Bukefalos 28 år!

Nackdelar med magplatta?

Centaur

Trådstartare
Jag menar alltså gjord och platta i ett. Min häst är en känslig herre och han gillar inte tryck mot bröstkorgen. Jag tänkte att en gjord med platta skulle fördela det lite bättre? Och på dom brukar det ju finnas spännen för att fästa martingal, så blir han inte nypt av den heller...

Men finns det några nackdelar med att ha en sån gjord? :confused:
 
Jag lånar din tråd lite och ställer en egen fråga...
Någon som vet om det finns magplattegjordar (allt i ett) som är 150cm långa (har letat febrilt men bara hittat 140-gjordar)??
 
jag har inte märkt några nackdelar än så länge iaf.
 
jag har sett 145cm.. men nu glömde jag bort vilket märke det var.. undrar om det inte var cwr(jaguar)
 
Verkar intressant. Det kanske skulle kunna funka (gränsfall i alla fall). Ska ta och kolla upp det! :)
 
jag har märkt att ett fåtal hästar har fått skavsår av en del sorters "mag-gjordar" längst upp på insidan av frambenen... minns dock inte vad det var för mag-gjord vi hade på de hästarna...
 
Tänk på att en magplatta kan trycka mycket på bröstbenet.
Viktigt att inte spänna hårt! :)
Jag hade magplatta innan men gick över till vanligt gjord...
 
ja men de flesta magplattorna går inte längre fram än en anatomiskt utformad sadelgjord...det är ju olika på olika modeller... sen skulle jag kanske föredra lite tryck istället för en sargad undersida på hästen...
 
En gjord borde väl trycka mer? Jag ska inte ha en sån som går framåt mellan benen, bara bakåt. Har för mig att trycker borde fördelas bättre med en maggjord än en vanlig? Blir ju större flata... :confused:
 
Jag skulle inte tro att det finns några generella nackdelar... så länge gjorden ligger så att inte armbågarna tar i den. Sen är det ju individuellt vad pållarna föredrar ;)
Jag resonerar som du, ju större yta att fördela trycket desto bättre :)
 
Jag håller med... tycker också att trycket fördelas över en större yta vilket borde vara bekvämare för hästen...
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 253
Senast: SiZo
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp