Bukefalos 28 år!

Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

Jag vet.
Men om jag avmaskar mot styngflugan så kan jag inte se de andra maskarna efteråt.
Och då så vet jag inte hur jag ligger till med parasit-trycket i hagarna.


De skall dö där de sitter i magen.
Och inte bli några flugor till nästa sommar.
Enligt de som skrev ut avmaskningsmedlet så kunde jag vänta till februari och ta det hela efter träckprov då.
Det var det senaste i forskningsväg som de hade där (SLU med hänvisning till SVA).


Men det var stora angrepp här och på ljusa ben så att det blev hopplöst att få bort äggen.
De gick inte att hitta.
Hästarna med svarta ben var totalt överösta med ägg.

Hur ser sådanan flugor och ägg ut..?

Är det vanligt?

För under hela mitt hästliv(sisådär 30 år) har jag aldrig råkat ut för det på någon av hästarna jag haft!

Ovanligt?
 
Sv: Mockning - en dygd.

Okej då förstår jag, då har du ju helt klart en anledning att avmaska, även om angrepp sällan ger besvär på häst.

dock förstår jag inte varför du inte avmaskat i höstas? Nu har ju maskarna redan vandrat ner och övervintrar i magsäcken, självklart kan du komma åt dem med en vår -avmaskning men varför vänta så länge, det förstör ju hela poängen med att eliminera chansen att de ska orsaka skada på hästen? De skador som KAN orsakas vid stora angrepp är när de vandrar ner via svalget osv och ner för att fästa i magsäcken, där de suger blod.

jag tror inte de stannar när de kläcks bara för att det finns hästar därjust då. de är kända för att vandra många många mil.....

Grängesberg: de är vanliga på vissa orter, men har minskat i antal rent allmänt senaste åren.
äggen är gula och avlånga, mkt små, och de klistras fast i häst pälsen av flugan när den lägger ägg. själva flugan är oansenlig och förväxlas lätt med en vanlig traditionell fluga.

vi har inte haft på många år, sen kom det ett fåtal i somras, men så få att det går att ta bort äggen direkt de uppkommit - de syns tydligt på mörkare hästar. det är även rekommendationen från veteriär, att helt enkelt skrapa bort äggen när de uppkommit, då avmaskning är slöseri mot resistens faktorn, om det inte finns extrema belägg att avmaska som sagt. Tas bort plättlätt med hjälp av en ryktsten eller en liten engångs rakhyvel.
 
Senast ändrad:
Sv: Mockning - en dygd.

Det ska självklart gå under friskvårdstid.:bow:

Jag hoppas att hästar och ridning snart kommer att räknas in i de "sporter" som man kan få bidrag till från jobbet! Tänk om man kunde få lite bidrag till att betala tränare eller pengar till ett par nya ridskor... Det finns väl egentligen få sporter som ger så mycket både mentalt och fysiskt?
 
Sv: Mockning - en dygd.

Hur flugorna ser ut, det vet jag inte. Men äggen är små, gulvita, hårda och läggs på hästarnas framben och bringa. De är svåra att få bort.
 
Sv: Mockning - en dygd.

dock förstår jag inte varför du inte avmaskat i höstas?

För att ingen ville skriva ut avmaskningsmedel åt mig.
Och jag trodde på att det var okej.

Sedan så läste jag och skrev i en tråd här på Bukefalos och så kändes det inte okej längre.
Då tog jag tag i saken och drog det hela ett varv till.

Sedan så ville jag att säsongen skulle vara över.
Det kom några flugor mycket sent i år.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Konstigt.

Vi fick utskrivet i höstas då vet var här och besiktigade en ny häst. Hon kollade inte ens efter ägg.

Vi fick rådet att avmaska senast ett visst antal veckor innan första frosten.
 
Sv: Mockning - en dygd.

De nya medlen tar stygnflugan redan i munnen, så man behöver inte som förr vänta tills de är i magsäcken (och riskera de hinner göra skada). Utan man kan avmaska direkt säsongen är över. Att ta träckprov i januari riskerar ju dock ge felsvar oavsett, om maskarna är i dvala då.
 
Sv: Mockning - en dygd.

De nya medlen tar stygnflugan redan i munnen, så man behöver inte som förr vänta tills de är i magsäcken (och riskera de hinner göra skada). Utan man kan avmaska direkt säsongen är över.
Jo jag vet.
Men säsongen ville liksom inte ta slut.
Utan det kom en sväng till värmen i oktober.
Och då så var det ingen som tyckte att jag skulle avmaska.
Jag frågade flera olika veterinärer.

Att ta träckprov i januari riskerar ju dock ge felsvar oavsett, om maskarna är i dvala då.
Visserligen.
Men valet är annars att vänta till februari.
Vilket kanske är vad jag skall göra då det var veterinärernas ursprungliga rekommendation.

De sade:
"Styngflugan ställer inte till med någon skada av betydelse så du bör vänta till februari och ta träckprov då. Om du då har blodmask så avmaskar du med ett preparat som också tar styngflugan så kanske du slipper den i hagarna nästa sommar."

Jag måste fundera på det här.
 

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
3 969
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp