Motivation

Majorn

Trådstartare
Vad gör ni för att hålla motivationen uppe en regnig, grå och geggig årstid som denna?
 
Just nu hinns ridningen knappt med så mitt svar är enkelt, i december rider jag när jag hinner och/eller när andan faller på. Jag behöver inte ha nån toppkondition på hästarna nu. Dock är det ganska dåligt underlag i hagen nu så dom rör sig för lite där så jag försöker ge mig ut och skritta.
 
Det är inte alltid lätt att hålla motivationen uppe.. Så det blir inte så jättebra ridpass om man inte gör något åt saken. Jag försöker göra så att jag bestämmer ett datum när jag tex ska åka och hoppa i ridhuset. Då har jag ett datum att jobba emot. Då vill jag ju ha en häst med bra kondition och en häst som är lösgjord samt lyssnar på hjälperna. Då har jag något att träna på inför hoppningen.

På det sättet så motiverar jag mig själv. Men jag saknar att ha någon som man kan skriva med så att man kan pusha varandra. Det är alltid enklare att hålla motivationen uppe då! :)
 
Ja den här årstiden är så seg! Jag började skritta Valle för några veckor sedan och tvingar ut mig själv varannan dag ungefär. Vissa dagar motigare än andra.
För att göra det lätt för mig så gör jag simplare grejer när motivationen är i botten. Tex, cyklar en sväng med Valle i grimma (om man blir trött är får man hånka genom att hålla en arm över manken ;) ), promenader (man kan ta flera djur samtidigt), eller sitter barbacka en sväng. Eller(!) övertala sambon att ta en promenad med dem.
Med andra hästen Mille är det lite lättare. Har turen att fått en medryttare som kommer ut några dagar i veckan. Honom vill jag också gärna komma iväg och hoppa med då och då och det kräver ju kondis. Nu måste jag först vara ihärdig med lastträning så att vi KAN åka iväg. Nu står han lugnt med alla fötter i transporten men jag har inte börjat öva med att stänga och sådär.
Och, tja. Den tredje hästen är ett avelssto men hon får hänga med ut på skritturer ibland för att livet inte ska bli för tråkigt.
Vi får puscha varandra här @cajo :)
 
Jag rider med pulsmätare! Det är så motivationshöjande! :) Bara att se hur min gamla gubbe ligger på 145 spm i uppförsbacke i trav, gör mig peppad. Jag som trodde att han hade sämsta konditionen...

Eller se hur jag måste lägga upp ridningen för att få honom att gå ned till 60 spm så fort som möjligt efter att jag suttit av.

Men det är en tråkig tid nu, speciellt som det inte kommit någon snö. Säger som @Lutten de behöver inte ha toppkondition nu.

Jag satsar för övrigt bara på att överleva en CR40 med min häst. Just nu har jag mest ångest över hur vi skall klara hastigheten, han är C-ponny och travar runt 8-9 km/h bara. :(
 
Mina ska vaccineras på tisdag så det blir en veckas vila efter det. Plugget tar sin beskärda del av tid (minst sagt!) så jag har fullt upp ändå. Lite tråkigt när man väl börjat komma igång att lägga in trav i passen.

Vad kul att ha pulsmätare som man kan använda under ridturen! Jag har en vanlig som man pulsar avsuttet. Eller tja, använder numer stetoskop när jag pulsar.
 
Absolut @cajo1312 ! Jag har en varmblodstravare 2003 (min avatar), Valle, som jag tränar inför debut på 80 km nästa säsong.
En knabstrupper, 2010 som jag kallar Mille. Grundutbildning och vill inrikta mot hopp. Behöver miljöträning och bli mer erfaren. Har precis fått medryttare till honom och hoppas att det kommer fungera!
Nyförvärvet är ett arabiskt fullblod 2002, Zinndy, som jag köpt som avelssto. Betäcker med arabhingst till våren och hoppas att hon bakar till en liten distanshäst som vill ta över när Valle vill softa istället för att tävla ;) Hon får hänga med på skrittrundor och promenader för att inte bli allt för uttråkad.

Vad har du för någon?
 
Låter som en härlig blandning! :)

Jag har en halvblodskorsning (D-ponny) 1989. Han är alltså en gamling som kommer få stanna hos mig livet ut. Han rids fortfarande ordentligt och mina planer är att han ska få komma ut på lite pay and jump i vår eftersom han tycker det är så otroligt roligt. Just nu letar jag efter en yngre häst som jag ska tävla hoppning med :) Men det är inte lätt att hitta den där hästen som man får en wow-känsla med.
 
Ni får gärna berätta lite om vad ni har för hästar och på vilken nivå ni rider :)

Jag har en valack f. 97 som gick en prova på för några år sedan. Nu satsar vi mot clear round på 40 km, den går av stapeln i slutet av maj. Sedan har vi tyvärr inga fler tävlingar här uppe, så han får fokusera om och så blir det kanske någon dressyrtävling till hösten.

Sedan har jag ett sto f. 07 men henne rider jag bara dressyr och hoppning med. Hon testade en clear round som femåring men tyckte inte om det. Den dag valacken inte orkar längre skall hon dock få testa igen.

Sedan har jag två hingstar f. 13 som målet är att i alla fall testa distansritt med, men det blir förstås tidigast 2018 och lite beroende på tävlingar.

Alla är fjordhästar, stoet är mamma till ena hingsten och hingstarna har dessutom samma pappa. :)
 
Det låter härligt :) själv rider jag ju inte distans men hade gärna provat det med nästa häst. Hur går en clear round till i distansritt? :)
 
Det låter härligt :) själv rider jag ju inte distans men hade gärna provat det med nästa häst. Hur går en clear round till i distansritt? :)

Det är som tävling fast man har en minimitid också samt att alla hamnar på samma plats oavsett när man kom i mål. Ofta är clear round 4 mil istället för 5 mil.
 
Igår kom äntligen snön! :love: Så idag var jag ute och red med lite dressyrtänk längs grusvägen och så skrittade vi genom skogen på kuperade småstigar hem igen. Oerhört motivationshöjande! Det blev bara 3,55 km totalt, men snödjupet är ett par dm och det märktes att det blev jobbigare för honom, även om jag inte hade med pulsmätaren så jag kunde kolla.

141219_549440e1ddf2b3091b15e7c6.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså jag behöver duscha, jag behöver städa och jag behöver få ordning. Men jag har noll motivation Noll ork och hjärnan skenar i 120...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 719
Senast: baraclara
·
  • Artikel
Hästnyheter Träningsprofilen Mia Rodhborn älskar att träna utomhus. Här är hennes bästa tips för att få till träningen i vinter – och sedan lyckas...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: Gunnar
·
Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
324
Senast: sthu
·
  • Artikel
Hästnyheter Träningsprofilen Mia Rodhborn älskar att träna utomhus. Här är hennes bästa tips för att få till träningen i vinter – och sedan lyckas...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp