Bukefalos 28 år!

Nja, jag tycker nog att de allra flesta av oss har ju norrmejerier och bönder knutna till dessa som närmaste ;)

7 av 10 ska det vara för hela landet.

Det är fortfarande inte uppenbart för mig att 8,50 kr per liter mjölk (konsument utpris) är ett pris som inte går att göra vinst av. Problemet är att bara en tredjedel hamnar hos primärproducenten och resten äts upp längs vägen. Om butiken vill lågprissälja mjölk kan de säkert göra det som nollsummespel för en femma litern.
 
Jag har också tre mil till ett arlamejeri men där görs bara ost. På ett arlamejeri produceras oftast bara ett par olika produkter och osten som produceras tre mil från mig åker ändå 22 mil enkel resa, till en omlastningsterminal alltså 44 mil innan den hamnar i min affär :crazy:

Japp. Så är det också. Men det gäller även för mindre ställen; ofta är de nischade på vissa produkter. Här i Linköping gör de exempelvis creme fraiche till hela landets butiker (dvs över den del av landet som Arla distribuerar färskmejeri). Och mjölk, grädde, fil o yoghurt. Inte ost.

Jag tror att det finns en plats för både små, lokala producenter och större effektivare livsmedelsföretag. Skulle allt gå till småskalighet kan vi inte längre föda tillräckligt många, så det är fel väg att gå.
 
7 av 10 ska det vara för hela landet.

Det är fortfarande inte uppenbart för mig att 8,50 kr per liter mjölk (konsument utpris) är ett pris som inte går att göra vinst av. Problemet är att bara en tredjedel hamnar hos primärproducenten och resten äts upp längs vägen. Om butiken vill lågprissälja mjölk kan de säkert göra det som nollsummespel för en femma litern.

Och då var frågan jag inte framförde varför butiken ska tjäna mycket mer per liter mjölk än primärproducenten? Med tanke på insatsen känns det helt fel. Alltså även med ett pris på 8,50 så tjänar butiken betydligt mer än bonden på varje liter mjölk som produceras.
 
Japp. Så är det också. Men det gäller även för mindre ställen; ofta är de nischade på vissa produkter. Här i Linköping gör de exempelvis creme fraiche till hela landets butiker (dvs över den del av landet som Arla distribuerar färskmejeri). Och mjölk, grädde, fil o yoghurt. Inte ost.

Jag tror att det finns en plats för både små, lokala producenter och större effektivare livsmedelsföretag. Skulle allt gå till småskalighet kan vi inte längre föda tillräckligt många, så det är fel väg att gå.
Tillräckligt många? Du tror inte att lokalt producerad mjölk räcker till för att föda den del av befolkningen som inte bor runt storstäderna? Ev överskott kan distribueras till städerna, det blir sannolikt färre transporter längst vägarna om produktionen sker där konsumtionen finns istället för som nu, mjölken transporteras först långväga till några få stora mejerier och sedan skickas den tillbaka igen, istället för att tas om hand lokalt och distribueras lokat.
 
7 av 10 ska det vara för hela landet.

Eller så innebär användandet av " ;) " att jag skämtade lite med tanke på att norrlänningar är i minoritet i fråga om befolkningsmängd och säkerligen också i fråga om mjölkproducenter...

Sjoberga menar nog svenskar när han säger "oss".

Närmaste mejeri här är definitivt inte Arla. Innebär det då att jag -som norrlänning- inte är svensk, att norrland är "utlandet"?
 
Närmaste mejeri här är definitivt inte Arla. Innebär det då att jag -som norrlänning- inte är svensk, att norrland är "utlandet"?

De flesta av oss = majoriteten av Sveriges befolkning.

Icke-diskussion i sammanhanget! Har man ett annat mejeri närmast är man högst sannolikt medveten om det.
 
Eller så innebär användandet av " ;) " att jag skämtade lite med tanke på att norrlänningar är i minoritet i fråga om befolkningsmängd och säkerligen också i fråga om mjölkproducenter...

Jag var med på det och ville bara förtydliga bakgrunden. Men akta er noga.

2011 startade Arla Sundsvallsmejeriet - då nordligaste.
2012 startade Arla Östersundsmejeriet - nu nordligaste.

Snart kanske någon av kustkommunerna är på g, Övik, Umeå, Skellefteå eller Luleå står på tur.
 
Jag är helt emot Arlas monopol, deras lögner och hur de behandlar mjölkbönderna så där det finns andra svenska alternativ så väljer jag dem istället, mitt stöd går alltså även till mindre mejerier och inte enbart mjölkbönderna. Jag är för fler lokala mejerier med lokala mjölkbönder som leverantörer, inte en växande koloss som Arla.
Så tänker jag också, att om man gynnar de mindre mejerierna kanske de kan köpa in mer eller intresset att starta mejerier ökar och på så sätt minkar antalet Arlamejerier och deras produkter och det kanske då kan bli en bättre balans för lantbrukarna! Så ja, jag bojkottar Arla så långt det är möjligt men det innebär ju inte att jag inte väljer svenskt!
 
Så tänker jag också, att om man gynnar de mindre mejerierna kanske de kan köpa in mer eller intresset att starta mejerier ökar och på så sätt minkar antalet Arlamejerier och deras produkter och det kanske då kan bli en bättre balans för lantbrukarna! Så ja, jag bojkottar Arla så långt det är möjligt men det innebär ju inte att jag inte väljer svenskt!

Jag ser större hot mot mjölkböndernas framtid än att mjölken produceras och säljs av ett helbondeägt företag, som jag tror i grunden är ett av flera sunda sätt att bedriva mjölkproduktion på. Dagligvaruhandeln har en aktiv strategi att kapa åt sig ännu större andel av priset genom EMV.

Att köpa ICA-mjölk och Coop-mjölk (EMV) är att verkligen reducera värdet för bönderna.
 
7 av 10 ska det vara för hela landet.

Det är fortfarande inte uppenbart för mig att 8,50 kr per liter mjölk (konsument utpris) är ett pris som inte går att göra vinst av. Problemet är att bara en tredjedel hamnar hos primärproducenten och resten äts upp längs vägen. Om butiken vill lågprissälja mjölk kan de säkert göra det som nollsummespel för en femma litern.

Korrigering av egen utsaga. Det kan de inte. Såhär ser exempel på fördelningen av en mjölkliter ut.

getimage.aspx
 
Att köpa ICA-mjölk och Coop-mjölk (EMV) är att verkligen reducera värdet för bönderna.

Har Coops EMV-mjölk börjat ge sämre ersättning till bönderna sen de sålde sitt egna mejeri då, för tidigare fick ju bönderna som var anslutna dit mer betalt än Arla gav?
 
Att köpa ICA-mjölk och Coop-mjölk (EMV) är att verkligen reducera värdet för bönderna.

Både COOPs mjölk och Willys (Garant) kommer från Falköpings mejeri (som har köpt Grådö mejeri) såvitt jag vet. Och Falköpings mejeri ägs av bönder runt Falbygden. Varför är det då fel att köpa EMV-mjölk när den kommer från svenska bönder? Får de så mycket mindre än de som levererar till Arla?

En hel del av butikernas EMV-varor kommer däremot från Arla och då är ursprunget oftast svenskt MEN som det står på tex bregott paketen "vid brist används dansk eller finsk grädde" så kan man nog aldrig vara helt säker på att bregotten faktiskt är svensk så egentligen vore det bättre att välja Flora framför bregott
 
Både COOPs mjölk och Willys (Garant) kommer från Falköpings mejeri (som har köpt Grådö mejeri) såvitt jag vet. Och Falköpings mejeri ägs av bönder runt Falbygden. Varför är det då fel att köpa EMV-mjölk när den kommer från svenska bönder? Får de så mycket mindre än de som levererar till Arla?

Hittade lite färskare siffror än de jag hade tidigare på Falköpings priser fram till årsskiftet, de låg då också högre än Arla. Sen sänkte Arla och då även Falköping. Vet @sjoberga något om de aktuella priserna eftersom du är så positiv till Arla?

Jag gillar att stödja det lokala mejeriet (även fast jag nu bor i Stockholm) och köper därför gärna Änglamarks mjölk (och så extrakollar jag ju att mejerikoden är 1017).
 
Har Coops EMV-mjölk börjat ge sämre ersättning till bönderna sen de sålde sitt egna mejeri då, för tidigare fick ju bönderna som var anslutna dit mer betalt än Arla gav?

Jag vet faktiskt inte.

Däremot är det ju bönderna själva som äger Arla och om vinsten stannar hos Arla betyder det en högre efterlikvid (eftersom utdelningen baseras på per liter mjölk).

Jag ville mest korrigera mig själv eftersom min utsaga var felaktig. Butikens marginal är inte helt oskälig.
 
Falköping och alltså även Grådö har högre avräkningspris än Arla, ja. Så så länge som Coop köper allt där är det frid och fröjd ;). Men, dels finns en principiell aspekt - de egna varumärkena jobbar hela tiden mot lägre priser och mot att hitta den billigaste råvaruleverantören. Dels vet man inte hur länge det är just Grådö som levererar till Coop. Rätt var det är så är det ett tyskt mejeri som kan lämna bättre priser.

Nu vet jag inte exakt hur avtalet ser ut mellan Coop och Grådö, men man ska vara medveten om att det finns osäkerhetsfaktorer och just principen bakom EMV som ytterst sällan gynnar primärproducenten på sikt.

Samtidigt är det såklart så, att då Coop köpte Grådö och det senare såldes till Fkpg "räddade" det en del mjölkbönder i norra delen av gamla Milkoland. De har nu ett mejeri till att vända sig till och är inte till 100% beroende av Arla. Så visst finns positiva sidor.

Jag har många kunder både till Fkpg (alltså det "riktiga") och till Grådö och de är generellt sett nöjdare än mina Arla-kunder. Så därför köper jag Coops mjölk ibland, även om det bär emot att handla EMV.

Inte fan är det lätt att göra rätt ;)
 
Både COOPs mjölk och Willys (Garant) kommer från Falköpings mejeri (som har köpt Grådö mejeri) såvitt jag vet. Och Falköpings mejeri ägs av bönder runt Falbygden. Varför är det då fel att köpa EMV-mjölk när den kommer från svenska bönder? Får de så mycket mindre än de som levererar till Arla?

En hel del av butikernas EMV-varor kommer däremot från Arla och då är ursprunget oftast svenskt MEN som det står på tex bregott paketen "vid brist används dansk eller finsk grädde" så kan man nog aldrig vara helt säker på att bregotten faktiskt är svensk så egentligen vore det bättre att välja Flora framför bregott

Flora innehåller väl exakt 0 procent svensk mjölk och Bregott innehåller till 98% svensk mjölk, så det verkar smått ologiskt.
 
Hittade lite färskare siffror än de jag hade tidigare på Falköpings priser fram till årsskiftet, de låg då också högre än Arla. Sen sänkte Arla och då även Falköping. Vet @sjoberga något om de aktuella priserna eftersom du är så positiv till Arla?

Jag gillar att stödja det lokala mejeriet (även fast jag nu bor i Stockholm) och köper därför gärna Änglamarks mjölk (och så extrakollar jag ju att mejerikoden är 1017).

Jag är inte odelat positiv till Arlas agerande. Dock kan man konstatera att Arla ägs av bönderna själva och att vinst som skapas i företaget delas ut till ägarna i form av efterlikvider. Det borde man kunna bygga vidare bättre på genom sina varumärken och det borde vara sämre för bönderna om mer tas ut av butiker i form av EMV-press.

Jag tror att vi behöver både små utmanare och stora mejerier med starka varumärken för att säkra mjölken för framtiden. Men jag är ingen superexpert på ämnet som andra i tråden.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 345
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 427
Senast: Otherside
·
Mat Jag såg precis en film från Djurrättsalliansen som handlar om hur kalvar tas ifrån sina mammor, med budskapet att vi inte ska dricka...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
50 041
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp