Bukefalos 28 år!

Skatt på diesel kompenseras väl så att bönderna slipper det? http://www.lantbruk.com/lantbruk/hojd-dieselskatt-kompenseras-av-regeringen
Liksom handelsgödselskatt, den införs inte.
Det här kanske kan ge lite upplysning för att visa problemet. Jämför gärna priserna på diesel, traktorer, handelsgödsel, kraftfoder, byggnader, elektricitet mm. mm. mm. genom åren med inkomsten från mjölken. Subventioner på dieselskatt och handelsgödsel är något som inte ens kompenserar för en bråkdel av det minskade mjölkpriset. Den gröna linjen är alltså den som är omräknad till att motsvara 2011 års pengavärde. Lägg då till att en traktor på 60-70-talet kostade en bråkdel av vad en traktor kostar idag, men förtjänsten på mjölken ligger mer eller mindre still.
https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2012/07/29/mjolkpris-till-bonden-1941-2011/
Subventioneringen av dieselskatten är ett försök att lägga lite plåster på såren från regeringens sida, men i själva verket är det ett hån mot lantbrukarna överlag.
 
@a1agnlju

Jag självklart är det som du skriver.
Men är det skatten på handelsgödsel, priset på diesel osv som är fel och orätt eller är det priset på mjölken…?
Jag vet vilket jag tycker i vart fall! :)

Edit: sen har ju priserna på annat inom jordbruket skenat åt andra hållet, t ex hektarpriset på bra åkermark. Kostar tjugoelva ggr så mycket idag som "förr om åren".
 
@a1agnlju

Jag självklart är det som du skriver.
Men är det skatten på handelsgödsel, priset på diesel osv som är fel och orätt eller är det priset på mjölken…?
Jag vet vilket jag tycker i vart fall! :)

Edit: sen har ju priserna på annat inom jordbruket skenat åt andra hållet, t ex hektarpriset på bra åkermark. Kostar tjugoelva ggr så mycket idag som "förr om åren".
Priset på mjölken naturligtvis. Och som du säger så är allt mycket dyrare än förr medan mjölkpriset har stått still. Och mejerierna tjatar om lägre världsmarknadspriser och ger samtidigt styrelsen bonusar på sammanlagt 115 miljoner kronor (läs Arlas chefer i det här fallet). Jag kan inte se det som något annat än ruffel och båg i mellanleden. Jag tror inte någon skulle lyfta ögonbrynet om priset på en liter mjölk skulle gå upp 1,50 eller 2 kr faktiskt. Det hade varit en höjning som vilken höjning av matpriser som helst för konsumenten. Så bromsen tror jag inte är konsumenterna egentligen. Bromsen finns i mellanleden.
 
Vad är det som gör att bönderna bara får 10 öre om man höjer utpriset 1kr? (Skatt?, moms i handeln?)

Hur mkt behöver priset ut höjas för att bönderna ska få 1kr mer/L?

Kan man öronmärka pengar, gnm subventioner el andra styrningar?
 
Precis vad jag tycker med. Därför var jag lite konfunderad över ditt "upplysande inlägg om problemet" som var riktat till mitt inlägg om diesel och handelsgödsel. :confused: @a1agnlju
 
Priset på mjölken naturligtvis. Och som du säger så är allt mycket dyrare än förr medan mjölkpriset har stått still. Och mejerierna tjatar om lägre världsmarknadspriser och ger samtidigt styrelsen bonusar på sammanlagt 115 miljoner kronor (läs Arlas chefer i det här fallet). Jag kan inte se det som något annat än ruffel och båg i mellanleden. Jag tror inte någon skulle lyfta ögonbrynet om priset på en liter mjölk skulle gå upp 1,50 eller 2 kr faktiskt. Det hade varit en höjning som vilken höjning av matpriser som helst för konsumenten. Så bromsen tror jag inte är konsumenterna egentligen. Bromsen finns i mellanleden.
Arla är ett bondekooperativ så till viss del kan man säga att det är böndernas eget fel, bonderörelsen var också positiv till EU med olika stöd och alla möjligheter som skulle öppna sig för att sälja svenska produkter.
 
Precis vad jag tycker med. Därför var jag lite konfunderad över ditt "upplysande inlägg om problemet" som var riktat till mitt inlägg om diesel och handelsgödsel. :confused: @a1agnlju
Det var väl mest det att subventionerna är en droppe i havet som används från regeringens sida för att lantbrukarna ska känna sig "tacksamma" och knipa käft.
 
Det var väl mest det att subventionerna är en droppe i havet som används från regeringens sida för att lantbrukarna ska känna sig "tacksamma" och knipa käft.

Men då är det ju fortfarande varken dieselpriset, skatterna eller subventionerna som är problemet (helst ska inte subventioner behövas ALLS), utan att mjölkpriset är för lågt. Att en vara inte kostar i butik det den kostar att producera. Det är i den änden man måste börja, inte klaga på att subventionerna är för låga..
 
Arla är ett bondekooperativ så till viss del kan man säga att det är böndernas eget fel, bonderörelsen var också positiv till EU med olika stöd och alla möjligheter som skulle öppna sig för att sälja svenska produkter.
Så sant, så sant, men det hjälper ju inte precis till när pengarna hamnar i fel fickor så att säga.
 
Men då är det ju fortfarande varken dieselpriset, skatterna eller subventionerna som är problemet (helst ska inte subventioner behövas ALLS), utan att mjölkpriset är för lågt. Att en vara inte kostar i butik det den kostar att producera. Det är i den änden man måste börja, inte klaga på att subventionerna är för låga..
Nej, precis. Jag uppfattade ditt inlägg fel genom att tro att du (liksom regeringen) skulle anse att subventionerna skulle vara tillräcklig kompensation för lägre mjölkpriser.
 
Men då är det ju fortfarande varken dieselpriset, skatterna eller subventionerna som är problemet (helst ska inte subventioner behövas ALLS), utan att mjölkpriset är för lågt. Att en vara inte kostar i butik det den kostar att producera. Det är i den änden man måste börja, inte klaga på att subventionerna är för låga..

Fast faktum kvarstår - att vi slåss med och mot världsmarknadspriser. Det är liksom inte "bara" att fixa. Vi är med i EU och kan inte stänga gränser eller bestämma specifika regler.
 
Vad är det som gör att bönderna bara får 10 öre om man höjer utpriset 1kr? (Skatt?, moms i handeln?)

Hur mkt behöver priset ut höjas för att bönderna ska få 1kr mer/L?

Kan man öronmärka pengar, gnm subventioner el andra styrningar?

Det beror på att det bara är en liten del av all levererad mjölk som blir dryckesmjölk. Den stora delen blir andra mejeriprodukter som ost osv, samt mjölkpulver (till världsmarknaden ;)).

Så en krona per liter avräkningspris kanske skulle göra 10-20:- per kg ost.
 
Nej, precis. Jag uppfattade ditt inlägg fel genom att tro att du (liksom regeringen) skulle anse att subventionerna skulle vara tillräcklig kompensation för lägre mjölkpriser.

Jaha, då är jag med vad du "högg" på :)

Fast faktum kvarstår - att vi slåss med och mot världsmarknadspriser. Det är liksom inte "bara" att fixa. Vi är med i EU och kan inte stänga gränser eller bestämma specifika regler.

Precis, men jag vidhåller fortfarande att det inte är dieselskatten och höjda priser på konstgödsel som det är den felande länken.
 
Precis, men jag vidhåller fortfarande att det inte är dieselskatten och höjda priser på konstgödsel som det är den felande länken.

Självklart borde avräkningspriset upp. Men i den verklighet som råder är det inte helt enkelt att lösa. Därför tittar man mycket på vilka kostnader som kapas - vi har som tidigare nämnts högre kostnader inom många områden jämfört med våra konkurrenter (som har samma avräkningspris).
 
Vi får nog helt enkelt agree to disagree. (Inte på att problemet är lätt att lösa alltså, utan på bekostnad av vad, t ex klimatförändringar, koldioxid, övergödning och utsläpp).
 
Vi får nog helt enkelt agree to disagree. (Inte på att problemet är lätt att lösa alltså, utan på bekostnad av vad, t ex klimatförändringar, koldioxid, övergödning och utsläpp).

Jag är miljövetare så jag har rätt ok koll på det där ;). Men det finns såklart olika svar beroende på vem man frågar. Skatt på handelsgödsel, till exempel, har inte visar sig få någon effekt i minskad användning utan resulterar bara i en kostnad.

All livsmedelsproduktion påverkar miljön. Enligt mitt synsätt är det klokt att göra på bästa möjliga sätt för att minimera påverkan. Att flytta produktionen utomlands är inte smart ur den synvinkeln anser jag - och det är ju där vi hamnat. Sämre djurskydd, längre transporter, många gånger lägre miljökrav, fler tillåtna kemikalier, förebyggande användning av antibiotika osv.
 
Jag är miljövetare så jag har rätt ok koll på det där ;). Men det finns såklart olika svar beroende på vem man frågar. Skatt på handelsgödsel, till exempel, har inte visar sig få någon effekt i minskad användning utan resulterar bara i en kostnad.

All livsmedelsproduktion påverkar miljön. Enligt mitt synsätt är det klokt att göra på bästa möjliga sätt för att minimera påverkan. Att flytta produktionen utomlands är inte smart ur den synvinkeln anser jag - och det är ju där vi hamnat. Sämre djurskydd, längre transporter, många gånger lägre miljökrav, fler tillåtna kemikalier, förebyggande användning av antibiotika osv.

Också miljövetare här ;)

I ekologisk produktion används ju inte konstgödsel alls, så genom att stödja det minskar den användningen.
Att flytta produktionen utomlands tycker jag inte heller är någon bra idé, därför handlar jag alltid svenska produkter.
Miljö- och kemikaliekraven ska vara samma i EU, men sedan fungerar det inte alltid i praktiken eftersom olika länder har olika effektiv miljötillsyn. EU-stöd som söks av lantbrukare i hela EU är samma regler för alla, samma krav att leva upp till. IED-direktivet som genomförs nu är ett ytterligare steg åt likriktning, just delen om livsmedelsproduktion ska träda i kraft 2016 till exempel.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 256
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 224
Senast: Otherside
·
Mat Jag såg precis en film från Djurrättsalliansen som handlar om hur kalvar tas ifrån sina mammor, med budskapet att vi inte ska dricka...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
49 755
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp