Bukefalos 28 år!

Nacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lusidor

Trådstartare
Vi som övertog bildtråden i vår diskussion om nackkotor kan väl fortsätta här om det fortfarande känns aktuellt.
Frågan var vilken/vilka kotor hästen bör hålla högst. Det sades bla. att om inte andra eller tredje nackkotan var högst skulle hästen svanka och gå över handen.(?)
Jag har gjort ett par bilder av halsar, inte optimala ridbilder, men har ni någon kommentar till mina gissningar om hur nackkotpelaren beter sig i olika form.
Storleken och placeringen av kotorna blir ju en gissning då alla bilder av skelettet jag sett varit på uppställda hästar.

Har någon en speciell ridbild jag får rita in en halskotpelare på? gärna i urusel form eller ihopdragen. Plus en riktigt fin lång och lågbild sökes.
halskotpelaren3.jpg

halskotpelaren2.jpg

halskotpelaren1.jpg
 
Sv: Nacktråd!

:eek: Är det du som ritat:eek: Vad duktig du är i såfall:bow:
 
Sv: Nacktråd!

Tack o tack!:)
Men jag tror att de stridslystna människorna jag bjudit in lagt ner diskussionen!
Jag är intresserad av vad för klokt som kan komma fram i fråga om de här nackarna.

Inte just för att gå ut och bedöma höjden på atlaskotan under mina ridpass, men för att höra vad ni tycker följer med i spåren efter de olika huvud-halspositionerna.

Jag kan inte hålla med om att det skulle vara likhetstecken mellan att rida hästen samlad med nacken (atlaskotan) högst och att ha hästen "över hand" och tappa ryggen. Samtidigt som det inte behöver vara helt fel i alla lägen att inte hålla den högst. Skiljer på arbete och arbete..

Bilden på hästen i sluta tycker jag håller en avslappnad huvudposition medan de andra är ihopdragna, avknäppta och har C2 högre. Men med nosen fram och uträtad kotrad skulle det väl vara en ok arbetsställning.
Jag efterlyser bra bilder att rita kotor på. Det ger en känsla av vad som händer i hästkroppen när jag ritar dit kotor och skelettdelar i kroppen på hästar i rörelse. Men det får ju gärna vara en korrekt rörelse!
 
Sv: Nacktråd!

Tack o tack!:)
Men jag tror att de stridslystna människorna jag bjudit in lagt ner diskussionen!
Jag är intresserad av vad för klokt som kan komma fram i fråga om de här nackarna.

Inte just för att gå ut och bedöma höjden på atlaskotan under mina ridpass, men för att höra vad ni tycker följer med i spåren efter de olika huvud-halspositionerna.

Jag kan inte hålla med om att det skulle vara likhetstecken mellan att rida hästen samlad med nacken (atlaskotan) högst och att ha hästen "över hand" och tappa ryggen. Samtidigt som det inte behöver vara helt fel i alla lägen att inte hålla den högst. Skiljer på arbete och arbete..

Ja jag är väl en av dem som liksom du ifrågasatte det resonemanget i den andra tråden. dock verkar folk hålla sig ifrån att ta upp frågan igen, och ska jag vara ärlig är jag riktigt trött på att aldrig få som jag ser det, riktiga svar på frågor som ställs, utan bara svar som leder bort från frågan och trasslerier in i andra frågor osv. så jag har tappat sugen lite runt denna diskussion ska jag villigt erkänna, och ställer mig ännu mer kritisk till påståendet att hästen skulle vara över hand osv, än jag var när jag ställde frågan, just för att det inte verkar finnas ett vettigt svar som backar upp det påståendet.
 
Sv: Nacktråd!

Fantastiska teckningar!

Nackens position har betydelse eftersom nacken är en del av hästens skelett. Med detta menar jag att hästen kan placera sitt skelett och kontrollera sin balans genom att använda sin nacke. Det skulle vara befriande om diskussionerna kunde utgå från hästens skelett och inte utifrån den yttre ramen.
Jag vågar påstå att många inte har en aning om hur hästens rörelsemekanik fungerar utifrån skelettet. Vi har alldeles för många diskussioner om "hästen spänner sin muskel här och där". Det är säkert alldeles sant men det som har betydelse är hur hästens skelett är positionerat när den spänner den eller den andra muskeln för det sker helt olika saker. Hästens nacke går att jämföra med en joystick om man sääter saker och ting på sin spets. Få kontroll över nacken och du har kontroll över hela hästen, eller tillspetsat ha ingen kontroll över skelettet och hästen har kontroll över dig!!!
För mig betyder det att en häst med en nacke som är felplacerad är inte under kontroll. Är det en välvillig häst så kan man göra mycket ändå men är det en häst som lägger ner mycket energi på att inte kontrolleras så är man chanslös. Men en alldeles så besvärlig häst som man kan kontrollera nacken på blir faktiskt helt kontrollerbar.
Alldeles väldigt Ghastly
 
Sv: Nacktråd!

Mycket klokt!! Tack så mycket!
Sedan kommer det kanske att fortsätta en diskussion om vad som är en korrekt position, och det känns som en jobbig men intressant sak att dividera om.
men roligast är ju att höra vad de som har lite koll på anatomi har att säga och inte bara har läst någonstans att så ska det vara. För det är skrivet så mycket konstigheter och allt kan tolkas på flera sätt.
Det underlättar alltid att prata kring bilder tycker jag, då har alla samma bild framför ögonen och utgår inte bara från sina tidigare erfarenheter om hur det brukar kunna se ut. Med missförstånd som följd!
 
Sv: Nacktråd!

Om du fortfarande är intresserad av att ha bilder att rita på/i så är det fritt fram att stjäla mina ridbilder, ligger några i en tråd på gnägg http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=7490411#post7490411 eller så kan du välja som du vill i mitt album http://www.pixbox.se/alb279748
där finns bilder som jag anser är bra där min häst (stora bruna) väljer sig fint fram till handen och bilder där han släppt sökningen till bettet och går bakom lod osv.
 
Sv: Nacktråd!

Vilka jättefina teckningar!!! :bow:

Tyvärr är jag själv inte tillräckligt kunning om hästens skelett för att vara så väldigt aktiv i diskussionen, men jag ser fram emot en lärorik tråd! Kommer kanske att bidra med lite frågor och funderingar...
 
Sv: Nacktråd!

Jag har inget intresse av en strid. Det jag varit ute efter är att definiera VAD det egentligen är vi talar om. Samling och positionering och halsställningar samt dess påverkan på resten av kroppen är svårt att diskutera. Ännu svårare blir det om vi inte är på det klara över det som faktiskt GÅR att definiera.

Mitt bidrag får så länge sträcka sig till att lyckas få ut en felaktig bild. *ler* Det gestaltar ju rätt tydligt hur svårt det egentligen är att VETA, det är förbaskat lätt att tro och anta men när det kommer till kritan är det lätt att ha fått saker om bakfoten.

Lusidor, ditt bidrag är klart starkt och det ska bli intressant att se hur det hela utvecklar sig. Jag kan bidra med en bild, men jag bör nog säga att detta inte är en form jag eftersträvar, för att göra saken ännu bättre har jag just bett honom backa ett steg vilket ju inte gör det direkt mer smickrande.*ler* Men jag tror att bilden med Lusidors hjälp kan bli en bra illustration av hur det ser ut när det är helfel...

campero44.jpg
 
Sv: Nacktråd!

Lite off-topic kanske men jag vill bara säga att du ritar verkligen suveränt! :bow: :bow: :bow:
Sassa_S *
 
Sv: Nacktråd!

* kl *

Jag har missat denna tråd....wow alltså ...vilken talang du är på teckning Lusidor :love:

Jag har två bilder att teckna....första en hög form utan att hästen vinklar sig tillräckligt (dessutom tappat ryggen !) och bär sig inte med bak som önskvärt.....
och en lång & låg där jag tycker att pållen skulle ha kommit fram mer med nosen men kommer in med bak bra och har lyft fram (är överbyggd !) något....det blir en motsättning då...bakom lod men arbetar ganska bra bak...blir intressant att se teckningarna !!!! :banana:

Bild0Lilleman060720.jpg


Var snäll att INTE kommentera min oerhört dåliga sits och händer......detta är ingen bild som ska visa upp en bra ridning...bara form.

Bild000_copy_edited.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Nacktråd!

Vilken läckerbit du har...är det lusitano i honom ? Står som ett ljus...rätt uppställd...kan jö inte bli bättre ! dvs- jag håller ej med dig om att det inte är en bra bild. Det är en bra bild !

*kl *
Jag är ingen stridslusten person...hoppas att ni INTE tycker det.
 
Sv: Nacktråd!

KL
Jag håller med Jegra, det är ingen bra uppställning. Hästen står med spänd nacke och undandrar sig bettets inverkan - det råkar vi alla ut för - ingen kritik, bara ett konstaterande. Uppställningen är JÄMN men det räcker inte för att det ska vara bra. En häst som står så tätt ihop med bakfötterna har inte vinklat i sina leder i bakbenen, den gör sig stel och oåtkomlig. Om hästen nu skulle få frågan om han skulle kunna tänka sig att backa några steg så måste han först släppa spänningen i lederna för att kunna vinkla för att utföra en korrekt ryggning.
Jag kommer åter igen till att vi får inte låsa oss vid att titta på den yttre ramen. Vi måste koncentrera oss på om hästen har förutsättningar för det vi tänker be den om. Jegras häst har inte förutsättningar att gå bra vare sig framåt eller bakåt ur det läge den har just vid den microsekund som bilden togs. Den kan ha varit hur avslappnad som helst sekunderna efter vilket också kan få in den mentala biten som en intressant ingrediens i diskussionen!
Rasande grann häst förresten Jegra!
Ghastly
 
Sv: Nacktråd!

Nu var det så Gast...att jag försökte lätta upp lite :idea:

För att ta bort såna inlägg som ditt som bara hittar det som är negativt ;)

Det är tillräckligt modigt att lägga in en bild som man INTE är nöjd med utan att folk ska skriva det som man redan skrivit är negativt.

Inte för att jag överdrev Jegra men man kan alltid hitta positiva delar i alla bilder utan att för den delen dissikera bilden och vara tvungen att skriva det mindre önskvärda.
 
Sv: Nacktråd!

Vilken läckerbit du har...är det lusitano i honom ? Står som ett ljus...rätt uppställd...kan jö inte bli bättre ! dvs- jag håller ej med dig om att det inte är en bra bild. Det är en bra bild !

*kl *
Jag är ingen stridslusten person...hoppas att ni INTE tycker det.

Han är faktiskt ren PRE, men någonstans sa någon att det ska finnas Lusitanoblod någonstans längre bak. Det är väl inte helt osannolikt.

Visst står han fint? ;) Bilden måste vara taget i precis INNAN han börjar ordna om kroppen så han ska kunna göra som jag ber honom. Han var rätt trött, hade hoppat sina första banor, dagen efter att han fått starta sin första dressyrtävling. Jag minns hur han verkligen fick anstränga sig för att komma i ordning med kroppen och att det tog lite tid just där och då gjorde mig inget.

Jag tycker Gasts sågning av hans positionering är helt korrekt, jag hade liksom aldrig valt den där bilden för att visa hur "fint han ställer upp sig och hur fin kontakt han tar med handen". *ler*

Det jag tyckte kunde vara intressant var just hur han har kört fram underhalsen och därmed låst hela rygglinjen.

Tar alltså inte illa vid mig av det ni sade, vare sig dig eller Gast. :)
 
Sv: Nacktråd!

OK, då återgår jag till slumrandet igen eftersom det inte går att objektivt diskutera saker utan att det uppfattas som negativt. Inte ens Jegra håller ju med dig.
Sorry Jegra! Jag sågade inte, och jag tror inte att du uppfattade det så heller
Enjoy your riding!
Ghastly
 
Sv: Nacktråd!

OK, då återgår jag till slumrandet igen eftersom det inte går att objektivt diskutera saker utan att det uppfattas som negativt. Inte ens Jegra håller ju med dig.
Sorry Jegra! Jag sågade inte, och jag tror inte att du uppfattade det så heller
Enjoy your riding!
Ghastly

Men vad fel det blir :rofl:

Slumra inte är du snäll.....du får vara så objekt du vill....jag skrev mitt första inlägg till Jegras bild för att lätta upp och kommenterade ditt inlägg med en blink smilies så du INTE skulle ta det neggativt.

Tydligen är det jag som ska slumra eftersom ingen verkar förstå mina dåliga försök till att hålla en possetiv attityd :cry:
 
Sv: Nacktråd!

Hörru, innan du somnar, ta och läs vad JAG säger om ditt inlägg... ;)

Och Dressyr majens humor ligger klart i linje med min...

Ni missförstår varandra båda två, så gräv ner stridsyxa och grälkniv nu så ägnar vi oss åt nackar med brinnande passion istället. Det är MYCKET roligare!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 416
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har ett bekymmer.. inte så stort egentligen men ändå ett bekymmer... Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha brunt...
2
Svar
23
· Visningar
1 949
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 211
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp