Moralisk fråga, betala veträkning som min häst kan ha orsakat?

Som alla andra redan sagt. Du ska inte betala för något alls.
Den andra hästägaren har i och med acceptansen av att alla går ihop också accepterat att olyckor kan hända. Det är ju ändå oberäkneliga djur vi har att göra med.
Enda gången du ev. skulle kunna bli skadeståndsskyldig är om du som ägare agerat vårdslöst. Säg att du t ex släppt in din häst i en ny flock utan att de andra inkl. stallägaren varit medvetna om det och det då uppstår skador. Då skulle man kunna säga att du agerat vårdslöst. I det här fallet har du det inte.

Dessutom vet man ju som sagt inte ens om det är din häst som orsakat skadan vilket gör det än mer befängt att kräva ersättning.
Att de väljer att ha hästen oförsäkrad får stå för dem, det är inte ditt problem.
 
Har hamnat i en skittråkig situation i stallet där jag har mina hästar inhyrda. Häromdagen så stod en annan häst halt i hagen, det visade sig nu att det var en fraktur på griffelbenet som behövde opereras. Saken är den att ägarna till hästen är fly förbannade och har krävt av mig att jag bekostar hela veterinärvården eftersom de tror att det är min ena häst som sparkat deras och orsakat frakturen :( Vi vet inte säkert eftersom ingen såg det hända och alla hästarna i stallet går ihop ute, men jag kan absolut erkänna att det inte alls är omöjligt att min häst är skyldig eftersom han och deras häst inte är särskilt bra vänner, då den sistnämnda kan valla min som kan svara med att sparka. Det är inte så hela dagarna, så det är inte så oroligt i hagen som det kan låta, men vi har alla ändå sett det hända, ffa vid ut/insläpp.

Men kort sagt så har jag skitdåligt samvete för det här och mår jättedåligt över att min häst kan ha orsakat deras en sån skada :( Är inte heller särskilt bra stämning i stallet nu då jag är nyast in i gänget medan några av de andra inhyrningarna är goda vänner med ägarna till den skadade hästen och tycker det är självklart att jag ska betala om min häst är "dum" och slår. Kan förstå hur de tänker på ett sätt och att de är arga och oroliga för sin häst. Men samtidigt är att betala såna här summor för någon annans häst bara sådär en stor kostnad för mig, ännu mer eftersom hästen (deras) är oförsäkrad... så hjälp mig snälla, hur hade ni tänkt och vad hade ni gjort i min situation? :( Har inte haft mina hästar i mer än 1,5 år och var inte alls beredd på att hästägarkarriären skulle inledas så här...
Nej nej, du är inte skyldig att betala ett öre. Även om någon sett din häst sparka så är det fortfarande ingenting du skulle behöva betala. Det är en risk att ha sin häst ihop med andra hästar. Bara att gratta dessa något korkade ägarna för att dom nu lär sig att ha hästen försäkrad. Du ska inte ha dåligt samvete för nånting så släpp det där och gå vidare. Om dom andra gaddar ihop sig och det blir en dålig stämning pga sådant så hade jag nog övervägt att flytta.
 
Så är det.

Men jag tror nog med det sagt att de flesta, om man helt säkert vet att ens egen häst är orsak erbjuder sig att i af betala självrisken.

Nej. Vår häst blev ihopsläppt med en annan mycket ranghög häst fast vi var emot det då vi sa att det sannolikt kan bli problem. Den andra hästen blev tyvärr rejält sparkad vid intag men jag blev varken krävd på självrisk eller kände mig manad att betala då jag varit emot det från första början. Hade min häst skadat sig så hade jag inte heller krävt pengar även om jag var emot hopsläppet. Djur är djur och man får räkna med att även med de snällaste hästar så kan en olycka hända, det kan vara av en glädjekick också i full galopp då polaren råkar stå ivägen. Hade en bekant som hittade en av sina hästar med avsparkat ben i hagen och då var de hästarna världens bundisar och hade aldrig setts bråka under alla år de stått i hagen tillsammans. Sånt händer och det en risk man får räkna med som hästägare.
 
Så är det.

Men jag tror nog med det sagt att de flesta, om man helt säkert vet att ens egen häst är orsak erbjuder sig att i af betala självrisken.
Skulle aldrig erbjuda att betala någons självrisk även ifall det vad min häst som var orsaken, släpper man ihop hästar så är det en risk att ta och det är därför man har försäkringar. En ägare kan omöjligt kontrollera hästen när den är i hagen och kan inte styra dens handlinga i det läget.

Finns ju även dom som hävdar att man ska stå för andras täcken som ens häst biter sönder vilket jag även det tycker är galet. Vill man inte ha skador på häst eller utrustning så får man ha hästen ensam.
 
Nu har jag pratat med ägaren till den skadade hästen och sagt att jag inte kommer betala och det blev inte så populärt, om man säger så. Fick höra igen att det är fult att jag inte tar mitt ansvar och att det är mitt fel om min häst ställer till med något, jag har på mitt samvete om deras häst inte blir återställd igen och liknande saker... Men det blev i alla fall inga hot om att dra det till rätten så jag hoppas det inte blir något mer liv om det här senare.

Sen tog det bara några timmar innan stallägaren SMS:ade och i princip indirekt sa upp mig och att jag måste fundera på vad jag vill göra för det inte är hållbart att ha osämja i stallet :( Men det var kanske lika bra, har bara känt att det varit jobbigt och ångestfyllt att åka till stallet sen det blev så fientligt och lär ju inte bli bättre nu när vännerna till den andra ägaren får veta att jag inte betalar. Bara så himla synd på stället för både jag och hästarna har trivts innan det här hände, nära hem till mig, perfekt med miljö, hagar och utevistelse och sådant... Men antar att det ändå är lättare att hitta ett lika bra alternativ någon annanstans än att försöka reparera saker där jag är nu.

Tack så jättemycket till alla er som har tagit er tid att ge era synpunkter och info i alla fall :heart Var mycket lättare att ta steget och svara dem efter responsen här inne.
 
Juridiskt
Nu har jag pratat med ägaren till den skadade hästen och sagt att jag inte kommer betala och det blev inte så populärt, om man säger så. Fick höra igen att det är fult att jag inte tar mitt ansvar och att det är mitt fel om min häst ställer till med något, jag har på mitt samvete om deras häst inte blir återställd igen och liknande saker... Men det blev i alla fall inga hot om att dra det till rätten så jag hoppas det inte blir något mer liv om det här senare.

Sen tog det bara några timmar innan stallägaren SMS:ade och i princip indirekt sa upp mig och att jag måste fundera på vad jag vill göra för det inte är hållbart att ha osämja i stallet :( Men det var kanske lika bra, har bara känt att det varit jobbigt och ångestfyllt att åka till stallet sen det blev så fientligt och lär ju inte bli bättre nu när vännerna till den andra ägaren får veta att jag inte betalar. Bara så himla synd på stället för både jag och hästarna har trivts innan det här hände, nära hem till mig, perfekt med miljö, hagar och utevistelse och sådant... Men antar att det ändå är lättare att hitta ett lika bra alternativ någon annanstans än att försöka reparera saker där jag är nu.

Tack så jättemycket till alla er som har tagit er tid att ge era synpunkter och info i alla fall :heart Var mycket lättare att ta steget och svara dem efter responsen här inne.
Vad tråkigt att det är så dålig stämning, men bra att du står på dig :banana:
 
Tror säkert att du kan hitta ett bättre stall. Om det är så att du känner någon i stallet lite bättre och är vän med denne så kan du ju be den att titta på Hippson-artikeln om detta så förstår de kanske bättre att det inte räknas som ditt fel (även fast det är helt befängt att det skulle vara det).
 
Nu har jag pratat med ägaren till den skadade hästen och sagt att jag inte kommer betala och det blev inte så populärt, om man säger så. Fick höra igen att det är fult att jag inte tar mitt ansvar och att det är mitt fel om min häst ställer till med något, jag har på mitt samvete om deras häst inte blir återställd igen och liknande saker... Men det blev i alla fall inga hot om att dra det till rätten så jag hoppas det inte blir något mer liv om det här senare.

Sen tog det bara några timmar innan stallägaren SMS:ade och i princip indirekt sa upp mig och att jag måste fundera på vad jag vill göra för det inte är hållbart att ha osämja i stallet :( Men det var kanske lika bra, har bara känt att det varit jobbigt och ångestfyllt att åka till stallet sen det blev så fientligt och lär ju inte bli bättre nu när vännerna till den andra ägaren får veta att jag inte betalar. Bara så himla synd på stället för både jag och hästarna har trivts innan det här hände, nära hem till mig, perfekt med miljö, hagar och utevistelse och sådant... Men antar att det ändå är lättare att hitta ett lika bra alternativ någon annanstans än att försöka reparera saker där jag är nu.

Tack så jättemycket till alla er som har tagit er tid att ge era synpunkter och info i alla fall :heart Var mycket lättare att ta steget och svara dem efter responsen här inne.

Väldigt fult av dem att försöka bryta ned dig så -du- skall betala veterinärkostnader för -deras- häst när det som hänt är en olycka. De kanske borde se över sin moral och sina värderingar :cautious:

Tråkigt att behöva flytta, men som du säger - Det blir nog bäst i längden för dig också. Stallet skall ju vara en plats där dina hästar, men också du mår bra :)
 
Nu har jag pratat med ägaren till den skadade hästen och sagt att jag inte kommer betala och det blev inte så populärt, om man säger så. Fick höra igen att det är fult att jag inte tar mitt ansvar och att det är mitt fel om min häst ställer till med något, jag har på mitt samvete om deras häst inte blir återställd igen och liknande saker... Men det blev i alla fall inga hot om att dra det till rätten så jag hoppas det inte blir något mer liv om det här senare.

Sen tog det bara några timmar innan stallägaren SMS:ade och i princip indirekt sa upp mig och att jag måste fundera på vad jag vill göra för det inte är hållbart att ha osämja i stallet :( Men det var kanske lika bra, har bara känt att det varit jobbigt och ångestfyllt att åka till stallet sen det blev så fientligt och lär ju inte bli bättre nu när vännerna till den andra ägaren får veta att jag inte betalar. Bara så himla synd på stället för både jag och hästarna har trivts innan det här hände, nära hem till mig, perfekt med miljö, hagar och utevistelse och sådant... Men antar att det ändå är lättare att hitta ett lika bra alternativ någon annanstans än att försöka reparera saker där jag är nu.

Tack så jättemycket till alla er som har tagit er tid att ge era synpunkter och info i alla fall :heart Var mycket lättare att ta steget och svara dem efter responsen här inne.

Om det är någon som ska klandras är det stallägaren som inte gjort klart för de inackorderade vad som gäller när hästar går tillsammans. Jättefult att skjuta över ansvaret för den dåliga stämningen i stallet på dig när det är stallägarens ansvar att reda ut sådant och hålla ordning på vad som gäller.

Och tar man in oförsäkrade hästar måste man kolla med deras ägare att de är medvetna om vilka konsekvenser det kan medföra, som att de inte har accidentförsäkring. Min gamling är oförsäkrad vilket jag alltid informerat om och jag är medveten om vad det kan innebära.
Jag har varit med om stallägare som vägrat ta in oförsäkrade hästar. Det tycker jag nog är lite överdrivet men man får göra klart för hästägare vad det kan innebära, och det innefattar inte att kräva andra på veterinäravgifter för att man själv avstått från försäkring.
 
Nu har jag pratat med ägaren till den skadade hästen och sagt att jag inte kommer betala och det blev inte så populärt, om man säger så. Fick höra igen att det är fult att jag inte tar mitt ansvar och att det är mitt fel om min häst ställer till med något, jag har på mitt samvete om deras häst inte blir återställd igen och liknande saker... Men det blev i alla fall inga hot om att dra det till rätten så jag hoppas det inte blir något mer liv om det här senare.

Sen tog det bara några timmar innan stallägaren SMS:ade och i princip indirekt sa upp mig och att jag måste fundera på vad jag vill göra för det inte är hållbart att ha osämja i stallet :( Men det var kanske lika bra, har bara känt att det varit jobbigt och ångestfyllt att åka till stallet sen det blev så fientligt och lär ju inte bli bättre nu när vännerna till den andra ägaren får veta att jag inte betalar. Bara så himla synd på stället för både jag och hästarna har trivts innan det här hände, nära hem till mig, perfekt med miljö, hagar och utevistelse och sådant... Men antar att det ändå är lättare att hitta ett lika bra alternativ någon annanstans än att försöka reparera saker där jag är nu.

Tack så jättemycket till alla er som har tagit er tid att ge era synpunkter och info i alla fall :heart Var mycket lättare att ta steget och svara dem efter responsen här inne.
Se det som positivt att du får flytta, det där är inget stall värt att stå i iallafall. Det finns fler stall även om det är svårt att hitta, det perfekta stallet är inget perfekt stall om inte människorna där är vettiga.

Ovanlig händelse om inte annat, aldrig varit med faktiskt om att någon har krävt pengar av någon annan pga vad dens häst gjort och jag har varit i många stall, du hade otur.
 
Nu har jag pratat med ägaren till den skadade hästen och sagt att jag inte kommer betala och det blev inte så populärt, om man säger så. Fick höra igen att det är fult att jag inte tar mitt ansvar och att det är mitt fel om min häst ställer till med något, jag har på mitt samvete om deras häst inte blir återställd igen och liknande saker... Men det blev i alla fall inga hot om att dra det till rätten så jag hoppas det inte blir något mer liv om det här senare.

Sen tog det bara några timmar innan stallägaren SMS:ade och i princip indirekt sa upp mig och att jag måste fundera på vad jag vill göra för det inte är hållbart att ha osämja i stallet :( Men det var kanske lika bra, har bara känt att det varit jobbigt och ångestfyllt att åka till stallet sen det blev så fientligt och lär ju inte bli bättre nu när vännerna till den andra ägaren får veta att jag inte betalar. Bara så himla synd på stället för både jag och hästarna har trivts innan det här hände, nära hem till mig, perfekt med miljö, hagar och utevistelse och sådant... Men antar att det ändå är lättare att hitta ett lika bra alternativ någon annanstans än att försöka reparera saker där jag är nu.

Tack så jättemycket till alla er som har tagit er tid att ge era synpunkter och info i alla fall :heart Var mycket lättare att ta steget och svara dem efter responsen här inne.


Vad jobbigt för dig. Men du gjorde rätt som inte betalade. Alla vet att det är sådana risker man får ta när hästar går tillsammans och det är synd att du har råkat ut för både en ägare som inte förstår det och även en stallägare som inte heller förstår.

Hoppas att du hittar ett nytt bra stall :)
 
@Joss96 stackare - men helt rätt och strongt av dig att du stod på dig .

Tråkigt läge men du kan sova gott om natten i vetskap att du inte agerat orimligt på minsta sätt utan snarare oerhört märkliga mäniskor i stallet, inkl en oerhört svag stallägare som inte tar en objektiv ställning under sunda rimliga premisser.

Stort lycka till och hoppas verkligen du hittar ett jättebra nytt stall med sunda vettiga stallkollegor ! :)
 
Tufft gjort @Joss96 att stå på dej!
Ingen har ju ens sett vad som hände! Fräckt!
Det kan lika gärna vara någon annan häst, möjligheten finns ju..

Nä självklart ska du inte betala!
 
Saken är den att ägarna till hästen är fly förbannade och har krävt av mig att jag bekostar hela veterinärvården eftersom de tror att det är min ena häst som sparkat deras och orsakat frakturen :(
Alltså det här hakade jag upp mig på TROR?!! Hästen kan ju lika gärna ha orsakat det själv, finns det inga tydliga bevis hade jag aldrig gått med på det där, aldrig. Det kan dessutom vara vilken häst som om de nu är flera som går i samma hage. Bara för att de bråkar ibland behöver inte det per automatik betyda att den är den skyldige, kan vara vem som.

Min häst har blivit sparkad illa i hagen, men veterinärkostnaden har jag tagit själv, den kan jag inte lägga på den andre. Då får det i så fall röra sig om uppsåt, hästar är hästar de kan sparkas och skada sig, och ibland kan det bli riktigt oturligt, men det är sånt livet med häst är. Vet många hästar som blivit skadade av andra hästar rätt illa, men ingen av dom har begärt av den andre hästen ägare att de ska betala.. det är inte för inte som man har hästförsäkring... jag blir helt paff av hela situationen..
 
@Joss96 bra att du stod på dig, helt rätt.
För det första är det ju så urbota dumt att ha sin häst oförsäkrad och sen dessutom att försöka pressa andra på pengar när hästen skadat sig (antagligen för att det blir sketdyrt utan försäkring...) är ju befängt. Hästen kan ju lika väl gått om kull efter att ha sprungit i hagen O_o

Sen blir jag lite frågande till att stallägaren mer eller mindre säger upp dig. Se till att du inte blir pressad till flytt tidigare än du kan flytta och vad som är överenskommet i kontraktet. Antar att du har en uppsägningstid.

Nu vet jag inte hur erat kontrakt ser ut men gissar att osämja i stallet inte står med som grund till uppsägning... Så förmodligen har hon egentligen ingen rätt att säga upp dig. Men förstår om du inte vill stå kvar.
 
Till och börja med som de flesta skrivit redan vilka puckon rent utsagt, tror ATT din häst sparkat deras men de har egentligen ingen aning men du ska ändå betala? :banghead:
Och att ha hästen oförsäkrad är ju ännu dummare, till och med min gamla 21 åriga ridponny är försäkrad med vetvård upp till 80´tusen .. Och ja när man släpper ihop hästar får man räkna med att de kan hända grejer .. :angel:
 
Fick höra igen att det är fult att jag inte tar mitt ansvar och att det är mitt fel om min häst ställer till med något, jag har på mitt samvete om deras häst inte blir återställd igen och liknande saker...
Seriöst? Vilket ansvar? Aldrig hört talas om, skulle gärna vilja se den lagen/regeln om den ens existerar vilket jag tvivlar högt på.

Hoppas du kommer hitta ett schysst stall, det där stallet verkar inte vara ett stall man vill stå kvar i när det blir sånt liv av en olyckshändelse... :heart
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 184
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp