Modern mat, är det så här illa

nikodemus_no1

Trådstartare
Placerade tråden i övrigt då jag int vet vart den passar.

Hur som helst ska jag börj med att presentera mig. Mitt namn är Nikodemus och jag är en glad prick från trakterna utanför Lule (eller Luleå som det så omdömeslöst benämns av söderlänningar och allsköns patrask).

I alla fall så var jag nyligen ner i Stockholm med jobbet och i denna åbäkesresa ingick ett besök på en "finare restaurang". Eftersom jag är väldigt glad i mat, och i synnerhet trumpetkossa (älg), så såg jag fram emot detta besök enormt. Hann knappt öppn menyn in besvikelsen var ett faktum. Bara massa konstiga engelska namn och int nå riktig mat. "potejto mash", menar skriv potatismos istället så man fatt då för helvete. Sen fanns de int nå norrlandsgea heller, åååhhh, även om de ska ha cred för att de hade pripps blå, vilket i alla fall är riktig öl. I övrigt bara massa trams, men tydligen kör ungdomarna upp ölen i näsan nuförtiden och låtsas känn en mass lökt som int finns.

Åt till sist nån stek med en massa fjantiga grönsaker, kändes som jag var på bantningsdiet. Efter maten var magen helt omskakad och till råge på eländet var man omringad av en massa jävla växter som höll på att väx upp i arslet på en när man var mitt i maten..

Är det så här illa i resten av Sverige, eller kom vi bara till en ovanligt dålig restaurang? (ska tilläggas att den skulle vara bra enligt folk).. Snälla säg att det int är så här i hel landet, då kan man ju lik gärna prött sönder böxorna :(
 
@nikodemus_no1: Du är garanterat inte representativ för Norrland. Många som jag känner där är stora öl-nördar och tex Systembolaget i Dorotea har ett enormt sortiment av vad som kan beskrivas som hantverksöl. Östersund har ett enormt brett och kreativt utbud av restauranger (ofta med lokal öl från mikrobryggerier). Jag känner också flera i Norrland som har ett stort intresse för fina viner och hur de bäst kombineras med mat.

Om du hade problem med menyn är det bara att säga till serveringspersonalen. Jag har aldrig varit med om att menyn enbart är på engelska, däremot kan det ibland vara svårt att få den på engelska (jag jobbar åt ett australiensiskt företag och arrangerar ofta jobbmiddagar). Det är dock aldrig ett problem i Östersund, restaurangerna där är vana vid ett internationellt klientel.

Jag har också svårt för att en klagar på middagar det bjuds på. Visst, allt är inte lika gott men någonstans är det väldigt oklädsamt att klaga när en blir bjuden. Det är ingen rättighet att bli bjuden på mat i jobbet utan något litet extra utöver sas.
 
Som infödd, borde du väl ändå ha skrivit Leeol eller Leoschtän :confused:

Fö så finns det nog inte en enda norrlänning som säger trumpetkossa om älg. Ålg och diverse lokala dialektvarianter, ja men alltså.. Om det är ett försök att få Norrlänningar att framstå som imbeciller i "storstan" så gick det inget vidare :D
 
Som infödd, borde du väl ändå ha skrivit Leeol eller Leoschtän :confused:

Fö så finns det nog inte en enda norrlänning som säger trumpetkossa om älg. Ålg och diverse lokala dialektvarianter, ja men alltså.. Om det är ett försök att få Norrlänningar att framstå som imbeciller i "storstan" så gick det inget vidare :D

Stockholm består ju av inflyttade norrlänningar typ :p Ingen i gänget jag umgicks med i U-a under studietiden har flyttat "hem", de migrerade från U-a till Sthlm :D

Edit: Jag har verkligen aldrig hört trumpetkossa innan och då är jag ihop med en norrlänning och jobbar ofta med norrlänningar (majoriteten är jaktgalningar dessutom). "Bjarn" hör jag dock rätt ofta i Jämtland :laugh:
 
Den enda vettiga frågeställningen som kommer för just mig är varför det förutsätts att någon som är rädd för nya intryck och nyheter och som inte kan skriva korrekt svenska (och uppenbarligen inte klarar att skriva på dialekt heller?) skulle vara hemmahörande i den norra halva av landet.

Varför försöker någon få landsbygd och/eller norrland att framstå som lite efterblivet och bortkommet?

Jag bor i en riktigt liten landsortskommun men nog har jag inom några kilometer både professorer och nationellt verksamma förtroendevalda och företagare. Plus personer som arbetar med mat i klassen fine dining. Och inte är vi unika här i byarna.

Landet är långt men det innebär inte någon skillnad på de olika ändarna.

Så -varför??
 
Ja det är så i hela landet, i vart fall utanför ditt hem.

Många restauranger har gröna växter och sätter man sig på dem och inte en stol så kan det hända att det känns som de håller på att växa upp i arslet på dig, men jag kan garantera att inga växter växer så snabbt att du kan märka det innan du blir utkastad vid stängningsdags. Nästa gång rekommenderar jag dig att fråga efter en stol, personalen visar dig säkert hur en sådan används.

Norrlandsgea och trumpetkossa serveras inte någonstans vad jag vet, båda orden ger 1 träff, denna tråden, jag utgår att det är något som endast serveras lokalt i ditt hem. Du kan inte räkna med att resten av världen känner till dina egenhändigt uppfunna maträtter, de är lite väl lokala.

Engelska är obligatoriskt att lära sig och jag rekommenderar dig att anmäla dig till en engelskakurs snarast, eller varför inte börja på komvux, det ser ut som du kan ha nytta av att mer än språkundervisning. Nästa gång tycker jag du ska be om att få den svenska menyn, och inte envisas med en meny som övergår din språkliga förmåga. Om du har problem med även med svenska så kan säkert personalen läsa, eller varför inte ditt middagssällskap.
 
Bukefalos - karleksforumet som valkomnar alla!!! Imponerande, hoppas forumet kanner sig nojda med sin oerhort hoga toleranstroskel! :up:
 
Om man börjar med att förolämpa mer än halva forumet i sitt startinlägg - som dessutom är substanslöst, så kanske man inte riktigt ska förvänta sig stående ovationer?
Kan man inte bara ignorera om en tycker det ar ett idiotinlagg? Ratten att vara krankt inkluderar inte ratten att kranka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp