Bukefalos 28 år!

Och i ekologisk produktion är risken för näringsläckage större. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.
 
Det är konstigt att bojkotta Arla för att man vill handla ekosmart. De allra flesta av oss har både en Arlabonde och ett Arlamejeri som allra närmaste.

Jag har 3km till närmaste Arlabonde och 3 mil till närmaste Arlamejeri. Ändå vurmar många för Östgötamjölken som reser ned till Småland och Hultsfred och vänder.

Arla producerar nästan uteslutande mejerivaror av svenskt ursprung. Undantaget är osten, som till vissa delar både produceras och tar sin råvara utomlands,dvs produkter med lång hållbarhet.

En tumregel är att om produkten är tillverkad i Sverige så är det, nästan garanterat att det är gjort på svensk råvara . Det uppstår sällsynta bristsituationer som i icke-ekologiska produkter löses med utländsk råvara.

Ekoprodukter tillverkade av Arla i Sverige är GARANTERADE att tillverkas på svensk råvara.

Sedan ska vi inte bli hemmablinda och tro att vi är de enda som tillverkar högklassiga mejeriprodukter, men det är inte riktigt vad tråden handlar om .
 
Och i ekologisk produktion är risken för näringsläckage större. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Det stämmer inte. Vissa lantbrukare (deras lantbrukskonsulter oftast..) är bättre eller sämre på att planera sina gödselgivor efter vad det specifika fältet behöver från år till år men det har inte med ekologisk produktion eller ej att göra.
 
Det är konstigt att bojkotta Arla för att man vill handla ekosmart. De allra flesta av oss har både en Arlabonde och ett Arlamejeri som allra närmaste.

Jag har 3km till närmaste Arlabonde och 3 mil till närmaste Arlamejeri. Ändå vurmar många för Östgötamjölken som reser ned till Småland och Hultsfred och vänder.

Arla producerar nästan uteslutande mejerivaror av svenskt ursprung. Undantaget är osten, som till vissa delar både produceras och tar sin råvara utomlands,dvs produkter med lång hållbarhet.

En tumregel är att om produkten är tillverkad i Sverige så är det, nästan garanterat att det är gjort på svensk råvara . Det uppstår sällsynta bristsituationer som i icke-ekologiska produkter löses med utländsk råvara.

Ekoprodukter tillverkade av Arla i Sverige är GARANTERADE att tillverkas på svensk råvara.

Sedan ska vi inte bli hemmablinda och tro att vi är de enda som tillverkar högklassiga mejeriprodukter, men det är inte riktigt vad tråden handlar om .
Jag är helt emot Arlas monopol, deras lögner och hur de behandlar mjölkbönderna så där det finns andra svenska alternativ så väljer jag dem istället, mitt stöd går alltså även till mindre mejerier och inte enbart mjölkbönderna. Jag är för fler lokala mejerier med lokala mjölkbönder som leverantörer, inte en växande koloss som Arla.
 
Det stämmer inte. Vissa lantbrukare (deras lantbrukskonsulter oftast..) är bättre eller sämre på att planera sina gödselgivor efter vad det specifika fältet behöver från år till år men det har inte med ekologisk produktion eller ej att göra.

Stallgödsel är svårare att gödsla med än handelsgödsel. Det finns flera faktorer som inte nödvändigtvis gör eko till bättre, lägre produktion är den viktigaste.

Anyway, jag köper mycket eko. Av massor av anledningar. En del produkter väljer jag bort, och jag väljer alltid svenskt konventionellt framför utländsk eko.

Har jobbat med ekocertifiering de senaste dryga 8 åren så jag har väl sett både det ena och det andra...
 
Och apropå växtnäring måste man i diskussionen vara medveten om att det går stora flöden från det konventionella till det ekologiska lantbruket. Stora!
 
Stallgödsel är svårare att gödsla med än handelsgödsel. Det finns flera faktorer som inte nödvändigtvis gör eko till bättre, lägre produktion är den viktigaste.

Det är svårare och kräver stor kunskap men de ekologiska lantbrukarna (och konsulterna) är medvetna om det och är jätteduktiga. Du kan inte skriva rakt av att ekologiskt ger större näringsläckage så som du skrev. Undrar även om du kan hänvisa till någon undersökning eller vad du har för källa?

Edit: …..som inte är en intervjustudie (dvs inga mätbara resultat) beställd av LRF, Sveriges starkaste lobbyorganisation ;)

Edit igen: Skummade rapporten du länkar till, och den jämför 5 olika gårdar med helt olika djurslag. Det blir med andra ord omöjligt att jämföra gödselmängder och flöden. Skulle gärna se några gödselanalyser för att ens vara i närheten av att kunna dra några slutsatser. Intervjustudiens resultat (sista stycket, rubrik Konklusion) säger i stort sett ingenting :confused:
 
Senast ändrad:
Jag skrev större RISK för läckage. Det säger sig själv om man jämför mineralgödsel med stallgödsel, de fungerar och används på helt olika sätt.

Sen använder många konventionella producenter även stallgödsel, därför är det jättesvårt att dra några konklusioner. Men du tog själv upp det som argument för eko (tror jag) och därför vill jag påpeka att det inte nödvändigtvis är så.
 
Jag har 3km till närmaste Arlabonde och 3 mil till närmaste Arlamejeri. Ändå vurmar många för Östgötamjölken som reser ned till Småland och Hultsfred och vänder.
Jag har också tre mil till ett arlamejeri men där görs bara ost. På ett arlamejeri produceras oftast bara ett par olika produkter och osten som produceras tre mil från mig åker ändå 22 mil enkel resa, till en omlastningsterminal alltså 44 mil innan den hamnar i min affär :crazy:
 
När jag var liten fick jag följa med mamma till det lokala mejeriet en gång, nu är det sedan länge rivet efter att ha varit stängt, men som barn fanns det fortfarande och alla traktens bönder levererade sin mjölk dit. Sedan lades det ner, mjölken kördes 20 mil och när även det lades ner så hämtas mjölken inte alls längre. En släkting fick erbjudandet 4000 kr som engångssumma för att hon skulle lägga ner mjölken!

Jag önskar att det hade funnits ett intresse då för eko och lokalproducerat, nu finns det inga mjölkgårdar kvar, inget mejeri och den mjölk som hon fortfarande får gör hon egen ost av, så länge hon nu orkar hålla på. Den mjölk som säljs i butikerna har åkt 40 mil. :crazy:
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 345
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 427
Senast: Otherside
·
Mat Jag såg precis en film från Djurrättsalliansen som handlar om hur kalvar tas ifrån sina mammor, med budskapet att vi inte ska dricka...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
50 041
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp