Bukefalos 28 år!

Motorsport och miljön (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Glimra

Trådstartare
Screenshot_20211116-143234.jpg


Det är katastrof att jag kör bil till jobbet men sånt här är tydligen helt okej. Det är även toppen med bil- och motorsport för det pratas det aldrig om i miljödiskussioner. Blir så jävla irriterad.
 
Visa bifogad fil 79681

Det är katastrof att jag kör bil till jobbet men sånt här är tydligen helt okej. Det är även toppen med bil- och motorsport för det pratas det aldrig om i miljödiskussioner. Blir så jävla irriterad.
När jag var med och arrangerade olika motorsportarrangemang var miljötänket med hela tiden. Hur sopsorterar vi på bästa sätt, kan vi minska på resande till/från arenorna (ex om vi kunde ha bussar som hämtade folk vid närliggande samhällen), har för mig att någon arena i Sverige arbetar med att bevara utrotningshotade växter eftersom dessa blir hyfsat skyddade inne på markområde osv. Säger inte att motorsport är guds bästa barn när det kommer till utsläpp, men ville mest berätta att det finns många som arbetat med att försöka miljömärka sina evenemang :)
 
När jag var med och arrangerade olika motorsportarrangemang var miljötänket med hela tiden. Hur sopsorterar vi på bästa sätt, kan vi minska på resande till/från arenorna (ex om vi kunde ha bussar som hämtade folk vid närliggande samhällen), har för mig att någon arena i Sverige arbetar med att bevara utrotningshotade växter eftersom dessa blir hyfsat skyddade inne på markområde osv. Säger inte att motorsport är guds bästa barn när det kommer till utsläpp, men ville mest berätta att det finns många som arbetat med att försöka miljömärka sina evenemang :)
Nu tänkte jag på själva förbränningen av bränsle snarare än det runtom. Varv efter varv efter varv. För nöjes skull. Sen dessutom att det inte förs någon större diskussion om det.
 
Nu tänkte jag på själva förbränningen av bränsle snarare än det runtom. Varv efter varv efter varv. För nöjes skull. Sen dessutom att det inte förs någon större diskussion om det.
Man arbetar på det med inom motorsporten. En F1 motor är ju typ dubbelt så energieffektiv mot en personbil men man vill upp i 60% (50% idag) plus att man arbetar på andra typer bränsle för att minska utsläppen ännu mer. Det är ju en hel del forskning och utveckling som kommer alla till gagn med.
 
Man arbetar på det med inom motorsporten. En F1 motor är ju typ dubbelt så energieffektiv mot en personbil men man vill upp i 60% (50% idag) plus att man arbetar på andra typer bränsle för att minska utsläppen ännu mer. Det är ju en hel del forskning och utveckling som kommer alla till gagn med.
Visst med F1 men gäller detsamma för tex folkrace och liknande? Nu var det inte just petdetaljer jag menade utan den generella diskussionen. Det pratas ofta om att åka kollektivt och skatt för ditten och datten men sport berörs inte (särskilt ofta i alla fall). Lantbruk behöver diesel till sina maskiner för att vi ska få mat till bordet men ändå drabbas de mer än sånt som anordnas för nöjes skull.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 506
Senast: Blyger
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 265
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 562
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HUND MAGKATARR...
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp