Bukefalos 28 år!

Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

Helt enig med dig. Det vi inte är eniga om är vilken nivå man sas själv lägger som minimi i väntan på att reglerna ska bli vettigare.

Men konsekvenser kan vridas på i all oändlighet, och det kommer tveklöst bli förödande konsekvenser för vissa, och inte ens märkbara för alla. Frågan är om nackdelarna överväger fördelarna, och det tycker jag. Och för att mildra de värsta chockverkningarna kan man ju börja med ökade krav på nyetableringar/nybyggnationer, eller ta det mjukt och stegvist. Men sålänge opinionen är emot det, och vad gäller hästeriet så med SvRF i täten, så kommer det inte ske. Man försökte ju nu sist just med att ta det stegvis och såvidare, och fick backa på i princip alla punkter (jag anser det vara att backa när det genomförs, men med en hel lista undantag som täcker upp hela året och alla tänkbara situationer, det finns alltid något man kan peka på som undantag).

Så vi får nog fortsätta drömma. Och i sin egen hästhållning göra vad man kan. Men att det fortfarande byggs nya stall med minimimått på boxar, byggs anläggningar utan tillräckligt med mark etc visar ju tydligt nog vad stor del av hästägarna/hästföretagarna tycker i frågan. (Inte alla givetvis).
 
Sv: Mockning - en dygd.

delvis kl

hmmm. intressant att en bajstråd kan skapa så mycket ilska...

Jag mockar sjukhagen varje dag. Vintertid försöker jag ha veckobädd. Sedan händer det att jag mockar ur boxen helt, oftare än så, beroende på om hästen valt att leka inredningsdesigner eller inte. Vi har två hästar på lösdrift. Deras uteskjul mockas varje dag.

Vad gäller mockning åt andra eller inte pga lathet eller andra orsaker: Jag har i helgen (en dag) mockat åt en annan pga att den personen var bortrest. Den personen bad mig inte om detta, men jag gjorde det ändå för att var schysst mot hästen och ägaren (mindre att mocka när man kommer hem). Å andra sidan kan jag be ägaren mocka åt min häst om jag inte kan kan komma ut. I vårt stall kör vi med tjänster och gentjänster. Oftast utan motkrav. Däremot så slänger syrrans svärmor ut folk som inte behagar att komma ut och mocka på flera dagar (oftast utan att höra av sig) pga lathet. :bow: Visst, hästarna kommer ofta först, men om nu inte ägaren/fodervärden eller vem som nu ansvarar för hästens skötsel, inte sköter sig... VARFÖR skall någon annan agera curling-mockare? :confused: ? Varför får inte folk lära sig att ta ansvar för sina hästar? Jag hyrde min första ponny när jag var 11 år, och dj*ar i det om jag inte tog hand om ponnyn och/eller fodringar samt in-och utsläpp. Då fick jag både min mamma + ridlärare efter mig.

Tillägg angående mockningen rent generellt: för mig är det en mental avkoppling eftersom jag har ett stressigt jobb. Många gånger kan jag hitta en lösning på problemet medans jag mockar som jag inte kommer på under arbetstid. Skall jag debitera arbetsgivaren för den här tiden?
 
Senast ändrad:
Sv: Mockning - en dygd.

Min häst är lite stökig med bajset. Men han kissar alltid på samma ställe. Han gillar åxå att stöka med spånet, krafsa och rulla sig. Resultatet är att jag jag mockar ut bajset varje dag. Men jag mockar ut det blöta dom två gånger i veckan jag spånar(råspån). Dessa gånger går jag igenom boxen ordentligt och tar ut allt som är skitigt och vänder bädden. Detta sparar både tid och spån för mig. Sen får jag till en tjockare och mer beständig bädd när jag gör såhär, än när jag tar ut kisset varje dag. Eftersom han just bökar en hel del. Vända, sila och ströa bädden, tar en timme. "Vardags" mockningen tar mellan 10-15 minuter. Hagen som är lite mindre än en halv hektar, som han går i året om. Mockar jag med grep och skottkärra en gång i veckan på sommaren. Sen har jag en mockvecka under våren när all vinterns gödsel tinat fram.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Lessen Salwi men det är typ omöjligt. För de har trampat ner skiten i geggan under dagen när du är på jobbet. Sen när du kommer på kvällen så är det en omöjlighet att dels få in och ut skottkärran och dessutom rätt svårt att leta bajskluttar medelst pannlampa i lera som går till halva skenan på hästen eller typ över anklarna på dina stövlar...

På Lördagen när det är ljust så är definitivt veckans bajs nedtrampat.

//Waern

Ja, det kan hända :(, har aldrig haft så små hagar.
Men har jobbat i ett stall med en liten grushage och många hästar, men där gick det att mocka varje dag för det var väldrenerat.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Min häst är gudomligt renlig av sig, tack och lov :D står i box med spån och jag mockar med grep och kärra, tar allt från 2-5min och då har han alltid ljust och fräsht spån :) Som sagt han är renlig, skiter i ett hörn pissar i mitten och rör inte omkring så mycket så jag är lyckligt lottad skulle jag tro ^^
 
Sv: Mockning - en dygd.

Eller vad krutet skall satsas på.
Jag satsar på diken, dräneringar och grus.
Och du på daglig omsorg a la handarbete.

Nu får du kamma dig lite tror jag, och läsa.

Jag tipsade dig redan i förra tråden om att dika ut. Och beskrev skillnaden det blev här, och att jag absolut tror du får skillnad av att dika ur med.

Jag dikade ur (inkl gjorde ett nytt dike) vintern 2008/2009. Jag har tack vare någon smart tidigare invånare, markdränering i en av beteshagarna (den de går i nu) som upptäcktes i samband med dikning dessutom.

Förutom det har jag såpass stora hagar att det inte blir bajs överallt, utan de använder toalettplatserna.

Så, var tycker du att jag satsar på 'dagligt handarbete' vad gäller hagarna, och du genom att dika ur och dränera?

Jag har urdikat och dränerat. Du har det inte. Jag har hagar som inte blir varken bajssoppa eller lervälling, du har hagar som (dina egna ord) inte fungerar. Du har tusen och en förklaringar till det, och att inte dika ur. (Nu går det inte men det gick när diskussionen startade). Sen förvånas jag över att du som brukar nämna både den utbildning du har och den erfarenhet du har och tycka att du har stor kunskap, inte har koll på att man måste dika ur oftare än en gång vartannat decennium (dvs oftare än var femtonde år)

Du har liten hage för de inte kan äta så mycket gräs, förståeligt. Det hade jag med. När gräset var ett problem. Nu ligger snön och frysgraderna både hos dig och mig. Mina har störra hagar nu. Dina har lika små.

Så, jag tror du får släppa lite på provocerandet och det vilda huggandet om det blir på bekostnad av att verkligen läsa.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Så när det kommer till din egen insats så handlar det inte om hästarnas väl och ve längre - utan om att jag är lat.

Det ante mig.
Mockningen var för dig bara en dygd.

Det som du egentligen retade dig på var att du tyckte att jag var lat.
Till slut så kom det fram.

Fint - då vet vi det.

Hästarna verkar du ju strunta totalt i.


Det är hästarna jag pratar om hela tiden. DU vrider hela tiden bort från kärnfrågan med mycket skit på liten yta och för många hästar, samt mockningsbehovet utifrån DET. Du generaliserar och vrider diskussionen så att det inte ska komma att handla om just det. :angel:

Du resonerar som om du är snål och lat och det drabbar hästarna annars skulle jag knappast bry mej om tråden.....

Om du verkligen är snål och lat har jag ingen aning om, det är bara det intryck du gör här men det kan ju vara helt annorlunda om man träffar dej;)

Elak är du i alla fall - i dina pikar till alex....
 
Sv: Mockning - en dygd.

Tillägg angående mockningen rent generellt: för mig är det en mental avkoppling eftersom jag har ett stressigt jobb. Många gånger kan jag hitta en lösning på problemet medans jag mockar som jag inte kommer på under arbetstid. Skall jag debitera arbetsgivaren för den här tiden?

Ha ha samma här, det var en bra idé:angel::devil:
 
Sv: Mockning - en dygd.

Kamma, kamma.
Jo det var ju då jag kom på att jag hade glömt.

Sen förvånas jag över att du som brukar nämna både den utbildning du har och den erfarenhet du har och tycka att du har stor kunskap, inte har koll på att man måste dika ur oftare än en gång vartannat decennium (dvs oftare än var femtonde år)

Vet gör jag ju egentligen.
Men åren - de bara gick.
Och jag glömde bort.

Jag dikade ju alldeles nyss ju, hur kan det vara dags igen då?
Jag får skylla på åldern eller nåt.

Och nu så går det nog att öppna upp till stora hagen även hos mig i.o.m. att det har frusit.
Men jag hade velat skicka in ett bajsprov på parasiter först för att sedan maska av mot styngflugan.
Så litet senare i januari blir nog det.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Det bästa och trevligast är väl en lösdrift på flera ha. Det bästa är väl en hage på flera ha för en boxhäst. Nu är det inte så i många fall. I många fall är en lösdrift större än en hage för en boxhäst, även om lösdriften egentligen kan anses som liten. Jag förstår inte hur du kan tycka att det är viktigare med en stor lösdrift än med en stor hage till boxhäst. Jag tycker tvärtom. En boxhäst står inne många timmar om dygnet och kan röra sig på en yta på 3*3m, medan en lösdrifthäst kan röra sig dygnet runt på betydligt större yta.

Vem har sagt att en stor hage till lösdrift är viktigare?

Det ska vara stor hage oavsett box eller lösdrift!
 
Sv: Mockning - en dygd.

..............................................................................................
 
Senast ändrad:
Sv: Mockning - en dygd.

Jo det var svaret på frågan.

Vilken nivå skall det egentligen vara som är den lagliga nivån?
Och så såg jag för min inre syn alla dessa stall som jag kör förbi när jag arbetar och hur det faktiskt verkligen ser ut.
Och det är tillåtet då för det är ju ridskolor och stall som alla ser varje dag.

Men det är inte riktigt ett svar till mig ändå. Jag har nämligen inte försvarat de stall där hästarna är ute en kortare vända i en hage som inte är mycket större än boxen, eller vad det nu är för stall du ser.

Och jag har inte försvarat reglerna.

Tex pratar ju reglerna nu om rörelse i de naturliga gångarterna (hur det nu är formulerat, ids inte kolla) och jag tycker inte att tre, fyra galoppsprång och sen vända vid staketet är naturliga gångarter. I naturliga gångarter ingår för mig att hästarna kan sträcka ut.

Det finns massor av stall som jag väljer att inte ha min häst i, bla pga hagarna eller bristen därpå. Men hagar som jag inte accepterar till hästens dagliga utevistelse, skulle jag ju inte heller acceptera för lösdrift.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Men det är inte riktigt ett svar till mig ändå.

Jag provar igen då.
Mitt svar var i flera delar.

Det var en användare som drog upp att skicka Länsstyrelsens Inspektörer på mig.
Och då så bärjade jag göra jämförelsen.
Samt att jag fick rådet att be om hjälp.
Men det känns faktiskt inte bra att be någon som tycker att mina hagar är så bra för att man kan gå i dem utan att sjunka ned med stövlarna som det är i deras hagar om hjälp.
Mina vänner som brukar hjälpa mig skulle skratta då de lever med hagar som har lera till halva skenan.

Men nu så är jag nog igenom.
Hjälp har anlänt.
Och besvärligheterna som behövde prioriteras högre verkar vara över.
 
Sv: Mockning - en dygd.

det är för sent att avmaska mot styngflugan såhär sent på året.

Det är inte informationen som jag har fått.
Utan de skulle dö så att jag slapp flugorna nästa år.

Jag skall kolla igen.
Men jag börjar i alla fall med ett träckprov.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Du kan aldrig se styngfluga genom träckprov.

Alla veterinärer är inte uppdaterade på styngflugan, men det har kommit nya direktiv på senare år, vissa veterinärer känner till det, i samband med de nya restriktionerna runt recept fritt maskmedel osv. Men flera fortsätter ordinera som man gjorde förr. Jag känner dock inte igen att det skulle vara ok att avmaska mot styngflugan NU - oavsett nya eller gamla rön. Har att göra med vandrings cykeln på masken - tidigare talade man om att avmaska mot styng efter första frosten, nu är de nya rönen ännu tidigare.

de nya direktiven mot styng är dessutom att om hästarna inte misstänks för STORA angrepp, så skadar de inte - och de smittar inte heller mellan individer, så det rekommenderas att man plockar äggen när de dyker upp, och gör man det, så behövs ingen avmaskning. Resistens rädslan på maskmedel väger ang. dessa nya direktiv.

Men kolla med en annan vet, förhoppningsvis får du lite andra rön. finns källor på nätet annars om du är intresserad.
 
Senast ändrad:
Sv: Mockning - en dygd.

Tillägg angående mockningen rent generellt: för mig är det en mental avkoppling eftersom jag har ett stressigt jobb. Många gånger kan jag hitta en lösning på problemet medans jag mockar som jag inte kommer på under arbetstid. Skall jag debitera arbetsgivaren för den här tiden?
Det ska självklart gå under friskvårdstid.:bow:
 
Sv: Mockning - en dygd.

Självklart måste man klara lagens krav, men som du själv är inne på så tar ju lagen vid när det är katastrofläge, i flertalet frågor.

Och det finns ju också en massa problem med att ha en lag som föreskriver tex minst tio timmars daglig utevistelse, en hektar torr och varierad hagmark per häst. För mig blir det en politisk fråga om vilket kontrollsamhälle vi vill ha - vem ska kolla att sådana lagar följs och hur? Ska kontrollanterna komma morgon och kväll och tillse att tiotimmarsregeln följs? Om hovslagaren kommer mitt på dagen, och det därför blir bara 4 + 4 timmars utevistelse den dagen, ska hästägaren straffas då? Eller om det saknas några kvadratmeter för att uppfylla den där ha/häst?

Om jag ser till vad jag tycker om hästar, ser jag gärna stränga regler, men om jag ser till vad jag tycker om lagstiftning i samhället, ser jag mindre gärna sådana detaljregler.

För mig är det nästan därför jag väljer stall så pass kräset - för att jag ska kunna stå för min hästhållning, helt enkelt. Oavsett vad lagen säger, för den kräver för lite. (Det gör ju de lagar som tex ska skydda barn från vanvård också.)

Om sen andra kan stå för sin hästhållning, när de väljer sådant som jag inte skulle välja, det kan jag beklaga, men jag försöker undvika att jämföra mig med dem och jämför hellre med de som är bättre.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Du kan aldrig se styngfluga genom träckprov.
Jag vet.
Men om jag avmaskar mot styngflugan så kan jag inte se de andra maskarna efteråt.
Och då så vet jag inte hur jag ligger till med parasit-trycket i hagarna.

Jag känner dock inte igen att det skulle vara ok att avmaska mot styngflugan NU -
De skall dö där de sitter i magen.
Och inte bli några flugor till nästa sommar.
Enligt de som skrev ut avmaskningsmedlet så kunde jag vänta till februari och ta det hela efter träckprov då.
Det var det senaste i forskningsväg som de hade där (SLU med hänvisning till SVA).

.... de nya direktiven mot styng är dessutom att om hästarna inte misstänks för STORA angrepp,
Men det var stora angrepp här och på ljusa ben så att det blev hopplöst att få bort äggen.
De gick inte att hitta.
Hästarna med svarta ben var totalt överösta med ägg.
 

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
3 969
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp