Bukefalos 28 år!

Mjölkens smak

Och jag tycker tvärt om, det finns inget godare än direkttappad mjölk direkt från tillverkaren :d trots att jag är uppfödd på den och trots att tillverkaren råkar vara en ko. :D Fast att dricka för mycket mjölk har sina risker, jag har fått nåt som kallas OCD, Obstructive Cow Syndrom. :o Muuuuuu! :p

Här i sörmland hette mjölktunnorna mjölkflaskor och jag har hört mjölkkrukor på andra håll så det finns nog en flora av benämningar på dom. När man köper dom nya heter dom mjölkflaskor.
Hämtare sa vi , jag var så liten att jag var tvungen att ha en tre-liters för att kunna gå och köpa i mjölkboden. Annars släpade den i marken. När vi kunde så köpte vi hos mjölbonden direkt och skummade av grädden innan vi drack. Annars blev den i fetaste laget.
 
Hämtare sa vi , jag var så liten att jag var tvungen att ha en tre-liters för att kunna gå och köpa i mjölkboden. Annars släpade den i marken. När vi kunde så köpte vi hos mjölbonden direkt och skummade av grädden innan vi drack. Annars blev den i fetaste laget.
Mjölkhämtaren var den lilla mjölkflaskan på 2-3-5-liter av antingen förtennad plåt, aluminium eller rostfritt som man hade till hushållet annars var mjölkflaskorna på 50 liter och fanns fyrkantiga och runda i plåt och runda i aluminium. På senare år fick bönderna ut plastklädda frigolittunnor som passade på flaskorna så inte mjölken skulle bli uppvärmd i väntan på mjölkbilen när dom stod på mjölkpallen.

Sommartid när det var varmt och det var mjölkdags så satte man på en apparat på flaskorna som drevs av kallvatten, det var en omrörare modell u-böjt rör som gick nere i flaskan och avloppsvattnet strilade genom små hål utanpå flaskan, siltratten sattes i omrörarapparaten och på det sättet blev mjölken snabbt avkyld innan flaskan var full och hamnade i kylbassängen som var en avbalkning i en naturlig vattenkälla där även kornas dricksvatten fanns.

När man skulle portionera ut mjölk som stått ett tag i 50-litersflaskan så fanns det en omrörare som såg ut som en tallrik med hål i av blå plast med ett aluminiumskaft på som man körde upp och ner i flaskan innan mjölken mättes upp och hälldes i mjölkhämtarna. Mjölkmåttet var även krönt så det var godkänt för uppmätning till kund.

Mycket av utrustningen som fanns försvann ju iom. att besättningarna växte så kyltankar blev ju nästa steg och i dom finns ju omrörare. Mycket annat kom, försvann och kom igen och en sån sak är väggskyddsskivorna som fanns i snart sagt alla moderniserade mjölkrum, dom är så bra och snygga (ljusblåa med mellanblå beslag, hörn och kanter) så jag beställde ett gäng som ska vara till min nya dusch och toa då dom är ytterst tåliga och snygga och sen kunde jag inte låta bli att beställa en ny dörrmatta heller när jag väl var på G. :D Visa bifogad fil 20982
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag åt pasta med pesto och tomater. Tyckte det smakade lite som stallukt. :confused: Brukar ni också uppleva att saker smakar eller...
2
Svar
24
· Visningar
844
Senast: sjoberga
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
838
Senast: co-SMAD4
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
521
Senast: MiaMia
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
696
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp