Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

KNAPPEN!

Har inte läst hela tråden men kör ändå :
"Folk som håller på med trav är enbart intresserade av pengar"

:cool::eek::confused:

Kanske inte direkt en myt mera okunskap!
 
Sv: Mythbusters på Buke

Denna myten hörde jag av vår gamla hovslagare.

Givetvis kommer jag inte på vad det heter, men "bulorna" som vissa hästar har ovanför pannbandet och under pannluggen (där imellan iallfall:smirk:)

Om dessa är stora så tänker hästen mkt, till exempel när man rider så måste man aktivera den me mkt rörelse och tempoväxlingar annars säckar den gärna ihop.
Och hästar som inte har detta är väldigt samarbetsvillig..

Jag har härt nästan tvärt om.
Om dessa bulor är stora så är hästen klokare och mer tillgiven.
Om de är små så är hästen "osmartare"
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag har härt nästan tvärt om.
Om dessa bulor är stora så är hästen klokare och mer tillgiven.
Om de är små så är hästen "osmartare"

Ja jo, det var nog det jag menade:D
Den osmarta hästen jobbar på villigt och den klokare kommer på sätt att slippa jobba och bara fuskar
 
Sv: Mythbusters på Buke

Näsbenet är faktisk riktigt tunn längst ner. Så ponera att hacket sitter för långt ner, vilket jag sett att det ofta gör, och häst går omkull/ryttaren faller av, och hästen trampar på tygeln. Det är nog ingen omöjlighet, tänk på att det är metallskena i hacket!

Detta får man tänka på när man använder cykelkedjekapson/ridkapson/lindell/bettlöst träns. Den sätter man ofta långt ner eftersom den är till för finlir och inte för krafttag. Men det finns en gräns för hur långt ner man kan ha den. Är man osäker på om man kan komma att behöva ta i så bör man använda en vanlig kapson som sitter högre upp. Å andra sidan sitter inte cykelkedjekapsonen åt så den glider ju en bit om det behövs. Hackamore och longeringskapson som har en stålskena och som sitter fixerat sätter man högre upp för att inte skada.
 
Sv: Mythbusters på Buke

En myt är väl att varmblodstravare inte kan samla sej för de är avlade på skjutkraft. Jag tror inte att det finns någon nödvändig motsättning. Islandshästarna är avlade maximalt på både och. Och det finns många likheter mellan varmblod och isisar, båda är överrörliga och ävan travarna kan gå i tölt och pass. En del raser är avlade på enbart bärkraft, tex spanska hästraser och en del på enbart skjutkraft, t ex haflinger och cobbar som ofta har extremt svårt att gå med bakbenen inunder sej. Men vissa raser/individer kan både och. Så har jag uppfattat det, och kanske är denna tråden en bra plats för fler funderingar!!!
 
Sv: Mythbusters på Buke

Inte för att jag vet om det räknas som en myt, men jag fick en gång höra att man kan spara ganska mkt bensin om man drar hästsläp och ligger bakom en lastbil, och jag testade och jisses vad lite besin bilen drog :d

Man gör så här när man tävlar racerbilar och cykling. För ett par dagar sedan såg jag Nascar på tv där en blå bil låg strax bakom den ledande röda bilen. Den blå hade kämpat länge för att komma förbi. Det var ett varv kvar. Ytterligare en blå bil som låg precis bakom den förstnämnda lade sej intill bakom. Tåget med de två blåa seglade lätt förbi den röda, på ytterspåret, och den första blå bilen vann. Detta var taktik.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Mythbusters på TV testade det där att ligga nära bakom en långtrradare, och det gick att spara sjukt mycket bränsle. MEN, det innebär ju en kraftigt ökad säkerhetsrisk med tanke på att säkerhetsavståndet är mycket längre. Dvs ligger man på säkert avstånd är det ingen bränslevinst, riskerar man mer säkerhetsmässigt genom att ligga närmare får man en bränslevinst. Minns inte vid vilket avstånd det var som högst bränslevinst, men alldeles för nära för jag skulle våga.

Vid VÄLDIGT nära ökade bränsleförbrukningen igen förresten, fascinerande nog..
 
Sv: Mythbusters på Buke

kl

Fortsatta funderingar av virvlarna.
Jag har hört att hästar med 1 virvel är lugna i temperament och mkt hanterbara. Hästar med 2 virvlar är krävande, lite egna och envisa, och hästar med 3 virvlar är nästintill "galna". :crazy::p
 
Sv: Mythbusters på Buke

det tror jag inte stämmer då "min" häst endast har en virvel men inte är hon lugn, inte ;) en liten tossa !
 
Sv: Mythbusters på Buke

Det här med Hackamore har jag prata med min vetrinär om. dom kan bryta nosryggen men det är väldigt ovanligt det är mycket mer vanligt att du bryter underkäken när man till ex har kedja under hakan på dom. så ska man till ex ha kedje grimmskaft när man går med hästen ska man ha det över nosen inte under hakan.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Detta får man tänka på när man använder cykelkedjekapson/ridkapson/lindell/bettlöst träns. Den sätter man ofta långt ner eftersom den är till för finlir och inte för krafttag. Men det finns en gräns för hur långt ner man kan ha den. Är man osäker på om man kan komma att behöva ta i så bör man använda en vanlig kapson som sitter högre upp. Å andra sidan sitter inte cykelkedjekapsonen åt så den glider ju en bit om det behövs. Hackamore och longeringskapson som har en stålskena och som sitter fixerat sätter man högre upp för att inte skada.

Mitt hackmore hade ingen stålskena. Det var en bit skinn med foder inget annat. Jag tror hackamoren kan vara olika gjorda. Jag vette sören hur jag hade kunat skada han nosben med den.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Mitt hackmore hade ingen stålskena. Det var en bit skinn med foder inget annat. Jag tror hackamoren kan vara olika gjorda. Jag vette sören hur jag hade kunat skada han nosben med den.

sådant är mitt hack också, funderar med på hur man ska lyckas knäcka nosbenet med en "tygbit" :D ... antagligen får man vara sjukt stark :angel::D:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp