Moralisk fråga, betala veträkning som min häst kan ha orsakat?

Vår ena ska precis sättas igång efter griffelbensfraktur och det allra troligaste är att hon har lyckats göra det själv. Ingen vet vad som har hänt, givetvis kan jag inte skylla på någon annan. Att ha hästar ihop innebär en risk punkt slut.
 
Åh vad jätteskönt det är att få läsa så enhälliga svar, har själv inte alls någon koll alls på hur man ska tänka och göra i såna här situationer och om det finns oskrivna regler :crazy:

Nej det är ingen som har sett vem som har skadat deras häst eftersom de upptäckte att den var halt när de tog in den. Men som sagt så är jag själv helt villig att säga att risken säkert är större att det är min häst än någon annan som gjort det, för så vitt vi har sett så är det bara min häst som blir vallad och som sparkar mot deras och då hävdar de att jag borde ta mitt ansvar och betala när det är min häst som beter sig illa... Sen upplever inte jag att min beter sig illa utan bara säger ifrån, men jag är ju inte opartisk i målet heller så jag vet inte.

Men nu känns det i alla fall som om jag har fått tillräckligt för att jag ska våga säga ett blankt nej till dem imorgon. Har dock dåligt samvete hur det än är för det är så jättehemskt att bara tänka tanken att min häst kan ha orsakat en sån skada på någon annans som kräver operation och rehab och allt för tiotusentals kronor :( Men tänker dock ändå på om det finns nån lag man missar, när jag sökte så kom den här tråden också ifrån Bukefalos upp och där står det något om att man måste betala halva kostnaden? Iofs från 2003 men ändå. Är livrädd för att om jag vägrar betala och sen drar de det till rätten och jag får ta både kostnaderna för vet och rättegång :( http://www.bukefalos.com/threads/hast-som-sparkar-annan-hast.475711/
 
Aldrig någonsin att jag skulle betala i den situationen! Ingen har ens sett din häst göra den andra hästen något, de har ju bara hittat på det för att de hoppas att du ska gå på det. Har hon valt att låta sin häst gå med din får hon ta ansvar för vad det kan leda till.

Man kan få en griffelnbensfraktur på många andra sätt än att ha blivit sparkad.

Fast min åsikt är att även om hästen blivit sparkad inför vittnen med griffelbensfraktur så är det lika orimligt .
 
De har ju gått med på ihopsläpp. Det finns då alltid risk för att något kan hända mellan hästarna.
Jag skulle aldrig lasta någon om min häst blev skadad. Det är ju mitt val att släppa ihop och jag får väl om jag är orolig se över vilka den släpps med och hur för att minimera ev risker.
Man kan inte i efterhand komma och skylla på andra när man ångrar sitt beslut.

Sen att de valt att ha sin häst oförsäkrad dessutom ska ju inte du behöva betala en massa för.
Har man hästen oförsäkrad får man ju antingen vara villig att hosta upp de pengar som ev kan krävas eller vara villig att avliva om man inte har råd med dyra op/etc.
Man kan inte kräva andra på pengar för att man själv får det körigt.

Mig veterligen, som dock inte har någon juridisk utbildning, så kan man heller inte rent lagligt avkräva folk på pengar för något sånt här.
De har ju gått med på ihopsläpp. Så varken du eller stallägare kan lastas på något vis.
 
Skulle aldrig betala! Sånt händer, det är en risk man tar när man släpper ihop sin häst med andra hästar. Och självklart är man ansvarig för att hålla sin egna häst försäkrad, allt annat är oansvarigt.

Jag hade nog också vilja flyttat från stallet om det är en sån syn alla i stallet har. Jobbigt att stämningen ska förstöras för något inte någon kan påverka, ni har ju gemensamt gått med på att ha hästarna ihop. :crazy:
 
Jag har ingen aning om hur det fungerar rent juridiskt eller så, men står själv med en allvarligt skadad häst som med största sannolikhet kommer avlivas pga skadan. Enda rimliga orsaken till skadan är kraftigt yttre våld, en spark troligtvis. Han har gått med en häst som inte var helt trevlig, och har flera "vittnen" till att han fick stryk.

Skulle aldrig falla mig i att beskylla den andra hästägaren, och ännu mindre kräva att den betalar veterinärvård. Då är det väl om något mitt ansvar som hästägare att plocka ur min häst ur en flock där den kan fara illa, om jag inte kan stå ut med risken det innebär att ha hästen ihop med andra hästar.
 
Åh vad jätteskönt det är att få läsa så enhälliga svar, har själv inte alls någon koll alls på hur man ska tänka och göra i såna här situationer och om det finns oskrivna regler :crazy:

Nej det är ingen som har sett vem som har skadat deras häst eftersom de upptäckte att den var halt när de tog in den. Men som sagt så är jag själv helt villig att säga att risken säkert är större att det är min häst än någon annan som gjort det, för så vitt vi har sett så är det bara min häst som blir vallad och som sparkar mot deras och då hävdar de att jag borde ta mitt ansvar och betala när det är min häst som beter sig illa... Sen upplever inte jag att min beter sig illa utan bara säger ifrån, men jag är ju inte opartisk i målet heller så jag vet inte.

Men nu känns det i alla fall som om jag har fått tillräckligt för att jag ska våga säga ett blankt nej till dem imorgon. Har dock dåligt samvete hur det än är för det är så jättehemskt att bara tänka tanken att min häst kan ha orsakat en sån skada på någon annans som kräver operation och rehab och allt för tiotusentals kronor :( Men tänker dock ändå på om det finns nån lag man missar, när jag sökte så kom den här tråden också ifrån Bukefalos upp och där står det något om att man måste betala halva kostnaden? Iofs från 2003 men ändå. Är livrädd för att om jag vägrar betala och sen drar de det till rätten och jag får ta både kostnaderna för vet och rättegång :( http://www.bukefalos.com/threads/hast-som-sparkar-annan-hast.475711/
Skulle vägra att betala. Ingen har sett din häst göra nånting.

Å vadå din beter sig illa. Är ur min synvinkel deras som beter sig illa.

Drar en taskig jämförelsemed människor.Om någon kille tar på mig när jag inte vill att han ska ta på mig och det dessutom inte är första gången så borde varken han eller hans kompisar bli förvånad om han får en flata i ansiktet som svider bra.
 
Åh vad jätteskönt det är att få läsa så enhälliga svar, har själv inte alls någon koll alls på hur man ska tänka och göra i såna här situationer och om det finns oskrivna regler :crazy:

Nej det är ingen som har sett vem som har skadat deras häst eftersom de upptäckte att den var halt när de tog in den. Men som sagt så är jag själv helt villig att säga att risken säkert är större att det är min häst än någon annan som gjort det, för så vitt vi har sett så är det bara min häst som blir vallad och som sparkar mot deras och då hävdar de att jag borde ta mitt ansvar och betala när det är min häst som beter sig illa... Sen upplever inte jag att min beter sig illa utan bara säger ifrån, men jag är ju inte opartisk i målet heller så jag vet inte.

Men nu känns det i alla fall som om jag har fått tillräckligt för att jag ska våga säga ett blankt nej till dem imorgon. Har dock dåligt samvete hur det än är för det är så jättehemskt att bara tänka tanken att min häst kan ha orsakat en sån skada på någon annans som kräver operation och rehab och allt för tiotusentals kronor :( Men tänker dock ändå på om det finns nån lag man missar, när jag sökte så kom den här tråden också ifrån Bukefalos upp och där står det något om att man måste betala halva kostnaden? Iofs från 2003 men ändå. Är livrädd för att om jag vägrar betala och sen drar de det till rätten och jag får ta både kostnaderna för vet och rättegång :( http://www.bukefalos.com/threads/hast-som-sparkar-annan-hast.475711/

Jag tycker nog man kan låta bli och leta skyldig när man inte vet.
Och jag tycker inte heller du skulle behöva vara betalningsskyldig till hela kalaset om de faktiskt visste att det var din häst.
Mig veterligen är det väl bara med hundar man kan åka på sånt iom strikt hundägaransvar. Med häst finns inget sånt.

Och för din egen skull: Ja, det är jättesorgligt att det blev som det blev. Men hästar är hästar. Och även om den som vallar din kanske gör det för att din inte uppför sig normalt, vad vet jag som inte ser er, så vallar den din häst måste man fatta att det faktiskt kan komma ett svar på det. Och de har sett att den vallar och låtit dem gå kvar. Då har de gjort sitt val.
Det är ingen jättemärklig reaktion att en häst svarar upp om den vallas. Och det är inte ovanligt att hästar vallar en nykomling som de inte tycker pratar rätt språk/är ensam ny i grupp etc.
Man vet att sånt kan ske när man släpper ihop. Alltså får man hålla lite koll och om det känns lite för läge för kris får man sära på dem. Och det ansvaret har alla hästägare för SIN häst. Inte DU för DERAS.
 
Jag har inte uttalat mig om det, tycker du det läser du in något som jag inte har skrivit. Jag håller med dig helt och hållet att det alltid är orimligt om man valt att ha hästarna ihop.

Jag reflekterade över din kommentar att "ingen har ju sett din häst göra det "

Den kommentaren blev kanske lite olycklig i sammanhanget ?
Men vad bra att du förstått vad jag menar :)
 
Aldrig!

Ge inte efter för trycket om att du är nyast eller liknande.
Du behöver inte ha dåligt samvete, OM det ens var en häst som orsakade skadan så vet alla hästägare att har man hästen tillsammans med en annan häst så kan skador förekomma. Det är inget nytt.
 
Inte en chans, de har köpt en levande varelse och de får själva stå för kostnaderna. Har de dessutom valt att strunta i att försäkra den så får de nog tyvärr bita i det sura äpplet.

Är det så att era stallkompisar tycker att du ska betala så skulle jag börja leta efter ett annat ställe att stå på.
 
Sök på hippsons frågesida, har för mig att den här frågan togs upp av jurist där och att det rent juridiskt inte finns något ansvar för hästägare A om häst A åsamkar skada på häst B. Iom ihopsläpp accepterar man att skador kan hända.

Sedan tycker jag det är vidrigt att de hotar dig för att de själva inte har hästen försäkrad...
 
Har hamnat i en skittråkig situation i stallet där jag har mina hästar inhyrda. Häromdagen så stod en annan häst halt i hagen, det visade sig nu att det var en fraktur på griffelbenet som behövde opereras. Saken är den att ägarna till hästen är fly förbannade och har krävt av mig att jag bekostar hela veterinärvården eftersom de tror att det är min ena häst som sparkat deras och orsakat frakturen :( Vi vet inte säkert eftersom ingen såg det hända och alla hästarna i stallet går ihop ute, men jag kan absolut erkänna att det inte alls är omöjligt att min häst är skyldig eftersom han och deras häst inte är särskilt bra vänner, då den sistnämnda kan valla min som kan svara med att sparka. Det är inte så hela dagarna, så det är inte så oroligt i hagen som det kan låta, men vi har alla ändå sett det hända, ffa vid ut/insläpp.

Men kort sagt så har jag skitdåligt samvete för det här och mår jättedåligt över att min häst kan ha orsakat deras en sån skada :( Är inte heller särskilt bra stämning i stallet nu då jag är nyast in i gänget medan några av de andra inhyrningarna är goda vänner med ägarna till den skadade hästen och tycker det är självklart att jag ska betala om min häst är "dum" och slår. Kan förstå hur de tänker på ett sätt och att de är arga och oroliga för sin häst. Men samtidigt är att betala såna här summor för någon annans häst bara sådär en stor kostnad för mig, ännu mer eftersom hästen (deras) är oförsäkrad... så hjälp mig snälla, hur hade ni tänkt och vad hade ni gjort i min situation? :( Har inte haft mina hästar i mer än 1,5 år och var inte alls beredd på att hästägarkarriären skulle inledas så här...

Jag tycker att de är oförskämda som begär ersättning från din sida.
Genom att välja att låta hästarna gå i samma hage, har man accepterat risken att "min häst kan bli sparkad av din häst".
Jag ägde en häst som var utlånad på foder till goda vänner. I samband med ett hopsläpp blev det maximal otur. Min häst blev sparkad av vännernas ena häst. Sparken tog så illa att det blev en fraktur på bogbladet.
I det fallet var hästen utlånad på foder; mina vänner bekostade akut avlivning, i övrigt inga pengar åt något håll förstås. De bekostade vården som är vanligt när man är fodervärd; jag tog förstås inte betalt för livvärdet på hästen (det handlade om livstids foder, så det var aldrig meningen att jag skulle ha tillbaka hästen).
 
Nu när jag nojjar vidare så inser jag att det kanske inte ens bara är en moralisk fråga utan en juridisk också...? Finns det någon lag som liknar lagen om tillsyn som säger att hästägare är ansvarig för de skador som deras hästar orsakar på andra hästar?

Enligt lagen är du INTE ansvarig.
 
Wow... Nej, det hade jag inte betalat! Ingen vet vad som hänt (om den fått en spark av någon annan eller slagit sig själv) och de har valt att ha sin häst ihop med andra - och de risker det medför. De har dessutom hästen oförsäkrad.. Smart. :meh:

Det är ju som att jag skulle kräva folk i stallet på ersättning när min häst fick en spark i ansiktet med en fraktur och ett par dygn på klinik som resultat. Tydligt att någon av de andra två sparkat henne (fanns ett rätt tydligt skomärke :angel:) men alltså det kan ju inte ägarna hjälpa.
 
Åh vad jätteskönt det är att få läsa så enhälliga svar, har själv inte alls någon koll alls på hur man ska tänka och göra i såna här situationer och om det finns oskrivna regler :crazy:

Nej det är ingen som har sett vem som har skadat deras häst eftersom de upptäckte att den var halt när de tog in den. Men som sagt så är jag själv helt villig att säga att risken säkert är större att det är min häst än någon annan som gjort det, för så vitt vi har sett så är det bara min häst som blir vallad och som sparkar mot deras och då hävdar de att jag borde ta mitt ansvar och betala när det är min häst som beter sig illa... Sen upplever inte jag att min beter sig illa utan bara säger ifrån, men jag är ju inte opartisk i målet heller så jag vet inte.

Men nu känns det i alla fall som om jag har fått tillräckligt för att jag ska våga säga ett blankt nej till dem imorgon. Har dock dåligt samvete hur det än är för det är så jättehemskt att bara tänka tanken att min häst kan ha orsakat en sån skada på någon annans som kräver operation och rehab och allt för tiotusentals kronor :( Men tänker dock ändå på om det finns nån lag man missar, när jag sökte så kom den här tråden också ifrån Bukefalos upp och där står det något om att man måste betala halva kostnaden? Iofs från 2003 men ändå. Är livrädd för att om jag vägrar betala och sen drar de det till rätten och jag får ta både kostnaderna för vet och rättegång :( http://www.bukefalos.com/threads/hast-som-sparkar-annan-hast.475711/
Det är skit att det hänt och det får kännas så. Man kan skylla på sig själv för att man varit oaktsam, på grannen för deras gran skymde sikten eller på hovslagaren som var försenad så hästen stog i hagen fast den borde varit inne eller på planeten Jupiter för att den inte stod helt rätt i förhållande till jorden eller whatever... men i slutänden är det hästägarens ansvar att se till så att den egna hästen är väl försäkrad om olyckan är framme, oavsett orsak om det inte handlar om ren oaktsamhet som kan bevisas. Ska man beskylla markägaren om hästen snubblar på en sten och bryter benet? Ridhusägsägaren om hästen får en senskada efter en hoppträning? Eller kanske hopptränaren?
Jag har valt att ta alla risker med min häst.
vi stod och såg på när min snälla häst gick rakt fram till ledarponnyn i hagen, vände upp arselet och började sparka. Och hästkräket slutade inte slå. Broddad och med en inställning att döda, det är inte helt lätt att sära på två hästar som slåss för livet... hemska skador men vi alla visste att det var risken vi tog när vi släppte in min häst i flocken. Men ingen hade kunnat förutse vilka konsekvenser och vilka kostnader som skulle uppstå.

Men till dig; JAG VET hur skyldig man känner sig. Nästan hoppades att min häst skulle skadat sig lite också, för att det skulle kännas lite bättre för mig :banghead:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 150
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp