Bukefalos 28 år!

Nämna Asperger för AF?

Men du jobbar väl inte? Och har alltså inget jobb att vara sjuk från och få någon form av ersättning från FK för.
Fast man måste ju inte ha ett jobb att vara sjuk från för att ha med FK att göra.
Jag har inget jobb jag heller, men har aktivitetsersättning just för att arbetsförmåga saknas.
 
Fast man måste ju inte ha ett jobb att vara sjuk från för att ha med FK att göra.
Jag har inget jobb jag heller, men har aktivitetsersättning just för att arbetsförmåga saknas.

Har samma som du, aldrig jobbat för jag har helt enkelt aldrig haft någon arbetsförmåga.
 
Hur/var gjorde du det? :)

Det var väldigt enkelt.
Jag skrev bara till det psyk som behandlat mig typ;

Hej!
Jag heter X X och gick hos er när jag var yngre. Jag skulle vilja ha ut mina journaler från er.
Namn, personnummer, adress och telefonnummer.

Mvh X


Sedan ringde dom och sa att dom fått min begäran och sen fick jag hem mina journaler på posten rekommenderat.
 
Fast man måste ju inte ha ett jobb att vara sjuk från för att ha med FK att göra.
Jag har inget jobb jag heller, men har aktivitetsersättning just för att arbetsförmåga saknas.
Fast den har du väl via FK? Aktivitetsersättning alltså. Den får man väl för att man är för sjuk för att arbeta.

@Saeta skrev att hon aldrig haft kontakt med FK för sin ADD. Det tolkar jag som att hon är försörjd på annat sätt, och behöver man ingen ersättning från dem så är det klart att de struntar i ens ADD.
 
Fast den har du väl via FK? Aktivitetsersättning alltså. Den får man väl för att man är för sjuk för att arbeta.

@Saeta skrev att hon aldrig haft kontakt med FK för sin ADD. Det tolkar jag som att hon är försörjd på annat sätt, och behöver man ingen ersättning från dem så är det klart att de struntar i ens ADD.
Via FK ja.
Ja givetvis gör de det, det jag menade är att huruvida man har jobb att vara sjukskriven från inte avgör om man har kontakt med FK eller inte :)
 
Via FK ja.
Ja givetvis gör de det, det jag menade är att huruvida man har jobb att vara sjukskriven från inte avgör om man har kontakt med FK eller inte :)
Det var nog jag som uttryckte mig dumt. Jag menade att om man aldrig jobbat, aldrig "prövats mot arbetsmarknaden" och befunnits så sjuk att man inte kan jobba - då är det ju rätt klart att man inte behöver upplysa FK om sin ADD. Det blir ju aktuellt först om man ansöker om sjukpenning eller annan ersättning.
 
Ja. Jag menade ju det. Det har jag redan kommenterat nu. Älta inte mer om mitt inlägg nu :)
Jag menade att man inte kan få intyg av sköterskor utan måste vara en läkare som också måste fått utredningen skickad till sig innan.

Det är väl klart att en sköterska inte kan utfärda ett läkarintyg?

Jag har som jag skrivit innan läkarintyg från neurologen samt numera även intyg från AT som är inlämnat till AF om mina kognitiva problem.
 
Fast den har du väl via FK? Aktivitetsersättning alltså. Den får man väl för att man är för sjuk för att arbeta.

@Saeta skrev att hon aldrig haft kontakt med FK för sin ADD. Det tolkar jag som att hon är försörjd på annat sätt, och behöver man ingen ersättning från dem så är det klart att de struntar i ens ADD.

Jag har annan försörjning än FK, däremot har jag faktiskt idag pratat med min kurator om att kontakta FK.
 
Det var nog jag som uttryckte mig dumt. Jag menade att om man aldrig jobbat, aldrig "prövats mot arbetsmarknaden" och befunnits så sjuk att man inte kan jobba - då är det ju rätt klart att man inte behöver upplysa FK om sin ADD. Det blir ju aktuellt först om man ansöker om sjukpenning eller annan ersättning.
Kan vara ett fall av att ha tolkat för bokstavligt igen också :D
 
Angående journaler så har man rätt att få ut dem gratis en gång per kalenderår (Personuppgiftslagen § 26) men man bör specificera att man vill ha allt som finns, kan finnas remisser, provsvar och annat som inte "ingår" i journalen. Sen kan man hämta den på mottagningen eller få hemskickat som rekommenderat brev, portot och rek.avgift brukar man få betala själv ibland. När jag beställde mina från barnpsykiatrin så kostade det inget alls.
 
Journaler kan man väl begära via Mina Vårdkontakter nuförtiden förresten? Har för mig att jag såg något sånt sist jag var in
 
Angående journaler så har man rätt att få ut dem gratis en gång per kalenderår (Personuppgiftslagen § 26) men man bör specificera att man vill ha allt som finns, kan finnas remisser, provsvar och annat som inte "ingår" i journalen. Sen kan man hämta den på mottagningen eller få hemskickat som rekommenderat brev, portot och rek.avgift brukar man få betala själv ibland. När jag beställde mina från barnpsykiatrin så kostade det inget alls.

Har man verkligen det? När jag beställde alla mina journaler från barndomen var det olika i olika landsting. På vissa ställen var de första tio sidorna gratis och därefter x kr/kopia och på vissa ställen var flera hundra sidor gratis. Det är visserligen ganska många år sedan så det kan självklart ha ändrats men jag har förstått det som att det är aktuell journal som är gratis att få ut, inte sådana från längre tillbaka i tiden.
 
Har man verkligen det? När jag beställde alla mina journaler från barndomen var det olika i olika landsting. På vissa ställen var de första tio sidorna gratis och därefter x kr/kopia och på vissa ställen var flera hundra sidor gratis. Det är visserligen ganska många år sedan så det kan självklart ha ändrats men jag har förstått det som att det är aktuell journal som är gratis att få ut, inte sådana från längre tillbaka i tiden.
Min psykolog sa det till mig nyligen. Patientdatalagen och PUL har väl ändrats för inte så länge sen.
Jag har beställt från skolhälsovården, ögonmottagning och det kostade inget heller, det var år 2001 tror jag. Jag kan tänka mig att en del tar kopieringsavgift fast de inte får.

26 § Den personuppgiftsansvarige är skyldig att till var och en
som ansöker om det en gång per kalenderår gratis lämna besked
om personuppgifter som rör den sökande behandlas eller ej. Behandlas sådana uppgifter skall skriftlig information lämnas
också om

a) vilka uppgifter om den sökande som behandlas,
b) varifrån dessa uppgifter har hämtats,
c) ändamålen med behandlingen, och
d) till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som
uppgifterna lämnas ut.

En ansökan enligt första stycket skall göras skriftligen hos
den personuppgiftsansvarige och vara undertecknad av den
sökande själv. Information enligt första stycket skall lämnas
inom en månad från det att ansökan gjordes. Om det finns
särskilda skäl för det, får information dock lämnas senast fyra
månader efter det att ansökan gjordes.
 
Aha, det visste inte jag att man kunde! :eek: Trodde det var sekretess eller något på dem...
Men ja, jag är myndig, är 18,5 år gammal.

Det är sekretess på alla journaler men den de berör (som är myndig) har rätt att läsa dem så länge det inte riskerar att skada personen. Vid vissa sjukdomar kan det ju skada att läsa om sig själv och då brukar man istället få läsa valda delar. Man har också rätt att få journalen förklarad för sig vid en genomgång ihop med en sjukvårdskunnig person. Det kan vara bra att få vissa begrepp och så förklarade för sig så att man inte går hem och googlar och får till en helt annan betydelse än vad som avsågs.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 227
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 139
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Vad händer med Arbetsförmedlingen? Är det bara jag som inte riktigt förstår vad som är på gång? Jag förstår ju det där att kontor ska...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 457
Senast: Asko
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 671
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp