Motivation

Mysigt med snö @Habina !
Jag är tudelad, har inte bestämt om jag vill ha någon snö här eller inte! Haha
Liiite vore väl trevligt innan jul iaf. :)
 
@cajo1312 Om hästen är i bra grundkondition så borde den klara 4 mil. :)
Hur tränar du med hästen nu?
När Valle är fullt igång igen så blir det ridning varannan dag. 2 pass skritt, ett snabbare pass och ett dressyr/klättring och varannan vecka ett långpass med skritt, trav, galopp. Jag tränar inför 8.
Nu är det som sagt fortfarande bara skritt som gäller för oss.
 
Jag rider 5 dagar i veckan (blir lite mindre nu på vintern) Där två veckor kommer se ut såhär i vår (och sett ut så innan vintern)

Måndag: lösgörande arbete
Tisdag: uteritt med intervallträning
Onsdag: joggingtur (skritt och trav)
Torsdag: dressyrpass
Fredag: Vila
Lördag: lång uteritt
Söndag: hoppträning

Måndag: lösgörande arbete
Tisdag: skritta i 1 timma
Onsdag: uteritt med intervallträning
Torsdag: joggingtur
Fredag: uteritt med intervallträning
Lördag: vila
Söndag: dressyrträning

Skulle han tex kunna starta en 4 mil lång clearround? Han är ju ändå snart 27 år. Jag är så rädd att det ska bli för påfrestande..
 
Jo, det är klart. Det är väl åldern som är avgörande, annars så bör han vara i god kondition med det schemat :). Det finns ju prova på-ritter också som är 2-3 mil om du vill testa en kortare.
Eller om du ska testa lite distans med din nästa häst och spara på din herre. Svårt att avgöra!
 
Ja hans kondition är bra och han älskar att arbeta, men jag såg att det fanns 18 km prova-på-ritter. Det borde ju inte vara några problem eftersom vi rider sådana rundor hemma ibland också.

Men hur mycket galopp brukar det bli på en tävling? :)
 
Mysigt med snö @Habina !
Jag är tudelad, har inte bestämt om jag vill ha någon snö här eller inte! Haha
Liiite vore väl trevligt innan jul iaf. :)

Fördel snö är att man inte behöver jobba så mycket och ändå får en genomtrött häst. :P

Idag blev det dressyrträning och det är förstås peppande. Även om jag tänkte att jag var knäpp när klockan ringde halv åtta, det var mörkt ute och minus tio grader. ;)
 
Waaaaaah! Jo, @Majorn! Snö måste vi ha! :D Längtar jättemycket!

Jag hade en ordentlig dipp nu i höstas där jag kände att oj, hur ska jag orka en säsong till, så jag har bara skrittat lite när jag känt för det, klappat och pysslat och tränat mig själv stenhårt för att bli starkare.
Det visade sig vara riktigt bra för nu är jag så väldigt väldigt peppad på att sätta igång igen. Ska också köpa en fet vinteroverall (om jag inte får en i julklapp :angel: ). Med underställ, onepice och sen overall borde man ju inte frysa trots långskritt?
Ser också jättemycket fram imot att börja träna dressyr och börja hoppa lite smått. :)
 
Marken får däremot gärna frysa till så att ja slipper leriga hundar, hästar och hagar :wtf:
 
Ja @hermulen med den klädseln lär du vara varm även under långskritt :) håller tummarna för det iaf!
Imorn ska jag skritta en kort runda med mina. Bättre att ta det säkra före det osäkra efter vacc. I övrigt springer de omkring och bockar och grejar som tokstollar i hagen. Till och med Valle! Han brukar i vanliga fall säga till de andra att skärpa sig med hjälp av nyp eller liknande. Förra ägaren sa att Valle ser ut som en polishäst. Eller, ja. ÄR som en polishäst. Tycker det stämmer ganska bra. Haha, inget undgår Valle här på gården!
 
Waaaaaah! Jo, @Majorn! Snö måste vi ha! :D Längtar jättemycket!

Jag hade en ordentlig dipp nu i höstas där jag kände att oj, hur ska jag orka en säsong till, så jag har bara skrittat lite när jag känt för det, klappat och pysslat och tränat mig själv stenhårt för att bli starkare.
Det visade sig vara riktigt bra för nu är jag så väldigt väldigt peppad på att sätta igång igen. Ska också köpa en fet vinteroverall (om jag inte får en i julklapp :angel: ). Med underställ, onepice och sen overall borde man ju inte frysa trots långskritt?
Ser också jättemycket fram imot att börja träna dressyr och börja hoppa lite smått. :)

Men då måste du förstås skriva lite utförligare vad/hur du tränat för att bli starkare. *nyfiken* Jag tror det är bra att låta sig själv ha lite motivationsdippar ibland, bara man ser till att göra något annat vettigt istället. :)

När jag bara skrittar, så har jag BoT-strumpor + yllestrumpor i rejäla vinterkängor. Sedan har jag BoT-underställ + ridbyxor + thermobyxor nertill och funktionstopp + fleecetröja + tjock vinterjacka upptill. Kompletterar med BoT-handskar (tunna) inuti vanliga tjocka vinterhandskar och så en buff under hjälmen. Då fryser jag inte alls! :D Däremot kan jag inte rida ordentligt, för jag blir som en boll. :rofl: Men är det bara skritt som gäller så får det vara så.
 
Men då måste du förstås skriva lite utförligare vad/hur du tränat för att bli starkare. *nyfiken* Jag tror det är bra att låta sig själv ha lite motivationsdippar ibland, bara man ser till att göra något annat vettigt istället. :)

När jag bara skrittar, så har jag BoT-strumpor + yllestrumpor i rejäla vinterkängor. Sedan har jag BoT-underställ + ridbyxor + thermobyxor nertill och funktionstopp + fleecetröja + tjock vinterjacka upptill. Kompletterar med BoT-handskar (tunna) inuti vanliga tjocka vinterhandskar och så en buff under hjälmen. Då fryser jag inte alls! :D Däremot kan jag inte rida ordentligt, för jag blir som en boll. :rofl: Men är det bara skritt som gäller så får det vara så.

Hehe, 4-6 dagar/vecka ren styrketräning på gym. ;) Ska smälla på med kondis två dagar i veckan efter jul också är tanken så att jag får upp konditionen lite. Tror att jag hade pallat rida på bra ändå, men det skadar inte att själv vara riktigt bra tränad tänker jag.

Haha, det är väl det som är risken. Det gäller att hålla sig till bara skritt när man klätt på sig så mycket för annars blir man väl genomsvettig under alla kläder.
 
Ni får gärna berätta lite om vad ni har för hästar och på vilken nivå ni rider :)

Jag har "bara" 10-12 hästar uppskodda nu på vintern så jag har färre att rida än vanligt.
Det som får mig att hålla motivationen är att försöka hitta framsteg och vägar till vidare utveckling. Med några har jag olika möjliga tävlingsmål, ett par unghästar håller jag på att grundinrida. Det blev konstig tidpunkt för grundinridning vilket beror på att mina unghästar har varit på bete i 1½ års tid i utbyte mot en häst som jag åtog mig att träna, och nu har unghästarna kommit hem för 3-4 veckor sedan.

Jag har en blandning av hästar.
De som är igång just nu:
Zamba, vbl-travare -04. Tränas för att bli så duktig som jag kan få honom i dressyr "bara för att". Inte kommit så långt utan jobbar på med bärighet i både trav och galopp, och mycket lösgörande i skritt.
Bus, fjording -03 (har jag för mig). ska bli skodd på måndag. Kom hit för en vecka sedan. Helt outbildad men trevlig. Ska tränas upp med sikte mot dressyren i fjordhästSM på sikt - men jag räknar med att det kommer att ta ett par år, minst. Mycket trevlig gång.
Krajchek, basjkirvalack -05. Kom hit som oinriden sexårig problemhäst. Ska nog aldrig tävla men jag tränar honom. Utbildad ungefär LB-LA dressyr.
Granmnin, kbl-travare -97. Kom hit tillsammans med Bus för en vecka sedan. Ska ridas igång (inte gått regelbundet på ett par år men verkar vara skolad i grund). Ska på sikt bli parkörningshäst, var det tänkt, så jag ska få köra par.
Lysjö Tinder, kbl-travare -05. Tränar dressyr med sikte på MSV C över 60% under -15 och tävlat western på B-nivå. Planerar köra mer, och tänkte ge mig på utmaningen (se ovan) att köra par...
Ärlig, fjording -06. Utbildad LA/MSV C dressyr.
Lester, fjording -07. Utbildad LA dressyr, påbörjat byten men gör dåliga travlängningar.
Favör, fjording -06. Kom hit i våras, då mest bara bråkig. Nu grundriden med utbildning ca LC dressyr.
Lowis Briar, connemara -08. Utbildad LA/MSV C dressyr och C/B-nivå western.
Snorri, islandshäst -09. Under grundinridning sedan ett par veckor tillbaka.
Pikat, arab -10. Under grundutbildning sedan ett par veckor tillbaka.
 
Oj vad många hästar du har i träning! Gissar att du åtminstone delvis är hästföretagare, förstår inte hur du hinner annars. Tycker jag har fullt upp med 3 styck:D
 
Oj vad många hästar du har i träning! Gissar att du åtminstone delvis är hästföretagare, förstår inte hur du hinner annars. Tycker jag har fullt upp med 3 styck:D

Nejdå, skulle inte falla mig in att göra det på företagar-basis. Jag tror att jag skulle tappa en hel del av glädjen om det var något "tvunget" med ridning/träning.
Har haft ett par unghästar för in/tillridning men inte mer än tre-fyra stycken. De flesta är mina egna.
 
Nej, jag missade prefixet... fast distans skulle kunna vara kul.

Distans är riktigt roligt! Om man håller sig till de kortare distanserna så kan man se det som perfekt hållbarhetsträning. Nuförtiden är ju de flesta hästar lite för "lätta" att träna, så man glömmer att de även behöver långa, lugna pass.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså jag behöver duscha, jag behöver städa och jag behöver få ordning. Men jag har noll motivation Noll ork och hjärnan skenar i 120...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 711
Senast: baraclara
·
  • Artikel
Hästnyheter Träningsprofilen Mia Rodhborn älskar att träna utomhus. Här är hennes bästa tips för att få till träningen i vinter – och sedan lyckas...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: Gunnar
·
Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
324
Senast: sthu
·
  • Artikel
Hästnyheter Träningsprofilen Mia Rodhborn älskar att träna utomhus. Här är hennes bästa tips för att få till träningen i vinter – och sedan lyckas...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp