Bukefalos 28 år!

När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

psonligen tycker jag det är bättre att låta hästarna fixa detta till största delen själv. Men ok går du en bana och VET avstånden kan man ju räkna, men annars tycker jag de sköter detta bra själva.

Fungerar inte alltid om man har unghäst! ;) Att kunna räkna galoppsprång är superviktigt oavsett vad man sitter på för häst!
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Jag räknar bara på relaterade avstånd.
Det bästa annars om man rider på fristående hinder är att man går på sin känsla och inte måttar. Håller du ett bra jämnt tempo i balans och med aktion ligger du inte fel.
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Fungerar inte alltid om man har unghäst! ;) Att kunna räkna galoppsprång är superviktigt oavsett vad man sitter på för häst!
Desto större anledning att låta dom tänka lite själva om dom är unghästar. Jag finns alltid som stöd och "är med" sas, men jag serverar inte alltid allt åt unghästarna. Dom måste ju lära sig att tänka själva, komma stort och nära. Det viktigaste är ju att ryttaren är med och inte gör en stor grej av det. Annras lär dom sig att få allt serverat och blir otroligt osäkra om det råkar bli "konstigt" någon gång. Dock är ju ett relaterat avstånd alltid ett relaterat avstånd så där räknar jag ju som sagt så det blir rätt. Annars rider jag på känsla.
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Ju tidiare dessto lättare!!! Börja med att lägga ut Galopp bommar och galoppera över Tex:5 bommar med ett litet hinnder på 70cm kanske galoppera över dem i en vecka(elr tills du förstår / hittar kännslan) några gånger varje ridpass och varje kväll när du ska sova tänker du tillbaka på ridpasset och fantisera om att du kommer där och galopperar fast UTAN bommar!!!! FUNKAR JÄTTE BRA!! MEN VISSA LÄR SIG INTE ÄNDÅ.....MENMEN ;)
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

psonligen tycker jag det är bättre att låta hästarna fixa detta till största delen själv. Men ok går du en bana och VET avstånden kan man ju räkna, men annars tycker jag de sköter detta bra själva.

OKEJ, så om du går in på en bana där hinderna ligger på 130-135 på en D-pony som är 148 tycker du att den ska klara allt själv elr??? Kan säga till dig att du KANSKE kommer till tredje hindret...om inte ästen är jätte snäll för då kanske du kommer runt med typ sju ner och ett stop men efter några rundor knäcker du hästen....DET kanske funkar i LA???:angel:
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Håller med om det där med att måtta, det går alltid åt skogen när man tänker för mycket. I alla fall är det så för mig, om jag börjar tänka i stället för att känna så blir det fel. Jag var fast i det där backandet ett tag, mest för att hästen känndes stor och konstig efter den lilla varmblodskorsning med taskig och kort galopp som jag hade lärt mig hoppa "på riktigt" med.

Tror egentligen att det mesta handlar om att hitta en bra rytm. När man har hittat de rytmen kan man börja påverka galoppsprångens längd, och genom att experimentera med det lär man sig känna hur långa sprången är och hur man ligger i förhållande till hindret. Återigen, räkna på relaterade avstånd och korta/läng. Känna, inte tänka. ;)

MAN ska kunna hoppa in på en linje(veta att det är trångt/långt) och blunda men ändå komma rätt på nästa hinder(OBS: gör det inte om du inte är hundra säker på avståndet, kan gå riktigt illa!!!!!!!!!!!!!!):cry::)
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

MAN ska kunna hoppa in på en linje(veta att det är trångt/långt) och blunda men ändå komma rätt på nästa hinder(OBS: gör det inte om du inte är hundra säker på avståndet, kan gå riktigt illa!!!!!!!!!!!!!!):cry::)

Aldrig i livet att jag blundar och rider an på ett hinder! Det är bara dumt, jag ser inte nyttan i det öht. Det räcker inte att i teorin veta att dte är en kort/lång distans för att kunna reglera galoppen så att det blir rätt.

För att kunna lägga hästen rätt på hinder krävs ett visst mått av känsla, man måste kunna tillämpa det man vet i teorin. Jag ser inget syfte i att blunda och hoppa en linje. Betvivlar att man ahr lättare att hitta till känslan då, snarare tvärt om...
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Alltså, om det är ett ensamt enkelhinder så tycker jag att det viktiga är att ha en bra framåtbjudning och en bra takt, så kommer man rätt på hindret. Att börja fiffla och greja tycker inte jag man ska göra, om man inte kommer dunderfel då!

Jag tänker aldrig på hur många galoppsprång det är (om det inte är en linje och tränaren säger att jag ska räkna) Det jag tänker mest på är framåtbjudning, takt och bra vägar! Då kan hästen taxera själv och det blir inget krångel.
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

:bow: hade inte läst tråden innan jag skrev mitt inlägg, med det du skriver håller jag med till 100%!
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Aldrig i livet att jag blundar och rider an på ett hinder! Det är bara dumt, jag ser inte nyttan i det öht. Det räcker inte att i teorin veta att dte är en kort/lång distans för att kunna reglera galoppen så att det blir rätt.

För att kunna lägga hästen rätt på hinder krävs ett visst mått av känsla, man måste kunna tillämpa det man vet i teorin. Jag ser inget syfte i att blunda och hoppa en linje. Betvivlar att man ahr lättare att hitta till känslan då, snarare tvärt om...

INTE för att lära sig utan för att veta att man kan!!!! Skillnad:)
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Ju mer man lär sig om ridning, desto mer försöker man tänka på allt ur teoretisk synvinkel, ex räkna galoppsprång innan hinder.

"Desto mer utbildad man blir, desto mer försöker man rida som man gjorde när man inte kunde så mycket. Har ni kollat på småtjejer när dem hoppar?? Hur ofta kommer hästen fel på hindrena då?" Sagt av mn tränare Margareta Bäckström

Jag hade lite problem med att min förra ponny var lite kort i galoppen och jag såg avstånd som var vanligt för andra ponnysar jag red. Dvs, lite långt för henne. Lite jobbigt, men eftersom hon var unghäst blev hon skitduktig lagomt tills jag passerat ponny åren ;) Man bara älskar sådant. Hehe...

Men jag tror vi alla har kommit överens om att ett bra grundtempo är nyckeln till att komma bra på hinder.

Feel the flow.
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Jag räknar alltid galoppsprången (”Tre, två, ett, hopp”) när jag rider an mot hindret, även när jag rider an mot ett enkelhinder. Jag gör det som en gissningslek/en förberedelse för mig själv snarare än att jag försöker styra hästens taxering.

Jag anser inte att jag som ryttare behöver hjälpa hästen att taxera förrän avstånden på hoppbanan är relaterade och trixiga. På enkelhinder får hästen sköta taxeringen. Jag som ryttare fokuserar på att hålla ett jämnt och bra hinder och att rida bra vägar mellan hindren.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
1 658
Senast: hamilton1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 313
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 884
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp