvillingar 1 månad innan beräknad fölning.

Vet inte om det är mycket tvillingar iår eller om det bara är många i min närhet som haft otur.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Jag måste säga att i min närhet har det iallafall varit mycket otur med kastningar, döfödda föl, mycket svåra förlossningar och så mitt sto som fick tvillingar.. Men så är det väl ibland... :/

Mitt föl mår iallafall mycket bra! Hennes största hobby är att galoppera under mamma och bocka... så hennes allmäntillstånd oroar jag mig inte alls för längre faktiskt! Däremot är det hennes framben som är det som jag tänker på just nu... hennes veka kotor bak har redan rättat till sig lite grann, men fram är hon fortfarande sabelbent och x-bent...:(Hur tycker ni att man ska gå tillväga med det?? ska man kontakta veterinär eller hovslagare nu på en gång, eller ska jag ge det lite mer tid? Vad är prognosen på det och vad gör de isåfall åt det?

Ska lägga upp en bild, när jag har hittat min kamera.

Hon kanske inte är det mest perfekta fölet exteriört, men hon är mitt lilla mirakel.:):) Och mamman är jag så otroligt stolt över! Hon har ju lite svårt att nå juvrena så då lyfter mamman upp benet så hon kommer åt... Då blir man rörd! Någon snällare mamma har jag aldrig sett...:)
Förresten ska fölet heta Gemini, som betyder tvilling på latin!;)
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Ta bilder, ordentliga, på benen nu, framifrån coh från sidan.
Sen avvaktar du 14 dagar och jämför.
Jag gissar att sabelbenen då kommer att vara borta. Är hon fortfarande x-bent kan det då vara dags att vidta åtgärder, verkning t ex.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Ok... då ska jag göra det! :) En annan fråga jag har är: Vilka benställningar är oftast genetiskt och vilka är uppkommer oftast om det är trångt, felläge osv? Skulle vara bra att veta om man vill betäcka henne igen.. Hon kanske nedärver x-bent och sabelbent, eller beror det just på att det föddes tvillingar och det var trångt? Mamman är annars korrekt i sina ben.. Är det någon som vet hur försäkringar gäller om man skulle behöva korrigera fölet och så? Mamman är A1-försäkrad och fölet har egen försäkring med 50 000 i veterinärvård... Båda i Folksam

mvh Sara
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Min gamle häst är född tvilling, dessutom flaskuppfödd sen andra dygnet då mamman insjuknade och inte gick att rädda. Hon hade tidigare fått tvillingar två ggr. Vid alla tvillingfödslar var ett föl dött. Min häst är 28 år nu och jag har haft honom sedan han föddes. Han blev en mycket starkt byggd häst som aldrig varit sjuk eller halt.
Dock var han väldigt liten i förhållande till hästar i samma ålder, och sluthöjden blev 153 mkh.

Köpte även ett 7 månaders Lipizzanerhingstföl från Ungern.
Då han var 2 år upptäcktes att han var sabelbent. Forskade mycket i detta då det bekymrade mig väldigt. Sabelbenthet är ärftligt och "alla" förutspådde att han aldrig skulle hålla i benen.
Då han reds in som 5 åring gick ett ligament sönder i höger fram. Han behandlades och blev bra.
Idag är han 18 år och har aldrig haft problem av sin sabelbenthet efter det.
Han går Msv-Sv Dressyr, hoppar lite, och ridits både Akademiskt och i Westernpleasure.

Njut nu av ditt föl, och mammalyckan och se tiden an.

Grattis till lilltjejen!
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Jag har varit med om exact samma sak som du.......... Kollade stoet på dygn 20, ett embryo, kollades igen på dygn 90, jodå fortfarande dräktig med ett föl, allt frid och fröjd.....:angel:....trodde jag! Sedan när hon fölade på dygn 326 kom det två! :crazy: Välskapta hingstföl! Varav det ena dog under förlossningen :cry: men det andra fölet (som troligen var född först) var pigg och kry och överlevde! :bump: Han är idag 9 år gammal och en stor och rejäl kille! Men dessvärre växte han för fort och fick ostechondros (lösa benbitar), som ej gick att operera bort.

Men mitt sto fick PG-spruta när hon skulle semineras, jag tror det var orsaken till hennes tvillingar, hon har fått fler föl, men då alltid "ett åt gången" och utan PG-behandling.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

vad är anastomos, undrar och väldigt intressant för övrigt. från båda. Tack.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Så skönt att höra att man inte är ensam om saker och ting..:) Jo, jag pratade just med hingsthållaren och han förklarade just att bara för att det är en tvilling behöver det inte betyda att den förblir liten och klen.. Det var skönt att höra... Hon ser ju ut som en liten sparvunge.. haha.. Men är det inte mer vanligt just att det blir tvillingar vid just insemination? Eller är det bara något jag har fått för mig? Mitt sto var iallafall på naturlig betäckning....

Hur är det för övrigt med de inre organen? Påverkas de någonting som kan märkas senare??
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

förlåt:o
anastomos är en öppning eller förbindelse mellan två strukturer, i detta fall de två fosterblåsorna.
Hoppas nu att jag minns rätt med allt, om någon tycker att det verkar fel får ni säga till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Kollades hon på hingststationen?
I så fall kanske det för goodwill kan pruta på fölavg.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Jag kan inget om avel,men på jobbet har vi två hästar som är tvillingar. Båda mår utmärkt och är 10 år i år.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

okej då hänger jag med, jobbade med dom för länge sedan o min kära bror försökte få mig intresserad... :p
Men tack för svaren har alltid undrat över detta!
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Men att rekomendera någon ett ultraljud vid 30 dagar är under den mest känsliga perioden av dräktigheten råder det väll skilda meningar om ?

Mia

Önskar Ts Lycka till med *bebis* låter som en verklig kämpe och kommer klara det även om hon är liten .

Vi har alltid UL vid 30 dygn och har aldrig varit med om att det skulle medföra några problem
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Precis som det skrivs här ovan blir fölet försvagat pga att hela moderkakan inte har tillräcklig yta att fästa på, och därför får den otillräckligt med näring. En ko är som jag fattat det, bättre anpassad till att få tvillingar än en häst, och att det är därför de oftast klarar sig.

.

undrar en sak till, varför är det mer plats i en kolivmoder än i en hästs?

Till TS
Hade en kompis förra året som fick en x-bent den fick gå i liten hage och verkas på särskilt sätt ett tag, den blev helt bra o slapp operation.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Vi har alltid UL vid 30 dygn och har aldrig varit med om att det skulle medföra några problem

nej o om det är två som syns då och en av dem ligger bra så kan den klämmas bort.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Tror du det?
Det undrar jag. Det är helt klart att föredra att klämma innan 20 dagar.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto betäcktes i somras, ultraljud dag 21, visade ej dräktig men två stora ägg. Då åkte vi till hingsten direkt igen (naturlig...
Svar
13
· Visningar
2 951
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 742
Avel Som rubriken lyder: UL:ade mitt sto i onsdags, kunde ej själv närvara men fick skrivet papper på att hon var dräktig med fosterblåsa 2...
2
Svar
21
· Visningar
4 498
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp