Bukefalos 28 år!

Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

Om de får en magsäcksruptur så kan de få upp maginnehåll ja. Strax därefter dör de garanterat ochd e är bortom all räddning i det läget. Fast det ska nog knappast kallas kräkning, det är nog där det blir förvirrat. Att magsäcksinnehållet kommer upp igen är ju inte synonymt med kräkning. Utan kräkning är ju när maten mha muskulaturen pressas/kastas upp igen. Och det kan ju inte hästar.

Jag har hört att det kommer ut genom näsborrarna då, myt?
 
Sv: Mythbusters på Buke

Vet ett käringsto som är ledare i hagen och har hög rang i stallet.
Och hon TÅL inte skäckar eller skimlar, vissa dagar är det som hon
är rädd för dom och andra vill hon inget annat än att springa ikapp
dom och bita dom. :devil:
Jag har iallafall hört att skimlar och skäckar blir men inte alltid är
bortvalda för att dom sticker ut som några redan sagt.
Vet också ett fuxsto som är helt wacko, sliter sönder grimmor och
grimskaft var och varannan dag.
Helt omöjlig att fånga in utan något
att prassla med. ;)
 
Sv: Mythbusters på Buke

Vita hästar mobbas pga av att dom inte är kamoflagefärgade... dom syns för bra och utgör därför ett hot mot flocken. Så har jag fått lära mig. Även skäckar brukar mobbas, men dom är ju iaf. enligt mig välkamoflerade så jag vet ej om det är av samma anledning.

Hur kan det då komma sig att under åren så har ALLA hästar som varit ranghögst (flockledare) varit skimmlar hos oss. Och ofta har det varit nån brun, "vanlig" häst som varit utstött?
 
Sv: Mythbusters på Buke

Men VARFÖR böjer man en häst en massa gånger????

Vår veterinär är tydlig med att böjprovet är ett något riskabelt "test" som kan göra att latenta skador blir värre och kommer i dagsljus. Därför bör man väl bara göra det när någon verkligen är intresserad av att använda resultatet exempelvis vid köpebesiktning (köpa, inte köpa).

Annars torde det väl vara en ganska onödig destruktiv undersökning att utsätta hästen för.

Som en del i hältutredning, för att lokalisera var en hälta/ett problem sitter, för att se om en bedövning tagit, för att veta om hästen svarat på behandling i aktuell led etc.

Dvs, som en del av hältutredningar och återbesök.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Hur kan det då komma sig att under åren så har ALLA hästar som varit ranghögst (flockledare) varit skimmlar hos oss. Och ofta har det varit nån brun, "vanlig" häst som varit utstött?


Och jag har sett både skimlar som varit lägst i rang och utstötta, och skimlar som varit flockledare. Samma sak med bruna, fuxar, svarta, skäckar etc. Sett de som varit lägst i rang och utstötta och de som varit flockledare.

Så det har nog mer med individen att göra misstänker jag?

/Alexandra - med två skimlar och en brun nu. Brun lägst i rang, till och med under mesKele som aldrig varit högre i rang än någon annan häst förr..

Och tidigare hästar:

Fux - flockledare och mycket ranghög, inte haft ngt emot skimmlar, bästa kompisen var nedanstående konstantskimmel.

Konstantskimmel (fux)- ranglåg i vissa flockar, ranghög i andra, mobbad i en flock, inte i någon annan flock.

Brun - ofantligt ranghög, obestridd flockledare i alla flockar, inte haft ngt emot skimlar - tvärtom, fungerade som mentor för nedanstående skimmel. Hade dock svårt att tåla FUXAR.

Skimmel - i början världens ranglägste som ung, idag sendan flera år ranghög flockledare.

Brun - varken ranglåg eller ranghög, hade skimmel (ovanstående) som flockledare. Inget emot skimlar.

Skimmel - ranglåg men aldrig mobbad, en sådan där som alla hästar tycker om.

Brun - ranglåg, inte något alls emot skimlar. (Tur för henne det när de andra två är just skimlar *s*)
 
Sv: Mythbusters på Buke

Som en del i hältutredning, för att lokalisera var en hälta/ett problem sitter, för att se om en bedövning tagit, för att veta om hästen svarat på behandling i aktuell led etc.

Dvs, som en del av hältutredningar och återbesök.

Men eftersom det är ett i sig nedbrytande test borde man undvika det i in i det längsta och använda andra diagnosmetoder. Jag tycker det låter som lite slentrianmässig använding i dina exempel. Jag skulle inte tillåta min veterinär att göra böjprov lite då och då, utan riktigt bra anledning.
 
Sv: Mythbusters på Buke

ang det om fux stons temperament... jag har hållt på med hästar i 25 år.. jobbat med dom i flera samt haft egen häst i snart 15.. jag har än i dag bara sett ett fux sto som har varit "normalt" observera att dett ENDAST gäller röda fuxar utan tecken! tror mig ha funnit en tråd bland dom. spinner vidare.. svarta hästar???? har bara haft elaka märrar som har varit svarta..
 
Sv: Mythbusters på Buke

Hahaha! Det kan knappast stämma, min förra medryttarhäst hade så lång svans att han trampade på den och allt, men han fick aldrig korsförlamning. Det var det skummaste jag hört på länge!!!
 
Sv: Mythbusters på Buke

Men eftersom det är ett i sig nedbrytande test borde man undvika det i in i det längsta och använda andra diagnosmetoder. Jag tycker det låter som lite slentrianmässig använding i dina exempel. Jag skulle inte tillåta min veterinär att göra böjprov lite då och då, utan riktigt bra anledning.

Jag håller inte med dig om att det är nebrytande. Sen är det värre gå in i lederna och bedöva på en ung häst, och frågan är då hur man får reda på vad problemet är, för som bekant så initialhälta är inte alltid förekommande, och när det finns initialhälta så är det inte alltid den ENDA hältan. Och för att kunna hjälpa hästen måste man dels veta symptomen, och dels få fatt i grundorsaken. Dock måste man behandla symptom under tiden man letar grundorsaken i många fall.

Sen vet jag inte riktigt hur du menar med att du tycker det är 'slentrianmässigt' och 'utan riktigt bra anledning' min dam är böjd? Du får gärna utveckla det?
 
Senast ändrad:
Sv: Mythbusters på Buke

det är inte i sig själt nedbrytande att böja en häst. Men att böja är ju provocerande. Det är ju syftet: att provocera benet för att sen ha framkallat en eventuell hälta. Och hästar som är äldre tex är ju kanske lite sköra i benen och därigenom är det känsligare med att böja dom, därmed inte sagt att det är nedbrytande.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Den om fuxston har jag aldrig hört, hur går den?

Den om att hackamoore kan knäcka nosryggar har jag däremot hört.

Men vad mer???

Jo att hästar kan bli utmobbade i hagen pga färgen har jag hört...

Men sen kommer jag inte på ngt mer??
 
Sv: Mythbusters på Buke

I en annan tråd diskuterades nosgrimma/inte nosgrimma...

Jag rider utan - har alltid gjort, fick då ett upprört svar att jag kunde bryta underkäken av min häst :smirk:

OM hon snubblar till och jag rycker till i tygeln....:smirk:
OM hon skenar, snubblar och trampat på tygeln...:smirk:

Känns som att den risken är ungefär lika stor som att jag skulle bryta nacken av henne..... pga att jag rider med TRÄNS?! :eek:

:D :rofl:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Att hackamore kan knäcka näsryggen har jag hört.. kan tänka mig att den kan det om hackamoret sitter mycket långt ner... eller nä.. hästen borde ha i stort sett kastat sig rakt bak innan det händer..

Att skimmlar blir mobbade.. ja det har jag märkt - om de är ensamma skimmlar... det är nog snarare så att den som är annorlunda riskerar at bli mobbad, vi har 4 skimmlar i en hage med 10 häästar, ingen mobbad.. Min skimmel har aldrig blivit mobbad i övriga flockar heller..

Överben.... ja.. jag tänker mig att det är som när en männisa brutit benet/armen, bryts den igen så är det inte det gamla benbrottet som går upp utan en bit ifrån så benet kanske blir starkare, men inte på så sätt att de "behöver slå på sig och få överben för att de ska hålla.."

Myt eller fakta: "... hästar som har sin pannvirvel nedanför ögonlinjen är mer egensinniga/envisa än andra....?"
 
Sv: Mythbusters på Buke

Det där med hackamore sväljer jag bara inte. Har ridit på hackamore i snart ett år, och har märkt att om man ska få av nosbenet för man vara jävlaannåda så stark!

Det där med virvlar däremot är intressant. Ponnyn min har två virvar, den ena till häflten under ögonlinjen. Han är mycket egensinnig och envis! Kan ha med virvlarna att göra? Jag vet inte, men det verkar ligga någontig i det. ;)
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag undrar om hästar med 2 st virvlar i pannan är värre än än hästar med en virvel?!

Min polle är en riktig kärring och hon har 2 st virvlar!


sägnen säger sto fux och 2 virrvlar i pannan = galen häst...

är nog nästan benägen att hålla med...erfarenhet...kontente

jag kommer inte köpa mig ett fuxfärgat sto som annars varit min drömhäst...med 4 vita fötter....
 
Sv: Mythbusters på Buke

Mythbusters på Buke,

(lägger den här tråden, i brist på bättre vetande, på hästhantering kan vänlig moderator i fall detta är fel flytta till rätt ställe)


Tänkte att vi skulle försöka Avslöja/Bekräfta :cool: olika myter och påstående som far omkring så väl i RL som cybern. Välkomna att bidra med era egna favoritmyter.

Vad är fakta, vad är myt? Eftersom allt i hästvärlden inte är så vällutforskat gissar jag att vi kommer behöva acceptera välgrundade logiska resonemang, egenupplevda erfarenheter är också av intresse

Här kommer några att börja med:

1.Hackamore kan knäcka nosryggen på hästen …
2.Genom böjprov kan hästen böjas sönder …
3.Vissa hästar har så svaga ben att dom behöver slå på sig och få överben..

Känner att jag bara måste kommentera #3 direkt (hittad här på buke).

Ett överben uppkommer som följd av en skada och även om bentillväxten ökat i området betyder inte det att det blir starkare än om det fått vara helt …, någon annan mer hemma i anatomitermer kan säkert förklara detta bättre. Jag tänker lagat är alltid lagat …

MEN jag kanske har helt fel … Hjälp mig Avslöja eller Bekräfta denna och andra myter!

//Oopsan


tja vi kan väll ta den om att araber är nervösa och tokiga i skallen...

är inte sant...visst det finns vissa individer men dom hittar du överallt oavsett ras..*s*

cat
 
Sv: Mythbusters på Buke

Här är saker jag hört:

-Kallblod ska inte äta havre
-Protein utlöser fång
-Ju tjockare bett detso mildare och snällare för munnen
-Havre och betfor är bara för tävlingshästar
-Fullblod och araber är heta och oftast svårare att hantera
-Islandshästar ska inte ha täcke

:smirk:

protein är en del av problemet med fång hästar...men inte hela sanningen...tex kan äppeln som ges omvandla till socker och socker är de sämsta du kan ge en fång häst...

tror snarare tvärtom ang fullblod/araber...dom är oftast mkt känsligare i hanteringen än andra hästar...men hästar är ju vad vi gör dom till...jag leder mina araber med lina liggande på fingret om jag vill...utan att dom drar iväg...så de där är inte sant...

cat
 
Sv: Mythbusters på Buke

Det hände en lustig grej en gång när min häst blev riden av en annan i ett ridhus som tillhör ett "dressyrhäst stall". In kommer det en liten tjej på den minsta shettis jag har sett (riden i alla fall) och dessutom skäck! Alla storhästar tyckte att den där lilla skiten var bland det läskigaste jag har sett, och den lilla tuffade på med sina korta ben som gick som trumpinnar och tyckte nog att det var ballt att vara med alla stora killar/tjejjer.. guuud så jag skrattade!!



Ja det undrar jag med!!!


myten säger att du kan de...ta lite hingstskit lägg där du vill att din häst ska skita....men funkar de?????:smirk: de vet jag inte...

cat
 
Sv: Mythbusters på Buke

Föl som föds vita/skimlar kommer dö inom 24 timmar eftersom då har de en sjukdom.


Jag läste när jag var yngre om detta. Om jag minns rätt så är det naturligtvis inte alla skimlar som föds som har denna missbildning, men det existerar, tror den kallades "Lethal White", tarmarna är missbildade och fungerar inte, därför dör fölet inom 24 timmar.

Lääänge sen jag läste om det, det var på "Min Häst-tiden" :D
 
Sv: Mythbusters på Buke

Hur kan det då komma sig att under åren så har ALLA hästar som varit ranghögst (flockledare) varit skimmlar hos oss. Och ofta har det varit nån brun, "vanlig" häst som varit utstött?

Delvis knapplån.. ^^

Måste säga att hemma hos oss är det musblacken som råkar illa ut - skimmeln (tidigare skimlarna) älskas, högaktas och vaktas på av flockledaren. Min skimmeldam har - iaf så länge jag haft henne - aldrig blivit utstött ur någon flock, mobbad eller på annat sett blivit konstigt behandlad av andra hästar. Tror det ligger i hästens personlighet - inte i färgen. Gammeltanten (rip Tuva) var heller inget mobboffer fast hon var vit.. :angel:


Vet däremot en Paint som HATAR shettisar.. annars är han hur cool som helst - men shettisar ska dö enligt honom... :eek: någon som har en bra teori om varför? ^^
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp