Mögligt läder

vildros

Trådstartare
Har ett mögligt träns hemma som jag väldigt gärna vill rädda, för det är väl nånstans i trakterna av ett sekel gammal :d Lädret är i hederlig fin gammal kvalitet, men hur blir jag av med alla mögelsporer? Skura i ljummet vatten och slänger in i frysen? :D
 
Senast ändrad:
Sv: Mögligt läder

Nu kan jag inte svara på det rätta sättet att göra det. Men de gånger jag haft med mögligt läder att göra har jag helt enkelt bara rengjort och smörjt upp det ordentligt. Har inte haft mer problem med mögel efter det :)
Men beror väl kanske på hur angripet det är
 
Sv: Mögligt läder

Så gjorde jag senast, men gissar att det var några mögelsporer kvar så det växte till igen. Det är inte en grön matta så man inte ser lädret, absolut inte så illa :p Så kanske om jag börjar använda det att det igen så blir det bättre.
 
Sv: Mögligt läder

Tvätta lädret ordentligt med sadeltvål(dvs mycket vatten och tvål och torka av allt efteråt). men fetta Inte! In det.
Förvara i uppvärmt och torrt utrymme. Är offtast tvål och fett rester ihop med fuktig miljö som är boven till mögel.
 
Sv: Mögligt läder

Mögel gillar inte sura miljöer, så efter tvätt, spraya med vinäger eller ättika, lukten försvinner snart.
 
Sv: Mögligt läder

Tvätta ordentligt och torka med ättika. Låt torka inomhus, stryk över ett varv ättika till och låt torka ordentligt innan du smörjer tunnt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 766
Senast: Lingon
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 930
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp