Bukefalos 28 år!

Mjölkens smak

Nu menar du kansken att fler gårdar hade mjölkkor på den tiden men annars har ju det faktumet inte särskilt mycket med ålder att göra. Bor man nära en mjölkgård är det inte särskilt ovanligt att man köper mjölk där även 2018.
Tror han menade mjölktank med kylaggregat.
 
Fett ja, mannen vägrar allt under ”standardmjölk” och vill helst ha högre fettprocent för det smakar helt enkelt bättre enligt honom. Att pastörisering kan ge sån skillnad tänkte jag inte på, men vi drack ju alltid mjölk direkt från mjölktanken hemma och när jag tänker efter så hände det att kompisar som hälsade på inte gillade vår mjölk.
Opastöriserad mjölk smakar mer "ko". Själv kan jag inte med köpemjölk efter att ha haft hushållskossa i ett drygt år...
 
För mig är mjölktank med kylagggregat exakt det som används på alla gårdar även idag ;), du får nog förklara bättre för en som inte begriper.
@MacGyver menade att när han var liten fanns det inte mjölktankar med kylning på alla gårdar. Mjölken förvarades i en mjölktunna innan den ställdes på mjölkpallen för hämtning. Öppningen var ganska smal i tunnorna och för att få mjölk och inte bara grädden på toppen så var man tvungen att ta ganska långt ner.

Vi använde tunnorna under min barndom på 90talet för att köra vatten till hästarna :D

7A5E733E-5D2C-4134-ADB9-B0863013DB71.jpeg
 
Precis, och då kördes flaskorna på 50 liter till mjölkpallen med häst för traktorer fanns inte på alla gårdar ens. Jag är ju född 1958 så jag är urgammal. :D
Som sen 80-list så var mjölkpallen ett minne blott hos oss, men mjölktunnorna användes flitigt till transport av vatten till hästar och ungdjur istället. I slutet av 90 talet så ökades kobeståndet hemma och en större mjölktank var ett måste, men för att få in den så minns jag att pappa gjorde ett hål likt en halvmåne med motorsåg efter dörröppningen. :rofl: In kom tanken och farfar som byggde ladugården kunde inte tro att mjölkrummet nu var på snudd för litet, själv mindes han det som ett dansgolv med mkt utrymme :D
 
Håller med, men jag drack väl för mkt som liten eftersom jag nu inte är så förtjust i det ;)
Och jag tycker tvärt om, det finns inget godare än direkttappad mjölk direkt från tillverkaren :d trots att jag är uppfödd på den och trots att tillverkaren råkar vara en ko. :D Fast att dricka för mycket mjölk har sina risker, jag har fått nåt som kallas OCD, Obstructive Cow Syndrom. :o Muuuuuu! :p

Här i sörmland hette mjölktunnorna mjölkflaskor och jag har hört mjölkkrukor på andra håll så det finns nog en flora av benämningar på dom. När man köper dom nya heter dom mjölkflaskor.
 
Som sen 80-list så var mjölkpallen ett minne blott hos oss,
Och jag har återuppväckt minnet här, grannens och min postlåda sitter på en mjölkpall som har en aluminiumflaska fastskruvad ovanpå, den flaskan är frostsprängd i botten och jag hittade den i ett brännässlesnår hos en granne, dvs. i hans "maskinhall" där alla hans maskiner står när dom inte används,,,,,,,ja om dom går att använda förstås. :rofl:

Min mjölkpall ska bytas ut i höst tillsammans med postlådorna, mjölkpallen är dålig och grannens postlåda också och min låda är för liten så då fixar jag nytt och enhetligt och så blir det graverade skyltar på postlådorna eftersom jag har gravyrmaskin. Man ska vara rädd om sina grannar. :)
 
Och jag tycker tvärt om, det finns inget godare än direkttappad mjölk direkt från tillverkaren :d trots att jag är uppfödd på den och trots att tillverkaren råkar vara en ko. :D Fast att dricka för mycket mjölk har sina risker, jag har fått nåt som kallas OCD, Obstructive Cow Syndrom. :o Muuuuuu! :p

Här i sörmland hette mjölktunnorna mjölkflaskor och jag har hört mjölkkrukor på andra håll så det finns nog en flora av benämningar på dom. När man köper dom nya heter dom mjölkflaskor.
Ja vi menade med att den mjölken är det bästa ;)

Mjölkakruka sa alltid mamma :D
 
Och jag har återuppväckt minnet här, grannens och min postlåda sitter på en mjölkpall som har en aluminiumflaska fastskruvad ovanpå, den flaskan är frostsprängd i botten och jag hittade den i ett brännässlesnår hos en granne, dvs. i hans "maskinhall" där alla hans maskiner står när dom inte används,,,,,,,ja om dom går att använda förstås. :rofl:

Min mjölkpall ska bytas ut i höst tillsammans med postlådorna, mjölkpallen är dålig och grannens postlåda också och min låda är för liten så då fixar jag nytt och enhetligt och så blir det graverade skyltar på postlådorna eftersom jag har gravyrmaskin. Man ska vara rädd om sina grannar. :)
Den sortens maskinhall känner jag igen :D billig byggkostnad iallafall :up:
 
Mjölkhämta, man rörde om mjölken innan man tog av den om man inte skummade av grädden först. Många idag som tror att gräddvitt = vitt när det egentligen är ljust gulvitt.
Men vispgrädde säljs förpackad i mataffärerna. Varför skulle folk inte veta vilken färg den har?
 
Den sortens maskinhall känner jag igen :D billig byggkostnad iallafall :up:
Fast där handlade det inte om brist på material till en början men tiden gick, stolparna han fick gratis hemkörda låg och ruttnade bland brännässlor och gråbo och plåten som skulle köpas, ja dom pengarna spelade han bort som vanligt. Han har spelat bort 50 hektar fin gammelskog, sålt tomter och spelat bort dom pengarna också och familjen,,,likadant där, när han för femtielfte gången spelat bort matpengarna då ledsnade hon och flyttade. Hela gården är i förfall men han ska rusta den vilken dag som helst bara hästarna han spelar på springer in storvinsten för han får så många bra stalltips så, jaa då. :grin:

Jag hjälpte honom till en början att laga maskiner mot att jag fick hugga brännved och byta mot hö, gick sådär, höet han visat mig sålde han och veden jag huggit och kört ihop och som låg i metrar och torkade var borta när jag skulle hämta dom, han hade sålt dom också. Kort sagt, karln är en komplett idiot och gården fick han ärva. Jag skulle kunna skriva en roman om vad som hänt där genom åren.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag åt pasta med pesto och tomater. Tyckte det smakade lite som stallukt. :confused: Brukar ni också uppleva att saker smakar eller...
2
Svar
24
· Visningar
844
Senast: sjoberga
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
839
Senast: co-SMAD4
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
521
Senast: MiaMia
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
696
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp