Bukefalos 28 år!

montélopp för ryttare med max 25 starter

J

Jaba

Bra tycker jag!

Men visst är det max 25 lopp till och med 31/12 2007 som gäller?

VArför ser jag då ryttare som ridit betydligt fler lopp delta i dessa?
 
Sv: montélopp för ryttare med max 25 starter

STC:s montéserie där dessa regler gäller har väl inte börjat än?
 
Sv: montélopp för ryttare med max 25 starter

har just tittat på en startlista vars propp var utformad på detta vis.
 
Sv: montélopp för ryttare med max 25 starter

I så fall är det illa. Det är väl hur som ett av de första loppen i serien. I fall det stämmer borde någon gå vidare med det så att rätt ryttare får chans att rida.
 
Sv: montélopp för ryttare med max 25 starter

Ett av de sämsta påhitten någonsin av STC!!

Förstapriset i dessa lopp är 30 000 vilket är dubbelt så mycket som normalt på norrländska travbanor. Med andra ord så rider nybörjarna om de stora pengarna medan de som kämpat på ända sedan början av montésportens intåg får rida om småpengarna.
 
Sv: montélopp för ryttare med max 25 starter

Muahahaha!

Flytta och hoppa upp i sadeln, säger STC till norrlandstränarna!
Monté, det är det nya nu. Norrland är ute från dagordningen. Nu ska alla rida.
 
Sv: montélopp för ryttare med max 25 starter

Ah, det är dit jag skall flytta för att få ritter... Norrland here I come!! :D
 
Sv: montélopp för ryttare med max 25 starter

Jag har lite svårt för att hålla med dig där när jag själv på pappret är en sådan ryttare som faktiskt skulle kunna dra fördel av just den serien...
 
Sv: montélopp för ryttare med max 25 starter

Ungefär. Men varmare på Malta antar jag, det överväger.:smirk:
 
Sv: montélopp för ryttare med max 25 starter

De börjar ju med montè på Malta nu också.
 
Sv: montélopp för ryttare med max 25 starter

men borde inte STC eller dom som tar emot anmälan hålla koll på detta?
 
Sv: montélopp för ryttare med max 25 starter

Klart att de borde. Sätter man upp regler så skall de ju hållas. Annars är det ju ingen mening alls.
 
Sv: montélopp för ryttare med max 25 starter

Jo det borde dem... Du får ringa och fråga! Det handlar inte om en ryttare som även kört lopp då eftersom sulkyloppen inte räknas? Verkar konstigt tycker jag...

Förövrigt är jag mycket tveksam till dessa lopp. Själv har jag bara ridit ett par totolopp i montén så jag kvalificerar mig i den skara som ändå får rida dessa lopp, men jag anser att sporten är för liten fortfarande för att stänga ute ryttare. Och det är många tränare som om de inte får ha "sin" ryttare väljer att starta sulkylopp istället för monté. Jag är tveksam om sådana begränsningar för sporten framåt. Möjligtvis att man skulle kunna ha dem i vissa lopp, alternativt låta ovana ryttare starta 20 meter före eller med en lättare vikt eller något, men inte att en riksserie i det här skedet ska begränsa och utesluta de profiler som ändå behövs för att sporten ska bli framgångsrik.
 
Sv: montélopp för ryttare med max 25 starter

Vet ej för så långt har jag inte ens kollat faktist :angel:

För övrigt så tycker jag att det är lika rätt att utestänga ryttare med fler än 25 ridna lopp som det är att utestänga andra än lälingarna i deras montéserie.
 
Sv: montélopp för ryttare med max 25 starter

Jag visste inte ens att lärlingarna hade en egen montéserie, men det är lika fel det. Sporten är inte i ett läge att man kan begränsa den just nu.

Jag tror att de loppen inom STC´s montéserie kommer att bli fina lopp om man har en häst som behöver samla poäng. Flera av de tränare jag känner som har aktuella hästar vill inte anmäla ut om inte deras ryttare kan rida, oberoende om denna har ridit fler är 25 lopp eller inte. Många som rider monté gör det ju också på deras egna hästar, har de ridit mer än 25 lopp så kommer de knappast - merparten av dem i alla fall - att anmäla ut med någon annan eftersom de flesta har skaffa hästarna just för att DE själva ska kunna rida monté med dem.
Jag tvivlar på att serien för sporten framåt, men det återstår ju att se.

Kolla om personen i fråga kört sulkylopp, de loppen räknas inte in i montéserien:idea:
 
Sv: montélopp för ryttare med max 25 starter

Jag tycker reglerna är helknäppa. Inte för att jag själv är utestängd, det kan jag ta men det att sulkylopp inte räknas in i de 25 loppen. Det finns ju flera tjejer (oftast) som kört hundratals lopp men bara ridit några få. De har ju en enorm rutin även om det inte är just från hästryggen.
Sedan är det lite skumt att antal lopp räknas från 31/12 2007. Ponera att en kvalificerad ryttare får massor med uppsittningar under året och kommer upp i 50-talet lopp. Då får denne fortfarande rida i monteserien hela året ut om jag fattat reglerna rätt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 427
Senast: hastflicka
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 933
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 472
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Det är fanimej inget slut på skruttskrällets krämpor. Vi var till fysio igår som konstaterade korsbandsskada. Troligtvis inte helt av...
Svar
10
· Visningar
1 623
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp