Bukefalos 28 år!

Moderators språkbruk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Moderators språkbruk!

Jag har ingen Svart Bok.
Allt fastnar i mitt minne.
Det är både en gåva och en förbannelse.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Kl
Vad är detta för skittråd o inga moderatorer ingriper.

Skit verkar förresten vara ett etablerat uttryck, så som svar på TS fråga så är nog svaret- Ja!

You have been banned for the following reason:
Kasta skit
:rofl: Inte fullt så belevat kanske.

Detta är mitt enda inlägg o jag tänker luta mig tillbaka.
Ni behöver inte leta IP-adresser.

Ta inte livet på fullt så stort allvar bakom skärmen.
Piece o kramar till de flesta o ha en fortsatt trevlig helg.

/MVH/ Axel
 
Sv: Moderators språkbruk!

Nu är jag inte en medlem av rang när det antal inlägg eller i vilka forum man figurerar, så jag har kanske ingen tal i sammanhanget. Skulle ändå vilja göra ett inlägg (efter några glas vin så här på midsommar).

Varför inte göra en kort och koncis motivering till de som blir bannade och varför och hur länge.

Nu haglar nu när det "banningar" höger och vänster! Visst har jag förstått att det händer saker och ting i kulisserna. Men hjälp, det är krafter och konflikter som jag inte är insatt i som råder här, tydligen.

Lite underhållande är det minsann att ta del av det allt som hänt men jag vill bara ha lite mer bakrund till varför vissa blir bannade. Det kan vara svår att förstå sammanhanget till en användares banning eller en tråds utveckling när vissa inlägg blir borttagna.
 
Sv: Moderators språkbruk!

kl

Jag brukar gå in här och läsa som ren fredagsunderhållning. Varit mycket givande hittills.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Vilket drama!:eek:

Och jag som fick en varning för otrevligt beteende och att jag är tramsig och gnällig- det borde stått dummast på buke ist. som inte fattat.


Men jag gillar er alla, Axel och hennes mkt kunniga inlägg på både dressyr o vård, haft många mkt trevliga diskussioner med Flash-saknar henne o hoppas hon kommer tillbaka,fios inlägg-raka, snuffsans kloka åsikter på bla hästnyheter och Inte Ungs inlägg på senior och på hund:
 
Sv: Moderators språkbruk!

Jag är utredd på många vis och av många anledningar, bl.a. så har jag mönstrat (och kommit in) i (på?) Flygvapnet.
Så jag anses faktiskt fullt frisk.
Men jag kan ju ändå ha vissa drag av t.ex. autism.

Första gången som jag utreddes var annars när jag var 6 år och inte passade in i skolan.
Resultatet av den utredningen var att min intellektuella status var som en 20-årings så det var ju inte så konstigt att jag inte passade in.
Och något är ju helt klart inte i det normala spannet med sådana resultat.

Okej, men vad jag vet kommer man inte in på Flygvapnet när man har dyslexi?

Och vem bryr sig om att du utreddes? Detta är inte första gången du går in i en tråd och leker offer och kräver all uppmärksamhet. Jag tycker det är en tråkig inställning, varför låter du inte någon annan än dig själv stå i centrum någongång?
Bara ett tips i all välmening!
 
Sv: Moderators språkbruk!

kl

Jag brukar gå in här och läsa som ren fredagsunderhållning. Varit mycket givande hittills.


Yes box... Har suttit nu under bakismorgonen och tragglat igenom det mesta av tråden. Känner liksom någon tidigare i tråden (Wrangler?) att jag måste missat en stor mängd dramatiska uppgörelser. :confused:

Tråkigt att folk känner sig utsatta, oavsett orsak. På ett diskussionsforum är ju poängen att olika åsikter kommer fram, finns ingen orsak att läsa annars.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Nu är jag inte en medlem av rang när det antal inlägg eller i vilka forum man figurerar, så jag har kanske ingen tal i sammanhanget. Skulle ändå vilja göra ett inlägg (efter några glas vin så här på midsommar).

Varför inte göra en kort och koncis motivering till de som blir bannade och varför och hur länge.

Nu haglar nu när det "banningar" höger och vänster! Visst har jag förstått att det händer saker och ting i kulisserna. Men hjälp, det är krafter och konflikter som jag inte är insatt i som råder här, tydligen.

Lite underhållande är det minsann att ta del av det allt som hänt men jag vill bara ha lite mer bakrund till varför vissa blir bannade. Det kan vara svår att förstå sammanhanget till en användares banning eller en tråds utveckling när vissa inlägg blir borttagna.

Med en banning medföljer självklart en motivering, just i den här tråden har väl snudd på inga inlägg tagits bort så den här bör ju bli ganska lätt att följa.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Jo men jag menade rent generellt i alla trådar. Jag förstår att vissa inlägg måste tas bort för att dom strider mot reglerna. Men som läsare hade man förstått mer om det kunde synas genom typ "moderator har rensat i tråden - var vänlig återgå till en vänligare ton". Det har jag för mig att jag sett här ibland.

Detsamma för bannade. Detta är mer av nyfikenhet från min sida. Inte i en motivering i detalj men bara en kort förklaring i aktuell tråd.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Yes box... Har suttit nu under bakismorgonen och tragglat igenom det mesta av tråden. Känner liksom någon tidigare i tråden (Wrangler?) att jag måste missat en stor mängd dramatiska uppgörelser. :confused:

Tråkigt att folk känner sig utsatta, oavsett orsak. På ett diskussionsforum är ju poängen att olika åsikter kommer fram, finns ingen orsak att läsa annars.

Jag kommer ihåg en del, andra har jag missat totalt :)

Det som däremot övergår mitt förstånd, är att folk ältar gamla oförrätter (inbillade eller verkliga).
Hur orkar man lägga ned tid och energi på att dra upp saker som hänt för flera år sedan och fortfarande känna sig förorättad? På ett internetforum, dessutom?

Det är väl bara att inse att alla har inte samma åsikter, man kan inte tycka om alla och framförallt kan man inte bli omtyckt av alla.
Bryt ihop och gå vidare, för :devil:
 
Sv: Moderators språkbruk!

Ja alltså en banning kommer alltid att ses av vissa som onödig och inte motiverad, sedan ska ju läggas till att när en banning sker så är ju inte den avhängig på ett inlägg i en tråd utan ett beteende över en längre tid. Sedan så kanske just det inlägget gör att personen drar på sig en banning, för att det har varit för mycket tråkiga inlägg från samma person.

Det har ju hänt att moderator meddelat banning i tråden, resultatet har varit att istället för att fortsätta att diskutera ursprungsämnet så har man istället diskuterat varför denna banning tilldelats vilket då blir olyckligt.

När det gäller banningar över längre tid så kan endast Gunnar dela ut dessa, som moderator kan vi ge sk röda kort men ger endast en banning över ett till tre dygn beroende på hur många röda kort personen får.

Omvänt kan nämnas att det finns användare som faktiskt tycker att vi borde vara snabbare med banningar, ofta blir de otåliga och tycker att vi gör ett dåligt jobb just därför att en användare inte har blivit bannad just på stört. Men som sagt, det man vill se är om användaren tillämpar samma tråkiga beteende vid flera tillfällen, eller om det handlar om en dålig dag vilket faktiskt kan drabba alla.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Över längre tid? Vissa har inte ens varit medlemmar över en längre tid. Nej säg som det är, ni tror som denna Inte_Ung kastade ur sej till mej att jag är någon annan. (Det gäller nog flera nya också som bannats här.) Det är orsaken, inte mina inlägg. H?n kastade ur sej mycket om andra också innan h?n äntligen fick en påföljd. Men efter att ha följt vad som sedan kommer fram från den personen och andra så känns allt mest pinsamt som h?n skriver och jag lägger inte mera energi på att reta mej på den stackars människan. Denna har nog full tillräckligt av sej själv skulle jag tro. :crazy:
 
Sv: Moderators språkbruk!

Varför det? Ibland är det kanske bra att saker kommer uppp i ljuset i en särskild tråd så kanske det inte drabbar andra trådar lika mycket kanske man kan hopppas.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Det är ytterst sällan någon blir bannad för ett specifikt inlägg i en tråd. Den typen av banningar vi pratar om här när folk är otrevliga så rör det sig oftast om flera inlägg över lång tid, sedan kan det vara ett specifikt inlägg som får bägaren att rinna över, men ofta kan det inlägget enskilt kanske bara vara på gränsen.

Just i denna tråd har jag vad jag vet inte tagit bort några inlägg, även om det finns rätt många som inte är direkt trevliga.

Att ha någon typ av offentlig skampåle för samtliga varningar, röda kort, banningar känns inte helt ok. Vissa blir rejält upprörda bara för en enklare tillsägelse via PM eller för ett gult kort om det dessutom lades ut offentligt borde det leda till ännu mer upprördhet.

I vissa fall har jag förklarat öppet varför folk blivit bannade och jag vet faktiskt inte om det blivit mycket bättre. En hel del av de som blivit bannade här har inte förstått att de gjort något fel och jag har sett minst ett påstående i tråden om att de blivit bannade av andra skäl än de jag faktiskt har gett dem.

Det senaste exemplet, eftersom en användare drog upp en 1,5 år gammal tråd om skitiga hagar för att komma åt den hon diskuterade med gav jag följande motivering:
"Dra upp gammal skit är inte trevligt oavsett om den andra användaren är trevlig eller otrevlig."
rubriken var, om jag kommer ihåg rätt:
"Kasta skit"

Vi har tidigare beskyllts för att inte ha någon humor, möjligen kan det vara så, eller så har vi bara olika typer av humor.

Andra har tidigare sagt ett de eller andra stängts av för att de haft fel åsikter eller för någon skitsak (sorry) i någon tråd. Detta har jag redan tidigare förklarat som dumheter. Det fungerar inte så. Och jag har också tidigare sagt att om man tror att det är så det fungerar förstår jag inte varför man är kvar här.

Det handlar om att försöka bete sig mindre otrevligt och faktiskt inte försöka vinna varje diskussion med vilka medel som helst. Vissa av de bannade ger sig verkligen inte och lyssnar inte och gör i princip vad som helst för att vinna.
Detta är en av anledningarna till att jag har hållit ned på mitt eget diskuterande här och jag antar att en hel del andra aktar sig för att ge sig in i diskussionen då man vet att dessa användare inte kommer att ge sig. Förklarar man hur det går till lyssnar de inte eller struntar i det och sedan försöker de hitta något annat sätt att angripa på eller kommer med osanna påståenden. Om de sedan efter lång tid stängs av, må så vara bara för en dag, så händer det att de direkt skapar nya användarnamn.

Detta blir extremt jobbigt och gör en rejält förbannad, vad jag brukar försöka göra då är att lämna datorn/diskussionen tills jag lugnat ned mig.
Jag har dock svårt att förstå mig på varför dessa användare håller på på detta omogna vis.

En del undrar nog säkert då, varför stänger jag inte av dem och ser till att de är avstängda. Men det är faktiskt i princip omöjligt. Att IP-banna är ingen väg, det kommer bara drabba andra inte dessa användare. I början var det enklare då det ganska snabbt gick att se att en användare återkommit med hjälp av IP-nummret. Nu verkar de som blivit bannade några gånger inse att de måste se till att de inte har sitt gamla IP-nummer.

Om en användare som en tidigare här i tråden har fyra av kanske tolv IP-nummer som stämmer med tidigare användarnamns och dessutom beter sig på liknande sätt så ligger det nära till hands att stänga av. Jag har dock inte gjort detta ännu och användaren har dessutom öppet i tråden skrivit att hon inte alls är samma person.

Det går inte att stänga av användare på misstanke att de är en annan bannad användare. I något fall kan det visa sig att de faktiskt inte var den bannade användaren och då har vi gjort fel.
Jag hoppas att ni som tycker att vi skall göra allt för att bli av med dessa användare har förståelse för detta.
Likaså hade jag hoppats att alla som blivit bannade faktiskt höll sig härifrån under banningstiden, banningstiderna skulle då rimligen kunna kortas ned och att man sedan när man kommer tillbaka faktiskt försökte vara trevligare.

Jag gillar bra, tuffa diskussioner men man behöver inte vara otrevlig och man bör inse att man inte måste göra allt för att vinna en diskussion.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Du visar ett oändligt tålamod med din förklaring.

Jag tycker att den är långt bättre än den här tråden förtjänar.

En sak bara: jag tycker att det är synd att du antyder att du går på en direkt lögn. Det är fullkomligt självklart vem traceys är. Och det var ju du själv som tidigt i tråden talade om vem det var. Backa inte från det, självklart har du rätt. Diskussionsstilen, attityden och åsikterna avslöjar exakt vem det är.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Som jag ser det just nu finns det rimligt tvivel, vilket för mig innebär att jag inte stänger av pga att det är en återkommande bannad användare. Dock kan jag eller någon moderator stänga av pga andra regelbrott så som otrevligt beteende.

Många av dessa användare hamnar förr eller senare i den typen av beteende som ger avstängning på helt egna meriter.

Min grundförhoppning, möjligen obotligt optimistisk, är att dessa användare skall ändra sitt beteende så pass mycket att de inte blir bannade då jag gärna ser att så många som möjligt finns och trivs här på Bukefalos.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Nu skriver jag KL här för att undvika missförstånd igen.


Egentligen borde jag slutat läsa här, men eftersom Ettie startade hela diskussionen så har jag läst och följt det hela. Hittills har jag inte haft ord den sista delen här, med allt som kastas runt av anklagelser och det rör allt från 8 år gamla konflikter till en hysteri om vem som är vem. Vad mycket som finns bakom kulisserna. :o Vilka starka känslor, vilket engagemang i ett internetforum:o Och alla som "vet" vem som är vem, hur orkar man bry sej så starkt, som du mandalaki till exempel? Äger du forumet du också?


Men jag håller med om att Gunnar förklarar bra. Vi sitter här just nu instängda i ett åskväder några stycken och jag passade på att fråga om ip-nummer.
Då fick jag lära mej att dessa siffror styrs av en hel massa faktorer, bland annat kan många inom samma bostadsområde med flera tusen invånare ha ungefär samma (om det är till exempel en stor villa/bostadsrättsförening som har avtal med en leverantör) en arbetsplats kan ha samma på många tusen anställda, plus att datorer trådlöst kopplar upp sej där man är om det går (ja det visste jag ju eftersom min bärbara gör det).
Det är helt rätt att ip-banning inte fungerar, jag ville bara bidra med att förklara varför när jag nu lärde mej det.:laugh:

Men jag slutar nog läsa här ändå, hoppas att man kommer tillrätta med alla problem så att såna här diskussioner inte behövs.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Tja, jag har skrivit 4 inlägg i den här tråden, nicket troi har skrivit 9. Så jag undrar vem som bryr sig mest:)

Gunnar: du är alldeles för snäll i din tolkning av vilka tvivel som är rimliga;). Men du har helt rätt i att återfallsrisken är så stor att det här nog löser sig lite sikt ändå.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Tja, jag har skrivit 4 inlägg i den här tråden, nicket troi har skrivit 9. Så jag undrar vem som bryr sig mest:)

Det är ju inte konstigt om nicket troi har skrivit mer då nicket troi var med och hade anledning att vara med i ursprungsdiskussionen.

Helt kl
För egen del bryr jag mig inte om nya nick eller nick med lite inlägg, som jag skrivit tidigare, jag var själv på sådan anklagades bänk i många år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
33 156
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 108
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp