Bukefalos 28 år!

Munsvamp på marsvin?

paradiset

Trådstartare
Hur ser man om de har fått det?

Jag ger mitt marsvin clementin bara ytterst sällan och äpple en gång i veckan och tomat 1 gång veckan, bara en bit stor som 5-krona ung.
Vill ju inte han ska få munsvamp. OM de nu får det. vad gör man åt saken?
 
clementin?? :confused:
Är det verkligen bra för ett marsvin? Det är så syrligt,och fräter väl på tänderna?
 
Clementin går alldeles utmärkt om man inte ger det för ofta.
Orsaken att inte ge det för ofta är att dom får munsvamp av syrliga frukter och grönsaker.
Dit hör även äpple, päron, tomat osv till ;)
 
Risken är inte så stor om du inte ger för ofta.
Själv ger jag sådant som är syrligt var 3:de dag ungefär och inte fått munsvamp på mina.
Alla marsvin får heller inte munsvamp.

Jag vet för att vara ärligt inte hur munsvamp ser ut :o
Jag har aldrig haft det på mina marsvin.
Bäst är att gå in på Marsvinsnätet och titta under Sjukdomar för där finns inlägg om munsvamp och hur man behandlar den.
Bäst är att se till at inte marsvinet får det alls = inte ge det för ofta ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 314
Senast: mily
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 616
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 484
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp