Bukefalos 28 år!

Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

Jag har ingen metallbit i mitt hack.
Och att dra av nosbenet, då måste hacket vara tunnt och felplacerat och så trampar hästen på tygeln eller ngt sånt, har mkt svårt att tro att man kan slita av ett nosben.
 
Sv: Mythbusters på Buke

att rida på hackamore utan martingal är ju värre än att rida med martingal.
Den gör ju så att det tar jämt över och inte bara i ena skänkeln.

Att man skulle kunna knäcka nosryggen vet ja inte men tycker att det inte borde gå just av att man tex försöker stanna hår då de flesta hästar ställer sig om man skulle ta i så hårt.. iallafall de jag sett. men däremot i en olycka borde det ju inte vara omöjligt vid tex av ramlingar osv.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Alexandra_W skrev:
Min nuvarande treåring är böjd flera ggr som tvååring.

Det är faktist en väldans skillnad på FÖL och tvååringar..

på travsidan är föl sådana som är under ett år.

Jag vet att på ridsidan kallas det unghästar fram till 6 års ålder men det var inte det jag menade. Därför skrev jag föl.

Du skrev ju själv att din 21 åring är så pass fräsch att t.o.m. veterinären var imponerad.
Tyvärr kan vi inte säga detsamma om vår Wibrantus.
Har tävlat stenhårt och därefter tjänstgjort som avelshingt.
Avelshingstar får problem med höfter och bakknän.
Uppe på allt detta så har han en protes på höger bakkota.
Vi kollar honom grundligt två gånger/år och veterinären böjer INTE..
Skulle hon böja upp honom som man gör med en tävlingshäst så skulle han vara definitivt slut.

AM
 
Sv: Mythbusters på Buke

jag har åxå ett liknande hackamoore som ditt, ingen skena i. i övrigt fungerar det precis som ett vanligt med skena, det är bara inte lika hårt/oformligt, utan mjukt o böjbart. Men det skulle säkert kunna göra skada i fel händer det med. (tyvärr...)
 
Sv: Mythbusters på Buke

Denna myten då:

"En bomlös sadel passar till alla hästar"

Min egen erfarenhet säger inte samma sak. Av 5 olika typer av bomlösa sadlar, var det en som passade :eek: .... de andra var så långa att de låg på baken o framför manken, gav ingen mankfrihet osv...
 
Sv: Mythbusters på Buke

*KL* el kanske inte?
Jag har en liten teori for min hasts overben, kan den stamma? Det var sommaren hon var ett, gick fran sommahagen till stallet for att verkas, benen var perfekta. Nar jag kom tillbaka till hagen, efter verkningen, kande jag pa benen o kande en mindre svullnad o varme pa insidan, senare blev det da ett overben. Kan detta ha orsakats av hovslagaren? Jag klandrar inte denne, jag bara undrar om det kan vara sa?
 
Sv: Mythbusters på Buke

"Kallblod ska inte äta havre" = Iaf inte min travarnordis isf max en näve! Blir så jäkla het annars! (inte för att jag tror att det är så generellt!)

"Fuxston är galna"= Mitt halvblodsfuxsto är hur bussig som helst i alla lägen. Hon kan vara lite nervig i skogen men vilken häst är inte det?

"Araber, halvblod och fullblod kan nte stå på lösdrift"= Men allvarligt? varför inte???
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag har hört:
Hästen ser inte färger men kan stanna på vissa hinder pga dess färg? (får inte ens ihop det)

Hästar kan inte kräkas, men kräks de dör de (får inte ihop det heller)

Föl som föds vita/skimlar kommer dö inom 24 timmar eftersom då har de en sjukdom.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Oops skrev:
Läste för ett tagsedan en tråd här på Buke där någon påstod att vissa hästar har så klena ben att dom måste "slå på sig" och bilda överben för att få starkare ben :confused: .

En liten tanke, vad händer ifall överbenet/en börjar irritera gaffelbandet ...

//Ooo

En häst på ridskolan har precis det här problemet. Resultat = hästen tål promenadridning, varierat underlag och kräver att man har koll.. kan i värst fall opereras men det är dyrt och inte säkert att det blir bättre... :crazy:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jonna skrev:
Jag har hört:
Hästen ser inte färger men kan stanna på vissa hinder pga dess färg? (får inte ens ihop det)

Har hört att hästar tycker att gult är riktigt fult;)
 
Sv: Mythbusters på Buke

*KL*

Huruvida ett hackamore kan knäcka ett näsben låter jag vara osagt. Jag har inte prövat och inte kommer jag göra det heller. Men hur kunde ett knäckt näsben leda till att hopphästen som gick omkull måste avlivas?! Jag har svårt att tänka mig att det bara var det som var problemet. Mitt fullblods bröt näsbenet förra våren (hur är det ingen som vet, men det var av helt och hållet) och inte sjutton behövdes hon avlivas. Ingen behandling förutom butta och lite allmän semester. Så jag har svårt att tro att det var därför hopphästen fick avlivas.

Jag har hört att hästar inte kan kräkas, men blir de illamående (sjösjuka t.ex.) så måste man avliva dem just för att de inte kan kräkas. Vet inte hur sant det är.

Mer myter:
*Fullblod och araber kan inte gå på grönbete! (Yeah, right!)
*Shetlandsponnyer är de bästa barnponnyerna! (Mmm... säkert!)
*Fjordingar kan inte hoppa! (Jag har hoppat 120 med två stycken och löshoppade min valack över 130 en gång, det var inga problem!)
*Det enda man kan göra med kallblod är köra i skogen! (Ja, och hoppa, tävla dressyr, fälttävlan, jakt, tornerspel, marathonkörning...)
*Om man ska köpa en häst så måste man lägga minst 50 000 kronor, annars får man en skithäst! (Mina har kostat från 6.500 kr och jag har aldrig ångrat att jag köpte någon av dem!)
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jonna skrev:
Jag har hört:

Föl som föds vita/skimlar kommer dö inom 24 timmar eftersom då har de en sjukdom.

Förmodligen har personen hört talas om Lethal White-fenomenet, och trott att det gäller alla vita föl... Men det gäller vissa skäckar, bland quarterhästar, paint etc. Mer fakta.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Gisburne skrev:
*KL*

*Om man ska köpa en häst så måste man lägga minst 50 000 kronor, annars får man en skithäst! (Mina har kostat från 6.500 kr och jag har aldrig ångrat att jag köpte någon av dem!)

Kan nog bero på vad man vill använda hästen till?
Om man vill ha en häst för tävling i höga klasser så brukar ju hästarna kosta lite mer..
Men sen finns det ju billiga hästar som gått hur bra som helst med ;)
 
Sv: Mythbusters på Buke

Då skall jag döda myten om att hästar med många virvlar är galna!! För den har ni väl hört alla??

Själv äger jag ett sto som är fullkomligt nerlusad med virvlar på alla möjliga och omöjliga ställen. Och på de ställen där vanliga hästar har en virvel där har hon minst två....:eek:

Men denna häst är faktisk bland det ärligaste, klokaste och stabilaste häst jag träffat på. :cool:

Underverket är dessutom i livet så hon kan bevisa att den myten inte är sann...:angel:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Gisburne skrev:
*KL*


Jag har hört att hästar inte kan kräkas, Vet inte hur sant det är.

Helt sant det också..
Likaså att en häst inte kan andas genom munnen.
Kolla i anatomiboken :idea:
AM
 
Sv: Mythbusters på Buke

Är det inte därför dom blir så dåliga av kolik?
Att sjukdomen blir så förödande just för att dom inte kan kräkas upp det som gör ont i magen, som vi människor kan. (man brukar ju ofta må bättre efter att ha spytt :crazy: ) Eller är jag helt ute och cyklar? :o
 
Sv: Mythbusters på Buke

Min tjej är fux och hon är Världens Underbaraste :love:
Men jag har i&försig fått stackars-dig-har-du-ett-fuxsto-kommentarer innan dom träffat henne, så...

Det där med tjockt bett gäller väl till en viss gräns? Precis som allt annat - det är t.ex. nyttigt att käka sallad men kanske inte 18 kilo om dan :angel: Samma sak med bett - det är snällare ju tjockare dom är, men självklart inte när det blir så löjligt tjockt att hästen har problem att stänga munnen. Eller? :)
 
Sv: Mythbusters på Buke

syrran skrev:
Då skall jag döda myten om att hästar med många virvlar är galna!! För den har ni väl hört alla??

Själv äger jag ett sto som är fullkomligt nerlusad med virvlar på alla möjliga och omöjliga ställen. Och på de ställen där vanliga hästar har en virvel där har hon minst två....:eek:

Men denna häst är faktisk bland det ärligaste, klokaste och stabilaste häst jag träffat på. :cool:

Underverket är dessutom i livet så hon kan bevisa att den myten inte är sann...:angel:

Vi hade ett sto som både var en knallröd fux (fuxsto-myten har väl alla hört?) samt hade massor av "extravirvlar" lite varstans. Och hon var helt klart special om man säger så. Vääldigt smart, tuff och envis märr. Alla våra fuxston har haft mkt humör faktiskt (utom just svettfuxarna :confused: ) men det kan ju vara en slump eller ngt rasspecifikt för welsharna, hehe
 
Sv: Mythbusters på Buke

Gisburne skrev:
*KL*


Jag har hört att hästar inte kan kräkas, men blir de illamående (sjösjuka t.ex.) så måste man avliva dem just för att de inte kan kräkas. Vet inte hur sant det är.

Det är sant att de inte kan kräkas. Den övre magmunnen kan bara öppnas åt ett håll! Den släpper alltså ner mat i magsäcken men låter den inte komma upp samma väg igen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp