Bukefalos 28 år!

Morganhästar tråd 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Morganhästar tråd 2!

Jag har fullt förtroende för att avelsorganisationsfrågan snart är löst och vet att styrelsen i Morganföreningen jobbat häcken av sig för att lösa frågan de senaste 24 månaderna. En styrelse som jag själv varit med och valt eftersom jag engagerar mig och går på årsmöten och inte kommer och gnäller i efterhand. Vad som är intressant är att vår moderorganisation AMHA anser att föreningen är fullt kapabla att förvalta "America's Pride and Product" och har beviljat oss Reciprocity (som första land i världen sedan 1988) och de ställer enormt höga krav på oss som förening och vårt register - men däremot anser inte lilleputt-landet Sveriges lilla myndighet SJV att vi kan detta med registrering osv. trots att vi gjort det de senaste 25 åren utan problem. EU-reglerna är en tolkningsfråga och SJV har valt att tolka dem betydligt hårdare än t.ex. Tyskland och England. Men det är väl för att vi svenskar alltid är så himla bra och rediga..
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

Som en aktiv medlem är det din uppgift att införmera blivenda Morgan folk om situation...mycket hänger i luften just nu och det bäste råd är att avvakta en eventual häst köp.
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

Hej Leafhillranch,

what's up?

Avvakta köp? Mycket som hänger i luften?
Berätta mer om du har info som jag inte har, jag vill gärna veta!

- stämmer att de gamla passen var A4. SMHF var tidigt ute med att skriva pass, de såg lite roliga ut, håller med. Idag är alla pass standard EU.

- SMHF fick avslag på att vara egen avelsförening då Jordbruksverket tyckte att det var en för liten förening. Det tog lite tid att få svar på överklagan. Idag ligger ansökan inne för att bilda avelsförening ihop med ett par andra rasföreningar. Läs mer på SMHFs hemsida.
SMHF har idag reciprocity med moderregistret i USA, AMHA.

Och idag är det lite extra roligt att ha Morgan - kolla in omslaget på USDF Connection's kommande majnummer! :-)
Jag kan inte länka, för jag är inte så bra på att skriva här på forumet, får läsa på hur man gör först.

Allt gott, Helén
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

Förstår inte varför jag skulle avråda folk från att köpa världens bästa hästras och vad du egentligen är ute efter med dina inlägg?
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

Hi Helena:
Bara så vi har samma bok, det var Svenska Fjordhästföräning som kom utt med det första häst pass.
Jag har sett båda det gammle och den nya Morgan Pass, A4 i ett pärm.
Den nya är är ett spiral binded häftet i tre språk. Om det uppfyllar EU´s pass krav med den Spiral Bindning där bladen kan byttas utt utan att det marks vet jag inte.
Passet som du vet "ingen registration bevis" det är ett medicinsk journal och än så länge har inte Morgan Häst Föränning rätt att skriva utt såna pass.
Vi stå under Eu/Svensk djurskyddslager, inte USA´s.
Jag vet att det var förslag att Morgan folk skulla gå med Quarter/Paint föräning och bilda ett Americans Häst Ras Föränning som skulla har löst problemet.
Värför det bliv inte så vet jag inte.
Ett försökt att gå med The American Saddle Breed är på täppeten.

Jag rid Morgans långt innan du föds, GREAT HORSES!! men innan det här med passet är löst ska man vänta.
Jag hoppas det hander snärt, det finns föra års kul och nu årets föl som komma att vara utan pass....om man inte söka en Svenska Hästavelsförbuntets Pass.
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

Det är hur lätt som helst att skaffa ett Eu-pass om man vill det, behöver inte ens vara från en svensk förening. För mig är det viktigare att mina hästar räknas som Morganhästar än har ett pass med svensk stämpel. Helén håller god ton i tråden, du har som i de flesta andra trådar du skriver i en spydig översittarton.
 
Senast ändrad:
Sv: Morganhästar tråd 2!

Jag är faktiskt väldigt stolt över våran lilla förening som med näbbar och klor slåss för våran "självständighet".
Att vi inte glatt och villigt släppt ifrån oss våra register och lagt oss platt på rygg för jordbrukverket tycker jag är ett tecken på att vi är en förening med medlemmar som brinner för våran ras.
Made lycklig ägare till en underbar morgan, och medlem i svenska morganhästföreningen
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

LillyPilly, Den svenska morganhästföreningen har i nästan 20 år kämpat för att den amerikanska morganhäst föreningen ska ge oss reciprocity.(Om jag har förstått allt korrekt har två länder lyckats med det tidigare, england och canada.)
Eldsjälar i föreningen har lagt ner MASSOR av tid och jobb under de här åren på att försöka få amerikanerna att godkänna oss. När det så till sist verkade som vi var nära att lyckats, så bestämmer sig EU för att ändra upplägget för avelsföreningar.
Vi inser rätt snabbt att chansen att bli godkända inte är så stor, det föds helt enkelt inte tillräkligt många föl varje år,
Om då snällt hade fogat oss åt jordbrukverket och gått ihop med tex quarter och bildat en förening ihop med dem så hade vi kunnat vinka hej då till våran reciprocity. Allt jobb eldsjälaran lagt ner för att få reciprocityn som ökar värdet på våra svenkfödda hästar hade varit helt förgäves.
Så vi började förhala, visst de föl som föddes under tiden hamnade i lite i limbo passmässigt , det har Leafrillranch rätt i. Men så länge som vi stod själva så levde hoppet om att få reciprocityn, så vi överklagade vidare. OCH DET LYCKADES!! Vi fick reciprocityn från och med 1 april!!
Precis som Sara och Helen sagt så jobbas det nu hårt på att lösa passfrågan, Så åk och titta på morganhästar du, tack vare föreningens hårda jobb är de nu värda lite mer. Och det är vi mycket stolta över.
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

Jag kommer självklart åka och kika på en morgan. Sitter bara och försöker hitta bra uppfödare/människor som har någon.

Inser att det är lite svårare att hitta någon som är inriden eller någorlunda i alla fall och närmre 160cm. De verkar inte vara till salu =(

Vill inte börja med att rida in igen från början.
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

Förresten, vad är ett vettigt pris? när är det FÖR billigt, när ska man dra öronen åt sig?
Jag har en budget på 100.000kr att avvara för ett hästköp, men köper kanske gärna för max 70-80.000tkr så man har lite att shoppppa utrustning osv för!
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

Det är hur lätt som helst att skaffa ett Eu-pass om man vill det, behöver inte ens vara från en svensk förening. För mig är det viktigare att mina hästar räknas som Morganhästar än har ett pass med svensk stämpel. Helén håller god ton i tråden, du har som i de flesta andra trådar du skriver i en spydig översittarton.

Du behöva inte läsa mina inlägg om det stor dig ;)
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

Föl kostar mellan 25-40. Vuxna hästar över 40' beroende på hur mycket utbildning/vilka blodslinjer. Detta är mycket pga att marknaden ser ut som den gör så en Morgan för 50-70 är absolut en duglig Morgan. Det finns ett sto till salu med de kriterier du har uppe i Ekilstuna, ca 158 hög, inriden men haft föl så har påbörjat sin vidareutbildning först nu.
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

En helt annan fråga till er kära morganvänner. Jag har redan börjat längta till Riks, men funderar på vad sjutton vi ska där och göra, förutom att titta på hästar och prata med folk förstås.

Vad ställer man upp i med en 4-åring som inte är helt inriden, som är inkörd men inte är körd på bana? Det känns som att de grenar som erbjuds passar hästar i antingen 1-3 årsåldern (unghästklasserna), eller 5 år och uppåt (dressyren, hoppningen, körningen). Min häst är ju skitbra på att köra krattor, dra vagnen i skritt och lite trav och går att sitta på i skritt och trav men det är ju inte mycket att tävla med. Att han kan apportera lär inte heller plocka poäng i någon gren...Eller rider/kör folk sina fyraåringar i alla gångarter och olika dressyrrörelser osv?
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

Jag tycker helt klart ni ska vara med i pleasurekörningen! Om jag och Kitty - som då var körd mindre än 10 ggr och utan att jag egentligen har körvana - kunde vara med och dessutom råka vinna så kan du och Lirio!!

Sen kan han ju vara med i Hunter Pleasure om du vill träna på att rida honom bland andra hästar och du kan välja att inte vilja galoppera.

Löshoppningen är ju alltid roligt att vara med på, liksom visning.

Ta detta året som ett år när ni finputsar lite på vad ni redan kan (typ tömkörning) och tränar på det som ni inte har gjort så mycket..
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

Jag har Danmark's enda Morganhäst!
Han är en valack på 11 år, importerad från USA var min fru bodde. Han är efter F: Idleknot Courageous
Morgan
M: Celestial Chime RA
Morgan
MF: Kensington
Han heter SoCo Amaretto Lime och är Pleasure häst :)
2543880.jpg

2152976.jpg



Måste bara fråga en sak.. Ska hästarna verkligen stå så där långt ut med bakbenen när man ställer ut denna ras??

Jag har fått lära mig att kanten på rumpa och has ska gå i en rak linje då har man ställt upp en häst korrekt.
När man ställer upp sådär får man ju även en överbyggd häst att se ut som om den inte är överbyggd och man får inte en korrekt bild utav hur hästen ser ut i kroppen.
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

Showvärlden i USA är full av extrema saker (inom alla deras raser) - precis som i arabvärlden i Europa. För mig och många andra räcker det med en liten stretch men i Amerika är det så mycket pengar inblandat.. Du har helt rätt i att stretchning medför att man kan dölja överbyggdhet väldigt lätt. När vi visar i Sverige vill den amerikanska domaren gärna se hästen uppställas amerikanskt medan den svenske vill se hästen på det traditionella svenska sättet. De tittar på olika saker - det är två helt olika världar..

Stretchningen kom till för att underlätta för damerna som red damsadel att komma upp på hästen samt så tränades körhästarna på att ställa upp så då det förhindrade att de skulle kunna röra sig iväg snabbt när folk klev i och ur vagnen - så från början var det ur ett säkerhetsperspektiv.

Nedan syns en okorrekt uppställning:
showson.jpg


Såhär brukar de visas på utställningar i USA:
morgan+stallion+2.jpg


Men jag tycker att det räcker alldeles utmärkt med det här:
North%202011%201%20-%20Copy.jpg

Windy5April2008_04.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Morganhästar tråd 2!

Det var bra tips du kom med, kanske kan det vara något för oss. Löshoppningen är ju superkul, och tömkörning också. Vad krävs i pleasurekörningen, vad ska man göra?
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

I Pleasurekörningen ska man se att hästen är trevlig och ett nöje att köra. Man kör på fyrkantsspåret, alla hästar inne samtidigt och visar hästen i skritt samt trav båda varven, eventuellt ngn enstaka tempoväxling.
 
Sv: Morganhästar tråd 2!

Okej, det låter ju som något man kan klara av, även om han inte är körd på fyrkantsspår än. Vi får testa här hemma först:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
964
Senast: Queen
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 340
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 497
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp