Bukefalos 28 år!

Msm (heter det så)

Sv: Msm (heter det så)

Att MSM har lika lång karenstid som butta beror nog snartast på vad peter_lundin skrivit, att MSM är en metabolit av DMSO, inte att effekten är densamma som fenylbutazons effekt. Om det vore så, kunde ju MSM ges istället för butta vid tex ledinflammationer då det är mindre skadligt för kroppen. Men det skulle nog vara tämligen verkningslöst.
Jag tror inte att en helt frisk häst utan problem har någon större nytta av att få MSM i fodret, nej. Men som jag skrev i mitt första inlägg, om hästen inte känns 100% ok , inte är halt men kanske lindrigt överansträngd på något sätt eller stel/knackig kan den vara hjälpt av att få MSM, som påskyndar läkningsprocesser genom sin svaga antiinflammatoriska verkan samt att svavel ingår som byggsten i cellerna. Man tar det naturligtvis lugnare med träningen under den period när hästen inte känns helt fräsch, men den blir kanske snabbare återställd på detta sätt, vilket är positivt. Hoppas jag rätt ut alla misstolkningar nu då?
 
Sv: Msm (heter det så)

Shadowfaxe skrev:
Man tar det naturligtvis lugnare med träningen under den period när hästen inte känns helt fräsch, men den blir kanske snabbare återställd på detta sätt, vilket är positivt. Hoppas jag rätt ut alla misstolkningar nu då?

Det låter bättre! I ditt första inlägg lät det som om du gav MSM för att kunna fortsätta träna när hästen inte kändes fräsch... Det gillade jag inte som du märkte.

Jag skrev inte att MSM och Fenylbutazon har samma effekt, bara att dom har samma karenstid... ;)
 
Sv: Msm (heter det så)

Svar från STC ang MSM:
"Hej

MSM har dokumenterade anti-inflammatoriska egenskaper och har därför åsatts karenstiden 14 dygn. DMSO och dess metaboliter är spårbara, som med alla substanser så är det en fråga om mängd och tidpunkt för tillförsel.

Med vänlig hälsning
Peter Forssberg"

Min åsikt är ändå att dokumentationen är minst sagt luddig.
PL
 
Sv: Msm (heter det så)

Jag tvivlar inte på att DMSO och dess metaboliter är spårbara med rätt analysmetod.

/solros (med universitetsexamen i analytisk kemi)
 
Sv: Msm (heter det så)

Jag har börjat att käka själv....msm en skall ju vara bra för hår hud o naglar bla(nu väntar jag på fjortishy och tjockt lockigt hår :rofl: )
Sen anses det vara utrensande...och det som hände ganska direkt med mig var att mitt tandkött kändes kraftigt inflammerat...gjorde såpass ont att jag knappt kunde äta...detta försvann efter ca 3 dagar...sen att man skiter så ingen normal människa går in efter mig (generad smiley) så nog händer det saker....men bästa effekten lär man få efter man ätit i ca 1 måmad...och jag har bara käkat en vecka....

Ps...det smakar RÄV ds....
 
Sv: Msm (heter det så)

Fjortishy och tjockt lockigt hår,jo jag tackar jag........ :rofl:

Känns mer som tandlös och babianarsle verkar analkande....... :p :D

Bäst efekt efter en månad,vill inte ens tänka på slutresultatet.......... :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
 
Sv: Msm (heter det så)

stally skrev:
Fjortishy och tjockt lockigt hår,jo jag tackar jag........ :rofl:

Känns mer som tandlös och babianarsle verkar analkande....... :p :D

Bäst efekt efter en månad,vill inte ens tänka på slutresultatet.......... QUOTE]

:devil: Vänta bara....snart kommer du krypandes :devil:
När du ser martha som Mirakelkvinnan på förstasidan i Hänt o sett i vecket :rofl: :rofl:
HÅRET som aldrig slutade locka sig :banana: :banana:
Medelålders kvinna blev antastad i fruktdisken..., förövraren trodde hon var en persika...så len som DEN huden var :bump: :bump:
 
Sv: Msm (heter det så)

Skulle tro att första sidan i National Geografik(felstavat) låter mer trovärdigt...... :rofl:

Medelålderskvinna med hår som svinto och världens största babianars..jagades av persikokastande förövare :p :angel: :eek:
 
Sv: Msm (heter det så)

närru..svintohåret är min goda kamrat som faktiskt va med på bild i trav i galopp igår :D
 
Sv: Msm (heter det så)

Skall genast gå och kolla upp svinto him self........ :love:
 
Sv: Msm (heter det så)

O.k. skitsamma,vad gör Svinto i blaskan?
 
Sv: Msm (heter det så)

Hmmm...rubrik på skellefteå och toppen på den samma...och pållen har hon köpt av mig :D för ett par år sen .....Hon ser ut som ett åkerspöke på bilden....men vi är ju bara såna :rofl:
 
Sv: Msm (heter det så)

Åkerspöke var ordet,har hon oxå tullat på MSM burken? :rofl:

Å tänderna har hon dom i fickan eller? :p

Hur röva ser ut har en ju int me å göra.......... :D :eek:

Skämt å sido,gubbfan har kidnappat favvotidningen och sitter väl som bäst å beundrar Svinto nu....... :bump: :bump:
 
Sv: Msm (heter det så)

Jag tolkade det inte så men ville förtydliga att jag är övertygad om att det går att spåra med dopingprov, vilket det verkade vara tveksamheter om tidigare in tråden.
 
Sv: Msm (heter det så)

Plus att det är uppiggande och lätt ångestdämpande.
 
Sv: Msm (heter det så)

Jahaja,det trodde jag du redan hade(IQ 250)........... :rofl:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 454
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Något som kan vara värt att kika på är kemiskt framställd citronsyra (E330), som ger allergier hos många pga att man vid framställningen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 314
Senast: sthu
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 714
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp