Bukefalos 28 år!

Mjuk sula + andra problem. Behöver andras erfarenheter!

Aleel

Trådstartare
Min häst går barfota och verkades igår. Då upptäcktes att det har lossnat väldigt mycket sula och det som är kvar är mjukt, det flexar liksom under tummen när man trycker. Värst var vänster bak men även höger bak. I fram ser de också dåliga ut men absolut inte lika illa som bakhovarna.

Jag tycker att han har gått lite knaggligt den senaste veckan men har trott att det berott hans spatt. Han är under igångsättning och gick kanske lite väl hårt förra helgen så den här veckan har vi tagit det lugnare. Vid ridning/promenader går han med broddade barfotaboots så att han går illa beror nog inte på att han kliver på vassa saker. Nu börjar jag såklart fundera på om den lilla hältan han visar inte beror på spatten utan nånting i hovarna. Bootsen har han inte på i hagen.

Andra problem han har är hosta som kommit senaste månaden (kommer upp genomskinligt slem ibland), verkaren kände att han hade svullna lymfkörtlar, han blir röd i ögonen (speciellt då han kommer in i stallet). Jag tror att jag känt värme mellan kota och hov men på olika hovar och inte ihållande, det har liksom kommit och gått och jag är inte helt säker på att det verkligen varit nåt heller. Senaste veckan tycker jag nog också att han verkat lugnare och lite slöare. Han är inte lika busig och inte lika på hugget vid ridning.

Han äter hösilage och mineraler, ett äpple och en morot om dagen. Inget annat. Har fått gran i hagen och boxen i några veckor över jul för att ha lite mer att pyssla med men slutade när jag tyckte vänstra bakhoven blev sämre. Ska tillägga att den hela hösten haft ojämnheter i sulan men inte varit mjuk och inte släppt så här mycket.

Jag menar inte att ngn ska ställa diagnos men det skulle vara väldigt intressant att höra andras erfarenheter av liknande symptom. Allt hänger kanske inte ihop heller, det kan vara dålig luft som ger hostan och röda ögon eller så beror allt på nåt som har med hovarna att göra.

Jag kommer även att ringa veterinär på måndag och försöka komma en dag då deras hovslagare är där, men vill gärna kunna läsa på mer om allt som det skulle kunna vara före det. Så kanske jag förstår mer vad de säger och kan ställa bättre frågor.

Det blev ett långt inlägg så hoppas någon orkat läsa =)

/Elin
 
Sv: Mjuk sula + andra problem. Behöver andras erfarenheter!

Men vem verkade den? Var det inte en hovis som gjorde det?
Det låter nästan som en dubbelsula och det kan de få efter svårare hovbölder eller fång tror jag. Din häst har nog haft väldigt ont, har du inte märkt det?
Se till att du får skor på den.
 
Sv: Mjuk sula + andra problem. Behöver andras erfarenheter!

Vem är "verkaren"? Varför inte använda sig av en utbildad hovslagare i stället...
 
Sv: Mjuk sula + andra problem. Behöver andras erfarenheter!

Vad är en verkare? Ta ut en utbildad hovslagare i framtiden som kan sätta på sulor om det behövs istället för en verkare. En häst som har mjuk sula har ont, det kan du vara säker på.
En häst som blir lugnare och som går knaggligt ska ju som du har tänkt i första hand undersökas av en veterinär. Helst med tillgång till röntgen så att ni verkligen kan kolla vad som felas med hovarna och ev. övrigt. Din häst behöver också få hjälp med hostan och de röda ögonen.

Du behöver också se över ditt stall, foder och strö. En vanlig orsak till hosta är ju dammig miljö och blir hästen så påverkad att den får röda ögon och börjar hosta när den kommer in så är det ju verkligen något du måste ta tag i.
 
Sv: Mjuk sula + andra problem. Behöver andras erfarenheter!

Han har inte hovslagare utan en barfotaverkare, utbildad sådan och han har gått barfota hela sitt liv så jag tror inte att det ligger i det. Jag är inte emot att slå på skor OM problemen beror på att han går barfota men jag har svårt att tro att det är så enkelt. Han är trots allt 10 år och aldrig haft järnskor på. Visserligen köpte jag honom i somras och det här är första vintern här hos mig, underlaget kanske är annorlunda och påverkar.

Han har aldrig haft fång förut och jag tror inte att det är så nu heller, man ska aldrig säga aldrig men tycker inte att det stämmer riktigt. Han är liksom för pigg och glad för det. Tror inte nån annan än jag skulle märka att hans humör nu är sämre, det är en väldigt liten skillnad. Han har även den här veckan dragit på i trav och galopp med glädjesparkar. Men nånting är ju fel, fångkänning kanske men det är inte ngn skillnad i motion eller mat. Visserligen lite lugnare på motionsdelen än hur det var i höstas då vi var ganska igång men nu när det är lugnt är det ändå minst en timmes promenad/ridning med mestadels skritt och korta trav/galoppinslag.

Jag tror faktiskt inte att min häst haft väldigt ont. DET skulle jag ha märkt! Dock så tror jag inte att han är helt bekväm och får garanterat smärta av att kliva på hårda saker med tanke på den tunna sulan. Hagen är dock mjuk nu tack vare snön och före det torvade vi alla isiga stigar så även där är det mjukt uderlag. Dubbelsula hade jag aldrig hört talas om före idag. Har suttit här på buke och läst allt jag kan hitta om hovar. Men vid dubbelsula, är inte det för att det kommit en ny sula under? Ska inte den vara "färdig", dvs. hård och belastningsbar då?

Tillägg: Han var faktiskt på hältutredning för bara 3 veckor sedan och det var då spatten konstaterades. Han kollades då igenom på klinik och jag tror inte att det var ngt fel i hovarna då. Varken som jag märkt eller som vetten märkte.
 
Sv: Mjuk sula + andra problem. Behöver andras erfarenheter!

Vad är en verkare? Ta ut en utbildad hovslagare i framtiden som kan sätta på sulor om det behövs istället för en verkare. En häst som har mjuk sula har ont, det kan du vara säker på.
En häst som blir lugnare och som går knaggligt ska ju som du har tänkt i första hand undersökas av en veterinär. Helst med tillgång till röntgen så att ni verkligen kan kolla vad som felas med hovarna och ev. övrigt. Din häst behöver också få hjälp med hostan och de röda ögonen.

Du behöver också se över ditt stall, foder och strö. En vanlig orsak till hosta är ju dammig miljö och blir hästen så påverkad att den får röda ögon och börjar hosta när den kommer in så är det ju verkligen något du måste ta tag i.

Verkare, ngn som verkar hovar men inte slår på skor :) Tror det kallas SAN-hcp (?), och helt ärligt är jag inte helt insatt i skillnaden mot vad en hovslagare gör. Jag köpte Oliver i somras, det är min första häst, alltså ville jag inte göra några förändringar i det sätt han skötts på. Hade han haft skor hade han fått behålla dem, nu hade han inte det, har aldrig haft och har mått bra hittills. Därför har han fått fortsätta så och jag vill inte att det här ska bli en diskussion om huruvuda en häst ska ha skor eller inte. Som sagt, är inte omöjlig att slå på om det behövs och det lär ju visa sig när vet och hovslagare tittat på honom. Ska åka in med honom på klinik så tillgång till röntgen finns och jag hoppas de kommer använda den.

Hostar gör han inte när han kommer in, det blir när han anstränger sig så hostar han till, ibland. T.ex. vid första traven. Det är inte varje dag och tror det varit max två gånger vid en ridrunda. Jag har tyckt att ventilationen i stallet är dålig och det sattes in två till ventiler igår, han äter hösilage och står på torv. Inte det blötaste hösilaget kanske (tror ts är 63%) och den andra hästen som normalt är en hosthäst mår bra i detta stall.

Usch, nu låter jag bara som att jag sågar alla förslag på vad som kan vara fel, det är inte meningen, jag tänker nog mest högt och jag vill jättegärna höra fler erfarenheter.

Tack till er som svarat! :bow:
 
Sv: Mjuk sula + andra problem. Behöver andras erfarenheter!

Ännu ett tillägg ;) Han har såklart inte haft samma verkare som förut och jag vet ju inte om den jag har nu är så bra även om hon arbetar enligt samma princip som de tidigare. Precis som med hovslagare, bara för att de är utbildade betyder ju inte det att de är bra för din häst. Dock så var det väldigt många som tipsade om henne och sa att hon var duktig då när jag letade i somras.
 
Sv: Mjuk sula + andra problem. Behöver andras erfarenheter!

Jag gillar utbildade hovslagare. De låter hästen vara barfota om det fungerar, men sätter på skor om det behövs. Det gör ju inte en barfotaverkare...
 
Sv: Mjuk sula + andra problem. Behöver andras erfarenheter!

Jag kan bara tipsa om stallet och hostan. Ett par extra ventiler brukar inte räcka till. Räkna med att hålen där den friska luften ska komma in måste vara ca 20*40 cm/häst för att luftciskulationen ska vara tillräcklig. Sedan måste luften komma ut någonstans också och det brukar den göra genom en trumma i taket. Kolla upp lite hur ventilationen i ditt stall ser ut i det hela taget. Pm:a gärna om du vill ha mer tips om ventilationen.

Det låter som om du har fått tag i en hosthäst (kronisk bronkit kanske??) och då är det ännu viktigare att du ser till luften i stallet.

Det är bra om du låter klinikens hovslagare titta på verkningen. Kanske har verkaren tagit för mycket? I samma veva borde man kanske ta sig en kik på luftrör och lungor. Kanske går det att dämpa lite med något slemlösande eller så?
 
Sv: Mjuk sula + andra problem. Behöver andras erfarenheter!

Vilket bakben konstaterades spatten på?
Har hästen fått nån behandling/medicin?
Hur ser hagen ut där hästen går i? snötäckt,isigt ,knöggel?
Hur ser strålarna ut?
Sliter den sina hovar jämnt nu även om den har spatt?
Hur skiter den? Lös i magen tex?
Är hästen överviktig?
För att ge nåt råd behöver man veta mer..

Om det skulle va så att hästen sliter hovarna snett,(och det är mkt troligt om den har spatt och avlastar det onda benet)så tycker jag faktiskt du skall sko upp hästen.
Sliter den snett kommer den inte få chans att läka ut spatten då den belastar sina leder fel.
En duktig hovslagare kan med skicklig verkning och ett välanpassat beslag hjälpa din häst att må bra i sina leder.
En häst med spatt skall skos av duktig välutbildad hovslagare,faktiskt är det så att barfotaverkaren inte får verka din häst om den har tex spatt.
Enligt Jorbruksverkets regler får endast hovslagare godkänd av Jordbruksverket verka din häst oavsett om den skall gå barfota eller skall skos när den har en kronisk skada eller tex spatt.
Barfotaverkarnas utbildning är inte godkänd av Jordbruksverket !
Så hon begår faktiskt ett lagbrott när hon rör din häst..

Att din häst är mjuk i sulorna kan bero på olika saker.
Om den nu går och spänner sig pga tunna sulor så rör sig hästen inte avslappnat och normalt,en akut spatt lär knappast få maximal chans att läka ut om hästen går ständigt spänd .
Måste den ha boots vid ridning är den säkert öm även i hagen...

Jag har inget emot barfota men man får inte hänga upp sig på varken det ena eller andra,vad som är bäst för individen är regeln som gäller.
Och man måste se hästen i verkligheten för att kunna ge rätt råd.

Som sagt har hästen spatt är det livsviktigt att den står rätt på sina hovar,annars kommer den inte må bra i sina leder!
Några mm hit eller dit på hovarna ,kan va skillnaden på om din häst blir bra eller inte,så lita inte för mkt på en barfotaverkare som har kort utbildning ..
 
Sv: Mjuk sula + andra problem. Behöver andras erfarenheter!

Beträffande stallmiljön så är en enkel regel att fukt på fönstren =dålig ventilation!
Dålig ventilation ger lätt luftvägsproblem.
 
Sv: Mjuk sula + andra problem. Behöver andras erfarenheter!

a1agnlju: Ja, luften i stallet har varit en rejäl diskussion den här veckan. Dock tror jag inte att jag kommer längre än så här. Det är ett väldigt litet stall, två boxar och en stallgång framför dessa. Övre halvan av dörren är delvis öppen vid plusgrader och stängs mer och mer ju kallare det blir. Det finns nu fyra ventiler ovanför boxarna (tidigare två), och när det är så kallt att vi måste stänga dörren helt så är en avfuktare igång. Vi håller nog en temp. på ca 0-5 grader i stallet. Tydligen hjälper det ju inte att hålla honom bra. Visserligen har ju de två nya ventilerna bara suttit där sen igår så det återstår ju att se om det gör ngn skillnad. När det gäller verkaren så kanske hon har tagit för mycket, men han blev inte öm efter förra verkningen. Hon kanske har verkat honom snett och balansen i hoven blivit fel på nåt sätt.
 
Sv: Mjuk sula + andra problem. Behöver andras erfarenheter!

En avfuktare tar bort fukt, men byter inte ut smutsig luft mot ren luft. Stå på dig och kräv att överdelen av dörren alltid ska vara öppen. Under riktig kall vinter kan ni ställa in vattenbaljor istället om det är så att vattenkopparna fryser. Jag har min överdörr öppen ner till -10 och det är då 0-gradigt i stallet (tre boxar). Om du inte får ändra mer kan du alltid ha fönstren öppna året runt, så får de agera tilluftsdon istället. Det är jätteviktigt med frisk luft för din häst (alla andra hästar också förstås) Förvärras hostan så kanske det slutar med att hästen inte kan ridas alls i slutändan, och det är ju inte det du vill eller hur.
 
Sv: Mjuk sula + andra problem. Behöver andras erfarenheter!

Lilla Skutt: Svarar rakt av på dina frågor först.
Den har spatt på båda bak, mest dock på vänster där hoven också är sämst.
Han har inte fått nåt annat än sprutor med glukosamin. Som jag förstod det (visste inte vad spatt var ens när jag kom dit och hade ca 39 graders feber så måste erkänna att allt han sa är som i en dimma) så har han ingen inflammation i lederna nu och därför sprutades han inte med kortison. Röntgenbilderna visade att han hade brosk runt bakre delen av glidlederna, han kallade det därför för lindrig spatt och jag fick rådet att han skulle hållas igång för att fortsätta vara rörlig (dock med några förhållningsorder hur jag skulle rida honom). Att jag öht åkte med honom till klinik var för att han ett tag känts oren, men det har mest varit en känsla och inget jag sett med blotta ögat i form av hälta, så då fick han vila över jul när jag ändå hade massa annat at göra. Troligtvis blev han stel då och hältan kom fram. Att han började kännas oren i sitt steg tror jag började när det blev så otroligt mycket snö i hagen och han stod mer stilla där. Kommentera gärna om nåt av det där är en missuppfattning ang. spatt!
Just nu är hagen snötäckt efter ett snöfall som kom igår, före det har det varit is eftersom det töat och fryst på omvartannat här. Dock så torvades hagen förra helgen för att den började bli för hal att gå på.
Strålarna har hela tiden sett fina ut, tycker att han har lite djupare strålfåror nu och det sa även verkaren igår. Men annars är de platta och ser välmående ut enligt mig iaf.
Han slet den vänstra bak ngt ojämnt tidigare men inte nu sen förra verkningen. Troligtvis beror det på den ishalka som varit här och han har då vid ridning alltid haft bootsen på sig.
Han är väldigt bra i magen, snarare åt det hårda hållet en lösa. Andra hästen i stallet är dock dålig i magen och har så varit sen vi började med hösilaget (ungefär vid den tiden iaf). Så vi har ju funderat på hur bra det är egentligen i kvalitet men eftersom Oliver inte mått dåligt av det har vi trott att det är bra ändå.
Han är inte överviktig, var det när jag köpte honom och var nästan underviktig strax före jul men är nu i fint hull.

Det om jordbruksverkets regler visste jag faktiskt inte! Tack för den uppgiften =) I vilket fall som helst nu så ska jag ju boka en tid när klinikens hovslagare finns på plats så jag får en andra åsikt om just hovarna och verkningen. Antingen så är allt som det ska och det kanske är hösilaget som är boven (verkarens teori) eller så är han felverkad. Eller så har han en hovböld eller inflammation under. Eller nåt annat. Det ska bli riktigt skönt att åka dit. Hittas det inget så går det ju åtminstone att utesluta saker och isf prova foderbyte.
 
Sv: Mjuk sula + andra problem. Behöver andras erfarenheter!

a1agnlju: PM:at dig!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 774
Senast: jemeni
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 022
Senast: ll.96
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp