Bukefalos 28 år!

Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

Är ingen hovslagare men har ofta hört att ljusa hovar har sämre hovkvalitet. Ljusa ben har i de flesta fall även ljusa hovar, kan det ha med myten om vita tecken på benen att göra kanske, sämre hållbarhet helt enkelt?

Och så det här med att en skimmel ofta blir mobbad, jag har sedan barnsben hört att en skimmel som leder en flock ofta är en bra tävlingshäst då den måste vara speciellt tuff.
Detta var innan det fanns så mycket skimmel och skäck i Sverige, har ju blivit lite mer sedan man började importera mer hästar från ex Irland där skimmel var vanligare samt avla mycket på skäck här hemma, förr var det mest vanligt på shettisar vad jag kan minnas nu.
Alltså skulle det ju isf vara pga att skimmlarna var ovanligare och därför kanske max en i en flock.
 
Sv: Mythbusters på Buke

*kl*
:rofl::rofl:

Ponnyer (särskillt shettisar) får inte äta gräs eftersom dom får fång direkt.


ang. virvlarna har jag hört att om hästen har två virvlar eller fler i pannan är det lite svårare att lära den saker, men när det väl sitter så sitter det för alltid. Hästar med en virvel på framsidan av halsen var enl. indianerna inget att ha (kommer inte ihåg anledningen) :confused:
Och osymmetriska virvlar (t.ex en virvel på höger sida av halsen, men ingen på den vänstra) tyder på obalans i kroppen. Vet ej hur den myten stämmer eller inte...
 
Sv: Mythbusters på Buke

Har bettet ingen hävstång är det inget stångbett...

Då är det bara ett rakt/oledat bett.

Har inte läst hela tråden,

men dessa raka bett kallas oxå stångbett...

Hahaha, oj då! Hade inte sett att denna va tråd var gammal...men men...
 
Senast ändrad:
Sv: Mythbusters på Buke

Nja, personen som berättade sade någonting om att hästens örongång är inte sluten utan det är hål ända in i skallen . får den vatten i öronen så kunde den tydligen inte bli av med det & drunknade fast hästen kunde befinna sig på torra land ??

Man kanske skulle bege sig ut i stallet m vattenkannan & prova??

Jag minns inte exakt hur personen sade det & den exakta anledningen till varför dom drunknade.

Men det har stört mig i snart 1 år....

Tuba eustachi (tuba auditiva), är en anatomisk gång som går från mellanörat till svalget, därför kan man ta sig en sup via örat under förutsättning att trumhinnan inte är hel för då blir det stopp där (ytteröra/trumhinna-mellanöra-innerröra), alltså vatten i örat som alla känner till. Hasse o Tage hade en gång en revy som hette "Glaset i örat" där man söp via örat om jag minns rätt. Nu har man nog ingen större lust att supa om trumhinnan är trasig. Men rent anatomiskt sett så har alltså öronen kontakt med svalget men inte med hjärnan (annat än indirekt då förstås).

Vatten i örat leder inte till att man drunknar - men man måste förstås svälja.
 
Sv: Mythbusters på Buke

*kl*

Lite försäkringsbolagsmyter:

1. Man får inte ut något på försäkringen om hästen inte har grimma på sig i hagen och sedan rymmer. (MYT!)

2. Man får inte ut något på försäkringen om hästen inte har lädergrimma på sig i hästtransporten och en olycka är framme. (MYT!)
 
Sv: Mythbusters på Buke

*kl*

Angående virvlar...vårat hingstföl har tre virvlar! Vad skall det bli av honom?:D

Har tre vita/skimmlar - ingen mobbad.

Har haft en otroligt snäll fux.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Idealisk höjd på ridhäst är 10 cm högre än ryttarens längd.

jag har alltid hört att den idealiska höjden är 10cm lägre än ryttarens längd..och de har stämt bra på mig faktiskt, dom hästar som är i den höjden passar jag med..
men de beror ju på om man har långa ben eller lång överkropp..
 
Sv: Mythbusters på Buke

Araber är svårhanterade, svårridna och nervösa...

De araber jag har hanterat har varit gansk svårhanterade ibland :angel:
Men jag tror absolut inte att alla är så. Dessa hästars beteende berodde snarare på för lite motion och för mycket kraftfoder ..
 
Sv: Mythbusters på Buke

Är ingen hovslagare men har ofta hört att ljusa hovar har sämre hovkvalitet. Ljusa ben har i de flesta fall även ljusa hovar, kan det ha med myten om vita tecken på benen att göra kanske, sämre hållbarhet helt enkelt?

Det stämmer typ.
Hästar med vita hovar har sämre hovkvalité. Men vet inte riktigt varför.
 
Sv: Mythbusters på Buke

jag har alltid hört att den idealiska höjden är 10cm lägre än ryttarens längd..och de har stämt bra på mig faktiskt, dom hästar som är i den höjden passar jag med..
men de beror ju på om man har långa ben eller lång överkropp..

Hehe :angel: Jag är typ 180cm och min häst är ca 140cm i mkh.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Är ingen hovslagare men har ofta hört att ljusa hovar har sämre hovkvalitet. Ljusa ben har i de flesta fall även ljusa hovar, kan det ha med myten om vita tecken på benen att göra kanske, sämre hållbarhet helt enkelt?.

Det stämmer INTE i vårt stall. Halvblodsstoet (isabell) som har 4 vita hovar har de bästa hovarna i av alla hästarna, och sen kommer shettisen (skäcksto) även hon har vita hovar.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Har tre vita/skimmlar - ingen mobbad.

Om man har fler vita/skimmlar så blir dom antagligen inte mobbade eftersom de har varandra.

Jag har hört att om det är två hästar så kan dom trevas tillsammans även om de har olika färg.
Men därimot om det är tre hästar och två är mörka och en är ljus så tyr sig de mörka till varandra.
Och det skulle säkert vara så att om det gick två ljusa och en mörk tillsammans så skulle den mörka bli lite utstött.

Jag har levande bevis på det här hemma. Först hade vi en isabell och en brun häst. När jag köpte en tredje häst (han är brun) så blev de bruna bästisar och den isabell färgade hästen blev utstött och inte godkänd av sin tidigare kompis. Hemskt men sant!
 
Sv: Mythbusters på Buke

"Hehe Jag är typ 180cm och min häst är ca 140cm i mkh."

Är inte det en islandshäst då :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Mythbusters på Buke

Myter(?):
Idealisk höjd på ridhäst är 10 cm högre än ryttarens längd.

Jag har hört att hästens mankhöjd ska vara 10 cm LÄGRE än ryttarens längd! Jag som är 1.73 ska ha en häst på 1.63 vilket torde vara ganska lämplig storlek till mig.

Jag har hört att islandshästar skulle vara senare utvecklade än andra raser! I vad? Psyket, eller?
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag har oxå hört att hästens höjd ska vara 10cm lägre än ryttarens längd.

Kanske att deras kropp utvecklas senare än andra hästars?
 
Sv: Mythbusters på Buke

Nej inte psykiskt utan kroppsligt. De tar längr tid på sig att växa klart helt enkelt. Shetlandsponnyn är likadan. växer också långsamt. Dessa raser rids in senare än de flesta andra. ingen myt.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag har oxå hört att hästens höjd ska vara 10cm lägre än ryttarens längd.

Kanske att deras kropp utvecklas senare än andra hästars?

Stämmer inte då jag pratat med "anställd vid SLU" och när jag frågade om varför folk säger att islandshästar är senare utvecklade än andra raser suckade h*n och sa; . Islandhästar utvecklas lika som alla andra hästraser och sluter sina tillväxtzoner vid samma tidpunkter som alla andra hästar.
Och då undrar jag vad grundas dessa uttalanden på? :confused:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag kom på en till myt, vet inte om ni redan har tagit upp den på tråden men iaf: Skäckar med vit som dominant färg är alltid vita på benen, har aldrig färgade ben.
Jag har faktiskt aldrig sett en skäck med vitt på benen (borträknat svarta/bruna hästar med lite vita fläckar här och där)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp