Bukefalos 28 år!

Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

... ska läsa hela tråden innan jag svarar!
 
Sv: Mythbusters på Buke

Läste för ett tagsedan en tråd här på Buke där någon påstod att vissa hästar har så klena ben att dom måste "slå på sig" och bilda överben för att få starkare ben :confused: .

En liten tanke, vad händer ifall överbenet/en börjar irritera gaffelbandet ...

Nä om ingen protesterar högt skulle jag vilja säga att utifrån suntförnuft: Lagad är aldrig starkare än hel och risk för följdskador som tex gaffelbandsproblem är den myten AVSLÖJAD.

Överben är aldrig något att sträva efter:bump:


//Ooo
 
Sv: Mythbusters på Buke

Försäkringen gäller inte om...
... hästen har nylongrimma i transporten
... hästen är utan grimma i hagen
... övre luckan på transporten är öppen

Och sen alla "rasmyter", tex.
* halvblod/fullblod/araber klarar inte att gå på lösdrift
* islänningar/shettisar/russ kan inte äta kraftfoder
* kallblod reagerar långsammare
* ponnyer behöver inte skos
 
Sv: Mythbusters på Buke

goldengalactica skrev:
Men hur är det med fuxar, speciellt ston och deras temperament då?


JAA det stämmer på min fux, en rödhårig häxa vissa dagar.:love:
 
Sv: Mythbusters på Buke

minimi skrev:
JAA det stämmer på min fux, en rödhårig häxa vissa dagar.:love:
:eek: ...ja, min mörkbruna dam är då väldigt "häxig" vissa dagar...fast hon ju mycket fuxfärg i det mörkbruna;)
funny_rolling05_1.jpg


Syns lite här...
 
Sv: Mythbusters på Buke

Du menar alltså att någon skerv att hästarna slog på sig med flit för att benen var så sköra att de behövdes ett överben?
 
Sv: Mythbusters på Buke

Ja, i varje fall att det var bra att dom slog på sig. Tyvärr vet jag inte ens i vilket forum det var ... men det gav mig idén till denna tråd:angel:
 
Sv: Mythbusters på Buke

kl*

Har en väldigt vit skimmel, hon har oftast varit ledaren i hagen och den enda häst jag sett mobba henne var ett ungt gulvitt sto som inte ville dela hage och kompis.

Så att vita hästar blir utmobbade tror jag inte. Det har med annat att göra iså fall.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Oops skrev:
Mythbusters på Buke,

Här kommer några att börja med:

2.Genom böjprov kan hästen böjas sönder …

MEN jag kanske har helt fel … Hjälp mig Avslöja eller Bekräfta denna och andra myter!
//Oopsan

Ingen myt alls.
Man använder t.ex aldrig böjprov på unga föl..
Gamla hästar kan också förstöras vid böjprov.

Eller se det så här:
Att utföra regelrätt böjprov på en 6 åring är en sak.
Böjs det lika mycket på en 26 åring så kan du kanske ringa slaktbilen sedan..
Vidare kan alla hästar böjas halta.

AM
 
Sv: Mythbusters på Buke

movgli skrev:
Vita hästar mobbas pga av att dom inte är kamoflagefärgade... dom syns för bra och utgör därför ett hot mot flocken. Så har jag fått lära mig. Även skäckar brukar mobbas, men dom är ju iaf. enligt mig välkamoflerade så jag vet ej om det är av samma anledning.

skäckar har vita fält = syns bra !
 
Sv: Mythbusters på Buke

Oops skrev:
Mythbusters på Buke,


Den bästa myten jag har hört var att hästar, vars svans släpar i backen och blir blöt, får korsförlamning. :banana: Sant eller falskt. :angel:
 
Sv: Mythbusters på Buke

zaching skrev:
kl*

Har en väldigt vit skimmel, hon har oftast varit ledaren i hagen och den enda häst jag sett mobba henne var ett ungt gulvitt sto som inte ville dela hage och kompis.

Så att vita hästar blir utmobbade tror jag inte. Det har med annat att göra iså fall.
ljusa hästar mobbas ofta ut ur flocken för dom syns bra o avslöjar därför resten av flocken för rovdjur. de betyder inte att alla ljusa hästar mobbas !
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag har också hört detta, men var kommer det ifrån? Är det forskning på hästar eller en generalisering från vad forskare sett när man studerat vilda djur? Eller specifikt vilda hästar?

//Oopsan
 
Sv: Mythbusters på Buke

mizz skrev:
Den bästa myten jag har hört var att hästar, vars svans släpar i backen och blir blöt, får korsförlamning. :banana: Sant eller falskt. :angel:


Den här känner jag igen! Var det inte en hejdundrans diskussion här på Buke om detta för något år sen?

Personligen tror jag det är jättesant! *håller fingarna i kors*
 
Sv: Mythbusters på Buke

överben är ju inget jag eftersträvar..Och kan inte heller för allt i världen förstå att någon annan skulle göra det..Låter helt galet..

Överben uppkommer ju ofta pga yttre påverkan så som slag eller spark..Eller pga extriöra avikelser.Eller felaktig belastning.Och inget av dessa är att föredra.Kroppen har ju reagerat mot nått som är fel och därför har överbenet skapats.
Så i min värld är inte överben nått positivt.
 
Senast ändrad:
Sv: Mythbusters på Buke

Jag vet inte om man kan böja sönder hästen i böjprov, men man kan böja så den får ont iaf.
Och att hackamore kan knäcka nosryggen, ja det kan det säkert men då måste man vara rätt starka plus ha hackamoret för långt ner.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Det gäller fritt levande hästar. Där existerar inte vita hästar pga rovdjurs-faran, kan lättare skiljas från flocken.
Inte heller vita tecken finns i naturen, har uppkommit genom mutationer (liksom skimmelfärgen). I naturen överlever inte mutationer som inte gynnar populationen.
Kommer av forskning, det faktum att vita hästar inte finns i naturen.
 
Sv: Mythbusters på Buke

de fick jag alltid höra förr, men som du säger de har inte så stor plats i munnen, vi hade en man i stallet som kunde mkt om bett han sa typ som lillfingrets storlek är den tjocklek som får plats i hästens mun.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp