Bukefalos 28 år!

Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

*kl*

ett hackamore kan knäcka nosryggen om hästen går omkull.
det såg jag "live" för x-antal år sedan (förövrigt en hyffsat känd hoppryttare som red, detta hände utanför banan)
 
Sv: Mythbusters på Buke

Vet du vad som hände med hästen? Betydde det slutet :cry: ?

//Nyfiken Oopsan
 
Sv: Mythbusters på Buke

Centaur skrev:
Näsbenet är faktisk riktigt tunn längst ner. Så ponera att hacket sitter för långt ner, vilket jag sett att det ofta gör, och häst går omkull/ryttaren faller av, och hästen trampar på tygeln. Det är nog ingen omöjlighet, tänk på att det är metallskena i hacket!


Jag har känt på mitt hackamore, men jag kunde inte känna någon metallskena, endast skinn och foder, det kollade jag och kände innan jag började använda pga detta rykte. Kan kanske vara så att det finns i vissa, men inte i alla? Jag har dessutom fårskinnsludd runt om i fall i fall. Bättre ju mjukare det kan bli.
 
Sv: Mythbusters på Buke

det sas att den fick plockas bort, men jag kommer inte ihåg alla detaljer.den dog inte på plats iallafall.
 
Sv: Mythbusters på Buke

movgli skrev:
Vita hästar mobbas pga av att dom inte är kamoflagefärgade... dom syns för bra och utgör därför ett hot mot flocken. Så har jag fått lära mig. Även skäckar brukar mobbas, men dom är ju iaf. enligt mig välkamoflerade så jag vet ej om det är av samma anledning.

Att vita hästar generellt är mobbade är en myt. Det finns massor av skimlar/vita hästar därute som inte är ett dugg mobbade. Kan inte komma på en enda varken skimmel eller skäck som jag träffat på genom åren som varit generellt mobbad (däremot tycker inte alla hästar om varandra).

Sen, att vit är 'fel färg', det finns ju t ex camarguehästar - de är bara skimlar. Och även blen naturraserna så har det i urminnes tider funnits skimlar. Så jag tror inte riktigt på det där. Däremot om du sparkar ut en skimmel i en russflock t ex så kan skimmeln säkert bli mobbad för den avviker. Men slänger du ut ett russ i en flock camarguehästar så är nog risken precis lika stor att den blir mobbad.

/Alexandra - med två skimlar ;)
 
Sv: Mythbusters på Buke

Hästskelettet med knäckt nosben var på Ultuna när jag gick hippologen. Föreläsaren sa att det var en ridolycka med hackamore..kanske hästen i kommentaren ovan !!??
Om ljusa hästar som mobbas kan jag bara tillägga att jag också har ett vitt sto som är ledarhäst i hagen....går med 5 andra av varierande kön och ålder. Så det gäller inte för min häst - var bara nyfiken vad ni tror.
Vad gäller virvlar i pannan har jag bara hört av en gammal hästkarl att det var lyckohästar om de hade 2 virvlar - mitt vita sto har 2 virvlar och hon har alltid varit en pärla - både i temperament och på hoppbanan.
Sen har jag hört att hästar med inåtböjda öronspetsar är lyckohästar med - i nån indiankultur tror jag det var.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Åska skrev:
Jo, det är ju sant! Ingenting är omöjlig.

Men hur vanligt är det? När myten kommer igång så låter det många gånger som att hackamoret är rena dödsfällan.

När jag var på fälttävlanskurs diskuterades varför det var dumt att ha hack i terrängen. Kursledaren, tillika (då iaf) C-tränare och idag med en dotter som tillhör ponnyeliten i fälttävlan konstaterade att det har inget med risk för knäckta näsben att göra, utan risken att grejerna inte håller. Och i terrängen vill dud efinitivt inte sitta och inse att 'ojdå, nu låg hästen på såpass hårt att nu gick hacket sönder..hmm..hoppsan'.

Sant eller ej vet jag inte, däremot måste man nog ha en gravt okänslig häst och RYCKA till rejält (och vara stark) för att få av näsbenet på en häst med hack. Däremot är det nog fullt möjligt att det går. Förresten bör du nog ha LÅNGA skänklar och smal nosdel med, tror inte det går på ett ponnyhack!
 
Sv: Mythbusters på Buke

lissa skrev:
Det gäller fritt levande hästar. Där existerar inte vita hästar pga rovdjurs-faran, kan lättare skiljas från flocken.
Inte heller vita tecken finns i naturen, har uppkommit genom mutationer (liksom skimmelfärgen). I naturen överlever inte mutationer som inte gynnar populationen.
Kommer av forskning, det faktum att vita hästar inte finns i naturen.

Men du har ju vita hästar/skimmel bland camarguehästar, islandshästar etc. Men uppstod det alltså inte förrän människan blandade sig i?
 
Sv: Mythbusters på Buke

Dea skrev:
jo... men skinnet hindar ju inte styrkan från metallen....

Men kan nästan tuill 100% säga att det finns ingen metallbit i mitt ponnyhackamore. Har känt där många gånger efter den, men akdrig kunnat känna den. Då den är mkt mjuk och inte har någon hård bit alls. Klart skinnet inte hindrar, men miitt tjocka fårludd hade defenitivt hindrat en hel del.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Nafayette skrev:
Ingen myt alls.
Man använder t.ex aldrig böjprov på unga föl..
Gamla hästar kan också förstöras vid böjprov.

Eller se det så här:
Att utföra regelrätt böjprov på en 6 åring är en sak.
Böjs det lika mycket på en 26 åring så kan du kanske ringa slaktbilen sedan..
Vidare kan alla hästar böjas halta.

AM

Jag håller inte med att man kan förstöra en häst med RÄTT utfört normalhårt böjprov.. Naturligtvis så får man ha större acceptans för att en äldre häst kan reagera på böjprov, och inte döma det lika hårt som om en häst i sina bästa år har samma reaktioner.

Men min 21-åriga kallblodsdam (fd travare) gick UA genom normalt böjprov som 21-åring (och imponerade stort på hela kliniken). Min nuvarande treåring är böjd flera ggr som tvååring. När hon verkade fräsch gick hon UA genom böjprov, när hon inte verkade fräsch (och inte var det heller då bevisligen) så räckte det att böja ihop benet FÖR ATT göra böjprov för att hon skulle ställa sig på bakbenen och sen tvärhalta löpargången ner. (Naturligtvis så böjde vi henne aldrig normalt när hon så tydligt visade att det gjorde ont bara de började. Utan det var löst och kort. Hade hon böjts normalt när hon var dåligt hade hon blivit blockhalt. Om det var pga ålder eller mer ett utslag hur dålig hon var i lederna just då vet jag inte)

Men precis som du säger, man kan utan problem böja sönder en häst, man behöver inte ens ta i så himla mycket. Räcker med att vrida benet lite och vinkla det fel och sen böja ihop och insistera fast hästen säger 'ajje!'. Därför jag väldigt ogärna böjer mina egna ens 'mesigt', jag är så rädd för att göra fel..
 
Sv: Mythbusters på Buke

Här är saker jag hört:

-Kallblod ska inte äta havre
-Protein utlöser fång
-Ju tjockare bett detso mildare och snällare för munnen
-Havre och betfor är bara för tävlingshästar
-Fullblod och araber är heta och oftast svårare att hantera
-Islandshästar ska inte ha täcke

:smirk:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Nehe... du menar såå... då fatrtar jag. Jag trodde du menade att du hade ett hackamore med metall i men att det skulle vara "lindrigare" eller mindre farligt bara för att du hade fårludd runt. Nejnej, känner du ingen metall ch du verkligen "letat" är det väl ingen metall i. Jag har ingen över-erfarenhet av hackamore så jag vet inte... men jag missförstod dig lite! :p
 
Sv: Mythbusters på Buke

Dea skrev:
Nehe... du menar såå... då fatrtar jag. Jag trodde du menade att du hade ett hackamore med metall i men att det skulle vara "lindrigare" eller mindre farligt bara för att du hade fårludd runt. Nejnej, känner du ingen metall ch du verkligen "letat" är det väl ingen metall i. Jag har ingen över-erfarenhet av hackamore så jag vet inte... men jag missförstod dig lite! :p


Okej. Lätt hänt. Jag gör det var och varannan gång...;)
 
Sv: Mythbusters på Buke

Dundret skrev:
-Protein utlöser fång


Vidareutveckling av vad fånghästar såsom jag har hört. Att efter den 30/6 är det fritt fram att släppa ut hästar, som är är känsliga för fång, på bete för då har näringen försvunnit från gräset. Bara sådär. Sedan att stackarn gick i sandhage innan och hamna i paradiset med maghögt gräs, det är helt okej. Inga plötsliga foderbyten där inte. :angel: Men som citatet ovanför säger, det är protein som utlöser skiten. :smirk: Och det fanns ju inget efter sagda datum.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mythbusters på Buke

Hehe...jag måste haft hjärnsläpp igår... Menar naturligtvis ett vanligt RAKT/OLEDAT bett...
 
Sv: Mythbusters på Buke

Det jag har hört är kombinationen hackamore/martingal som kan knäcka nosryggen, speciellt om hacket sitter för långt ner.

En annan grej - jag rider min skimmel, möter en travhäst som springer ner i diket, kusken säger -" han/hon är RÄDD för skimlar..."

Kan man lära en häst att skita på samma ställe i boxen?
 
Sv: Mythbusters på Buke

Cider skrev:
En annan grej - jag rider min skimmel, möter en travhäst som springer ner i diket, kusken säger -" han/hon är RÄDD för skimlar..."?

Ja skimmlar är inte så vanliga på travbanor och itravstall även om de börjar komma, och ser hästen något "ovanligt" i deras ögon så kan de bli rädda. Det finns ju en hel del hästar som är rädda för små ponnier oxå...


Cider skrev:
Kan man lära en häst att skita på samma ställe i boxen?
Ja det går med en hel del tålamod, konsekvens och någorlunda smart häst...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp