Bukefalos 28 år!

Montésits

Ballerina

Trådstartare
Efter att det i vissa andra trådar pratats en del om montésitsen och vad som är bäst osv. så tänkte jag starta en tråd där man kan diskutera olika ridstilars för-/nackdelar och gärna visa upp med hjälp av bilder.

Så, in med beskrivningar och bilder på olika ridstilar !
 
Sv: Montésits

Jag vill få fram en ridstil där du inte stör hästen och är i balans.

För att kunna fixa det måste man ha rätt utrustning, en riktig monté(inte australienska skiten) sadel, eller en galoppsadel.

Det här kallar jag SADEL!

Jag vill att ryttaren skall ha så korta läder som man klarar av utan att tappa balansen, HÄR gick min gräns :o


En av dom bästa ryttarna vi har i sverige beundrar jag för han styrka i benen!!! :devil:

Sen en annan bra ryttare, som jag gillar, men han borde räta upp huvet då det kommer liiite för långt fram lite för ofta när han rider.

Sen VÄRLDENS BÄSTA blir endå en HAN (jag gillar grabbar ;) ) Han kan sitta blick stilla, han kan ridamed hela kroppen, han gör vad han vill! Han är komplett enligt mig!

Vill man lära sig grunderna i stilstudie är den en kvinna jag burkar visa, hon har ALLTID perfekta balansen mellan [URL="http://i7.photobucket.com/albums/y287/monteryttare/La_Lolita_heat_2.jpg"]hålfot, knä, höft, axel och huvud position[/URL]! :love:


Robin_Q__ledningen_1.jpg


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Montésits

Du ska se Jarven efter han kom hem från frankrike, han har ÄNNU kortare läder nu :love: Hade spåret bredvid honom i näst sista utbildningsloppet och jag kände mig som en dressyrryttare :o

Kvinnan du visade sist tyckte jag inet alls red bra på bilden, ingen balans alls utan extrem baksits, håller balansen i tyglarna så det är inget bra exempel.
 
Sv: Montésits

Ännu kortare? :o :eek: Går det? :D

Hur menar du att hon "håller balansen i tyglarna" ?

Vad anser du vara det negativa med "baksitsen" ?
 
Sv: Montésits

http://www.zippyvideos.com/1672349496533566/springastranden/

Enda jag har tyvärr. Här ser du en ryttare (jag :o ) som är verkligt svag i benen. Då ser det ut så här, dvs ryttaren ser ostabil ut.
Ligger i hårdträning :D
Men rätt ok vad gäller balansen framåt bakåt. I löp måste man ner mer men det orkar inte mina ben :-) än...
För ett tag så så fick jag beröm av utbildningsläraren, oh tack vad snällt tyckte jag.
Han menade på att det var imponerande att jag ööverhuvudtaget satt kvar på hästen hela vägen in i mål så trött jag var :D
 
Sv: Montésits

Ja han har knäna ovanför hästens rygg :eek: :eek:
Bakvikt, dvs att om man klipper av tyglarna så ramlar hon bakåt, hon håller balansen i hästens mun.En annan variant av att hänga över halsen typ
Negativt är ju att ryttaren inet orkar RIDA hästen.
 
Sv: Montésits

okej, tävlar du ?

Till alla:

petraedqvist.jpg


annarnning.jpg


montjahn.jpg


Vad tycker ni om dessa ryttares stilar?
 
Senast ändrad:
Sv: Montésits

Alltså.. nu kommer jag med en amatörfråga här, men varför strävar man efter någon slags stolsits inom montén? Jag trodde att man satt ungefär likadant som i galoppen, men ändå lite annorlunda med tanke på att det är en annan gångart man rider i.

Vad ger det att man sitter (eller ja, står) i stolsits? Borde inte hela ryttaren bli baktung automatiskt då?

Snor åt mig Montéryttares bild för att visa hur jag fått för mig att man ska sitta/stå i monté:
Criks_Hurricane_kurv_4_ML.jpg



Om man jämför bilden med den sista som Ballerina la in, så är det ju två helt olika sitsar! Finns det något rätt och fel, eller ska det bara "funka bra"?
 
Sv: Montésits

1:an är helt ok
2:an och 3:an sitter i olika varianter av framvikt. På 2:an ser det ut som om hon ber om en ökning och 3:an ser ut som om hon försöker bromsa (om man studerar balansen nu alltså)
 
Sv: Montésits

Jo den är bra men det kräver BENMUSKLER, det är därför vi uppfinner alla varianter av bensitsen, avsaknad av muskler och balans.
Just den bilden du visade är en extremt drivande sits, ju längre fram man tar benen så blir den bromsande.
 
Sv: Montésits

måste bara säga att "Tigertofflans" fråga var ganska bra egentligen.

Vad är det som är rätt/fel EGENTLIGEN?

Min åsikt i frågan är att vilken sits som är bäst beror på hästen. Olika hästar passar bäst med olika sitsar/ryttarstilar. Därför tycker inte jag man kan säga att det ena är bättre än det andra.
 
Sv: Montésits

Håller INTE med.

Hennes balans är i ryggen och rumpan.

Klipper du tyglarna har hon exakt samma sits.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Montésits

Till alla:

Vad tycker ni om dessa ryttares stilar?


ALLA har för långa läder.
Svenska ryttare är över lag usla. Dålig balans & dålig kondis.

Varför fler av dom endå får vinste & placeringar är för att det inte finns konkurrans, dom blir alla trötta över upploppet...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Montésits

Finns det något rätt och fel, eller ska det bara "funka bra"?

JA, det finns ett rätt och fel.

Ridsadel - Fel
Riktig sadel - Rätt

Långa läder - Fel(blir obalans)
Korta läder - Rätt, du kan vinna flera SEKUNDER 0 MÅNGA VINSTER!!! :)


Kolla bara på denna hästs resultat:
http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=487109

eller den här

http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=545370

Så försår ni kanske vad jag menar med en STARK ryttare, med korta läder, perfekt balans och en süperb kondis...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Montésits

hur lång är du? och hur långa läder rider du med?

någon som har tips på hur man kan förbättra sin sits? Hur tränar man för att "orka" rida ordentligt?
 
Senast ändrad:
Sv: Montésits

http://www.zippyvideos.com/1672349496533566/springastranden/

Enda jag har tyvärr. Här ser du en ryttare (jag :o ) som är verkligt svag i benen. Då ser det ut så här, dvs ryttaren ser ostabil ut.
Ligger i hårdträning :D
Men rätt ok vad gäller balansen framåt bakåt. I löp måste man ner mer men det orkar inte mina ben :-) än...

Det gick rätt fort :D med en pösig jacka, så svårt att se...

Men jag skulle ha velat korta lädrena en 2-4 hål på dig till att börja med ;)
 
Sv: Montésits

hur lång är du? och hur långa läder rider du med?

någon som har tips på hur man kan förbättra sin sits? Hur tränar man för att "orka" rida ordentligt?


Jag är 171 :cool: på tok för lång.

Jag hann inte fixa min stil innan jag slutade med monté... jag kom så här långt. Mitt mål var att korta 2 hål till, när balansen höll. ;) http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=8946&catid=503


Kondition, springa. Sen cykla, spinning. Jobba mycket rygg, lår och rumpa...Dom musklerna som man brukar ha träningsvärk i med andra ord :D
 
Sv: Montésits

Nu har jag tyvärr sålt sadeln, men ca 30-35 cm...
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: hamilton1
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
976
Senast: skiesabove
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: jemeni
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp